دانش آموز شهیدی که عشق به جبهه او را از مدرسه جدا کرد
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۵۷۵۲
ایسنا/لرستان ولیالله توکلی دانشآموز شهیدی است که در دوران جنگ تحمیلی پیوسته به مراکز اعزام نیرو مراجعه میکرد ولی بهعلت سن کم از اعزام وی خودداری میشد تا اینکه بر اثر این توجه به جبهه و آرزوی اعزام به مناطق عملیاتی از درس و مدرسه جدا شد.
دانشآموز شهید ولیالله توکلی فرزند حسین در ۲۶ خرداد سال ۴۸ در شهرستان الیگودرز به دنیا آمد و در دامان پُرمهر خانوادهای مذهبی پرورش یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوران راهنمایی وی مصادف با اوجگیری جنگ تحمیلی بود و شهید توکلی پیوسته به مراکز اعزام نیرو مراجعه میکرد ولی بهعلت سن کم از اعزام وی خودداری میشد تا اینکه بر اثر این توجه به جبهه و آرزوی اعزام به مناطق عملیاتی از درس و مدرسه جدا شد و مدتی در مغازه پدرش کار میکرد و در حالیکه همچنان تمام هوش و حواسش به جبهه بود و تا سرانجام موفق شد و که در تاریخ ۱۳ مردادماه سال ۶۴ با راهیان فجر اعزام شد و در جبهه دربندبخان عراق به رزم بپردازد و بالاخره در تاریخ دوم بهمنماه سال ۶۴ به آرزوی دیرینه خود رسید و به خیل عاشقان و شهیدان پیوست و در گلزار شهدای الیگودرز به خاک سپرده شد.
از خصوصیات این شهید علاقه زیاد به قرآن و نماز شب و شرکت در مراسم عزاداری بود وی دیگران را به شرکت در این کلاسها دعوت و تشویق میکرد و خلاصه شهید توکلی فردی بسیار آبرومند، کمآزار، متدین و متعهد به اسلام بود و برای پدر و مادرش احترام زیادی قائل بود و همیشه سعی میکرد به احکام نورانی اسلام کاملاً عمل کند.
در بخشی از وصیتنامه شهید ولیالله توکلی آمده است:
«خدایا تو میدانی که من سخت عاشقم شوق دیدار وصال یاران به خون غلتیدن را دوست دارم و عشق به شهادت در دلم آرزویی شده است و دوست دارم که به شهد شیرین نائل آمده و کامیاب شوم و اکنون که اولین سالهای جوانی عمر را میگذارندم و تند و سریع بهسوی مر گ راه میسپارم و ما پس چرا چون علیاکبر امام حسین(ع) در راه عقیدهام اسلام و راه رهبرم امام خمینی(ره) به خون خود غوطه ور نشوم.
انقلاب اسلامی ایران با پیروزی خود بر کفر و طاغوت پرچم اصابت و انسانیت را برافراشت و شعار مبارزه با ظلم و تباهی را سرلوحه اعمال خود کرد. به وجود آوردن این جنگ جهت نابودی این انقلاب اسلامی از طرف استکبار بوده است و وجود این جنگ هم ناشی از این قدرتهای شیطانی سلطهگر بوده است که بر ما تحمیل شده است و اگر در این میدان حاضر نباشیم و در صحنه این پیکار مقدس وارد نشویم پس چه کنم.
پدرم شوق پنهانی خاصی مرا به این جهاد کشانده است و مادرم مادر خوبم حلالم کن و اگر خدواند بخواه شهید شدم و به بهترین وجه ممکن خدمات و زحمات شما را پاسخ گفتهام که هیچ پاسخی بهتر از این نیست و برادرانم و خواهران خوبم شاکر باشید و صبر پیشه کنید و امام را پیرو باشید و دعاگویی ایشان و رزمندگان در خط دفاع از اسلام و انقلاب گام بردارید و از شما هم حلالیت میطلبم».
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها انقلاب اسلامی ایران شهرستان الیگودرز انقلاب اسلامي ايران اليگودرز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ده نکته کلیدی برای معلمان دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاهها
به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالشهای آموزش دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمیشود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:
۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.
۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.
۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشههای دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.
۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخهای فکری محتوا را بازتولید کنیم.
۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاهها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.
۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغهها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد
۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیدهای احساس کنند که دیده و شنیده میشوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانشآموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاهها نیاز داریم.
۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوتهای زیادی با نیازها و اولویتهای دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا میکنیم پس قطعاً این محتوا را نمیتوان به دانش آموز رساند.
۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزشهای مدرسههای دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندیهایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندیها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندیها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.
۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم میشود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیطهای بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.