Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، در این نشست مجازی دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت که به شرح ذیل است:

وقتی از مسئله مسئولیت اجتماعی زن سخن به میان می آید متاسفانه اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود بحث اشتغال زنان است که این مسئولیت پذیری با اشتغال دو مقوله کاملا جدا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شغل به معنای پیشه سرگرمی و یک فعل و عملی است که فعالیت خاصی را دربرمی گیرد و برای آن یک بنگاه یا یک سازمان قلمرو عملکردی تعریف می کند و اشتغال به معنای تولید خدمات همراه با در آمد است در حالی که کار ممکن است به این شکل نباشد و انجام فعالیت معین و منضبط و دریافت مزد از ویژگی های شغل در نظام اقتصادی اسلامی و دین ما است.
بخش اول بحث این است که مسئولیت اجتماعی و مفهوم اجتماعی اشتغال و مسئولیت در کنار مادری در غرب چگونه تبیین شده است. واژه مادری در شبکه معنایی قرآن کریم 20 مرتبه تکرار شده است و عناوین و زیر مجموعه هایی دارد که به نوعی مادر یک فرزند بودن، مادر رضاعی، همسر رسول خدا، اصل، بنیان و اساس تعبیر شده است و مادر یعنی ریشه و اساس و پایه یک خانواده؛ موجودی که چارچوب خانواده و ستون خیمه خانواده است که اگر در این ستون به وظایفش عمل نکند خانواده دیگر خانواده نخواهد بود.
افلاطون فیلسوف بزرگ یونان 348 سال قبل از میلاد مسیح فوت کرد و این فرد فلسفه شناس در کتاب قوانین معتقد است حاکمیت قانون بر نهاد خانواده باید به گونه ای مسلط شود که وظایف افراد را مشخص کند  و در این هرم زنان در قاعده آن قرار گرفته اند. زنان فضیلت پذیر نیستند، حکمت پذیر نیستند و لذا حاکمیت قانون باید بر سر خانواده باشد حتی همین الان خیلی از فلاسفه مبتنی بر فلسفه افلاطونی عمل می کنند و می گویند: زن ها فضیلت پذیر نیستند و فقط باید کالایی باشد برای مردان. وقتی دیدگاه افلاطون را می خوانیم و بعد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را می بینیم در ابتدای همه مواد قانونی آمده است باید دول عضو همه چنین کنند یعنی حاکمیت و زیرساخت ها مبتنی بر قانون است نه بر حسب فکر و عقل زوجین.
بسیاری از فیلسوفان غربی چون کانت معتقدند زنان شهروند منفعل اند و مهجورین نیز شهروند منفعل اند و از حقوق اساسی برخوردار نیستند یعنی حق برخورداری از حقوق  اولیه زندگی را ندارند. در جامعه ای که فیلسوفش معتقد است اصلا زن عقل و تدبیری ندارد امروز دم از مشارکت اجتماعی، طراحی مسائل زیرساختی برای ریاست جمهوری زنان می زنند و متاسفانه در زیرساخت های فکری کانت این را ملاحظه می کنیم.
رهبر فمینیست های عالم معتقد است زنان باید به زور حق خود را از مردان بگیرند
خانم سیمون دوبوار؛ رهبر فمینیست های عالم معتقد است زنان باید به زور حق خود را از مردان بگیرند و برای این کار باید یک قلم قرمز روی ازدواج و مادری بکشند و تا زمانی که مفهوم مادری، تعهد، وفاداری و خدمت به خانواده در کتاب ها بیان می شود آزادی برای زنان محقق نمی شود و اشرف پهلوی در سال 1320 با الهام از این فمینیست غربی سازمان فمینیستی را تاسیس می کند و شرط ورود زنان را بی حجابی، عریان بودن و... عنوان می کند و همراه با تئوری اشتغال زنان و با کلمه توانمند سازی زنان می آید و آن را نهادینه می کند و معتقد است برای اینکه زنان از مادری و همسری آزاد شوند باید تمام وقت خود را به اشتغال در جامعه بگذرانند.
به اعتقاد این خانم زنان مالک بدن هستند و مرد حق ندارد مطالبه جنین کنند و زنان می توانند روابط آزاد داشته باشند و می توانند جنین خود را سقط کنند یعنی نتیجه خروج زنان از خانواده تبدیل می شود به خانواده ستیزی و شکل گیری خانواده های نامتعارف در حالی که زن مسئولیت پذیر، کدبانو ، همسر و زن در نقش مادر بنیاد خانواده است به این معنا که در منظومه فکری آن ها همسری و مادری هدفمند تعریف شده است. کارکرد خانواده مسئولیت اجتماعی پذیرفتن است و این خانم در نهاد خانواده مجاز است هم مسئولیت فردی و هم مسئولیت اجتماعی بپذیرد.
مسئولیت پذیری در خانواده یک مسئولیت فردی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است
در منظومه فکری مقام معظم رهبری حتی مسئولیت پذیری در خانواده یک مسئولیت فردی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است ویکی از دلائل بالا رفتن سن ازدواج در ایران اسلامی و خیلی از کشورهای مسلمان همین القائات لیبراسیم غربی است. امروز با یک جستجوی ساده می بینید به جای یک ازدواج ساده و موفق ازدواج با خود، ازدواج با حیوانات، ازدواج با اشیاء و... را طراحی می کنند و چقدر انسان باید خود را نشناسد که با برج ایفل با سگش و... ازدواج کند.
وقتی در جامعه غربی برای زن استقلال هویتی وجود ندارد، زن موجود وابسته است و حق حیات ندارد، انتظار دارید چگونه خانواده شکل بگیرد امروز در موج چهارم فمینیست می گویند زن ازدواج کند و فرزند هم بیاورد اما دو روز در هفته باید آزاد باشد و مرد حق اعتراض ندارد.
زنان به تعبیر مقام معظم رهبری رکن رکین تصمیم سازی در خانواده هستند
 اساس خانواده مبتنی بر استحکام است. در اسلام خانواده یک میثاق است یعنی پیمان با شوهر یک پیمان ناگسستنی از باب الزام حقوقی و شرعی به تعهد است و برای مرد هم همین است و باید ببینیم خداوند متعال زن را چگونه ترسیم می کند.
زنان به تعبیر مقام معظم رهبری رکن رکین تصمیم سازی در خانواده هستند یعنی مدیریت سیاستگذاری دارند و برای یک تصمیم بزرگ زمینه سازی می کنند و مهم ترین شغل برای زنان همسر داری و حفظ خانواده و تربیت فرزند است.
مقام معظم رهبری می فرمایند: «بعضی ها می پرسند شما موافقید زن ها سرکار بروند؟ می گوییم البته زن باید کار کند کار دو جور است کار داخل خانه و کار بیرون خانه اگر کسی استعداد دارد کار بیرون از خانه هم انجام دهد و ...»
در حوزه مسئولیت اجتماعی زنان و رسالت همسری و مادری با تحولات بنیادینی که غرب با عناوین مختلف چون هنر، اقتصاد و اشتغال فمینیستی به خورد جوامع دادند موجب شد تا زنان حتی فرصت رسیدگی به سلامت خود را نداشته باشند و این واقعیتی است که زنان در دو دهه اخیر اینقدر مسیر کارخانه و ادارت را طی کردند که مسیر خانه خود را گم کردند.
مشارکت اجتماعی یک مطالبه بر حق است
در منظومه فکری مقام معظم رهبری مشارکت اجتماعی یک مطالبه بر حق است و حتی مردان بعد از ازدواج اجازه سلب این حق را ندارد اما این حق باید ناظر بر ادای سایر حقوق باشد و یکی از اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی افتاد این بود که امام فرمودند: زنان انسان ساز هستند، زنان باید رشد کنند. دانشگاه نماد علم هستند اما گاهی اوقات اهل خانه خودشان را از فضای جامعه دور می کنند نظام آموزشی ما بستری برای فرار دختران از خانه شده است. تاثیرپذیری نظام آموزشی ما از نظام آموزشی سکولار این اتفاق را رقم زده است در تربیت سکولار زن باید اساس تعالی خانواده را از مغزش خارج کند اول باید به خودش و هستی خودش بپردازد .
به تعبیر قرآن ذات انسانی زن و مرد برابر است اما در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند و هر که عمل صالح انجام دهد برتر است عمل صالح عمل پایدار است و نمره 20 دارد وجنسیت پذیر نیست. در 10 مولفه انسان کامل که در قرآن کریم ذکر شده است مسئولیت اجتماعی نهفته است و خداوند ضمیر مونث و مذکر را با هم آورده است.
اگر به خانواده به عنوان قرارداد سرمایه ای نگاه کنیم خانواده استحکام نخواهد داشت
در منظومه فکری مقام معظم رهبری در بیانان متعدد به صورت متعدد با واژگانی چون رسالت مادری، همسری، مسئولیت اجتماعی، الگوی زنان، زن تراز و... مواجه می شویم. در واقع خانه داری شغل آینده ساز است و امیدواریم مسئولین جمهوری اسلامی خانه داری را به عنوان یک شغل بشناسند و از همه مهمتر حتی ویژگی های شغل زنان شاغل هم با بیانات آقا هم خوانی ندارد مثلا اشتغال تمام وقت برای بانوان با توجه به این منظومه فکری سقف کار بانوان در جامعه حداکثر باید 30 ساعت باشد ولی باید حقوق کامل به آن ها داده شود تا برای رفع نیاز مجبور به ایفای شغل دیگری نشوند این مسئله مهمی است که اگر به خانواده به عنوان قرارداد سرمایه ای نگاه کنیم خانواده استحکام نخواهد داشت.
مقام معظم رهبری می فرمایند: نباید نگاه افراطی و تفریطی به شغل بانوان داشته باشیم مدیریت درآمدزایی به خود زن و همسر زن بر می گردد و از منظر مقام معظم رهبری خانواده کلمه طیبه است، کلمه طیبه ای که وقتی به وجود آمد برکت تراوش می کند اگر بستر خانواده را با درستی پایه گذاری کنیم آن خانواده پاک است و اگر بنای خانواده بر دورنگی باشد گِل خانواده خباثت می شود. اسلام و شریعت و منظومه فکری مقام معظم رهبری مسئولیت اجتماعی را برای زن حق می داند و زن می تواند با یک ازدواج سالم به حقوق خود دست پیدا کند.

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: منظومه فکری مقام معظم رهبری مسئولیت اجتماعی مسئولیت پذیر یک مسئولیت برای زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند

به گزارش حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مناسبت حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ماموستا ایوب احمدپور در نماز جمعه دهگلان؛ بیان داشت: وعده غلبه اسلام بر همه ادیان بارها در قرآن کریم بیان شده است، غلبه از جهت علمی، منطقی واستدلال که امروز شاهد امواج اسلامگرایی در جهان هستیم و همچنین اشاره بر تاریخ اسلام جهان اسلام و فراگیر شدن دین اسلام است.
 
وی تصریح کرد: آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح بر فراگیر شدن دین اسلام اشاره دارد (هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ) خدا است که پیغمبر خود را همراه با رهنمون و آئین راستین (اسلام به سوی جملگی مردمان) روانه کرده است تا آن را بر همه‌ی آئینها پیروز گرداند. کافی است که خدا گواه (این چنین سخن و مسأله‌ای) باشد. این آیه شریفه دلالت بر چند موضوع دارد از جمله؛
۱_ محتوای بعثت انبیای الهی اعتلای کلمه الله بوده وانبیای الهی از دو ابزار هدایت مردم و حقانیت اعتقاد و عمل بهره برده اند.
۲_ لیظهره _ قدرت استدلال و برهان_ قدرت نظامی_ سلطه حکومتی.
۳_ مراد از شاهد بودن خداوند متعال به معنای شهادت بر حقانیت اهل ایمان، پیروزی ایمان بر کفر، و نصرت ویاری اهل ایمان است.
 
ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به جان باختن مرحوم فرهاد ویسی اشاره کرد و بیان داشت: در چند روز اخیر یکی از جوانان کامیوندار شهرستان دهگلان به شیوه ای بسیار مظلومانه که در پی کسب رزق و روزی خانواده در مناطق شرقی کشور توسط اشرار مسلح به شهادت رسید، مطالبه خانواده آن مرحوم و مردم شهرستان و کامیونداران این شهرستان پیگیری و برخورد قاطعانه با عاملین این جنایت است، تعدادی از کامیونداران منطقه دهگلان بعد از این حادثه دلخراش اظهار ناراحتی نموده و مطالبه حفظ امنیت جاده های آن منطقه و حفظ جان و مال خود را دارند که می طلبد مسؤلین امنیتی و انتظامی در این زمینه  هم پیگیری و هم برخورد قاطعانه داشته باشند.
 
امام جمعه دهگلان افزود: امنیت به عنوان یک نعمت بزرگ در هر جامعه ای نشانگر توسعه آن جامعه می باشد، در اوایل انقلاب در استان کردستان شاهد جولان گروهک های معاند و تجزیه طلب بودیم که با اذیت و آزار مردم و بستن راه ها وایجاد ناامنی و دست دارازی به جان و مال مردم سبب ایجاد رعب و وحشت شدند که الحمدلله با مجاهدت های نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاهد امنیت پایدار در منطقه هستیم؛ در سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان  شاهد عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی بودیم که این مهم با مجاهدت و خون های پاک بسیاری از نیروهای امنیتی و انتظامی به ثمر نشسته است.
 
ماموستا محمدی ابراز داشت: مشارکت مردم در باب امنیتی و ارتباط و اعتماد حسنه مردم با نهادهای امنیتی و انتظامی زمینه ساز امنیت در استان کردستان است، این مهم با روشنگری علما و اندیشمندان و متنفذان و هدایت مردم به سوی آرامش و امنیت سبب امنیت پایدار در منطقه شده است.
 
علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از علمای بزرگوار مناطق شرقی هم خواهشمندیم با روشنگری و ایجاد امنیت روانی و اجتماعی در مواضع و خطبه های خود و تعامل بیشتر و بهتر با نیروهای انتظامی و امنیتی بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند؛ زیرا طبق رصد و اخبار و رسانه ها متأسفانه هرچند روز اخباری مبنی بر شهادت نیروهای امنیتی، نظامی و مرزبانی مخابره می شود که جا دارد این علمای بزرگوار در این زمینه بسیار مهم در جهت توسعه منطقه خود کوشا باشند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای دریافت انگشتر مقام معظم رهبری توسط یک کارگر
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم