Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، عبدالله حمدوک که در ۲۱ نوامبر پس از کودتای نظامی در سودان به قدرت رسید احتمالا تا ساعات آینده از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. 

صد‌ها هزار نفر در سودان علیه به قدرت رسیدن حمدوک تظاهرات کردند، ولی وی می‌گفت برای حفظ دستاورد‌های دوران گذار و پایان دادن به خونریزی بر مسند قدرت خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۴۷ نفر از مردم سودان در جریان این اعتراضات کشته شدند.

منابع نزدیک به حمدوک پیشتر اعلام کرده بودند وی در صورت حمایت سیاسی و اجرای توافقنامه صلح بر سر قدرت باقی می‌ماند. در روز‌های گذشته حمدوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: سودان در شرایط خطرناکی است و به سمت یک پرتگاه سیاسی در حال حرکت است.

برخی می‌گویند اطرافیان حمدوک اصرار دارند که وی بر سر قدرت بماند، ولی خود او می‌خواهد جایگاه سیاسیش را ترک کند. در روز‌های اخیر منابع خبری در خارطوم اعلام کردند مقامات سودان در آستانه برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه ارتش که انتقال دموکراتیک را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است، پل‌های منتهی به مرکز این شهر را بسته اند.

در سومین سالگرد اعتراضات مردمی که منجر به سرنگونی عمر البشیر شد‏، سودانی‌ها با حضور در خیابان‌های خارطوم اعتراض خود را به اقدامات غیردموکراتیک ژنرال‌های ارتش نشان می‌دهند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز گزارش داد: نیرو‌های امنیتی سودان به سوی تظاهرکنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری و نیز به سوی تظاهرکنندگانی که با گذشتن از پل النیل الابیض از ام درمان وارد خارطوم پایتخت این کشور شدند، گاز اشک آور شلیک کرد.

نوزدهم دسامبر سال ۲۰۱۸ صد‌ها هزار تن از شهروندان سودانی در اعتراض به رکود اقتصادی شدید که این کشور تحت تحریم‌های بین المللی در آن فرو رفته بود، به خیابان‌ها ریختند و ارتش را مجبور کردند چهار ماه بعد عمرالبشیر را از قدرت ساقط کند.

از آن زمان این کشور آفریقایی تلاش کرده است در مسیر انتقال دموکراتیک حرکت کند، اما کودتای نظامی ۲۵ اکتبر توسط ژنرال عبدالفتاح البرهان به سرکوب شدیدی منجر شد که ۴۵ کشته و صد‌ها زخمی بر جای گذاشت. این اتفاق سیر دموکراتیک را در این کشور به شدت مختل کرد.

پلیس روی چندین پل که مرکز پایتخت را به حومه شهر ام درمان و حومه بحری در غرب و شمال خارطوم متصل می‌کند، بلوک‌های بتنی قرار داده است. شماری از سربازان مسلح داخل خودرو نزدیک پل‌ها مستقر شده اند و روی برخی از این خودرو‌ها مسلسل نصب شده است. تمامی مسیر‌های اطراف مقر ارتش در مرکز شهر خارطوم با وسایل نقلیه نظامی، سیم‌های خاردار و موانع سیمانی مسدود شده است.

پیش از این، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در سخنرانی خود درباره خطر سقوط کشور به سودانی‌ها هشدار داد. حمدوک گفت: امروز ما در مسیر انقلاب خود با قهقرایی بزرگ مواجه هستیم که امنیت، وحدت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و کشور را به ورطه‌ای خواهد کشاند که وطن و انقلاب برای ما نخواهد گذاشت.

ارتش پس از کودتا، عبدالله حمدوک را به عنوان نخست وزیر غیرنظامی به قدرت بازگرداند و وعده برگزاری انتخابات آزاد را در ژوئیه سال ۲۰۲۳ به سودانی‌ها داد، اما هنوز دولت تشکیل نداده است. در همین حال در جبهه مقابل، طرفداران دولت غیرنظامی، حمدوک را به خیانت متهم می‌کنند.

تقریبا یک ماه پس از کودتای سودان، عبدالله حمدوک قراردادی را با فرماندهان ارتش امضا کرد که به موجب آن توانست سمت خود را پس بگیرد، اما منوط به این که ژنرال برهان دو سال دیگر در رأس تشکیلات انتقالی سودان باقی بماند. بر همین اساس، ژنرال‌های سودانی تا زمان انتخابات برنامه ریزی شده برای ژوئیه ۲۰۲۳ در قدرت باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عبدالله حمدوک کشور سودان کودتای نظامی عبدالله حمدوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست

وزیر دفاع حکومت طالبان در دیدار با هیئت مالزی اظهار داشت در افغانستان هیچ گروه تروریستی از جمله داعش فعال نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ملامحمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان با هیئتی از مالزی شامل نمایندگان وزارت‌های خارجه، دفاع، کشور و نماینده ویژه نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع حکومت طالبان در این دیدار گفت هیچ گروه تروریستی و مخربی از جمله داعش در افغانستان فعال نیست.

ملایعقوب همچنین تاکید کرد حکومت افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه دیگر کشورها استفاده شود.

وی با اشاره به برخورد خوب مردم و دولت مالزی با پناهجویان افغان گفت مالزی یک کشور قدرتمند و بزرگ اسلامی است و امیدواریم که روابط دو کشور بیش‌تر گسترش یابد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت هیئت مالزی نیز ضمن قول همکاری همه جانبه با افغانستان، تصریح کرد که آنچه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند به مقامات کشورشان انتقال می‌دهند.

طالبان: خاک افغانستان امن است و علیه کشوری استفاده نخواهد شدطالبان: اجازه تهدید از خاک افغانستان علیه همسایگان را نمی‌دهیمپاکستان: اولویت اسلام‌آباد مبارزه با تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان است

«زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان هفته گذشته در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، گفته بود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • لاپید خواستار استعفای نتانیاهو شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر صهیونیستی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • دومینوی کناره گیری‌ها در ارتش رژیم صهیونیستی
  • اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت