Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین قورچیان صداگذار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: از آنجایی که این روزها بیشتر درگیر صداگذاری فیلم‌ها برای جشنواره فجر هستیم، فیلم کوتاهی در دست ندارم و از میان فیلم‌های بلند هم باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام‌یک برای حضور در جشنواره پذیرفته می‌شود.

وی درباره کارهای بلند خود توضیح داد: فیلمی از اصغر یوسفی‌نژاد با نام «عروسک» را در دست دارم که در مرحله صداگذاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم مثل فیلم قبلی اصغر یوسفی‌نژاد یعنی «خانه» در قالب سکانس‌پلان کارگردانی شده و که طراحی فنی آن هم از نظر تصویر و هم از نظر صدا، کار پیچیده‌ای است. همه اتفاقات در تایم ۱۲۰ دقیقه در قالب سکانس‌پلان روایت می‌شود و همین ویژگی کار را کمی پیچیده کرده است.

قورچیان افزود: در حال کار روی فیلم تازه علی زمانی عصمتی هم هستم که فضایی پر از اجرای موسیقی دارد. اسم فیلم «راننده و پیانیست» است و به جهت اجرای موسیقی در صحنه، صداگذاری آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

این صداگذار با اشاره به فیلم «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی هم توضیح داد: این فیلم را هم به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در دست دارم که به‌نسبت فیلم اول کارگردانش کار خوبی شده است و امیدوارم در جشنواره امسال پذیرفته شود. مشکلی که امسال جشنواره فجر دارد، پذیرش محدود آثار است و تا جایی که می‌دانیم فیلم‌اولی خوب هم زیاد داریم. «بی‌مادر» هم یکی از فیلم‌های خوب و قابل دفاع است.

تولیدات بیشتری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم

قورچیان درباره افت کمی فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر در قیاس با جشنواره سال گذشته گفت: تا جایی که اطلاع دارم، اکثر فیلم‌های تولیدشده فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کرده‌اند و این امکان وجود دارد که به دلیل شرایط کرونایی، تولید آثار کمتر شده باشد. تولید فیلم هم به لحاظ شرایط مالی و هم به لحاظ شرایط کرونایی سخت شده است اما در مجموع احساس می‌کنم به نسبت سال گذشته، امسال تولیدات بیشتری داشتیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کاهش شدید آثار فرآیند هیأت انتخاب در جشنواره حذف شد تا شور و حال فجر حفظ شود. امسال اما هم تولید بیشتر بوده و هم فیلمسازان خوبی برای جشنواره فیلم ارائه کرده‌اند. در میان فیلم‌اولی‌ها نیز فیلم‌های قابل توجهی هست در میان فیلم‌های کارگردانان باسابقه‌تر هم فیلم‌های خوبی می‌بینیم ولی تنها ۲۲ فیلم در جشنواره پذیرفته می‌شود و بخش فیلم‌اولی‌ها هم حذف شده که به نظرم اتفاق خوبی نیست.

قورچیان ادامه داد: حذف بخش «هنروتجربه» هم به نوعی یک آسیب است که برخی فیلم‌های خاص اجازه حضور در جشنواره را از دست می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی فیلم‌ها ممکن است پروانه ساخت دیجیتال داشته باشند. خود من امسال فیلم جدید هادی محقق را در همین شرایط داشتم. فیلم جدید علی عسگری هم با همین شرایط در برلین به‌عنوان یک جشنواره استاندارد پذیرفته شده است. این دست آثار در بخش «هنروتجربه» جشنواره فجر می‌توانستند حضور موفق‌تری داشته باشند. حتی اگر شانس حضور در بخش اصلی را هم پیدا کنند، در کنار فیلم‌هایی که همه می‌دانیم بیشتر برای برگزارکنندگان جشنواره اهمیت دارند، حکم سیاهی لشگر را پیدا می‌کنند. اما در بخشی مثل «هنروتجربه» این آثار حداقل شانس دیده شدن در فجر را می‌توانستند داشته باشند. آسیب حذف این بخش‌ها بیشتر متوجه این دست فیلم‌ها می‌شود.

شرایط اقتصادی به دستمزد عوامل فنی آسیب می‌زند، نه بازیگران

این صداگذار جوان سینما درباره تأثیر شرایط تولید بر دستمزد عوامل هم توضیح داد: این شرایط تأثیری بر دستمزد بازیگران نداشته اما دستمزد عوامل فنی به‌رغم آنکه نسبت به گذشته تغییر کرده اما نه آنگونه که باید. شرایط اقتصادی سینما بیشتر روی دستمزد عوامل فنی تأثیر می‌گذارد. بازیگران همواره دستمزد خود را غالباً هم همان اول کار پول می‌گیرند اما سختی شرایط تولید بیشتر به کار ما به‌عنوان عوامل فنی آسیب می‌رساند.

وی افزود: در حال حاضر ما به لحاظ کاری تحت فشار هستیم و من هم ناگزیر برخی پروژه‌هایی که در دست داشتم را پس دادم. این فیلم‌ها اگر در فجر پذیرفته شوند، یک داستان داریم اما برخی که به فجر نمی‌رسند حتی بسته هم نمی‌شوند و باید دنبال عوامل بیفتیم که بیایید کار را جمع کنید! از این نظر هم حضور در جشنواره برای برخی از پروژه‌ها واقعاً تعیین‌کننده است. برای ما هم این شرایط بهتر است چرا که لااقل مجبور می‌شویم کار را تمام کنیم.

قورچیان در پایان گفت: حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره از امروز تقریباً قطعی است اما با توجه به حذف بخش‌های جنبی جشنواره باید منتظر سرانجام برخی دیگر از فیلم‌ها بمانیم که امیدشان حضور در همین جشنواره است.

کد خبر 5381667 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: سیدمرتضی فاطمی فیلم بی مادر هادی محقق عروسک علی عسگری چهلمین جشنواره فیلم فجر محمدرضا مصباح اصغر یوسفی نژاد حسین قورچیان شب یلدا موسیقی ایرانی تئاتر ایران فیلم سینمایی چهلمین جشنواره فیلم فجر نقاشی سینمای مستند حوزه هنری نمایشگاه نقاشی شبکه مستند سیما سازمان سینمایی قاسم سلیمانی تئاتر شهر کارگردان تئاتر حضور در جشنواره دستمزد عوامل سال گذشته عوامل فنی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم

محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و دبیر نخستین جشنواره فیلم «رضوان» در حاشیه نشست خبری این جشنواره با اشاره به اینکه گستره فیلم‌های دینی شامل همه فیلم‌ها با مضمون محبت، انسانیت، گذشت، ایثار و … می‌شود، گفت: «اگر از صفر تا ۲۰ به دینی بودن یک فیلم نمره بدهیم، متوجه مرحله مرحله بودن این نگاه به فیلم می‌شویم مثلاً یک فیلم نمره ۵ و فیلمی دیگر نمره ۱۰ می‌گیرد، اما هیچ یک از این فیلم‌ها از گستره فیلم دینی خارج نمی‌شوند و تقریباً اکثر آثار اینگونه‌اند.»

به گزارش مهر، این کارگردان با اشاره به این‌که شیوه‌های مختلف در پرداخت به حضور خدا در فیلم‌ها وجود دارد، عنوان کرد: مساله اصلی و نکته من این است که آیا خدا در یک فیلم حضور دارد و خدا با آن کاراکتر هست؟ خدا برای هر کسی یک معنا دارد، اما این به معنای حضور خدا از اول تا آخر در یک فیلم نیست چرا که اقتضای درام این است که مثلاً یک آدم به حضیض ذلت و بدبختی برسد، اما کاراکتر فیلم در جایی احساس می‌کند خدا او را فراموش نکرده و این ارتباط به او آرامش می‌دهد. از این رو شیوه‌های مختلف در نوع پرداخت به حضور خدا وجود دارد.

وی درباره ویژگی‌های یک جشنواره دینی مطرح کرد: جشنواره دینی تنها تبلیغ دین نیست، ولی تبلیغ دین هم در آن دیده می‌شود مثلاً در فیلم «سفر سبز» نه آن کشیش مسیحی آمده است تا حاج رضا را مسیحی کند نه حاج رضا آمده است تا کشیش مسیحی را مسلمان کند، مهم این است که در نسبت با سایر ادیان ما یک افق دید با ۲ تعلیم متفاوت داریم و باید توجه داشته باشیم چقدر به هم نزدیک هستیم. نقاط اختلاف ما کم است پس بهتر است روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم به عنوان مثال در «از کرخه تا راین» حاتمی کیا، سعید در یک کلیسا نماز می‌خواند. به نظرم فیلمساز‌ها باید به مواردی از این دست توجه کنند.

کارگردان فیلم «غریب» با اشاره به اینکه حمایت‌های خوبی از جشنواره فیلم «رضوان» شده است، گفت: بالاخره در طول سال جوانانی در کشور هستند که در جا‌های مختلفی فیلم می‌سازند و ممکن است دیده نشوند و نتوانند عرض اندام کنند از این رو جشنواره فیلم رضوی مأمنی است برای اینکه بیایند و عرض اندام کنند. در اینجا دنبال نمره ۱۰۰ دادن به تکنیک فیلم‌ها نیستیم و اول دل فیلمساز را می‌خریم.

لطیفی در پایان درباره فعالیت‌های اخیرش در زمینه کارگردانی فیلم یا سریال گفت: قدیمی‌ها می‌گفتند «صداش در میاد نگران نباشید»، اما فعلاً زمان مناسبی برای صحبت کردن راجع به کارهایم نیست.

دیگر خبرها

  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • تکنیک مهم نیست، دل فیلمساز را می‌خریم
  • بیشترین حضور شرکت‌های خصوصی در شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم رقم خورد
  • بافق دارای بالاترین میزان تراکم دانش آموزی در استان یزد
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • همدان با رفع نواقص گذشته در اکسپوی امسال درخشید
  • پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!