Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعیت سالمندان کشور به شدت در حال افزایش است تا جایی که پیش بینی می شود طی سه دهه آینده سرعت سالمند شدن را در دنیا رکورد خواهیم زد.

دکتر صالح قاسمی درباره بحران پیری جمعیت به قدس آنلاین می گوید: مقوله سالخوردگی جمعیت چالشی است که به سرعت گریبان کشورمان را خواهد گرفت. ایران امروز یک کشور میانسال است و به سرعت به سوی سالخوردگی جمعیت حرکت می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع نسبت جمعیت سالمندان کشور به شدت در حال افزایش است تا جایی که پیش بینی می شود طی سه دهه آینده سرعت سالمند شدن را در دنیا رکورد خواهیم زد.

وی ادامه می دهد: این موضوع پیامدهای بسیار گسترده ای در ساختارهای مختلف جامعه دارد که اصلی ترین آن ها در حوزه اقتصاد، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و امنیتی است.

در واقع روند سالخورده شدن جمعیت مختص کشور ما نیست و در همه کشورهای جهان در حال رخ دادن است اما این روند در ایران دارای دو ویژگی است:

اول این که سرعت سالخورده شدن جمعیت ایران بسیار بالاست تا حدی که پیشی بینی می شود به زودی رکورد سرعت سالخورده شدن در ایران ثبت شود و دوم  این که کشورما پیش از آن که به رشد و توسعه اقتصادی برسد، سالخورده و سالمند خواهد شد که این اتفاق سبب شده پیامدهای سالخوردگی جمعیت در ایران چندین برابر پیامدهای سالخوردگی جمعیت در سایر کشورهای دنیا باشد.

دکتر قاسمی درباره سیاست های جمعیتی دیگر کشور ها می گوید: سیاست گذاری و قانون گذاری جمعیتی اتفاقی نیست که ویژه ایران باشد بلکه در تمام دنیا دارد اتفاق می افتد. به طور مثال در دنیا، سیاست های جمعیتی برای مقابله با سالخوردگی جمعیت اعمال می شود به طوری که قوانین و آیین نامه ها به سرعت به اجرا در می آیند تا دو اتفاق مهم را رقم بزنند به این معنی که ابتدا دوران سالمندی فعال، پویا و سالمی را برای جمعیت سالمندی با عنوان سند سالمندی بوجود می آورند و پس از آن برای جمعیت انبوهی که به سن بازنشستگی رسیده اند، با افزایش موالید و مهاجرپذیری، جمعیت جایگزین فراهم می کنند.

این پژوهشگر جمعیت ایران و جهان درباره سیاست های کلی جمعیت ایران تصریح می کند:  سیاست های کلی جمعیت را در سال 93 داشتیم اما متأسفانه با بی توجهی دولت تدبیر و امید به اجرا در نیامد و قانون جوانی جمعیت پایان سال 99 در مجلس تصویب و در دولت سیزدهم ابلاغ شده است.

او درباره اهداف قانون جوانی جمعیت می گوید: این قانون برای مقابله با پدیده سونامی سالمندی هدفگذاری شده و در صدد است با ارائه تسهیلاتی از جمله معافیت ها و مرخصی ها و امتیازات دیگر، موانع فرزندآوری را از پیش پای زوج های جوان بردارد.

قاسمی اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت را در بستر اصلاح نگرش جامعه به فرزند و فرزندآوری می داند و معتقد است در این زمینه باید اصلاح فرهنگ اتفاق بیفتد. فرهنگی که سبک زندگی دوستدار خانواده را تبیین کند بنابراین زیرساخت لازم برای تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت نیازمند یک جنبش فرهنگی- رسانه ای- بومی است.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت سیزدهم با به کارگیری ابزارهای فرهنگی- هنری- رسانه ای و همچنین با فعال کردن نظام برنامه ریزی اقتصادی کشور در حوزه حوزه فرهنگسازی و اعطای مشوق های مالی، خانواده ها را به فرزندآوری ترغیب کند تا پیامدهای سونامی سالمندی جمعیت ایران به حداقل برسد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بحران پیری جمعیت قانون جوانی جمعیت قانون جوانی جمعیت سالخوردگی جمعیت جمعیت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۱۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مجموعه گفتگو‌های آینده نزدیک با محوریت بررسی وضعیت ایران امروز و آینده‌های پیش‌رو، در قالب سلسه گفتگو‌های نزدیک قله یا به سوی دره به همت انجمن علـمی عـلـوم اجـتـماعی دانشگاه بـوعـلی سـیـنا با همکاری عـصـر پـیـشـرفـت برگزار شد.

در این برنامه گفتگو محور به صورت حضوری و یا مجازی علی مروی مدیر اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف، اصغر عیوضی، مدیر اندیشکده ایتان، حبیب رحیم پور ازغدی، مشاور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

و محسن دنیوی، عضو شورای مرکزی بنیاد ایران آینده، بیان دیدگاه‌ها را درباره مشکلات و ظرفیت‌های موجود کشور برای پیشرفت و ترقی کشور بیان کردند.

دیگر خبرها

  • سریع‌ترین خودروهای رکوردشکن تاریخ، هواپیماهای بدون بال با سرعت 1000 کیلومتر (+عکس)
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل
  • یک فعال هلال احمری در هوراند، رکورد تکنیک‌های رزمی کیسه بوکس را شکست
  • ۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
  • هلی کوپتر ایرباس رکورد سرعت را شکست
  • ایجاد مرکز عرضه پوشاک حجاب و کالای عفیفانه در تهران