Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به برآوردهای انجام شده در خصوص میانگین کشوری نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰، میانگین کشوری نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله به ۹۷ درصد رسیده است.

به گزارش ایسنا، شاپور محمدزاده در نشستی که به مناسبت چهل و دومین سالروز تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی با عنوان "سواد آموزی در مدار تحول" و به منظور تبیین برنامه‌های هفته سوادآموزی و عملکرد این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: برآوردهای انجام شده در خصوص میانگین کشوری باسوادی در پایان سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد این نرخ برای زنان به ۹۶ درصد و برای مردان به ۹۸ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برآورد ما این است که نرخ باسوادی در مدت زمان مذکور برای روستاییان ۹۲ درصد و برای شهرنشینان ۹۸ درصد است. 


معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چالش اصلی ما این است که بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعدادی بی سواد اعلام شده است که باید این افراد را شناسایی و جذب کنیم.  مشکل اصلی ما در شناسایی و جذب است. در واقع ۵۰ درصد از فعالیت‌های ما در حوزه باسواد کردن بی سوادان صرف است اما باقی فعالیت‌های ما در راستای ادامه تحصیل افراد است تا افراد مجددا رجعت به بی سوادی نداشته باشند. 

عوامل اقتصادی و فرهنگی، مهمترین دلایل بیسوادی 


وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله وجود دارد، عوامل اقتصادی و به ویژه فرهنگی را از مهم ترین دلایل بی سوادی این گروه سنی دانست و افزود: از این تعداد بی‌سواد ۸۰ هزار نفر دختر و ۷۰ هزار نفر پسر هستند. 


به گفته محمدزاده، ۸۰ درصد سواد آموزان و آموزش دهندگان این سازمان زنان هستند و نرخ باسوادی زنان در قیاس با مردان از اختلاف ۲۴ درصدی پیش از انقلاب به اختلاف ۲ درصدی پس از انقلاب رسیده است. 


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از جمله اصلی ترین دلایل اختلاف نرخ باسوادی بین زنان و مردان به ویژه در مناطق مرزی را عوامل فرهنگی عنوان کرد و در عین حال گفت که این نگرش نیز در دهه اخیر بسیار تغییر کرده است. 

۲/۶ میلیون نفر در سال ۹۵ گفته اند بیسوادند

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مطابق با آخرین سرشماری در سال ۹۵، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اظهار بی‌سوادی کرده‌اند، در عین حال تاکید کرد: ۳۶۰ هزار نفر از این افراد اتباع بوده و از سوی دیگر طی راستی آزمایی‌های انجام شده کد ملی برای این ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وجود ندارد و تنها ۶۶۰ هزار نفر بی سواد با کد ملی شناسایی کردیم که طی راستی آزمایی های انجام شده  آنها هم بعضا باسواد بوده اند. از این رو نرخ واقعی این افراد را می‌توان تا حدود یک میلیون نفر اعلام کرد. 


وی در ادامه سخنان خود دستاوردهای عرصه سواد آموزی پس از انقلاب اسلامی را با دوره پیش از انقلاب اسلامی مقایسه و اعلام کرد: طبق آخرین سرشماری سال ۵۵ و در شرایط اقتصادی رژیم قبل از انقلاب، نرخ باسوادی در گروه سنی به علاوه شش سال ۴۷.۵ درصد و  در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۴۸.۸ درصد بوده است. 

۹۴ درصد ۱۰ تا ۴۲ ساله‌ها باسوادند


محمدزاده، فاصله بین نرخ باسوادی زنان و مردان پیش از انقلاب را ۲۳ تا ۲۴ درصد و فاصله نرخ باسوادی روستاییان و شهرنشینان را ۳۵ درصد عنوان کرد و گفت: فعالیت های خوبی در این ۴۹ سال پس از انقلاب انجام شد. براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ میانگین باسوادی ۱۰ تا ۴۲ ساله ها حدود ۹۴ درصد است و اختلاف باسوادی بین زنان و مردان طبق سرشماری سال ۹۵ از ۲۳ الی ۲۴ درصد به حدود هفت درصد رسیده است. 

نهضت سوادآموزی در اجرای عدالت آموزشی و عدالت جنسیتی موفق بوده


وی همچنین افزود: پس از انقلاب و بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ اختلاف با سوادی روستاییان و شهرنشینان به حدود ۱۲ درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد این سازمان  توانسته است در بحث عدالت جنسیتی و عدالت آموزشی موفق عمل کند.


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین این را هم گفت که حدود ۱۰ درصد از حجم سالانه این سازمان برای سواد آموزی به اتباع خارجی اختصاص دارد و بالغ بر ۹۹ درصد این اتباع نیز برادران و خواهران افاغنه هستند. 

به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه این نشست عناوین برنامه‌های هفته سواد آموزی
چهارشنبه (اول دی) سوادآموزی و رسانه، پنجشنبه (دوم دی) سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت، جمعه (سوم دی) سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز، شنبه (چهارم دی) سوادآموزی و تکریم فعالیت‌های انجام شده در سوادآموزی،
یکشنبه (پنجم دی) سوادآموزی و فرهنگ کتابخوانی ، دوشنبه (ششم دی) سواد آموزی و مسئولین، سه‌شنبه (هفتم دی) سواد آموزی و میثاق با آرمان‌های امام راحل (ره) اعلام و نمایشگاه کتابی نیز افتتاح شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهضت سوادآموزي بي سوادي سازمان نهضت سواد انجام شده درصد رسیده سرشماری سال ۹۵ آخرین سرشماری پس از انقلاب نرخ باسوادی سواد آموزی گروه سنی هزار نفر بی سواد ۴۹ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل(۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • آسیب‌ها و مشکلات لرستان باید به‌تدریج رفع شوند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • (عکس) کنکور 1403 در بجنورد
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون