Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دکتر محمدرضا میرزایی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: طبق بررسی های انجام شده همه یکهزار و ۱۰۰ پزشک خانواده استان آمادگی صد درصدی اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را دارند و از بیمه شدگان تقاضا داریم ،اولویت همه شهروندان برای گرفتن خدمات درمانی و بهداشتی از پزشکان خانواده باشد.

وی با توضیح این که تمامی ۵۰۰ داروخانه فعال در استان مازندران نیز به صورت کامل آمادگی ارائه خدمات دارویی از طریق نسخه های الکترونیکی را دارند، افزود: ۲هزارو ۶۰ موسسه و مراکز درمانی طرف قرار داد با بیمه سلامت در استان نیز آمادگی کامل را فراهم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این که زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در همه نقاط استان فراهم شده است و در واقع مشکلی نباید وجود داشته باشد  ؛ادامه داد: تنها مشکل که ممکن است اجرای این طرح را مختل کند ،قطعی برق است که برای حل این مشکل نیز سیستم پشتیبانی آفلان در نظر گرفته شده است.

میرزایی مشکل اینترنت را فقط برای روستاهای دور دست استان مازندران دور از انتظار ندانست و گفت: برای حل این چالش نیز نسحه پیچی کاغذی را به صورت محدود در نظر گرفته ایم که شرایط خاص خودش را دارد.

وی گفت: شهروندان به هیچ عنوان نگران دریافت داروهای خود نباشند ،گفت: کد های دارویی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان ، دانشگاه علوم پزکی مازندران و بابل و داروخانه ها از طریق نرم افزار به صورت دقیق اجرایی شده است و اصلا مشکلی وجود ندارد. 

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با اشاره به این که بر اساس بررسی های صورت گرفته در مجموعه هم اکنون  ۷۵درصد پزشکان و مراکز درمانی  بیمارستان ها طرح نسخه نویسی را انجام می دهند،  ادامه داد: عمده ۲۵درصد باقی مانده ؛مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص است که در کلینیک های طرف قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل مشغول فعالیت هستند که البته با همکاری این دانشگاه ها این پزشکان نیز تا سه روز آینده نسخه الکترونیک را صادر می کنند.

میرزایی با بیان اینکه برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص که هنوز نسخه الکترونیکی را صادر نمی کنند کسانی هستند که به دلیل سن بالا قادر نیستند از نرم افزار استفاده کنند و یا در فراگیری آموزش نرم افزاری آن دچار اشکال هستند، گفت: به همین دلیل علاوه بر این که از همه پزشکان متخصص و فوق متخصص که طرف قرارداد با بیمه سلامت نیستند انتظار داریم از این فرصت استفاده کنند و از طرفی از شهروندان نیز تقاضا داریم حتما در ابتدا به پزشکان خانواده و سپس با برگ ارجاع به پزشکان متخصص و حدلاامکان به پزشکان طرف قرار داد دارای نرم افزار نسخه الکترونیکی مراجعه کنند.

براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ از ابتدای دی ماه سال جاری تمامی پزشکان مکلف شده اند که نسخه های تولیدی به صورت الکترونیکی باشد و نسخ کاغذی پذیرش نمی شود. یکی از نکات خاص طرح نسخه نویسی الکترونیک، ویزیت بیمه شدگان توسط پزشکان غیر طرف قرارداد است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را برای اجرای بدون نقض در فرایند نسخه نویسی الکترونیکی را  داریم و امیدواریم نظام پزشکی و دانشگاه‌ها و اصحاب سلامت هم به ما کمک کنند.

میرزایی از شهروندان خواست با توجه به شروع رسمی و بدون چون و چرای این طرح در هفته نخست اجرای این طرح صبر بیشتری را پیشه کنند و همراه با پزشکان ،مراکز درمانی و  بیمارستان ها باشند تا این طرح به خوبی انجام شود.

وی گفت: کارشناسان بیمه سلامت در همه شهرستان های مازندران علاوه بر این که آمادگی کامل برای پاسخگویی به بیماران و پزشکان دارند ،از یک ماه گذشته تا کنون نیز به صورت حضوری در مطب ها و کلینیک ها با پزشکان  ، مدیران بیمارستان ها و داروخانه ها نحوه اجرای این طرح را بازخوانی و تمرین کرده اند. در واقع از فردا نباید مشکلی بوجود بیاید.

وی همچنین گفت: بیمه سلامت مازندران برای حل مشکلات زیر ساختی و سخت افزاری نسخه نویسی الکترونیکی در بیمارستان های مازندران علاوه بر آموزش ، ۱۰ میلیارد تومان پیش پرداخت در قالب تنخواه به ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران پرداخت کرده است.

میرزایی  گفت : نرم افزار نسخه‌نویسی الکترونیکی که قابلیت نصب در تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و رایانه‌ها را دارد ، به صورت رایگان دراختیار همه پزشکان، بیمارستان‌ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی طرف قرار داد با بیمه سلامت استان قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت : در این نرم افزار مشخصات همه بیمه شده‌ها، قوانین بیمه‌ای، مقررات دارو نویسی و اقلام دارویی، آزمایشگاه و عکس برداری‌های وجود دارد و در صورت غیر استاندارد بودن این فرایند، دستگاه هشدار مربوطه را اعلام می‌کند.

وی توضیح داد : به عنوان مثال اگر دارویی بیش از اندازه نسبت به نوع بیماری در نسخه نویسی الکترونیکی تجویز شود، تعداد اقلام دارو بیشتر از استاندارد باشد یا مشکلات بیمه‌ای و یا مقررات دارویی در نسخه نویسی رعایت نشود، با هشدار نرم افزار ، این مشکلات به راحتی قابل رفع است.

وی یکی از مزیت های نسخه نویسی الکترونیکی را دریافت برخط حق و حقوق پزشکان طرف قرارداد برشمرد و اظهار داشت : ثبت و نگهداری اطلاعات مراجعه به پزشکان ، مراجع تشخیصی و داروخانه‌ها و ایجاد یک پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران از دیگر مزیت های نسخه نویسی الکترونیکی است که سبب می شود سیر درمان بیمار در یک مسیر علمی قرار گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بار دیگر از پزشکان متخصص و فوق تخصص استان خواست تا با نصب رایگان این نرم افزار فقط از طریق بستر اینترنت نسخه الکترونیکی بیمار خودشان را صادر و با ثبت آنلاین ، به صورت روزانه و در کوتاه ترین زمان سهمشان را  از بیمه دریافت کنند.

وی طرح نسخه نویسی الکترونیکی را مهم ترین طرح به لحاظ شفافیت در مراحل درمانی توصیف کرد .

پروژه نسخه نویسی الکترونیکی یکی از پروژه های زیرمجموعه طرح تحول نظام سلامت و الکترونیکی کردن خدمات پزشکی محسوب می شود.طرح الکترونیکی کردن خدمات پزشکی در قالب چهار طرح نسخه نویسی الکترونیکی، ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی از سه سال پیش قبل در مازندران به اجرا گذاشته شد.

فرایند کار در نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که وقتی بیمار به پزشک تحت پوشش این برنامه مراجعه می‌کند، نیازی به ارائه دفترچه ندارد و با ارائه کد ملی، هویت ، پوشش بیمه‌ای و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل و شناسه رهگیری به جای برگ کاغذی دفترچه ارائه می شود که در موسسات ارائه دهنده خدمات تجویزی مورد استفاده قرارمی گیرد. به عبارتی در این روش بیمار متناسب با تجویز ارائه شده به موسسه مربوطه مراجعه و با ارائه کد ملی و یا کد رهگیری که دریافت داشته ، خدمات مورد درخواست را بدون ارائه نسخه کاغذی در بخش دارو، آزمایشگاه و تصویربرداری را دریافت می کند.

کاهش خطای پزشکی ، نظام‌مند شدن اقلام دارویی ، پرداخت آنلاین حق پزشکان ، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده بستان‌های احتمالی بین پزشکان و داروخانه‌ها از شفافیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی محسوب می شود.

گذشته از این ، برسی ها نشان می دهد که نسخه نویسی کاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود ، پس به طور یقین عملیاتی شدن  نسخه نویسی الکترونیک ، مشکلات متعدد کاغذی را بهبود می دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار نیز می‌شود.

طبق اعلام رسمی بیمه سلامت مازندران در حال حاضر پرونده الکترونیک سلامت در تمام مراکز بهداشت، درمانگاه ها و بیمارستان هایاستان  اجرایی و تمام اطلاعات بیماران در این پرونده ثبت و بارگذاری شده است یعنی طرح ها ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی در مازندران در حال انجام است.

طبق آمار بیمه سلامت مازندران یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار دارند که ۲۲۱ هزار نفر از این افراد عضو صندوق بیمه همگانی، حدود ۳۳۰ هزار نفر کارکنان دولت و سایر اقشار و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از روستاییان استان هستند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، مازندران سه میلیون ۲۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها ساری بیمه سلامت مازندران طرح نسخه الکترونیکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری بیمه سلامت مازندران ساری بیمه سلامت مازندران طرح نسخه الکترونیکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل بیمه سلامت استان در برنامه پرسمان گفت: تا کنون ۴۰۰ هزار نفر از روستائیان، عشایر و ساکنان شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان، به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند.


اربابی افزود: در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر و سایر اقشار، بیمه شدن بر اساس استعلام و دهک بندی انجام می‌شود که دهک ۱تا۵ رایگان است و بیمه نامه شان به صورت الکترونیک تمدید می‌شود.


وی با اشاره به استقبال کم دهک‌های ۶ تا ۱۰ از بیمه سلامت گفت: تخفیف‌های خوبی برای این دهک‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانند استفاده کنند، به طور مثال افراد دهک۶، برای یکسال، تنها بیست درصد حق بیمه‌ی خود یعنی ۳۸۷ تومان را پرداخت می‌کنند.


این رقم برای هر فرد در دهک ۷، ۳۰ درصد حق بیمه اش معادل ۵۸۰ هزار تومان برای یکسال، هر فرد دهک ۸، ۷۷۵ هزار تومان، دهک ۹، ۹۶۹ هزار تومان و برای هر فرد دهک ۱۰ یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان در سال است.

مدیر کل بیمه سلامت استان گفت: هم استانی‌ها می‌توانند با شماره گیری ۱۶۶۶#* از وضعیت بیمه خود استعلام بگیرند که در صورت نداشتن بیمه، می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و خود را بیمه کنند حتی افرادی که از دهک خود اطلاع ندارند و یا دهک شان مشخص نیست نیز می‌توانند بصورت رایگان یکماه زیرپوشش بیمه سلامت قرار گیرند تا وضعیت شان مشخص شود.

اربابی با بیان اینکه افراد برای بهره مندی از مزایای بیمه سلامت باید در اداره کل بیمه سلامت نشان دار شوند افزود: بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیش از ۹۵ درصد مؤسسات درمانی استان قرارداد دارد.


وی با اشاره به حمایت بیمه سلامت از اتباع بیگانه نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه بین بیمه سلامت و سازمان مهاجرت اتباع، این افراد نیز برای داشتن مجوز اقامت یا تمدید آن، باید حتما پوشش بیمه داشته باشند و بیمه برای اقامت آنان جنبه اجباری دارد که در این خصوص می‌توانند زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

دیگر خبرها

  • اصرار بیرانوند و انکار مستند پزشکان برای وضعیت دروازه پرسپولیس
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • اوسمار: بازی با سپاهان همیشه سخت و حساس است
  • آیا می‌توانید در سنین بالا عضلاتتان را بسازید؟
  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟