Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در جمع فعالان حوزه معادن استان مرکزی گفت: قانون معادن در حال اصلاح است که این مهم فرصتی است که زیرساخت‌های این بخش مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور تشکل‌ها و فعالان حوزه معادن استان مرکزی و مدیرعامل هپکو گفت: با اینکه استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران شناخته می‌شود، اما در حوزه کشاورزی و معادن نیز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کریمی بیان کرد: معادن سنگ ساختمانی و تزیینی زیادی در این استان فعال است و حتی میزان سنگ آهن، طلا و سایر معادن نیز مناسب است.


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امید است سفر معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه‌ای برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های معدنی و رفع مشکلات معدن کاران باشد.


کریمی یادآور شد: قانون معادن در حال اصلاح است که این مهم فرصتی است که زیرساخت‌های این بخش مورد بازنگری قرار گیرد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: در سال آتی دولت رشد اقتصادی هشت درصدی در نظر گرفته که میانگین سهم استان هفت و ۲ دهم درصد است.


«حسن میرزاخانی» افزود: برای تحقق این مهم، حمایت از صنایع بزرگ و مادر استان مرکزی و صنایع متوسط امری ضروری است.


وی بیان کرد: سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن مطالبه جدی استان مرکزی است.


سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: انتظار است شورای عالی معادن بخشی از اختیارات را به این استان مرکزی واگذار کند.


میرزاخانی اظهار داشت: برخی معادن استان مرکزی در شعاع ۱۲۰ کیلومتر تا تهران و ۳۰ کیلومتر از شهر‌ها قرار دارد که اجازه فرآوری به آن‌ها داده نمی‌شود.


میرزاخانی بیان کرد: استان‌هایی مانند قم و سمنان شعاع خود را کمتر کردند و امید است این مهم برای استان مرکزی هم پیگیری شود و یا حداقل معادنی که در این شعاع قرار دارند، بتوانند هم بهره‌وری و هم فرآوری داشته باشند.


معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: این استان به لحاظ صنعتی و معدنی رتبه‌های خوبی در کشور دارد.


سید «کمال فروتن» افزود: ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و ۹۲۰ واحد صنایع معدنی در استان مرکزی وجود دارد.


وی بیان کرد: ۶۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان مرکزی فعالیت دارند و ۲۴۹ پروانه اکتشاف هم در حال انجام فرآیند اداری و قانونی است.


معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: در این استان سه معدن زیرسطحی در شهرستان‌های شازند، دلیجان و خمین وجود دارد.


فروتن اظهار داشت: واحد معدن طلا و شمش در استان مرکزی وجود دارد که سالانه ۷۲۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم از آن شمس استحصال می‌شود.


وی اظهار داشت: در سال ۹۸، حقوق دولتی معادن ۶۰ میلیارد تومان بود که بابت تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن، کمتر از ۲ درصد آن به استان برگشت داده شد، در سال ۹۹ این حقوق به ۱۶۰ میلیارد تومان رسید که یک و نیم درصد آن به استان برگشت و حقوق دولتی امسال نیر ۱۷۵ میلیارد تومان است.


در نشست تشکل‌ها و فعالین حوزه معادن استان مرکزی با معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلات مختلف معدن‌کاران این استان بررسی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده هپکو اصلاح قانون معادن معادن استان مرکزی معادن استان مرکزی معاون امور معادن استان مرکزی استان مرکزی معدن و تجارت قانون معادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • اکتشاف ۴ ماده معدنی ارزشمند در خوسف
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم