Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفتگو با میزان پیرامون سیره سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت فاطمه زهرا (س)  شخصیتی حماسی داشتند و این امر را باید در رویکرد ایشان پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» مورد توجه قرار داد.

وی در همین راستا ادامه داد: گریه‌های ویرانگر حضرت فاطمه زهرا (س) پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» رویکردی خاص داشت که پیامش در طول تاریخ پیچید این رویکرد همان رویکردی است که «امام سجاد (ع)» پس از واقعه کربلا در پیش گرفتند هنگامی که بنی امیه خفقانی شدید در جامعه ایجاد کرد ایشان با اشک ریختن علامت سوال در اذهان عمومی ایجاد کردند بدین ترتیب پیام اعتراض خود را به جامعه ابلاغ کردند و دسیسه‌های پایگاه ظلم و ستم را به خوبی برای همگان روشن ساختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

شفاعت حضرت زهرا (س) به چه کسانی می‌رسد؟

 لبه تیز اشک‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» علیه دشمنان

واعظ موسوی جایگاه اشک را در مذهب شیعه مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر چه اشک به‌عنوان تسلی دهنده و آرامبخش برای جان ظلم دیده همواره مطرح است، اما باید در نظر داشت که در بین شیعه پس از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» جایگاه ویژه‌ای به خود گرفت. اشک‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» لبه تیزی داشت که بر علیه ظالمان و ستمکاران وقت بکار گرفته شد و چهره حکومت وقت و خلافت نو پا را به خوبی برای همگان مشخص کرد، تا جایی که خلیفه جدید از دیگران خواست تا به خدمت حضرت «فاطمه زهرا (س)» بروند و از ایشان بخواهند که یا در شب گریه کنند و یا در روز، زیرا آنان حس کرده بودند که اشک دختر «پیامبراکرم (ص)» امری ویرانگر و متزلزل کننده برای حکومت آنان محسوب می‌شود از این رو حضرت «فاطمه زهرا (س)» نیز آنان را تنبیه کردند.

این کارشناس علوم قرآنی به رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» حضرت «فاطمه زهرا (س)» از مدینه خارج شدند و به کنار قبور شهدای جنگ احد رفتند و در کنار قبر حمزه عموی «پیامبراکرم (ص)» رفتند و در آنجا می‌گریستند. اشک دختر «پیامبراکرم (ص)» معنادار بود و تنها برای تسلی خاطر نبود این اشک یک لبه سیاسی - اجتماعی داشت که توانست در طول تاریخ ماندگار شود اشکی که تنها چشم را خیس نمی‌کند بلکه اشکی است که از قلب بر می‌خیزد و بر دل انسان‌های حق‌طلب می‌نشیند.

وی پیرامون رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» ابراز کرد: «امام باقر (ع)» پس از گذشت چند سال از واقعه شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» رموز اصلی سیاست مدبرانه حضرت «صدیقه کبری (س)» را موشکافانه مطرح کردند، ایشان به رمزگشایی گریه‌های این بانوی بزرگ اسلام اشاره و بیان کردند، هنگامی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» در کنار مزار «حمزه سیدالشهدا (ع)» می‌رفتند در حقیقت این پیام را به مردم مخابره می‌کردند که اگر حمزه و جعفر یاران و اقوام صدیق «پیامبر اکرم (ص)» در زمان سقیفه حضور داشتند اجازه نمی‌دادند چنین جریانی شکل بگیرد.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ابراز کرد: دختر «پیامبر اکرم (ص)» در کنار قبور افرادی همچون شهدای جنگ احد اشک ریختند تا پیام مهمی را با خود به مردم شهر مدینه که در آن روزگار می‌زیستند مخابره کنند این پیام تاکید داشت که اگر در این شهر یک نفر همانند حمزه وجود داشت ستمکاران به حکومت طمع نمی‌کردند و همانگونه که حمزه در مکه مقابل دشمنان «پیامبر اکرم (ص)» ایستاد اینجا نیز از «امیرالمومنین (ع)» دفاع می‌کرد و سینه خود را سپری در مقابل دشمنان حضرت «علی (ع)» قرار می‌داد، نکته قابل توجه در این است که وقتی «امیرالمومنین (ع)» احساس تنهایی می‌کردند و از رخداد‌ها و بی بصیرتی مردم خسته می‌شدند فریاد أینَ عمار و أینَ حمزه سر می‌دادند و از حق و حقیقت دفاع می‌کردند ایشان نیز از ولایت با تمام وجود دفاع کردند.

تلنگر حضرت «فاطمه زهرا (س)» به جامعه

واعظ موسوی به تدبیر حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» اشاره و تاکید کرد: اشک‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» در حقیقت تلنگری به جامعه انسانی حتی عصر‌های پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» می‌زند، در اینجا به نقش تاثیرگذار افراد حق طلب اشاره می‌کند همان گونه که شهید بهشتی نیز تاکید می‌کند چنانچه یک فرد حقیقت گو و مدافع ولایت و نبوت وجود داشته باشد تاثیر بسیاری بر یک امت خواهد داشت همانند شهید سپهبد قاسم سلیمانی که یک تن بود، اما یک دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و به سمبل مقاومت، شهامت، ایستادگی و شهادت تبدیل شد و امروز شخصیتی ماندگار و الهام بخش محسوب می‌شود.

تاثیرگذارترین رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)»

وی تاثیرگذارترین رویکرد حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: وصیت نامه الهی سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» در جای خود قابل تامل است. این بانوی بزرگوار در این وصیت نامه تاکید کردند کسانی که بر من ظلم و ستم روا داشتند حق ندارند بر جنازه من نماز بخوانند و از حضرت «امیرالمومنین (ع)» خواستند کسی را از شهادتشان مطلع نکند و ایشان را شبانه کفن و دفن کنند و به خاک بسپارند این رمزی ماندگار بود که علامت سوالی بزرگ در اذهان جامعه تاریخ بشری ایجاد کرد بدین ترتیب ایشان رسوا کننده ظالمانی بودند که پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» حقیقت را پنهان کردند و خواسته‌های خود را در لباس شرع به مردم ارائه کردند. حضرت «فاطمه زهرا (س)» اجازه ندادند چنین افرادی در تشییع پیکر مطهر ایشان حضور پیدا کنند تا بدین ترتیب به کسب مشروعیت بپردازند.

قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)»

واعظ موسوی پیرامون قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرد: قهر سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» یکی از رویکرد‌های ارزنده و قابل توجه ایشان بود که بسیار هوشمندانه و مدبرانه ایجاد شد ایشان در مقابل دو تن از افرادی که زمانی از یاران «پیامبر اکرم (ص)» بودند و امروز بر دختر همان پیامبر و خاتم ظلم روا داشتند ایستادند و قهر سیاسی را در پیش گرفتند آنان پس از برخورد نادرست شان برای پوزش خواهی از حضرت «فاطمه زهرا (س)» بار‌ها درخواست ملاقات کردند، اما هرگز حضرت «فاطمه زهرا (س)» حاضر به پذیرش این درخواست نشدند تا زمانی که آنان درخواست خود را از طریق «امیر المومنین (ع)» ارائه کردند.

وی ابراز کرد: حضرت «صدیقه کبری (س)» برای اینکه احترام ویژه‌ای برای «امیرالمومنین (ع)» قائل بودند حاضر به پذیرش درخواست شدند، اما ایشان پس از دیدن یاران قدیمی «پیامبر اکرم (ص)» رویشان را از آنان برگردانیدند و خطاب به آنان تاکید کردند: «آیااز «پیامبرخدا (ص)» نشنیدید که اگر کسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بیازارد مرا آزرده است؟ آنان این گفته را تایید کردند پس از آن حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان فرمودند: من از شما راضی نیستم و آنان در چنین شرایطی خانه دختر «رسول خدا (ص)» را ترک کردند».

استیضاح

این کارشناس علوم قرآنی به جلوه گاه حماسی دیگری از دختر «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و تاکید کرد: هنگامی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» خطبه‌های آتشین خود را بین زنان و مهاجرین و انصار مطرح کردند رویکرد ارزنده‌ای را برجای نهادند همچنین زمانی که خطبه‌ای را در مسجد بیان فرمودند و به تظلم و دادخواهی قیام کردند، پا در مسیر جدیدی گذاشته بودند این حرکت اثری ماندگار بر تارک تاریخ شد ایشان بدین وسیله خلیفه نوپا را استیضاح و به چالش کشیدند و بدین ترتیب جایگاه خلافت‌های ظالمانه را مورد نکوهش قرار دادند همه این موارد نشان می‌دهد که حضرت «فاطمه زهرا (س)» شخصیتی حماسی داشتند و پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» رویکردی ارزنده و ارزشمند را در پیش گرفتند تا حقیقت دین اسلام نابود نشود.

بهترین عبادات در ایام شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»

وی بهترین عبادت‌ها در ایام فاطمیه راه مورد بررسی قرار داد و افزود: باید توجه ویژه‌ای نسبت به شخصیت حماسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» داشته باشیم و نباید سایر فضیلت‌های دختر «پیامبر اکرم (ص)» را تحت شعاع شخصیت حماسی ایشان قرار دهیم همانگونه که شهید مطهری تعبیر کرده باید مراقب باشیم تا ظلمی دوباره نسبت به جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» شکل نگیرد، زیرا ظلم یک بار در زمان سقیفه و بار دیگر وقتی که دوستداران دختر «پیامبر اکرم (ص)» شخصیت ایشان را با عدم آشنایی درست نادیده گرفتند شکل گرفت.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حضرت زهرا رویکرد حضرت پیامبر اکرم بدین ترتیب واعظ موسوی سیاسی حضرت فاطمه زهرا پس از رحلت قهر سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: ثبت‌نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین حسینی در مشهد مقدس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد رجبی اظهارداشت:اعضای کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) وابسته به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم مشهد، برای بیست و چهارمین سال پیاپی از مشهد مقدس تا کربلای معلی را با پای دل طی خواهند کرد.

وی افزود:ثبت نام در این کاروان مخصوص برادران است که از هم اکنون آغاز و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

رجبی تصریح کرد:کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) برای بیست و چهارمین سال پیاپی، در 25 خرداد امسال با برگزاری مراسم بدرقه در مشهد، بعد از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در این کاروان و حضور در طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09159061410، 09159101510 و 05133712305 تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:متقاضیان برای ثبت نام حضوری نیز می‌توانند صبح‌ها از ساعت 8 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 20 به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) واقع در مشهد مقدس، شهرک شهید رجایی، روبه‌روی حر 23 مراجعه کنند.

رجبی اظهارکرد:کاروان پیاده انصار الحسین، یک کاروان مردمی است که اعضای این کاروان حدود 2 هزار کیلومتر در خاک ایران پیاده روی می‌کنند و با عبور از 5 استان کشور از طریق مرز شلمچه و پس از طی تشریفات قانونی وارد خاک عراق خواهند شد و سپس با میلیون‌ها زائر حسینی همراه و ادامه مسیر را در خاک عراق به سمت کربلای معلی پیاده‌روی خواهند کرد و در آستانه اربعین حسینی در حرم سید و سالار شهیدان نائب‌الزیاره مردم شریف ایران و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • واکنش یک چهره‌ی سیاسی به تاریخ‌سازی دختر دونده ایرانی
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور