Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزانه محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشکل زاینده رود  و راهکارهای رفع آن را همه می دانیم اما مساله این است قدرت و اختیار لازم را برای حل این موضوع نداریم.

به گفته وی، دخالت مستقیم دولت ها، نبود تیزبینی در نمایندگان مجلس برای جلوگیری از اجرای برخی طرح ها و افزایش بارگذاری های بی رویه و مداخلات سیاسی برای توسعه صنایع،خشکی این رودخانه را به‌دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نبود شفافیت همچنین اعمال محدودیت در اطلاعات و جزییاتِ میزان برداشت ها از این حوضه آبریز رفع چالش های آن را به تاخیر انداخته است، بطوریکه اکنون احیای زاینده رود از ابعاد کارشناسی خارج و به جنگ و درگیری های اجتماعی تبدیل شده است.

نبود شفافیت در میزان و آدرس برداشت از زاینده رود

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: آمارهای ۱۰ سال اخیر نشان می دهد ۵۶۵ میلیون متر مکعب آب زاینده رود آدرس مصرف ندارد.

محمدی گفت: میانگین آب خروجی از سد زاینده رود در ۱۰ سال اخیر، هزار و ۱۶۵ میلیون مترمکعب بوده است که از این مقدار ۶۰۰میلیون مترمکعب برای آب آشامیدنی و نیاز صنعت اصفهان، کاشان و یزد برداشت می شود.

وی هشدار داد: معلوم نیست بقیه خروجی آب کجا می رود که نتوانستیم ۱۷۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی را تامین کنیم.

محمدی افزود: طول حوضه زاینده رود از سراب تا پایاب ۴۰۰ کیلومتر بوده است اما در سال های اخیر تنها به ۱۰۰ کیلومتر می رسد و بقیه مسیر خشک است.

وی افزود: در محدوده بالادست آب زاینده رود برای کشاورزی مصرف می شود در حالیکه نمی دانیم مقدار و اندازه این برداشت ها چگونه است.

افزایش پنج برابری مصرف آب اراضی کشاورزی

استاد دانشگاه افزود: آبی که از سد زاینده رود رها می شود ابتدا بطور مستقیم وارد استان چهارمحال و بختیاری می شود و پس از خروج از این استان با برداشت از آن برای آب آشامیدنی یزد و اصفهان، در فاصله ۳۰ کیلومتر بعد خشک می شود، بنابراین آبی برای تامین حقابه کشاورزان و محیط زیست باقی نمی ماند.

محمدی ادامه داد: مزارع حوضه آبریز زاینده رود که بیشتر آن در استان همجوار است در سال ۸۵  تنها هشت هزار هکتار بوده است اما در سال ۹۸ به ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته است، به این معنا که مصرف آب در این اراضی پنج برابر شده است و ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در قسمتی که سد رهاسازی می شود برداشت می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میانگین بارش ها در کل حوضه  زاینده رود طی ۵۰ سال گذشته ۲۴۰ میلی متر بوده است، افزود: این مقدار در ۱۰ سال گذشته به ۲۱۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با این حال در حوضه زاینده رود بارش متناوب داشته ایم به این معنا که باید طوری برنامه ریزی می شد که در سال های ترسالی حقابه محیط زیست برای سالهای خشکسالی تامین شود.

 استاد دانشگاه با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر میزان کاهش بارش ها در چلگرد از ۲هزار میلی متر به هزار و ۵۰۰ میلی متر رسید، افزود: درست است که شکل بارندگی تغییر کرده و بیشتر باران است اما با توجه به سیلاب ها و رواناب ها و مهار آنها از طریق طرح های آبخیزداری این مقدار کاهش نباید دلیل ۸۰ درصد خشک شدن زاینده رود باشد.

وی افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری برای کنترل سیلاب در مسیر زاینده رود، ۴۸۰ میلی متر آب از بارندگی ها به‌دست می آید که نمی دانیم کجا به مصرف می رسد.

محمدی تصریح کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ که ترسالی بوده است معادل ۵۰ سال قبل بارش داشتیم و باید پرسید چه اتفاقی افتاده است که در ۲ سال گذشته رودخانه بطور کامل خشک بوده است.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت نیرو  میانگین ورودی آب به سد در ۱۰ سال اخیر هزار و ۱۴۰ میلیون متر مکعب بوده وخروجی هزار و ۱۶۵ میلیون مترمکعب؛ این یعنی به‌جای ذخیره سازی همواره بیش ازحجم ورودی به سد برداشت کرده ایم و تنها ۲۰ درصد حجم سد را توانستیم نگه داریم.

محمدی افزود: ایران جزو کشورهای عضو کنوانسیون رامسر که بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب ها به ویژه در جهت فراهم ساختن زیستگاهی برای پرندگان آبزی تاکید می‌کند، است از این رو بر اساس قانون حق نداریم کاری کنیم که تالاب ها خشک شوند.

به گفته وی، بارگذاری های زیاد و بدون جایگزین علاوه برخشک شدن تالاب گاوخونی، خالی شدن سفره های آب زیرزمینی یزد را نیز به‌دنبال داشته است.

این استاد دانشگاه گفت:  زاینده رود مربوط به همه ایران است و مرگ زاینده رود مرگ فلات مرکزی است.

به گزارش ایرنا؛ مساحت حوضه زاینده رود هزار کیلومتر مربع است که ۹۳ درصد آن در اصفهان و هفت درصد درچهارمحال و بختیاری است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران در دهه‌های اخیر به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌دست با خشکی مواجه شده است .

برچسب‌ها کم آبی زاینده رود فرونشست کشاورزی اصفهان پروندهٔ خبری خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی اصفهان سایه رعب آور فرونشست بر دشت‌های اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی زاینده رود فرونشست کم آبی زاینده رود فرونشست کشاورزی اصفهان میلیون مترمکعب استاد دانشگاه ۱۰ سال اخیر میلیون متر زاینده رود ۱۰ سال میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا ثبت نهایی شده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ساماندهی مشترکان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش جمعیت و در پی آن بالا رفتن مصرف، تولید پسماند در ابعاد گوناگون خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی به سرعت گسترش یافته، از این‌رو کاهش تولید پسماند امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری است و یکی از کلیدهای موفقیت در تمام مراحل آن، آگاهی و مشارکت شهروندان است، افزود: در حال حاضر مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به‌تدریج موجب کاهش میزان تولید پسماند و صرفه‌جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به‌نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل پسماندها، خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: سنگ بنای ارائه تمام خدمات به‌صورت صحیح و اصولی و دریافت بازخوردها، ارزیابی و سنجش طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در جوامع موفق، شناسایی کامل و هدفمند مشترکان است، از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندی در خصوص حفاظت از محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرد.

وی اضافه کرد: در راستای انجام این امر خطیر ناظران شاغل در سازمان مدیریت پسماند و کارشناسان پسماند شاغل در ادارات خدمات شهری شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اقدام به شناسایی مشترکان کردند.

ساکتی با بیان اینکه فرآیند شناسایی مشترکین از ابتدای دی ۱۴۰۲ با این هدف که تمام عملیات ثبت اطلاعات مشرکین به صورت جامع، یکپارچه و سیستماتیک صورت گیرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی درباره بارگذاری فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا انجام شده و برای هر یک از کاربران مناطق و سازمان مدیریت پسماند نام کاربری و رمز عبور (دسترسی) مشخصی تعریف شده است تا مسئول مربوطه با ورود به سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات فرم شناسایی مشترکان در سامانه اقدام کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه ثبت نهایی شده است، افزود: برای ثبت دقیق مشترکان از طریق سامانه سنا لازم است، موقعیت مکانی مشترک Gps و اینترنت کاربر فعال باشد.

کد خبر 746582

دیگر خبرها

  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • بانک مهر ایران گره‌گشای مشکلات دانش آموزان نیازمند در کردستان
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده نیازمند حمایت مستقیم استاندار است
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند