Web Analytics Made Easy - Statcounter

راحله شمس آبادی کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» که از ۳۰ آذر ماه اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده است درباره رویکردی که به متن نمایش داشته است به خبرنگار مهر گفت: «قصه ظهر جمعه» نوشته محمد مساوات است که پیش از این هم توسط خود نویسنده و هم نسیم ادبی روی صحنه رفته است. ویژگی هر ۲ این اجراها استفاده ار فضاسازی به شدت رئالیستی بود اما تفاوت نمایش ما با ۲ اجرای قبلی این است که با وجود اجرای رئالیستی بازیگران اما طراحی صحنه به صورت مینمیالیستی انجام شده است و حتی لحظات کوتاهی بازی‌ها و فضاهای سوررئال هم در نمایش داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره انتخاب این شیوه برای اجرا توضیح داد: دلیل انتخاب طراحی صحنه مینیمال برای نمایش این بود که قصد داشتیم زیرمتن اثر را بیشتر برای مخاطبان نمایان کنیم. همچنین آکسسواری که برای صحنه نمایش انتخاب شده‌اند همگی کاربردی بوده و در روند نمایش دخیل هستند. در واقع تلاش شده مفهوم کلی کار که به از هم پاشیده شدن یک خانواده به دلیل مسائل اقتصادی و طمع آدم‌ها می‌پردازد در طراحی صحنه نیز نمود داشته باشد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: البته در طراحی لباس و گریم نمایش جزئیات رعایت شده و نشان دهنده فضای دهه ۶۰ است. یکی دیگر از دلائلی که این نوع فضاسازی برای اجرا انتخاب شده این است که اگر ما نمایش را رئالیستی کار می‌کردیم مخاطب تنها درگیر فضای نوستالژیک اثر می‌شد و نمی‌توانستیم مفاهیم مستتر در متن را به درستی انتقال دهیم.

شمس آبادی ادامه داد: درست است که ۲ اجرای قبلی در فضاسازی بسیار موفق بودند اما تلاش من این بوده که تماشاگر صرفاً غرق خاطره بازی با فضای دهه ۶۰ نشود و به اتفاقی که برای این خانواده می‌افتد توجه بیشتری داشته باشد؛ اتفاقی که همین الان و با شرایط پیش آمده برای مردم بر اثر درگیری با کرونا نیز در جامعه رخ می‌دهد. در واقع برایمان خیلی بهتر بود که نمایش رئالیستی اجرا کنیم چون هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شد و هم اینکه دست من به عنوان کارگردان برای اینکه به بازیگران میزانسن بدهم بازتر بود در حالی که در این شیوه کار ما سخت‌تر شده چون با حذف هایی که صورت گرفته انتقال مفاهیم به مخاطبان مشکل تر است.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره اجراخوانی که پیشتر از این نمایشنامه داشته است، بیان کرد: من پیش از این «قصه ظهر جمعه» را با گروهی دیگر از بازیگران در تماشاخانه مهرگان اجراخوانی کرده بودم و به دلیل استقبالی که از کار شد تصمیم گرفتم نمایش را برای اجرای عمومی نیز آماده کنم. دلیل انتخاب تماشاخانه سپند برای اجرا نیز این بود که این سالن زمانی را که برای اجرا مد نظر ما بود، خالی داشت و توانستیم با مدیریت تماشاخانه به توافق برسیم. در نهایت امیدوارم مخاطبان از دیدن این نمایش که با رویکرد جدیدی به صحنه می‌رود، لذت ببرند.

نمایش «قصه ظهر جمعه» به نویسندگی محمد مساوات داستان زندگی خانواده‌ای در دهه ۶۰ است که به دلیل مشکلات اقتصادی بین اعضای خانواده اختلافاتی پیش می‌آید و درست در شب عروسی دختر کوچک، دعوای بین آنان اوج می‌گیرد و سرانجام عروسی به هم می‌خورد.

هادی عامل، عرفان جوادی، حمید ایزدپناه، مریم علی نیا، رزمریم کاظمی، معصومه احمدزاده، مهسا محمدکاظم، مجتبی بتوندی، بهاره خالقی و حمیدرضا عرفانیان بازیگران این اثر هستند.

نمایش «قصه ظهر جمعه» از ۳۰ آذر تا ۱۷ دی ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند اجرا می‌شود.

کد خبر 5380720 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مساوات تماشاخانه سپند تئاتر ایران شب یلدا تئاتر ایران موسیقی ایرانی شبکه مستند سیما برنامه تلویزیونی چهلمین جشنواره فیلم فجر پیمان جبلی جشنواره موسیقی نوای مهر فیلم کوتاه سازمان سینمایی قاسم سلیمانی رادیو صبا تئاتر شهر سازمان صداوسیما قصه ظهر جمعه برای اجرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان گفت: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت با بیش از ۳۰ اجرا در استان کرمان حضور دارد.

اکبر خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان اظهار کرد: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در استان کرمان حضور دارد و بیش از ۳۰ اجرا در مناطق مختلف استان خواهد داشت.

وی افزود: تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش عروسکی «استخوان ماهی جادویی» یکی از نمایش‌های پرمخاطب کانون در سال جاری، امروز جمعه هفتم اردیبهشت مهمان مردم رفسنجان است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمان با قدردانی از همکاری شهرداری و روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در اجرای این نمایش تصریح کرد: این نمایش امروز ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار آیت‌الله طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خلاصه این نمایش عروسکی، سارا فرزند بزرگ پادشاه و ملکه است و ۱۸ خواهر و برادر دارد؛ حقوق پادشاه کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد و ملکه نیز بیمار است‌. فرشته از سارا می‌خواهد تا با استخوان ماهی‌ای که در اختیارش هست آرزویی کند تا برآورده شود. اما ترجیح سارا چیز دیگری است.

کد خبر 748043

دیگر خبرها

  • شازده کوچولو به روایت عکس
  • ساخت و اجرای کابوس‌هایتان را به «کابوس‌مند» بسپارید
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • «هفت» در فضایی نوستالژیک راهی آنتن می‌شود/ پخش از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه
  • اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • «سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید