Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات رئیسه مجلس، به تشریح شرایط اقتصادی کشور در مقطع آغاز بکار دولت سیزدهم پرداخت و گفت: دولت روحانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در چهار ماه اول سال از بانک مرکزی استقراض کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط شبکه پنجم سیما، به سوالات مجری برنامه در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل گفت و گوی این برنامه به شرح زیر است:

«مهمان ارجمند این هفته متولد ۱۳۴۳ در محلات استان مرکزی است و یکی از فعالین در عرصه سیاسی کشور، تحصیلکرده دانشگاه و حوزه و درس خارج فقه و اصول چندین نفر از بزرگان حوزه علمیه را طی کرده است، دکتری مبانی حقوق و فقه اسلامی دارد، ایشان الان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است، از مجلس هشتم تا الان نماینده مردم محلات بوده است و حرف‌های گفتنی از امروز مجلس حتما برای ما برای ما خواهند داشت، با توجه به اینکه ایشان عضو کمیسیون صنایع و معادن هم هستند که با صنعت و اقتصاد کشور گره خورده و همچنین حرف‌ها و سوالات به روزی که الان برای شما مطرح است را به ما پاسخ خواهند داد.

در خدمت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علیرضا سلیمی هستیم؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیس مجلس، نماینده مردم محلات و دلیجان.

*سلام، خیلی خوش آمدید

بنده هم خدمت جنابعالی عرض سلام و ادب و احترام دارم.

* اوضاع و احوال چه طور است؟

در سطح کشور به نظرم روند خوبی شکل گرفته است و امیدی در مردم ایجاد شده است، علتش هم به نظرم تحرک خود دولت است. دولت یک تحرک خوبی را تجربه می‌کند و این به مرور آثار خودش را خواهد گذاشت.

در حوزه واکسن شما دیدید با تحرکی که یک مقدار دولت داشت، فضای جدیدی ایجاد شد. ما تا نزدیک ۷۰۰ نفر در روز تلفات داشتیم، الان رسیده است به زیر ۱۰۰ نفر، نزدیک ۵۰ و خرده ای. در بحث مرغ و تخم مرغ و روغن و ... انبار کالای استراتژیک ما واقعا ۲۰ درصدش تامین بود، این‌ها جبران شده است.

*یعنی الان به لحاظ انبار مایحتاجمان تامین هستیم؟

در مایحتاج کشور ذخیره استراتژیک دارد، آن ذخیره استراتژیک تامین شده است.

* مخاطره‌ای که حس می‌کردیم رد شده است؟

بله، خطر بود! نمی‌دانم چرا این‌ها دستبرد زده بودند یا حالا این‌ها طمع کرده بودند به ذخایر استراتژیک، به این معنا که از سطحی که باید پایین‌تر آمده بود، علتش را من متوجه نمی‌شدم، ولی الان تقریبا این‌ها یک مقدار آرام گرفته است. یا مثلا در بحث بدهی‌ها الان دولت پرداخت بدهی‌ها را شروع کرده و امیدی شکل گرفته البته هنوز دولت نتوانسته است هماهنگ در همه عرصه‌ها ورود پیدا کند، یعنی لایه اول دولت الان تحرکش خوب است، ولی لایه‌های زیرین هنوز به اصطلاح آب به همان آسیاب دارد می‌ریزد و آن‌ها هم باید پویا باشند.

بله، کشور مشکلاتی دارد، این‌ها را ما می‌فهمیم گرانی را می‌فهمیم سوء مدیریت‌ها را می‌بینیم گاف‌هایی که در سطح بین المللی داده شده و این‌ها تبعات دارد و تبعاتش را می‌بینیم، تورم را می‌بینیم، سیل نقدینگی در دوره آقای روحانی حرکت کرده، باید این‌ها آرام آرام مدیریت شود ما فقط همین الان آقای رئیسی به صراحت گفتند ماهی ۱۰ هزار میلیارد تومان دارد بدهی می‌دهد! این ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی چه؟ یعنی تورم! یعنی افزایش رشد پایه پولی. معنایش همین است. حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در چهار ماه اول سال استقراض کرده بودند از بانک مرکزی!

من برای اینکه مسئله روشن شود مثالی بزنم. در قصه رتبه بندی معلمان، بحث ۲۵ هزار میلیارد تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، دعوا سر این بود که ۶ ماهه ۲۵ هزار میلیارد یا ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داده شود. دولت موافقت کرد با ۱۲ هزار و ۵۰۰ آقایان گفتند چه گفتند این ۲۵ هزار میلیارد تورم دارد، حالا شما ببینید سه ماه یا چهار ماه اول سال ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض شده است، ماهی ۱۰ هزار میلیارد هم که بدهی دولت قبل داده می‌شود. نمی‌شود بگویی که با حلوا حلوا دهان شیرین شود، این کسری بودجه و استقراض را باید مدیریت کرد یک شبه این‌ها محال است سامان بگیرد، اینکه بعضی‌ها خیال می‌کنند که با یک قیام و قعود، با یک جلسه، نخیر نیاز به تدبیر دارد.

اقتصاد علم است دستوری نیست؛ همین بحث خودرو واقعا ما هم نمی‌فهمیم برای چه؟ شخص آقای رئیس چند وقت آمدند مجلس رسانه‌ها هم گفتند فرمودند که ما افزایش تولید خواهیم داشت و قیمت هم سعی می‌کنیم ۱۵ درصد کاهش دهیم تا پایان سال. خب آقای وزیر این را گفته، چه کسی اطلاعات غلط به آقای وزیر داده؟ من خودم شخصا به وزیر گفتم آقای وزیر اطلاعات غلطی به شما دادند.

دولت شروع کرده باید کمکش کرد که بتواند تورم را کنترل و مدیریت کند و سرعتش را کم کند اگر همان موقع آن سبک مدیریت تغییر کرده بود، امروز این رنج را نداشتیم، فعلا دولت در حال احیای این اقتصاد است به نظرم در این گام اول پرقدرت وارد شده، یعنی به اصطلاح پر تحرک وارد شده، برنامه هایش را به مردم باید دولت بگوید. این را ما اعتقاد داریم باید لحظه به لحظه... ما هم رصد می‌کنیم هر کجا خطا کند، شما دیدید مثل قصه افزایش قیمت خودرو...

* الان تکلیف این افزایش قیمت خودرو چی شد؟

آقای وزیر در آخرین جلسه که به کمیسیون آمد همین یکشنبه که ما جلسه داشتیم ما شدید معترض بودیم. ما به ایشان گفتیم دو حالت دارد شما یا باید اجازه دهید خودرو وارداتش آزاد شود، بعد هم بگویید قیمت خودرو داخلی آزاد. هر دو آزاد آنجا را آزاد کنید این هم آزاد. نمی‌شود که انحصار تولید دست چند شرکت خاص باشد بعد قیمت هم این‌ها هرطور می‌خواهند با مردم... انحصار باعث شده که یک مدیریت بازار دست اینهاست، بازار را هر طور بخواهند مدیریت می‌کنند و دوم اینکه باعث شده که به کیفیت نپردازند. چرا در تلقی مردم این است خودروی مثلا پراید سال اولی که تولید شد کیفیتش بالاتر از سال پایانی بود که تولید شد، بله حالا این‌ها آیینه و چراغ و این‌ها را تغییر دادند این افزایش کیفیت نیست. این انحصار باعث این مشکل و معضل و چالش است. ما می‌گوییم حالا که انحصار است و شما از آن طرف اجازه واردات هم نمی‌دهید اینجا باید، به دلیل اینکه خودروسازان دارند یارانه ویژه می‌گیرند... من مثال بزنم ارزان‌ترین انرژی را در بحث برق و این‌ها خودروسازان استفاده می‌کنند یا خیر؟ همین الان استفاده می‌کنند، یارانه است، ما داریم به خودروساز یارانه می‌دهیم این‌ها رفتند تسهیلاتی از بانک‌ها گرفتند، تسهیلات ارزان قیمت هم گرفتند مشکل عمده این است چرا باید حدود ۲۵ هزار نفر در خودروسازان کارگر مازاد باشند؟ این نماینده چند نفر را توصیه کرده، آن وزیر چند نفر را توصیه کرده، این مدیر عامل چند نفر را به خط کرده، آن امام جمعه همین طور، آن صاحب منصب هم همین طور؛ فرقی نمی‌کند چرا این آقا زیر بار رفته است؟

* ۲۵ هزار نفر؟!

بله. این از جیب چه کسی برداشته می‌شود؟ از جیب مردم، آقایان اموال غیر مولد دارند، من اخیرا گفتم گاوداری دارد یکی از خودروسازان.

* برای خود خودروساز است؟

بله، از سال ۹۰ هم ۱۰ سال گاوداری تا چه زمانی می‌خواستند تجدید ارزیابی کنند این را بفروشند ۱۰ سال زمان کمی است الان وقتی انحصار داخل کشور است خودروساز هر چه را تولید کند بازار کشش دارد می‌خرد.

* این درست است، ولی شما در آن قضیه لوازم خانگی ما زمانی بیشترین تولیدکننده‌های داخلی رشد کردند که کره ای‌ها که اصل ماجرا بودند...

قصه کُره را بنده داخل مجلس پیش کشیدم. ما اگر هفت سال این کار را کرده بودیم... شما می‌دانید الان ما تلویزیون نزدیک یک میلیون در انبارهایمان است می‌دانستید؟ انبار‌ها پُر است، یخچال نزدیک به ۶۰۰، ۷۰۰ هزار دستگاه در انبار‌های ماست ما زمانی که خودمان را ارتقا دادیم بعد هم آن‌ها از پشت خنجر زدند، حالا با قدرت وارد شدیم، کشور دچار بحران نشد، یک زمانی اگر ما وارد این مسئله می‌شدیم کشور دچار بحران می‌شد، ما دقیقا زمان شناسی کردیم با دقت و این تصمیم دقیقی بود، زمانش خیلی دقیق بود، آن‌ها خنجر زدند از پشت گفتیم بله، حالا که شما خنجر می‌زنید این هم نتیجه اش! زمان مهم بود ما در خودرو اعتقادمان این است که فعلا باید ما این خودروسازان را وادار به تکاپو کنیم.

* الان آقای وزیر این دلایل را قبول کرد؟

بنا شد آقای وزیر گفتند که شما چند نفر را بگذارید که بیایند بررسی کنند که مبنای افزایش قیمت چیست؟ بنا شد یک گروهی به عنوان نماینده بروند. ما در مجلس ناظریم دخالت کننده در تصمیمات اجرایی نیستیم. مجلس بنا شد یک گروهی را به صورت چند نفر از نمایندگان را بگذارد بروند بررسی کنند. به آقای وزیر هم گفتیم اگر این‌ها به نتیجه رسیدند شما تجدیدنظر کنید، قول دادند که این هر چه سریع‌تر بررسی شود و اگر به نتیجه رسیدند، تجدیدنظر کنند.

* کدام وزارتخانه‌ها را شما تلاش هایشان را بهتر می‌بینید؟ کدام وزارتخانه‌ها نیاز دارند بیشتر تحرک کنند؟

برخی وزارتخانه‌ها پرتحرک هستند واقعیت این است که به نظرم وزارت خارجه دقیق عمل کرده است تا الان، درست است که داخل کشور مردم ممکن است از اقدامات آن‌ها اطلاع نداشته باشند، باز اعتقادم این است که وزارت ارتباطات خوب کار می‌کند آقای زارع پور بدون سر و صدا جلو می‌رود. چون میدانید در بخش ارتباطات ما خیلی مشکل داریم سرمایه گذاری نشده، ترافیک به شدت در حال افزایش است، منحنی ترافیک به شدت در حال افزایش است، از آن طرف سرمایه گذاری دربخش ارتباطات کم است ما، می‌دانیم با مشکل مواجه می‌شویم سال آینده علتش هم این است ترافیک بالا می‌رود و سرمایه گذاری نشده آقای زارع پور دنبال این است که این را هم‌تراز کند و اقدامات خوبی را من دیدم انجام داده است، البته اگر شرکت‌ها هم با او همراهی کنند. شرکت‌های مخابراتی همراهی کنند زارع پور را من پرتلاش دیدم.

آقای ساداتی‌نژاد هم حرکت خوبی را شروع کرده جست و خیزش خوب است در جهاد کشاورزی، ۷۰۰۰ میلیاردی که بودجه آورد این نشان داد که در دولت هم پر تحرک بوده است.

بعضی از وزارتخانه‌ها هم هستند که باید بیشتر بدوند؛ مثلا وزارت اقتصاد باید بدود، آقای خاندوزی به مردم قول داده ساماندهی بخش بورس را، باید بدود. اگر حرکت نکند ...

* این انذار حاج آقای محسنی اژه‌ای برای بورس انذار درستی است؛ شما پیگیری کرده‌اید؟

بالاخره ببینید ما باید حرفمان نباید تغییر کند. ترک فعل، ترک فعل است فرق نمی‌کند زمان آقای روحانی باشد یا زمان کس دیگری باشد اگر در بورس ترک فعلی دارد صورت می‌گیرد قوه قضائیه باید ورود پیدا کند.

* به غیر از وزارت اقتصاد دیگر کدام وزارتخانه‌ها باید بیشتر بدوند؟

وزارت آموزش و پرورش؛ درست است سرپرست نداشت بدون سرپرست اداره می‌شد تازه آمده است، ولی به هر حال وزارتخانه آسیب دید. وزارت علوم متوسط است.

*این قصه پزشکی و این‌ها چیست که من هم نفهمیدم من هم آدمی هستم که ۲۰ رسانه‌ای هستم نفهمیدم که آیا کم است آیا زیاد است آیا توزیعش مشکل دارد؟ گیر کار کجاست؟

ببینید دو نظریه است اینجا، یک نظریه داریم پزشک در کشور کم است چرا، چون سیستان و بلوچستان که می‌روی پزشک متخصص نیست. شهر ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفر یک پزشک متخصص نیست یک جراح نیست، یک نظریه دیگر می‌گوید ظرفیت پزشکی را افزایش دهیم اشکال ندارد، ولی زیرساخت‌های ما در حدی نیست که اگر ظرفیت را افزایش دادیم، این پزشک از نظر معلومات و دانش هم ارتقا پیدا کند. بعضی از کشور‌ها پزشک دارند، ولی پزشکان هایشان حاذق نیستند ما در ایران در بحث آموزش پزشکی فوق العاده ایم.

شما ببیند وقتی سقف دریافت پزشکی که هیئت علمی و متخصص است، هیئت علمی پزشک عمومی نیست وقتی سقف دریافتش می‌شود ۳۳ میلیون، خب آن طرف پیشنهادات وسوسه انگیزی به این‌ها می‌دهند واقعا وسوسه انگیز است. ۱۰ برابر شاید هم بیشتر بعد هم می‌گویند هفته‌ای دو روز بیا اینجا رفت و آمد هم راحت بالاخره وسوسه می‌شوند، باید برای این‌ها اندیشه و فکر کرد.

مثلا این ارز ۴۲۰۰ تومانی واقعا تصمیم ما چیست حذف بشود یا حذف نشود.

*در صحبت‌های شما می‌خواندم که گفته بودید که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختیارش برای ۸۰ میلیون است، ولی دست ۱۰۰ نفر است.

یعنی منفعتش را ۱۰۰ نفر می‌برند و واقعا همین طور است، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های خاص هستند، نه اینکه همه کشور این ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشند و فاسد باشند، ولی واقعیت این است ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده خوراک سگ وارد شده! ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده عصا وارد شده! من عددهایش را گفته بودم در مجلس.

عصا، هویج خاص! برای چه؟! هویج خاص این طوری یادم می‌آید که در آمار‌ها بود هویج خاص یا شامپوی حیوانات، مسواک برای بخشی از حیوانات. من نمی‌گویم وارد بکنند یا وارد نکنند، آزاد برود بگیرد بیاورد دست خودش است، با ارز ۴۲۰۰ تومانی چرا مگر مصوبه‌ای در این رابطه داشتیم؟ مصوبه که نداشتیم، نه دولت مصوبه داشته نه مجلس مصوبه داشته از کجا این‌ها منحرف شده است؟ ما الان به سر زنجیره داریم یارانه می‌دهیم، این یارانه باید به خود مردم داده شود.

من روشن‌تر عرض کنم وقتی شما افراد خاص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهی، یعنی داری به همه مردم توهین می‌کنی! چه طور؟ می‌گویی شما عقل معاش نداری من باید برایت تصمیم بگیرم. این را این طوری وارد کنم ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدهیم به ته زنجیره به خود مردم بگوییم اختیارش دست شما نه پول بدهیم به مردم که باز تورم زا باشد نه شما کارت خرید مردم را شارژ کنید ماه به ماه، فقط هم خرید کند و کالای خاص خرید کند. من این نکته را اینجا اشاره کنم چه مقدار روغنی که ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه‌ای است... ما به روغن وابسته ایم ۸۰ درصد، در ایران چه مقدار از این روغن به خارج از کشور می‌رود؟ کشور افغانستان و ... ارزان است. چه مقدار دارو صادر می‌شود؟ دارو را از این طرف وارد می‌کنند از این طرف صادر می‌شود.

* اینکه شما می‌گویید حذف ۴۲۰۰ نگرانی دارد، ولی اجتناب ناپذیر است

بله، نگرانی دارد، ولی اجتناب‌ناپذیر است چرا؟ چون ما تا کجا می‌خواهیم ادامه بدهیم؟ آقای جهانگیری یک سنگی را انداختند در چاه، حالا معروف است به ارز جهانگیری، بعد هم گفتند آقای روحانی، بالاخره یکی از این دوتا بودند دیگر، یک سنگی را انداختند در چاه که در آوردنش سخت است، ولی باید درآورد این سنگ را. یعنی کشور روی ریلی افتاده که می‌رود ته دره اگر این مدیریت نشود این، ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مدیریت شود مثل خود هدفمند کردن یارانه ها.

آن هم همین طور قانون این نیست، ما در مجلس گفتیم کجای مجلس گفته یارانه به همه بدهند؟ کدام قانون گفته است؟ از ابتدایی که به دنیا آمد این هدفمندی با مشکل به دنیا آمده است از اول مریض به دنیا آمد از ابتدا آمدند به همه دادند چرا؟ این همه سال است سال ۸۸ تا به حال ۱۰، ۱۲ سال است هنوز بانک اطلاعات نداریم، کشور‌های خارجی نیست، این‌ها می‌گویند اروپا، خب چیز خوب آن‌ها را هم یاد بگیرید مثلا در اروپا اگر شما حقوق هزار تومان است این ماه بشود هزار و یک تومان شما سین جین می‌شوید که این را از کجا آوردید؟ ارث به تو رسیده؟ رشوه گرفتی؟ اینجا طرف میلیارد میلیارد به حسابش ریخته می‌شود کسی نمی‌فهمد چرا باید این طوری باشد. اگر اروپا خوب است این طوری هم باید خوب باشد.

* بعد می‌گویند سرکشی به حساب‌های مردم درست نیست.

این حرف چیست که می‌زنند بحث این است که حساب مردم است، بحث اطلاعات شخصی مردم که نیست.

*مردم بخواهند نظر بدهند می‌گویند انجام بدهید برای همه انجام بدهید.

ماده ۲۹ برنامه چیست؟ می‌گوید هر کس حقوق می‌گیرد باید در ماه اولش بود که ثبت شد در سامانه که سر و صدا ایجاد کرد حواشی هم داشت این یعنی چه همه جای دنیا این است هر کس حقوق می‌گیرد معلوم باشد چه قدر می‌گیرد شفافیت همین است اینکه می‌گویند شفافیت مجلس هم می‌گوید شفافیت برای همه جا، اگر شفاف است برای همه جا.

* تا قبل از مجلس هفتم که وسط مجلس هفتم رفتید ساختمان جدید و الکترونیکی شد، ولی تا قبلش قیام و قعود بود و همه متوجه می‌شدند چه کسی رای داده چه کسی رای نداده، الان این دکمه‌ای شد و دکمه را هم که دوربین نمی‌گیرد و معلوم نمی‌کند.

بالاخره فناوری خوب است یا بد؟

* نه، نمی‌گوییم بد است، من می‌گویم که مجلس الان یک نکته اش این است که هر نماینده مشخص بشود به چه کسی رای داده است.

یعنی فناوری باعث عدم شفافیت شده است. (می‌خندد)

* دوبار است این شفافیت رای نیاورده است.

کلیات رای آورد.

* جزئیات چه طور؟

جزئیات را هم می‌آوریم ان شاالله. ما در کمیسیون آئین نامه تصویب کردیم با دوسوم هم تصویب کردیم ما مدت هاست، کارمان را انجام دادیم و منتظریم.

* البته یکسری مواردی را هم می‌گویند که مثلا اگر شفاف شود آن وقت یک مقدار فشار‌های مختلفی از جا‌های مختلف به نماینده‌ها می‌آید.

آن بحث رای به افراد است اینکه می‌گویید رای به افراد است. در بحث رای به افراد ما ملاحظه داریم مثلا به وزیر می‌خواهد رای بدهد آیا شفاف باشد یا خیر، نماینده‌های شهرستان اگر مخالف این آقای وزیر باشند فردا وزیر به هر کیفیت...

* در مورد مصوبات هم همین طور است در مورد مصوبات هم مثلا یک مصوبه‌ای که مثلا منافع یک وزارتخانه منافع فلان کس را...

در مورد مسائلی که مصلحت ملی است ...

* قبول کنیم پیچیده است.

قصه شفافیت برخلاف اسم شفافیت خیلی پیچیده است، من همین نکته‌ای که شما گفتید را بگویم مثلا رتبه بندی موافق باشید یا مخالف اگر آقایان که موافق هستند موافق هستند مخالف است مخالف است، اگر شفاف شود چه می‌شود؟ آن کسی که مخالف است خب معلم‌ها بیچاره اش می‌کنند چرا مخالف هستی؟ آن کسی که موافق هست چه خب شما مصالح ملی متوجه نیستی چه نماینده هستی که نمی‌فهمی مصالح ملی چیست؟ می‌دانید در هر دو بُعدش مجلس را...

*خیلی پیچیده است من از آن طرف می‌گویم از این طرف هم بگویم.

درست است که پیچیده است، ولی در هر حال مجلس یازدهم قول به مردم داده است یعنی اکثر نمایندگان یکی از شعارهایشان شفافیت بود.

* این ماجرای طرح صیانت از کجا درآمد که مجلس رای ندهد، بعد رای بدهد، بعد دوباره اصل هشتاد و پنجی شود و معلوم نشد آخر سر چه شد!

بالاخره در قصه صیانت، ما در حوزه فعالیت دو نوع رسانه داریم، رسانه رسمی و رسانه غیررسمی. رسانه رسمی چارچوب دارند بحث ما رسانه‌های غیررسمی بود الان رسانه‌های غیررسمی زمام افکار عمومی دست آنهاست و هیچ چارچوبی هم برای فعالیت ندارند.

* این را با قطعیت نگویید، اینکه زمام امور با رسانه‌های غیررسمی است با قطعیت نمی‌شود گفت.

بالاخره تاثیرگذار است، من به شما به صراحت عرض کنم، من مواردی را دیدم که رسانه‌های رسمی ما متاثر از رسانه‌های غیررسمی اخباری را منتشر کردند.

*رد نمی‌کنم، بله.

موارد زیاد است یکی دو مورد و ده‌ها مورد. رسانه‌های رسمی که چارچوب دارد رسانه‌های غیررسمی چه؟ بحث این بود که ما برای فعالیت رسانه‌های غیررسمی یک چارچوب درست کنیم، همین! قانون داریم الان؟ نداریم.

* اصل اینکه نیت مجلس نیت درستی است شکی نیست، ولی باز هم پیوست رسانه‌ای و نوع عملکرد سیاسی مجلس...

اتفاقا بحثی ما داشتیم که من به آقای آقاتهرانی عرض کردم‌ای کاش چند جلسه شما کمیسیون فرهنگی عملدار بود، چند جلسه در تلویزیون به مردم توضیح می‌دادید که نمی‌خواهیم جایی را ببندیم. یادتان است قصه پالرمو را؟ در مجلس تصویب می‌شود دولت آقای روحانی ترجمه را غلط به مجلس می‌دهد. بنده مقایسه کردم دیدم ترجمه غلط است، این یک نوع فریب مجلس است، گندم‌نمایی جو فروشی، من دادم درآمد اخطارم هم دادم آقای پزشکیان مجلس را اداره می‌کرد، داد و بیداد کردیم گوش نکرد آقای پزشکیان من تا رفتم بالا به ایشان بگویم ایشان اعلام رای کرد و رای گرفت، من هم ناراحت شدم گفتم این اشتباه بود، این تدلیس است آقای پزشکیان گفت تدلیس یعنی چه؟ خب ایشان که فقه و حقوق نخوانده، پزشک ماهری است، ولی این را نخوانده است، ایشان فرمود تدلیس یعنی چه؟ تدلیس این است که شما گندم نشان بدهید جو بفروشید در فقه این را مثال می‌زنند می‌گویند کسی دو تا دختر داشت یکی زیبا یکی زشت دختر خوشگل را نشان بدهد و زشت را به عقد دربیاورد! حالا من عصبانی بودم یک قسمت از این صحبت من را که در بلندگو پخش شد، گرفتند که "دختر خوشگله را نشان بده" آقا چه بساطی به پا کردند.

* گفتند وسط نطق آقای محبی نیا این را شما گفتید.

نه بابا این نبود اصلا، کشتند ما را که بله آقایان در مجلس چه کار می‌کنند! این برای چه بود؟ چون قصه پالرمو مهم بود برای اینها، رادیو‌ها و شبکه‌های خارجی افتادند روی این قصه، حاشیه‌ها را می‌خواهم بگویم حالا این اتفاق که در ایران افتاد که دولت ترجمه به مجلس بدهد و مجلس را فریب بدهد هر کجای دنیا بود، دولت بیچاره می‌شد و دولت را استیضاح می‌کردند، ولی افتادند روی این قصه و برجسته اش کردند برای اینکه آن گاف عظیم و بزرگی که دولت داده بپوشانند.

* اعتراض شما هم به جایی نرسید؟

نه دیگه، رای گرفته بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علیرضا سلیمی برنامه دستخط خودروسازی صنعت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی حسن روحانی هزار میلیارد تومان رسانه های غیررسمی ارز ۴۲۰۰ تومانی وزارتخانه ها آقای روحانی چند نفر آقای وزیر رسانه ها وارد شده همین طور شرکت ها ماه اول یعنی چه ۲۵ هزار آن طرف بعد هم چه کسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟

دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی سفره مردم را کوچک کردند و دهه ۹۰ را به علت ناکارآمدی‌ها و ترک فعل‌های بی‌شمار با میانگین رشد اقتصادی ۰.۶درصد به پایان رساندند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه ایران در گزارشی در این‌باره نوشت: دهه ۹۰ به علت ناکارآمدی‌ها و ترک فعل‌های بی‌شمار دولت موسوم به تدبیر و امید از رشد اقتصادی محروم شد و میانگین رشد اقتصادی ۰.۶درصد به ثبت رسید. جهش‌های شدید نرخ ارز و تورم‌های مستمر بالا و تحقق تورم ۶۰درصدی، عدم تأمین واکسن در دوره کرونا، تشدید بیکاری در کشور، افت سرمایه‌گذاری خارجی، رشد فزاینده حجم نقدینگی و ثبت نرخ رشد نقدینگی ۴۰درصدی، تورم عدم ساخت مسکن و جهش‌های قیمتی بخش ساختمان در دوره روحانی و کاهش درآمد سرانه ایرانیان در این دوره زمانی تنها لیست کوتاهی از خسارت‌های دولت حسن روحانی است که این روزها وی از آنها به عنوان هدایایی برای دولت سیزدهم یاد می‌کند(!) وضعیت دولت تحویل داده شده توسط روحانی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با وضعیت پایان دولت دهم در سال ۹۲ نشان می‌دهد که روحانی میراثی از مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها را برجای گذاشته است. در دولت احمدی‌نژاد تورم ۳۸درصد، نرخ رشد نقدینگی ۲۹درصد و میانگین رشد اقتصادی ۲.۰۵درصدی تجربه شد که در مقایسه با وضعیت تحویل دولت روحانی به دولت سیزدهم، به‌مراتب وضعیت بهتری بوده است. همچنین به لحاظ نابرابری، دولت روحانی کشور را در وضعیت نامطلوبی قرار داد؛ ضریب‌جینی به عنوان شاخصی برای سنجش نابرابری در دولت روحانی و عدم اتخاذ سیاست‌های حمایتی از اقشار کم‌درآمد روندی صعودی را طی کرد. در حالی که در دولت احمدی‌نژاد به دلیل اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها شاخص نابرابری به‌شدت در کشور کاهش یافت و توزیع درآمد نیز نسبتاً بهبود یافت.

بی‌توجهی دولت روحانی به اصلاح اساسی ساختارهای اقتصاد باعث شد، کاهش تصنعی تورم با جرقه بازگشت تحریم‌های آمریکا از بین رفته و دولت روحانی را رکورددار بزرگ‌ترین تورم دو دهه اخیر کند و باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شود.

در یک دهه گذشته تشکیل سرمایه و تولید ناخالص داخلی کشور با رشدهای پایین و بعضاً منفی روبه‌رو بوده است. نتایج عدم ثبات در شرایط اقتصاد کلان به دلیل ناکارآمدی و بی‌برنامگی دولت گذشته در کاهش سرمایه‌گذاری و تولید و همچنین ترغیب فعالان اقتصادی به فعالیت‌های سفته‌بازانه در دهه ۹۰ قابل مشاهده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط نرخ رشد یک دهه اخیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کل، ماشین‌آلات و ساختمان طی دوره ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ به‌ترتیب معادل ۶.۹-، ۹.۱- و ۵.۲- درصد بوده است. البته بر اساس آمار بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ میزان سرمایه‌گذاری یا همان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با رشد ۶.۷درصدی، رکورد این شاخص را زده است. موردی که روحانی همواره سعی داشت بر آن تأکید کند، بلد بودن زبان دنیا و نوید ارتباطات اقتصادی- سیاسی با جهان بود، اما فارغ از کارنامه سیاسی که مشخص شد بلد بودن زبان دنیا، تنها بلوف بود، دولت در این زمینه در حوزه اقتصاد رفوزه شد. شاهد این مدعا هم میزان سرمایه‌گذاری خارجی به روایت بانک مرکزی است. با آنکه میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در اوج تحریم‌های نفتی و هسته‌ای بیش از ۴میلیارد دلار در سال بود اما پس از برجام روندی نزولی به خود گرفت به طوری که سال ۹۵ به ۳میلیارد و ۲۲۳میلیون دلار و سال ۹۶ به ۲میلیارد و ۴۳۰میلیون دلار رسید. این عدد سال ۹۶ به رقم ناامیدکننده یک‌میلیارد دلار هم رسید.

شاخص درآمد ملی سرانه، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی یک کشور به کار می‌رود و بهبود این شاخص بیانگر وضعیت مناسب خانوارها، بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف است. درآمد سرانه در یک دهه اخیر از ۹.۲میلیون تومان در سال ۹۰ به ازای هر نفر در سال ۹۸ به ۸/۴ میلیون تومان (به قیمت ثابت سال ۹۰) کاهش یافته است. این یعنی درآمد مردم در یک دهه اخیر نه‌تنها افزایش نداشته که کاهش هم یافته است. مرکز آمار در حالی این ارقام را اعلام کرده که اصلی‌ترین دلیل این بحران، تورم فزاینده سال‌های اخیر بوده است.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش کلانشهر اراک جذب و انتقال سرمایه است
  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • صدور ابلاغ صلح یاری برای ۲۱۹ مأمور فراجا در کرمان
  • انهدام باند سرقت خودرو و کشف خودرو سرقتی 
  • سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت حسن روحانی دلایل متعدد دارد / ایرادات به لایحه حجاب پابرجاست
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی
  • بیش از ۸۴۰ میلیون ریال تراکنش مازاد نانوایی ها بازگردانده شد
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • جزئیات تازه از ماجرای گم شدن یسنا، دخترک ۴ ساله‌