Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یک سال است از آخرین شکستگی و حریق خط لوله انتقال نفت مارون که از منطقه سرخون شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند می‌گذرد.

از دهه ۶۰ تاکنون مردم منطقه سرخون دلشان خون شد از بس فریاد برآوردند و کسی نشنید، خط لوله نفتی که از این منطقه می‌گذرد به جای اینکه نعمت باشد برای این مردم مصیبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

اجرای پروژه تعویض ۴ کیلومتر از خط لوله مارون به اصفهان آغاز عملیات تعویض لوله نفت در سرخون اردل مزارع شیلات سرخون اردل دیگر رنگ ماهی نمی‌بینند

مردم سرخون شغلشان دامداری، کشاورزی و آبزی پروری و... است، با هر بار شکستگی لوله نفت آسیب جدی به زندگی مردم وارد می‌شود و آب، هوا و خاک سرخون را درگیر می‌کند.

۲۳ آذر ماه سال ۱۳۹۹ بود که پیر، جوان و کودکان سرخون شاهد سوختن و آب شدن دیار خود بودند، بله باز هم خط لوله انتقال نفت مارون دچار شکستگی و حریق شد.

خسارت فراوانی به محیط زیست، منایع‌طبیعی، آب‌های سطحی و زیر زمینی، اراضی کشاورزی و حتی مزارع شیلات وارد آمد، اما این اتفاق تازه نبود، چندین بار خط لوله نفت دچار شکستگی شده است و مردم جز دریافت سختی و مشقت چیز دیگری دریافت نکردند.

چهار بار شکستگی لوله نفت فقط در یک منطقه

خسرو کیانی سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: از دهه ۶۰ تا کنون چهارمین بار است که نفت در سرخون روانه می‌شود، از کار اصولی غفلت شده چرا که این خط لوله ملی است و خیلی از موارد در حیطه اختیارات استان نیست.

او افزود: مسئله مردم بار‌ها بیان شده است، به صورت مقطعی برخی مشکلات حل می‌شود، اما باید مشکل از ریشه حل شود و ایمن سازی خط صورت گیرد.

کیانی اضافه کرد: باید این مسئله یک بار برای همیشه حل شود، معیشت مردم را با خسارت نمی‌توان جبران کرد و منطقه باید به حالت اولیه بازگردد، این منطقه در همه زمینه‌ها مستعد است و پرداخت خسارت به تنهایی، دردی را دوا نمی‌کند.

او ادامه داد: این خط لوله باید بازسازی و ایمن سازی شود تا خطر رفع شود که دیگر شاهد اتفاقات این چنین نباشیم.

خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال بختیاری گفت: خط لوله انتقال نفت مارون یک مرتبه در حوزه زاینده‌رود و چهار مرتبه در منطقه سرخون دچار آسیب‌دیدگی شده است که محیط زیست در تمامی حوادث به سرعت ورود کرد و اقدامات قانونی و پیشگیرانه در جهت کاهش میزان تخریب را انجام داد.

او افزود: در آخرین حادثه خط لوله انتقال نفت مقدار زیادی نفت خام وارد منطقه شد و متاسفانه این حادثه آسیب جدی به منابع آب و خاک منطقه وارد کرد.

احمدی اضافه کرد: شکستگی و حریق این لوله علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، به تنوع زیستی منطقه آسیب جدی وارد خواهد کرد به طوری که محل شکستگی خط لوله نفت در نزدیکی چشمه سرخون واقع شده است و با بارندگی‌ها مواد نفتی وارد منابع آبی خواهد شد.

او ادامه داد: حوادث مختلف نشان می‌دهد که خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است و وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات باید لوله‌های فرسوده را تعویض و اقدامات ایمنی را ایجاد کنند تا از تکرار این گونه حوادث جلوگیری شود.

احمدی گفت: باید خسارت‌های بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست برآورد و جبران شود، ولی حتی در دوره‌های قبل برای شناسایی منابع آلودگی و رفع آن اقدامات شایسته‌ای انجام نشد.

او افزود: خسارت‌های قبل از سال ۹۰ به بخش خاک ۱۲ میلیارد تومان و خسارت به بخش آبزیان ۵ میلیارد تومان برآورد شد که حتی این خسارت‌ها هم هنوز پرداخت نشده اند.

احمدی اضافه کرد: نمونه برداری از چشمه سرخون و منابع آبی زیردست مرتبا انجام می‌شود تا وضعیت سلامت آب مورد بررسی قرار گیرد.

او ادامه داد: از مسئولان وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات اصفهان تقاضا می‌کنیم که اقدامات فوری و لازم و کافی را انجام دهند تا شاهد تکرار حوادث جدید نباشیم و آثار تخریبی این حادثه سریعا به حداقل برسد.

۲۰۰ هکتار از باغات سرخون دچار خسارت شدند

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در پی شکستگی خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون، به ۲۰۰ هکتار از باغات این منطقه خسارت وارد شد که اکثر آن‌ها هم مربوط به درختان بادام منطقه است.

او افزود: بر اساس نتایج تحقیقات و آزمون‌های انجام شده، کشت محصولات زراعی و آبیاری باغات در منطقه بلامانع است.

ابراهیمی اضافه کرد: پایش مستمر آب و خاک به صورت ماهیانه توسط کارگروه مربوطه انجام می‌شود و تصمیمات بعدی با توجه به نتایج آزمایش‌های انجام شده به خصوص آنالیز گیاه اتخاذ می‌شود.

او ادامه داد: در این حادثه ۲۱۴ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی، ۴۶ هزار و ۹۵ میلیون ریال به بخش منابع طبیعی، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به بخش دامپزشکی و ۱۹۱ هزار میلیون ریال به امور عشایر خسارت وارد شد.

ابراهیمی اضافه کرد: همچنین در این حادثه به ۵۴ مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت اسمی هزار و ۱۷۳ تن در منطقه سرخون خسارت وارد شد.

او افزود: ۴۳ راس دام سبک به ارزش هزار و ۱۳۳ میلیون ریال و هزار و ۷۳ کلونی زنبور عسل به ارزش ۵ هزار و ۳۶۵ میلیون ریال دچار خسارت شدند.

مشکلات مردم در سرخون تمامی ندارد

امداد شهبازی بخشدار میانکوه شهرستان اردل گفت: حدود ۴۰ سال است که مردم این منطقه با مشکلات ناشی از نشت و شکستگی لوله نفت دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: آب شرب مردم مشکل پیدا کرده است تنها منبع آب رودخانه سرخون بود که در حال حاضر قابل شرب نیست، ۴ ایستگاه پمپاژ ایجاد کردیم تا مردم از این ایستگاه‌ها استفاده کنند، اما با شروع بارندگی‌ها آلودگی خاک وارد این آب می‌شود.

شهبازی اضافه کرد: ۲۰ درصد جمعیت سرخون به دلیل مشکلات ناشی از شکستگی خط لوله نفت از منطقه مهاجرت کردند و کسانی هم که مانده اند از سر مجبوری است.

او ادامه داد: در چند سال اخیر به دلیل آلودگی آب در این منطقه آمار سقط جنین و تلف شدن احشام افزایش چشمگیری داشته است که اگر مسئولان امر فکری به حال این منطقه نکنند خطرات بیشتری مردم را تهدید خواهد کرد.

تعویض ۷ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت مارون در سرخون

بنا بر اعلام شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه اصفهان، ۷ کیلومتر از لوله خط انتقال نفت مارون در سرخون اردل تعویض و جابه جا شده است.

آلودگی نفتی سرخون در خط لوله خط انتقال نفت مارون هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و این حادثه در دهه اخیر ۲ مرتبه تکرار شد.

عمر مفید خط انتفال مارون اصفهان براساس اعلام مسئولان این شرکت، افزون‌بر ۴۰ سال است.

احتمال بروز آلودگی نفتی در این قسمت برای اهالی سرخون یک تهدید است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، زندگی مردم این شهر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

خط لوله خط انتقال نفت مارون متولی مشخصی در چهارمحال و بختیاری و شهرستان اردل ندارد، اما شرکت‌های فرامنطقه‌ای مانند مارون و کارون ۴ می‌توانند نماینده تام‌الاختیار در محل مستقر کنند.

انتقال و جابجایی خط لوله و یا ایمن‌سازی آن با وجود مهندسان خبره در کشور و حتی در استان خودمان کار چندان سخت و زمان‌بری نیست تنها پیگیری و همت لازم مسئولان استان را می‌طلبد.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نفت مارون منطقه سرخون خط لوله انتقال نفت مارون چهارمحال و بختیاری منطقه سرخون میلیون ریال او ادامه خط لوله نفت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۸۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است

به زعم کارشناسان فروش نفت و گاز در شرایط تحریم اقتضاهای خاص خودش را دارد. البته به طور کلی بازاریابی برای فروش نفت و گاز کشور تخصص خاصی می طلبد، اما این امر در شرایط تحریم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

واقعیت این است که طی سال های اخیر صادرات نفت و گاز کشور با محدودیت هایی روبرو شد. دولت سیزدهم و وزارت نفت تلاش خود را در راستای به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی فعال در منطقه به منظور فروش گاز به همسایگان در دستور کار قرار دادند.

یکی از مهم ترین تلاش های دولت که اخیراً به اجرا گذاشته شده است، تلاش در راستای احیای خط لوله گاز ایران-پاکستان-هند است. اخیراً اخباری مبنی بر از سرگیری ساخت خط لوله در بخش پاکستانی منتشر شد. این خبر بسیار خوش حال کننده است، زیرا موفقیت کشورمان را در این حوزه نشان می دهد. در صورتی که این خط لوله با موفقیت تکمیل شود و بتوانیم اسلام آباد را متقاعد کنیم که از ایران گاز مورد نیاز خود را تأمین کند، اتفاقات خوبی به لحاظ صادرات گاز برای کشورمان رخ می دهد.

 محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی در ارتباط با دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده در دولت سیزدهم تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار این دولت اقدامات خوبی در زمینه روابط ما با کشورهای همسایه در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز و فرآورده شروع شد.

وی ادامه داد: در سال 1400 بدهی های کشور به ترکمنستان انجام شد. این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. طی سال های قبل از آن به بهانه عدم پرداخت بدهی ها، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما قطع شد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شمال شرق کشور در قسمت انتهایی خطوط لوله گاز در کشور قرار دارند و با افت فشار در این بخش روبرو هستیم. در زمستان 1401 به خاطر برداشت زیاد از خطوط لوله در مسیر گازرسانی و افت فشار در بخش های پایانی، دچار قطع گاز در مناطق شمال شرق کشور شدیم.

مهرجو گفت: در این شرایط، به دلیل سرمای زیاد، جریان گاز ترکمنستان به کشور ما نیز قطع بود و با مشکلات عدیده ای همچون تعطیلی پایتخت و مسائل دیگر روبرو شدیم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد، دولت به دنبال انعقاد یک قرارداد پایدار انتقال گاز به کشورمان از ترکمنستان برآمد. همچنین قرارداد سوآپ با آذربایجان امضا کردیم. بعد از شیطنت های سیاسی که آذربایجان انجام داد، تحرکات خوبی انجام دادیم. از یک طرف پیام قدرت کشور را به آذربایجان مخابره کردیم و از طرف دیگر توسعه روابط تجاری از طریق مبادلات انرژی را پیگیری کردیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: آذربایجان صادرکننده گاز است اما به دلیل قراردادهایی که در زمینه ال ان جی با دیگر کشورها دارد، واردکننده گاز نیز محسوب می شود. وزارت نفت با دیپلماسی فعال انرژی که به اجرا گذاشت، توانست به سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بپردازد. به نحوی که روزانه به واردات 7 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان پرداختیم و 1 میلیون متر مکعب از آن را به آذربایجان صادر کردیم.

مهرجو خاطرنشان کرد: قرارداد قدیمی ای در زمینه سوآپ گاز و برق با ارمنستان داشتیم. به جمهوری نخجوان هم گاز صادر می کنیم که رقمش بالا نیست و زیر 1 میلیون متر مکعب است. عمده ترین شرکای کشور در زمینه صادرات گاز ترکیه و عراق محسوب می شوند که تعهد صادراتی روزانه بین 70 تا 80 میلیون متر مکعبی گاز با آن ها داریم.

وی ادامه داد: خط لوله صلح مبنی بر صادرات گاز از ایران به پاکستان که تا هندوستان نیز کشیده می شود، در دستور کار قرار گرفت. تحت تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا و رقبای ما در منطقه این خط لوله به نتیجه نرسید. اما در جریان قرار گرفته ایم که قرار است با پیگیری های صورت گرفته از طرف کشورمان، پاکستان بخش مربوط به خودش را از این خط لوله تکمیل کند. به این ترتیب، با پیگیری مستمر دیپلماسی فعال منطقه ای در حوزه انرژی توانستیم که به تمدید قرارداد گازی عراق برسیم، سوآپ گاز از ترکمنستان را از سر بگیریم و خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا، در حال ساخته شدن است و با این اقدامات بستری برای تبدیل شدن کشورمان به هاب گازی منطقه فراهم خواهد شد.  

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • ادامه حمایت‌های دانشجویان آبادانی از خیزش دانشجویان حامی مردم غزه
  • مسدود شدن ۲۹۰ کارت سوخت در کردستان
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • قاسمپور: خط دفاع پرسپولیس سردرگم است/ آلومینیوم چیزی برای از دست دادن نداشت