Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، هیفاء پردل: کرونا ویروس مهمان ناخوانده ایی است که همه معادلات زندگی را به هم ریخت سیر و سفرها را تعطیل، رفت و آمدها را محدود و به دنبال آن هم دانش آموزان را از فضای پر هیجان مدرسه و کلاس درس محروم و آنها را برای آموزش غیرحضوری خانه نشین کرد.

با گذشت ۲۰ ماه از جنگ و جدال با این ویروس منحوس و به دنبال رنگ‌بندی‌های کرونایی کش و قوس‌های فراوانی برای بازگشایی مدارس و یا ادامه آموزش غیر حضوری وجود داشت تا اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از این فراز و نشیب‌ها، به بازگشایی مدارس با تاکید بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فراهم شدن زیرساخت برای تزریق واکسن برای دانش آموزان گروه سنی بین ۱۲ تا ۱۸ ساله و ایجاد شرایط مطلوب برای حفظ سلامت دانش آموزان تن داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمار در حال حاضر تنها ۶۷ درصد دانش آموزان واجد شرایط برای دریافت واکسن، اقدام به تزریق واکسن کرونا کرده‌اند از سویی متولیان بهداشت هم برای فراهم سازی شرایط کاملاً بهداشتی و مطلوب برای حضور دانش آموزان در کلاس درس اصرار بر وجود تهویه مناسب هوا در کلاس‌های درس دارند. تهویه ای که با بازگشایی در یا پنجره کلاس همراه است و این امر با توجه به سردی هوا باعث نگرانی والدین دانش آموزان شده است.

حال چه بخواهیم و چه نخواهیم با فراهم شدن شرایط مطلوب مدارس بازگشایی شده است اما دیری نگذشت که مثبت شدن تست ۴۸ دانش‌آموز در استان قم نگرانی‌ها را افزایش داد اما خوشبختانه این تعداد که طی هفته‌های گذشته با کرونا درگیر بودند با تمهیدات اندیشیده شده و تعطیلی برخی کلاسهای درس کاهش یافت.

طبق گفته مسئولان بهداشتی قم طی هفته‌های اخیر تست مثبت دانش آموزان کاهش یافته است ولی با توجه به تجمع یک گروه در یک مکان مشترک باعث چرخش ویروس شده و این امر هم اولیای دانش‌آموزان و هم معلمان و از سویی دست‌اندرکاران مرکز بهداشت را نگران کرده است.

فضای کوچک کلاس و حضور بیش از ۳۰ نفر دانش‌آموز

علی مرادی ۲ فرزند دانش‌آموز دارد که یکی در مقطع ابتدایی و دیگری در مقطع متوسطه درس می‌خوانند، وی درباره بازگشایی مدارس و نظرش در ارتباط با نحوه اداره کلاس‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی می‌گوید: ما در منطقه نیروگاه زندگی می‌کنیم فرزند کوچک من که در مقطع ابتدایی است کلاس او پرجمعیت است و با توجه به اینکه در کلاس و مدرسه شرایط بهداشتی مطلوب نیست ما نگران سلامتی او هستیم.

وی می‌افزاید: برای تغییر وضعیت هوا در کلاس باید پنجره باز باشد هرچه قدر هم دانش‌آموز لباس گرم زیاد به تن کند باز با سردی هوا، اگر ما نگران ویروس کرونا هم نباشیم نگران درگیری آنها با آنفولانزا هستیم و در مقطع متوسطه که شرایط واکسن برای آنها مهیا شده است طبق گفته فرزندم درصد اندکی اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند.

اجتماع دانش آموزی و نگرانی از چرخش بیشتر ویروس

فاطمه ترکمند، مادر آمنه دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی در گفت‌وگو با مهر بیان می‌کند: مقطع و دوره ابتدایی گروهی هستند که جنب‌وجوش بیشتری دارند آنها بعد از ۲۰ ماه تعطیلی و خانه نشینی به مدرسه و کلاس اشتیاق زیادی نشان می‌دهند از سویی هرچه به بچه نسبت به زدن ماسک و رعایت مسائل بهداشتی هشدار دهیم بازخوردی به دنبال نخواهد داشت لذا با رفتن و آمدن او به کلاس درس در نگرانی به سر می بریم.

از وی درباره شرایط کلاس و مدرسه آمنه می‌پرسم و می‌افزاید: شرایط مدرسه خوب است ولی وقتی ۳۰۰ دانش‌آموز در یک فضایی جمع باشند و پر از جنب و جوش و شاید گاهی هم از زدن ماسک خودداری کنند لذا ویروس کرونا هم به قولی در چنین تجمعاتی هم به دنبال طعمه خود می‌گردد باید به لحاظ بهداشتی نظارت‌ها بیشتر شود.

وی در ادامه عنوان می‌کند: به تازگی تست تعدادی دانش‌آموز هم مثبت شده است مخالف بازگشایی مدرسه‌ها نیستم ولی باید آموزش و پرورش، معلمان و هم چنین خانواده‌ها بیشتر در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانش‌آموز را توجیه کنند از معلمان و مدیران می‌خواهیم اگر دانش آموزی تست مثبت داشت و یا علائم کرونا فوری کلاس را تعطیل کنند برخی مدارس با وجود ابتلاء و حتی سرماخوردگی نسبت به قرنطینه کردن و یا تعطیلی کلاس محافظه کار هستند.

مدارس استان زیر ذره بین نظارت‌ها

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مهر درباره وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان می‌گوید: در زمینه بهداشت مدارس الگوی ما برگرفته از طرح صفر؛ شش و آیتم‌های ۱۴ گانه مرکز بهداشت در این زمینه و شاخص بهداشتی که شامل بهداشت فردی؛ بهداشت محیط و تهویه مناسب و هم چنین فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن است را در الویت خود قرار داده‌ایم که در چارچوب یک نامه رسمی به مدارس و مراکز آموزشی ابلاغ شده است و مدیران مدارس همه تجهیزات و شرایط را قبل از بازگشایی و حین بازگشایی در زمان حضور دانش آموزان فراهم کنند.

محسن رمضان بیگی می‌افزاید: بعد از بازگشایی مدارس، کارگروه‌هایی متشکل از مجموعه مرکز بهداشت و آموزش و پرورش مستمر بر نحوه شیوه نامه‌های بهداشتی مدارس نظارت شدید دارند و مسائل بهداشتی در رصد می‌کنند و در بحث دو گانه آموزش و سلامت الویت اصلی ما سلامت دانش آموزان است.

به گفته وی؛ با توجه به حساسیت گروه دانش آموزی و توجه به این نکته که زمانی که تجمعی اتفاق می‌افتد این تجمع می‌تواند زمینه گسترش و چرخش ویروس را فراهم نماید لذا حساسیت‌ها و نظارت‌ها هم بالا می‌رود.

این مسئول در ادامه می‌افزاید: گروه‌های نظارتی ما در حال سرکشی و نظارت از همه مدارس و مراکز آموزشی هستند بعضی مسائل در خود محل قابلیت اصلاح دارد در صورت لازم تذکر و یک پروسه زمانی برای رفع نواقص که ۷۲ ساعت است به مدرسه مورد نظر داده می‌شود مجدداً مشکل بررسی و اگر رفع نشود پیگیری لازم صورت می‌گیرد.

وی درباره نحوه نظارت‌ها در مدارس بیان می‌کند: بعد از گذشت ۲۰ ماه از تعطیلی مدارس خانواده‌ها و مربیان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید شدیدی دارند ما در مدارس مراقب سلامت داریم در واحدهای آموزش متوسطه که مراقب سلامت وجود ندارد از ظرفیت معاونین پرورشی و سایر معلمان استفاده می‌شود، یک مجموعه بسیار هماهنگ به نام سفیران سلامت که میان دانش آموزان آموزش دیده و رابطین سلامت که همکاران ما هستند همکاری خوبی در زمینه تأمین محیط بهداشتی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس صورت می‌گیرد.

روایتی از مثبت شدن تست ۴۸ دانش‌آموز قمی

در ادامه گفت‌وگو برای پایان دادن به نگرانی‌های ایجاد شده از اعلام آمار ابتلای ۴۸ دانش‌آموز قمی به کرونا از معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان از نحوه ابتلاء و شرایط کنونی این دانش آموزان و هم چنین وضعیت مدارس این ۴۸ نفر می‌پرسم او می‌گوید: ۴۸ نفری دانش آموزی که مرکز بهداشت از مثبت شدن تست کرونای آنها خبر داده افرادی هستند که در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و به مراکز تست کرونا مراجعه کرده‌اند که شاید دانش‌آموز نباشند اما از منظر مرکز بهداشت این گروه دانش‌آموز هستند ما بررسی کردیم که این افراد دانش‌آموز بودند.

رمضان بیگی می‌افزاید: ۱۵ نفر از این افراد در ۱۵ آبانماه مبتلا به کرونا شدند و مابقی قبل از بازگشایی تست آنها مثبت شده که هم اکنون در حال ادامه آموزش‌های حضوری خود هستند ۷ نفر هم در بخش خلجستان و ۳ نفر از اتباع خارجی بودند که دو نفر برادر و این ۳ نفر در یک واحد آموزشی تحصیل می‌کنند و بعد از آن تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

به گفته وی؛ با هماهنگی مرکز بهداشت و بخش خلجستان یک واحد آموزشی تعطیل و آموزش‌ها غیر حضوری شد برخی که هرکدام از کلاس‌های مختلفی بودند کلاس‌های آنها تعطیل شدند و در خانه به مدت ۱۴ روز در قرنطینه به سر می‌برند.

این مسئول در پاسخ به این سوال که این افراد جز واکسن زده یا غیر واکسن زده‌ها هستند عنوان می‌کند: بیشتر افرادی که درگیر کرونا شده‌اند واکسن کرونا دریافت نکرده بودند و تعدادی اندک هم واکسن زدند ولی به طور خفیف با کرونا درگیر شدند معمولاً دانش آموزان کرونا را خفیف می‌گیرند و آن دسته از دانش آموزانی هم که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند کرونای آنها بدون علامت می‌باشد.

تنها ۶۷ درصد دانش آموزان قمی واکسن کرونا تزریق کرده‌اند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار مهر، گریزی هم به وضعیت تزریق واکسن دانش آموزی زد و در این ارتباط می‌گوید: در زمینه واکسن ما دو بحث را مد نظر داریم اینکه بر اساس سامانه سیب که مرجع آن ثبت احوال استان است ۱۲۲ هزار نفر در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در قم داریم اگر ما این آمار را در نظر بگیریم باید بگوییم که ۶۷ درصد دانش آموزان واکسن کرونا آن هم دوز اول را دریافت و به عبارتی یعنی ۸۲ هزار نفر دانش‌آموز اقدام به واکسن دانش آموزی کرده‌اند.

رمضان بیگی عنوان می‌کند: ولی ما معتقد هستیم که بیشترین گروهی که واکسن زده‌اند مقطع متوسطه و افراد ۱۲ ساله هستند و در دوره ابتدایی معمولاً دانش آموزان واکسنی را دریافت نکرده‌اند که با این فرضیه باید گفت ۸۲ درصد دانش آموزان واجد شرایط واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.

تهویه هوای کلاس چالش دیگر اولیای مدارس و مربیان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تهویه هوا برای اولیای دانش آموزان چالشی نگران کننده است در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته بیان می‌کند: درباره تهویه نوعی تهویه طبیعی را مد نظر داریم که همان پنجره‌های کلاس‌ها هستند که تا زمانی که هوا سرد نباشد می‌تواند کمک کار باشد اما در ارتباط با تهویه مکانیکی برای کلاس‌ها و مدارس در این ارتباط هرگونه تغییر در ساختار مدارس و کلاس‌ها باید با اشراف نوسازی مدارس صورت گیرد ما جلساتی با کارشناسان بهداشت، نوسازی مدارس با محوریت آموزش و پرورش ترتیب دادیم.

به گفته رمضان بیگی؛ از نظر مجموعه نوسازی مدارس بر اساس مسائل ملی ساختمان نکاتی باید رعایت شود و اعتقادی به وجود تهویه هوا بر پنجره و شیشه ندارند و آنها توجیهات فنی خود را دارند و پیشنهاد دارند در کنار پنجره از دریچه کولر به عنوان تهویه هم استفاده شود.

رمضان بیگی با اشاره به مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا می‌افزاید: طبق این مصوبه به عنوان پایلوت در استان می‌توان از ظرفیت خیرین سلامت استفاده شود ما در یکی از مدارس منطقه ۲ که جمعیت دانش‌آموز زیادی دارند مجموعه خیرین سلامت طرح تهویه مکانیکی را آماده و در دیگر مدارس هم در صورت مطلوب بودن اجرا می‌شود.

اما با توجه به تزریق ۶۷ درصدی دانش آموزان واجد شرایط برای واکسن کرونا حساسیت‌ها باید در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به سمت ترغیب بیشتر دانش آموزان برای دریافت واکسن ختم شود برای بررسی وضعیت مدارس به سمت مرکز بهداشت قم روانه می‌شوم.

کاهش تست‌های مثبت دانش آموزان طی هفته گذشته

اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم درباره درگیری دانش آموزان به ویروس کرونا را با کاهش عنوان کرد و در گفت و گوی خود با مهر می‌گوید: در شرایطی که وضعیت کشور و به طبع آن استان در زمینه ابتلای به بیماری در شرایط کاملاً مطلوبی قرار دارد تست کرونای دانش آموزان نیز روند کاهشی به خود گرفته است و خانواده‌ها حساسیت‌های شدیدی نسبت به قرنطینه فرزند خود با مثبت شدن کرونا دارند که امید است این حساسیت‌ها در بین مدیران و مربیان مدارس هم دیده شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه تنها ۶۷ درصد دانش آموزان اقدام به تزریق واکسن کردند ما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دریافت واکسن نیز تاکید می‌کنیم دانش آموزی که واکسن دریافت کند هنگام ابتلاء کرونای او بسیار خفیف خواهد بود.

وی در پایان می‌افزاید: از آموزش و پرورش و مدیران و هم چنین معلمان مدارس می‌خواهیم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقناع سازی دانش آموزان را به سمت تزریق واکسن ترغیب کنند.

کد خبر 5379054

منبع: مهر

کلیدواژه: قم ستاد ملی مقابله با کرونا سامانه سیب واکسیناسیون دانش آموزان بازگشایی مدارس ویروس کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه بارش برف آمار کرونا کرمانشاه گرگان شب یلدا قاسم سلیمانی آتش سوزی بارش باران واکسن کرونا عکس استانها شیوع کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان ۶۷ درصد دانش آموزان بازگشایی مدارس دانش آموزان مرکز بهداشت تزریق واکسن واکسن کرونا رمضان بیگی دانش آموزی حساسیت ها هم چنین کلاس درس مثبت شدن نظارت ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۲۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است