Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@01:44:18 GMT

ارزش لیر ترکیه ۵۰درصد بالا رفت

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۰۴۶۳

ارزش لیر ترکیه ۵۰درصد بالا رفت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از رویترز، لیر ترکیه در روز جمعه بهترین شرایط را طی یک هفته گذشته داشت  و ارزش آن ۵۰ درصد افزایش یافت. حمایت میلیارد دلاری دولت با مداخله در بازار و قول اردوغان برای جبران خسارت برخی حساب‌های خاص، باعث قدرت گرفتن لیر شده‌است.
ارزش لیر برای پنجمین روز پیاپی روبه‌افزایش بوده و به سطح اواسط نوامبر رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دلار آمریکا در ساعت ۱۹:۱۹ به وقت گرینویچ ۱۰٫۷ لیره ترکیه معامله می‌شد.
کاهش مداوم نرخ بهره بانکی و ترس از افزایش تورم، ارزش لیر را در روز دوشنبه به پایین‌ترین رقم ۱۸٫۴ در برابر دلار رسانده بود.

اما اعلام طرح جدید اردوغان در آخرین ساعات روز دوشنبه این روند را متوقف کرد. طبق این طرح، خزانه‌داری و بانک مرکزی ترکیه خسارات ناشی از تبدیل حساب‌های مبتنی بر ارز خارجی به حساب‌های لیر را جبران خواهند کرد.
 اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت مردم ترکیه اطمینان خود به ارز داخلی را نشان داده‌اند و حساب‌های بانکی مبتنی بر ارز داخلی ۲۳٫۸ میلیارد لیر به‌دنبال طرح دولت در مقابله با دلار افزایش یافته است.
اطلاعات نشان می‌دهد ذخایر خالص ارز خارجی بانک مرکزی ترکیه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه یعنی تنها طی ۳ روز، ۸٫۵ میلیارد دلار کاهش‌یافته است. این رقم در کل ماه دسامبر حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده‌است.
رییس بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد این بانک ۲ قرارداد مبادله ارزی طی دو هفته آینده با آذربایجان و امارات امضا خواهد کرد.
بانک‌های دولتی ترکیه در اوایل این هفته مقادیر بالای دلار را به‌دنبال اطلاعیه اردوغان بفروش رساندند. بانک مرکزی ترکیه هنوز هیچ اظهارنظری در این‌مورد نکرده‌است.
انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ملیحه آدینه کد خبر: 1123175 برچسب‌ها ترکیه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ترکیه بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۰۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران

به گزارش خبرنگار هر، امیر جمشیدی عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طی فروردین ماه سال‌جاری، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن انواع کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات بیش از ۷۰ قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیای چوبی و…گفت: فروردین امسال ۱۴۷ هزار و۴۱۷ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران در نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ از نظر وزنی ۷۰ درصد و ازنظر ارزشی ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در مورد مهم‌ترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران گفت: عراق با واردات هفت هزار تن کالا به ارزش هشت میلیون و ۵۳۶ هزار دلا اولین مقصد صادرات کالاهای مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ازبکستان با هزارتن به ارزش ۹۸۹ هزار دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند.

وی گفت: صادرات به کشورهای فوق ۹۴ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6091313

دیگر خبرها

  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • جدایی نیمیر عبدالعزیز و انگاپت از ترکیه
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت طلا افزایش یافت