Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی می گوید وزارت جهادکشاورزی مسئولیت تولید محصولات کشاورزی و نظارت بر نوع و میزان کود و سم مصرفی را برعهده دارد و بررسی سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی جزو وظایف وزارت بهداشت است.

مسعود بصیری  با بیان اینکه کشورها سطح استانداردهای وارداتیشان را دائما تغییر می دهند، اظهار کرد: روسیه اخیرا سطح استاندارد محصولات وارداتی به کشور خود را تغییر داده است و این برگشت خوردن محصولات فقط شامل حال ایران نشده بلکه به محصولات صادر شده از ترکیه و چین نیز ایراداتی گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: گفته می شود طرف روسی ۸ ماه پیش اخطارهایی در خصوص عدم رعایت استانداردهای محصولات کشاورزی صادراتی داده است ولی بنا بر اعلام رییس وقت سازمان حفظ نباتات این اخطارها از ۸ ماه پیش نبوده و در ۳ آذرماه اعلام شده است.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی بر عهده کدام وزارتخانه است، گفت: مسئولیت محصولات کشاورزی تا زمانی که در مزرعه هستند یعنی نوع و میزان کود و سم مصرفی برعهده وزارت جهادکشاورزی است. اما زمانی که محصول از مزرعه بیرون می آید کیفیت و سلامت آن باید توسط وزارت بهداشت و سازمان زیر مجموعه آن یعنی سازمان غذا و دارو بررسی شود. یعنی بررسی محصولات از نظر باقی مانده سموم، نیترات و فلزات سنگین و... باید توسط سازمان مذکور انجام شود.

وی اضافه کرد: سازمان غذا و دارو باید سلامت محصولات تولید شده را بررسی و مشخص کند که آیا این محصولات برای سلامتی انسان مفید هستند یا خیر؟ آیا باقی مانده کود و سم کشاورزی دارند یا خیر؟ اینکه آیا این سازمان به وظایف خود عمل می کند یا نه در حیطه پاسخگویی وزارت جهاد کشاورزی نیست و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.

بصیری خاطرنشان کرد: در عموم کشورها دستگاه های هم تراز سازمان غذا و داروی ایران بر روی سلامت مواد غذایی به خصوص محصولات کشاورزی کنترل دارند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که اخیرا در رسانه ها گفته شده هند هم محصولات دیگری چون کیوی و سیب را برگشت داده است، گفت: در مورد کیوی این موضوع را شنیده ایم و ظاهرا هند هم باقیمانده سموم را بهانه کرده است. قبلا این موضوع را به سازمان حفظ نباتات اعلام کرده اند و بهتر است که سازمان مذکور پاسخگو باشد. در مورد سیب هم برگشتی در کار نبوده است.

به گفته وی قبلا هم این کالاها با همین شرایط به کشورهای مقصد صادر می شد ولی اینکه اخیرا چندین کشور اقدام به برگشت دادن محصولات کشاورزی ما کرده اند به نظر می رسد شیطنت های سیاسی برخی از کشورها باشد.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که برگشت خوردن محصولات کشاورزی به دلیل وجود باقی مانده سموم کشاورزی این نگرانی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است که آیا محصولاتی که در داخل کشور استفاده می شوند سالم هستند یا خیر ؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با بهره گیری از دانش و مهارت های علمی کود و سموم برای مزارع کشاورزی را تامین کند و این اقلام از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشند. همچنین این وزارتخانه در تلاش است تا با نظارت بیشتر در این بخش از تکرار مشکلات قبلی جلوگیری کند. اما در تمام دنیا بعد از تولید باید دستگاه ناظری چون سازمان غذا و دارو نظارت های لازم را انجام دهد تا مردم با دیدن برچسب این سازمان بر روی مواد غذایی با آرامش بیشتری از محصولات کشاورزی و غذایی استفاده کنند، مطمئنا همکاران ما در سازمان مذکور چنین اقداماتی انجام می دهند.

محصولات کشاورزی باید شناسنامه دار باشند

بصیری اضافه کرد: همچنین محصولات کشاورزی باید شناسنامه دار باشند. باید مشخص شود وقتی کالایی را خریداری می کنید از کدام مزرعه بوده و وضعیت تولید آن به چه صورت بوده است.

وی در پایان گفت: شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در ابتدای راه هستیم. در حقیقت این اقدام در وزارت جهاد کشاورزی از قبل شروع شده و در دولت جدید جدیت بیشتری پیدا کرده است.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان غذا و دارو محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو

روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته‌اند؛ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا؛ روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن 66462026روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • اعلام اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز
  • اسامی فرآورده‌های سلامت غیر مجاز اعلام شد
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • قیمت گذاری 15 پرونده امور زمین در عباس آباد
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود