Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در حالی از خلع سلاح هسته‌ای کشور‌های دیگر سخن به میان می‌آورد که اقدامات این کشور همچنان به رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر در سطح جهان منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان - نخستین رقابت هسته‌ای بین ابرقدرت‌ها، بینش‌هایی را در مورد نحوه مدیریت رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر ارائه می‌دهد.

به گزارش «پولیتیکو»، این ایده که کشور‌های مجهز به سلاح هسته‌ای نباید بتوانند برتری تعیین کننده‌ای نسبت به یکدیگر کسب کنند - با گسترش و مدرن سازی زرادخانه هسته‌ای جدید در جهان اهمیت جدیدی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین کاری که انجام می‌شود این است که تجربه جنگ سرد تکرار می‌شود، زمانی که آمریکا بیش از ۳۲ هزار کلاهک هسته‌ای و شوروی سابق بیش از ۴۰ هزار کلاهک ساختند؛ یک بن بست هسته‌ای ایجاد شد که پر هزینه و بی ثبات کننده بود.

مسابقه تسلیحات هسته‌ای جهان دو درس مهم برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین رویدادی را ارائه می‌دهد؛ نخست اینکه آمریکا و چین باید از تلاش برای محدود کردن فناوری‌های جدید اجتناب کنند و بر تضمین پیش‌بینی‌پذیری هسته‌ای متقابل تمرکز کنند.

دوم اینکه، آن‌ها باید برای یک راه طولانی آماده باشند، زیرا موافقت با اقدامات مشترک برای تقویت این قابلیت پیش بینی چندان ساده نیست.

با این وجود اقدامات آمریکا به خصوص در سال‌های اخیر موجب دامن زدن به رقابت‌های تسلیحاتی شده است.

سال‌ها پیش «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد که این کشور از معاهده موشک‌های بالستیک (ABM) خارج می‌شود.

این سنگ بنای رژیم کنترل تسلیحات جنگ سرد بود، که در سال ۱۹۷۲ به امضا رسید، به دنبال محدود کردن رقابت تسلیحاتی با محدود کردن دفاع موشکی بود، بنابراین فشار بر ابرقدرت‌ها برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای بیشتر کاهش یافت؛ با این حال، «بوش»، مدعی شد که این معاهده به هدف خود پایان داده است.

اکنون واضح است که این عقب نشینی یک اشتباه بزرگ بود؛ بحث اصلی «بوش» این بود که این معاهده «ما را از توسعه دفاع موثر باز می‌دارد»، اما او از دو جهت اشتباه می‌کرد.

بیشتر بخوانید: جنگ پنهان آمریکا و چین در سطوح نظامی و فناوری شکست آزمایش موشکی آمریکا

اولاً، معاهده مشکلی نداشت و دومین مشکل با استدلال «بوش» این بود که آمریکا نیازی به خروج از معاهده ABM برای استقرار قانونی دفاعی در برابر کره شمالی، نداشت.

به عنوان یک موضوع سیاست، هدف آمریکا دفاع از خود در برابر حمله اتمی چین یا روسیه نیست، بلکه به دنبال جلوگیری از چنین حملاتی از طریق تهدید به تلافی است.

با این حال، پکن و مسکو هر دو نگران هستند که در آینده، آمریکا ممکن است قادر به استقرار دفاع موشکی باشد که بتواند نیرو‌های هسته‌ای آن‌ها را مهار کند و آن‌ها را آسیب‌پذیر کند؛ آن‌ها بر این اساس پاسخ داده‎اند.

ده‌ها میلیارد دلاری که آمریکا از سال ۲۰۰۱ برای دفاع موشکی هزینه کرده است، ناکارآمد بوده و به رقابت‌های تسلیحاتی بیشتر دامن زده است که این موضوع امنیت آمریکا را تضعیف کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا جو بایدن آزمایش موشکی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا آمریکا جو بایدن آزمایش موشکی رقابت های تسلیحاتی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟

منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن و عربستان درحال بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه اعلام کردند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره توافقی درخصوص ضمانت‌های امنیتی آمریکا به عربستان و کمک به این کشور در زمینه هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی هستند. این درحالی است که توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان در چارچوب یک معامله بزرگ در منطقه هنوز دور از دسترس است.

طبق گزارش رأی الیوم، این منابع اعلام کردند مذاکره کنندگان آمریکایی و عربستانی در حال حاضر اولویت را به معاهده امنیتی دوجانبه‌ای می‌دهند که ممکن است بخشی از معامله بزرگتری باشد که به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود و وی باید تصمیم بگیرد که آیا امتیاز‌هایی را برای تضمین عادی سازی تاریخی روابط با ریاض خواهد داد یا خیر.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه اعلام کرد: ما به توافقی درباره بخش آمریکایی-عربستانی معامله بسیار نزدیک هستیم. می‌توانیم در یک زمان بسیار کوتاه جزئیات را حل کنیم.

به گفته دیپلمات‌های خارجی در کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و منابعی در واشنگتن احتمالا این بخش از طرح مربوط به ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و دستیابی عربستان به سلاح‌های آمریکایی پیشرفته‌تر باشد.

منابع آگاه پیش بینی کردند توافق امنیتی ریاض و واشنگتن شامل تبادل تکنولوژی‌های مدرن با ریاض از جمله تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعی باشد.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود بند‌های توافق ظرف چند هفته تکمیل شود.

این درحالی است که عربستان بر لزوم توقف جنگ غزه قبل از هرگونه صحبت درباره عادی سازی روابط با تل آویو تأکید دارد.

میلر گفت: عربستان توضیح داد تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد توافق عادی سازی روابطی وجود نخواهد داشت.

اخیرا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفری به منطقه داشت و مذاکرات جداگانه‌ای با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برگزار کرد.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، توماس فریدمن، تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز شروط عربستان را به عنوان بخشی از مذاکرات بین واشنگتن و ریاض برای عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی فاش کرد.

این شروط عبارتند از ایجاد یک روند سه تا پنج ساله برای تشکیل کشور فلسطین، توقف شهرک سازی در کرانه باختری و عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه.

دیگر خبرها

  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • نامه سرگشاده رئیس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشگاه‌های آمریکا
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم