Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، ۲۸ سال پیش نمایش «ماشین‌نشین‌ها» به نویسندگی علی خودسیانی و کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان اثر برگزیده‌ جشنواره‌ تئاتر دانشجویی معرفی شد. نمایشی که با استقبال مخاطبان تئاتر همراه شد و پس از آن نام فرهادی سر زبان‌ها افتاد. حالا با گذشت نزدیک به سه دهه، علی خودسیانی نویسنده‌ نمایش «ماشین‌نشین‌ها» این اثر را در خانه نمایش مهرگان به صحنه آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودسیانی سال ۱۳۹۷ پیش و بعد از گذشت حدود سه دهه، ناگفته‌هایی را درباره‌ی نمایش «ماشین ‌نشین‌ها» بیان کرد که حواشی فراوانی را به دنبال داشت؛ او در این گفتگو به ماجرای حذف نام خود به‌عنوان نویسنده متن از سوی اصغر فرهادی در جایگاه کارگردان اشاره کرده بود. به گفته خودسیانی، ماجرا این بود که او متن را به فرهادی داده تا در اصفهان کار کند که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد تا اینکه سال بعدش، فرهادی این متن را برای اجرا به جشنواره تئاتر دانشجویی می‌دهد؛ اما وقتی بولتن جشنواره منتشر می‌شود در معرفی «ماشین‌نشین‌ها» نوشده شده بود: «نویسنده: اصغر فرهادی». وقتی خودسیانی از فرهادی می‌خواهد جریان را توضیح دهد، او می‌گوید «یک اشتباه تایپی است.»

جشنواره برگزار می‌شود و فرهادی به گفته خودسیانی در این مصاحبه، «اجرای خوب و درخشانی» هم به صحنه می‌برد و کار به توزیع جوایز می‌رسد. داورها او و فرهادی را صدا زده و می‌پرسند که متن برای کیست؟ که فرهادی در جواب می‌گوید: «متن برای آقای خودسیانی است، منتهی من تغییرش دادم.» و در نتیجه، جایزه متن ماشین‌نشین‌ها به علی خودسیانی رسید و ماجرا منتفی اما تمام نمی شود. مدتی بعد یکی از دوستان خودسیانی از اصفهان به او خبر می‌دهد که ماشین‌نشین‌ها را «اصغر (فرهادی) آورده اینجا دارد کار می‌کند و به اسم خودش هم دارد کار می‌کند.»

 خودسیانی بعد از پیگیری‌ها متوجه می‌شود که این اثر زیر نظر حوزه هنری اصفهان اجرا می‌شود و با مراجعه به رئیس وقت حوزه هنری اعتراض خود را اعلام و منجر به توقف اجرای این نمایش پس از سه شب می‌شود و این ماجرا هم منتفی شد. اما بعد از مدتی خودسیانی باخبر می‌شود که فرهادی قرار است نمایش را در تالار مولوی تهران اجرا کند که البته این‌بار نام او را به‌عنوان نویسنده ذکر کرده اما نام خود را هم به‌عنوان «بازنویس» درج کرده. خودسیانی با اعتراض به این ماجرا، شرط اجرا را حذف این عنوان از تمام پوسترها و اقلام تبلیغاتی و دریافت نیمی از گیشه فروش بلیت ذکر می‌کند که این کار انجام هم می‌شود. اتفاقی که در ادامه به خوب و عادی شدن دوباره رابطه خودسیانی و فرهادی می‌انجامد.

نمایی از نمایش «ماشین‌نشین‌ها» به نویسندگی علی خودسیانی و نقش‌آفرینی اصغر فرهادی و همسرش

اما پس از ۳۰ سال از این گفتگو و درحالی‌که همان متن این‌بار به کارگردانی علی خودسیانی روی صحنه رفته است، این نمایشنامه‌نویس، توضیح دیگری هم به ماجرا اضافه و گفتگوی قبلی خود را تصحیح می‌کند. او درباره‌ آن‌چه که پیش از این‌ها با عنوان «دروغ فرهادی» در خبرگزاری‌ها منعکس شده است، می‌گوید: در سال ۱۳۷۲ آقای فرهادی از من خواست تا متن نمایش ماشین‌نشین‌ها را برای اجرا در شهر اصفهان در اختیار او بگذارم. بنا به دلایلی فرهادی در آن مقطع موفق به اجرای این اثر نمایشی نشد اما یک سال بعد، این متن را با نام خودش و به عنوان صاحب اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره تئاتر دانشجویی ارسال کرد. زمانی که من از آقای فرهادی علت این مساله را جویا شدم، گفتند که صرفا یک اشتباه تایپی بوده است. البته ماجرا ادامه‌ای هم داشت و به اجرای اصفهان هم رسید که آنجا هم نام خودشان را به‌عنوان نویسنده داده بودند.

خودسیانی با تاکید بر اینکه «بدون شک هر مولف و نویسنده‌ای، خود را صاحب اختیار تمام حقوق مادی و معنوی اثر خود می‌داند.» تشریح کرد: دو سال پیش با یک خبرگزاری مصاحبه‌ای داشتم و این مطالب را صرفا با هدف بیان خاطرات گذشته مطرح کردم. اما سلیقه‌ی خبرنگارها و استفاده از الفاظی مانند «دروغ» در تیتر خبرها، حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.  

 نمایی از تئاتر «ماشین‌نشین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی 

او در ادامه بیان کرد: تمایل ندارم به این حواشی دامن بزنم، چراکه اصغر فرهادی امروز یکی از کارگردانان بزرگ سینماست و افتخارات فراوانی را برای کشور به ارمغان آورده است و من برایش احترام زیادی قائل هستم. آن ماجرا هم صرفا روایت یک خاطره بود نه ایجاد مرزبندی یا طرح خصومت.   امیدوارم دیگران از اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف نظرها و حتی انتقادهای ما به همدیگر بهره‌برداری سیاسی و جناحی نکنند.  

نمایش «ماشین‌نشین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی تا اول دی در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول، اجرا می‌شود. در این نمایش الهه خوش‌قامت و امیررضا اکبری به ایفای نقش می‌پردازند و شکوه بقایی طراح صحنه و لباس، عاطفه رضایی طراح گریم، محمد نداف طراح پوستر، مجید محبوبی‌راد عکاس و سعید جمشیدی‌پور روابط عمومی این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 644668 برچسب‌ها تئاتر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تئاتر ماشین نشین ها علی خودسیانی اصغر فرهادی نام خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازروابط عمومی پروژه، قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفت‌وگو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می‌شود.

این مستند به کارگردانی سجاد ترابی تلاش دارد اطلاعات تازه ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی ملقب به آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته هایی به فراز و فرودهای زندگی حرفه ای این مربی محبوب کشتی بپردازد؛ ضمن اینکه فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.

«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.

بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسایل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستندهای ورزشی گفت‌وگو می کنند.

در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند. در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره که به تازگی ماموریت دو ساله‌اش در این مرکز به اتمام رسیده مهمان برنامه است تا درباره مسایل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفت‌وگو کند.

«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست و با اجرای داوود مرادیان در گروه مستند شبکه افق تولید می شود و تلاش می کند نگاه متفاوتی به مقوله مستند داشته باشد.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می شود.

کد خبر 6089110 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان