Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@10:43:29 GMT

تور گردشگری یا پارتی؟

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۶۲۵۳

تور گردشگری یا پارتی؟

  وقتی تصمیم می گیرید که با تورهای گردشگری به سفر بروید ، در حقیقت می خواهید خودتان را در لذت سفر غرق کنید، این انتخاب را انجام می دهید تا با خیال آسوده در تجربه ای ویژه شرکت کنید، از آن جهت که سفر به مناطق ناشناخته به صورت شخصی علاوه بر هزینه بیشتر و ناآگاهی از منطقه می تواند باعث شود فرصت کوتاهی که برای این سفر در سال یافته اید از دست برود و شما ناچار باشید تمام زمانتان را صرف تجربه کردن نمایید از این رو تورهای گردشگری را انتخاب می کنید که با دارا بودن برنامه سفر، لیدر مطمئن و چند و چون این ماجراجویی حداکثر استفاده تان را از سفر ببرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از آنجا که هر صنعتی می تواند به دو شکل پیش برود و جهتی غیر یابد، البته باید ذکر نمود که اغلب تورهای گردشگری به دنبال ارائه کیفیت ویژه هستند اما در این صنعت هم رد گروه هایی پیدا می شود که بدون داشتن دانش کافی، برنامه ریزی مناسب، داشتن لیدرمطلع نه تنها هزینه بیشتری را به شما تحمیل می کند بلکه ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیر روحی و جسمی شوند، از طرفی بافت فرهنگی و سنتی منطقه در اثر حضور تورهای نامناسب دچار آسیب جدی فرهنگی می شوند.

بهتر است برایتان یک مثال بزنم که تجربه شخصی من از سفری ست که اخیرا به آن دچار شده ام، لغت دچار را به کار می برم چرا که ما می توانیم دچار موقعیتی شویم که انتظارش را نداشته ایم.

برای یک سفر دو روزه به کویر مصر تقریبا شش ماه طول کشید که بتوانم زمان مناسبی را پیدا کنم، هدف از سفر مواجه نخست با کویر، آشنایی با فرهنگ کویر نشینی، دیدار از آسمان شب و در نهایت این مهم بود که در ذات کویر چه نهفته است که آدم های زیادی را به سر ذوق آورده شعر سروده اند و قصه ها ساخته اند، تصاویر خیره کننده ستارگان، رمل های جادویی طلایی و مردمان ویژه کویر تمام هدف از سفر بود، اما متاسفانه در انتخاب تور دقت کافی را نکرده ام و به جای انتخاب یک آژانس معتبر صرفا بر پایه تبلیغات گزینه نامناسبی را برگزیدم.

تور هیچ اطلاعات دقیقی از سفر، مسیری که طی می شود، مدت زمان سفر ، درجه سختی و غیره در اختیار ما قرار نداد، در طول نه ساعت سفر تنها یک بار لیدر از مسافرین خواست خود را معرفی کنند و در تمام طول سفر صدای موزیک ناهماهنگ با شب و فضا به قدری بلند بود که همسفران به سختی می توانستند با هم صحبت کنند، و این کلیه افراد اتوبوس را دچار تنش عصبی کرد تا جایی که در برگشت این تنش در نهایت به بحث منجر گردید، بعد از حرکت ما متوجه شدیم هزینه ای که پرداخت کرده ایم کافی نبوده است و برای حتی شب نشینی در کویر باید هزینه اضافی پرداخت کنیم.

از همه اینها که بگذریم کم کم متوجه شدیم سفرهای کویر با شکلی که این تور برگزار می کند، در حقیقت چیزی جز برگزاری یک مهمانی شبانه ، شبیه به آنچه در پارتی های اطراف تهران اتفاق می افتد نیست، لیدر که در تمام مدت ناآگاه از همسفرانش بود، حتی نمی دانست چطوری می تواند رضایت خاطر همه مسافران را تا حدودی برقرار نماید، بعد از رسیدن به مقصد و تحویل اتاق ها باز هم ما در بی اطلاعی باقی ماندیم و زمان زیادی را بابت بازدید از روستایی با مسافت زیاد از دست دادیم، گرچه می توانستیم انتخاب های شخصی بهتری داشته باشیم اما به دلیل بی اطلاعیمان این اتفاق نیفتاد.

اما حرکت آخر، شب در کویر اتفاق افتاد، همه اعضای تور برای دورهمی کنار آتش و دیدار از آسمان شب بر طبق آنچه در تبلیغات تور نوشته شده بود با پرداخت مبلغ صد و سی هزار تومان علاوه بر هزینه نسبتا زیاد تور به میان کویر برده شدند، و آنچه در ادامه پیش آمد بازدید از آسمان شب کویر نبود، چرا که تور آنقدر تمام تمرکزش را بر برگزاری این کویر پارتی گذاشته بود و لیدر خودش آنقدر گرفتاری های شخصی داشت که اصلا فرصتی نبود برای آنکه افراد را دعوت به بازدید از آسمان و توضیح ستاره ها نماید، در این حال من و همراهم که می خواستیم در جای ساکت تری آسمان را ببینیم و در تلاش برای استفاده جزیی از فرصتمان و علت تحمل رنج سفر بودیم مواجه شدیم با آدمی که از تاریکی مطلق کویر و فضا می خواست سواستفاده نماید و اندوه آنکه آن فرد خودش یکی از اعضای تورگردشگری بود و باز هم لیدری وجود نداشت، و می توانید تصور کنید این اتفاق ممکن است برای فرزندان شما بیفتد ، وقتی تور گردشگری احساس نکند که مسئول گروهی است که به همراه می برد، وقتی هدف دریافت پول است و حتی خود تور شناخت کافی از مسافرین ، همراهان و چیزهای دیگر ندارد می توانید تصور کنید در یک همچنین فضایی چه اتفاقاتی ممکن است روی دهد.

در حقیقت بازدید از کویر بعد از بیست ساعت سفر با اتوبوس، هزینه مالی برای من و حتما تعداد زیادی از مسافرین این تور حتی بازدید از کویر هم نبود چرا که تور، حتی کویر را به ما نشان نداد و ما چیزی جز اطراف یک روستا را ندیدیم، ما چیزی از فرهنگ منطقه آداب و سننشان و مردمانشان نشنیدیم ما فقط تعداد زیادی آهنگ با صدای بلند شنیدیم، و آدم های بی اطلاعی شبیه خودمان را دیدیم که فرصت سفرشان را از دست داده اند و افسوس، من سابقه شرکت در تورهایی را دارم که در تمام مدت احساس می کردم با اعضای خانواده ام به سفر رفته ام و این یکی از ویژگی های سفرهای گروهی است چرا که ما می توانستیم سفر را به صورت انفرادی تدارک ببینیم. علت انتخاب تور جمعی در اصل تجربه جمعی است، و این وظیفه تور است که بتواند فضای صمیمانه ای را میان مسافرین به وجود آورد، ارتباط بین آنها را برقرار کند و به زبان دیگر یخ مسافرین را بشکند تا تجربه شان از سفر دل نشین تر و خاطره انگیزتر باشد. از طرفی تور می تواند مسافرین را در تجربه زندگی در منطقه ای که به آن سفر رفته اند شرکت دهد.

در پایان روی سخن من با تورهای گردشگری ست، هر مسافری که تصمیم به سفر می گیرد یک فرصت فرهنگ سازی و رشد این صنعت است، حتی مسافری که صرفا هدفش از سفر تفریح و شادی نیز می باشد هم می تواند در فضای مناسبی نکاتی را یاد بگیرد و آنچه که سفر را ارزشمند می کند تجربیاتی ست که ما را پخته تر و بهتر می کند، آژانس های مسافرتی ، با عدم مسئولیت پذیری و آشنایی کافی با صنعت گردشگری چیزی جز خسارت جبران ناپذیر به بدنه گردشگری نوپا و کم رمق ایران وارد نمی کنند و ای کاش نظارت به کیفیت این تورها افزوده شود، و حتما افرادی که با مسافرین همراه هستند ، آموزش های کافی را دیده باشند و در طول مدت زمان تور بتوانند حافظ امنیت جانی و روحی مسافرینشان باشند.

از طرفی از افرادی که می خواهند تور از آژانس های گردشگری خریداری کنند صمیمانه خواهش می کنم حتما مجوز ثبتی، اینکه آیا در حین سفر بیمه شده اند یا خیر، و تحقیقات کافی درباره تور را انجام دهند و بدانند که ممکن است یک سفر دو روزه نامناسب آنها را دچار دردسرهای زیادی کنند و با توجه نکردن به تبلیغات مجازی این گروه ها و دقت در انتخاب آژانس ها می توانیم روند رو به رشد افراد که فکر می کنند با یک اتوبوس و یک سری آهنگ و یک آدم به اسم لیدر برگزارکننده تور هستند را بگیریم. و نکته دیگر آنکه باید یاد بگیریم اعتراض کنیم و در مقابل هزینه ای که پرداخت کرده ایم درخواست خدمات مناسب را داشته باشیم، و حتما اگر حادثه ای برایمان پیش آمد آن را بازگو نماییم. از ماست که برماست. 

 

 

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۶۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کافی است انسان باشد!

یک. دستان نحیف کودک و آه مظلومیت او در برابر بمب‌ها و جنگنده‌ها پیروز می‌شود، همان‌گونه که خون بر شمشیر پیروز شد. این مهم‌ترین تصویر این روزهای غزه است.
دو. از عاشورای ۶۱، قاب‌های ماندگاری در ذهن‌ها مجسم است و نسل به نسل منتقل‌شده، از دستان بریده یک علمدار، تا حنجره طفل شیرخوار؛ کربلای غزه هم برای نسل امروز، یادآور همان شدائد و مصائب کربلاست. تصویرها را همه ما به‌اندازه توان و تحمل مان دیده‌ایم، زنی که خانه ویرانه خود را که تمام دیوارهایش فروریخته جارو می‌زند، دختری که سرمای هوا، بدنش را به لرزه انداخته، پسری که از گرسنگی، لاغر شده و رنگ به رخسار ندارد و پدری که با بهت، در میان آوارها دنبال همسر و فرزندان خویش است.
سه. اگر می‌شنویم جوانان و دانشگاهیان در اروپا و آمریکا علیه اسرائیل و حمایت‌های دولتشان از این رژیم شوریده‌اند، اگر صدای مظلومین غزه به سرتاسر عالم رسیده و انزجار و تنفر از رژیم کودک کش صهیونیستی در حال فوران است، نشانه‌ای بر این است که خون بر شمشیر پیروز می‌شود. کربلای امروز شباهت‌های زیادی با کربلای حسین بن علی علیهماالسلام دارد. در آن قیامت صغری، همان‌گونه که لشکر حق ریزش و رویش داشت، امروز هم برخی مسلمانان و اعراب منطقه در خفا و علن در کنار دژخیمان ایستاده‌اند و از سوی دیگر، دانشجویان آمریکایی و اروپایی صدای فریاد مردم غزه شده‌اند. جوانه‌های حق از دل نقطه تسلط فرهنگ باطل در حال سر برآوردن است و همچون سروی که ریشه‌هایش دل صخره‌ها را می‌شکافد و پیش می‌رود، سنگ‌ها و صخره‌های فرهنگ لیبرال متظاهر مدعی حقوق بشر در حال شکستن است.
چهار. باید مراقب اختلافات و فتنه‌انگیزی‌ها بود. هرقدر اسرائیل در سراشیب قرار می‌گیرد بیشتر دست‌وپا می‌زند که الغریق یتشبث بکل حشیش. دوگانه شیعه-سنی یا دوگانه مسلمان-غیرمسلمان و عرب-عجم و هرچیزی ازاین‌دست فرعی و ساختگی است. دوگانه اصلی که باید محور تمام معادلات و ارتباطات باشد، دوگانه بمب-کودک است و صدالبته که هر انسان آزاده‌ای در سمت کودک می‌ایستد. صبر کنید، به آزاده بودن هم احتیاج نیست، کافی است انسان باشد!

دیگر خبرها

  • ۵ هکتار به بوستان بزرگ شهر یزد اضافه شد
  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • جشن قهرمانی مسی‌های شکست ناپذیر در دل کویر
  • قهرمانی مس‌های شکست ناپذیر در دل کویر
  • جشن قهرمانی مسی‌های شکست‌ناپذیر در دل کویر
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • کافی است انسان باشد!
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت