Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی‌های میدانی‌ از بازار محصولات پروتئینی حاکی از آن است که قیمت مرغ نسبت به هفته های گذشته کاهش دارد و 2 هزار تومان پایین تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد اما اشکالی که وجوددارد فروشندگان قطعات مرغ را با قیمت های بالاتری عرضه می‌کنند، این قیمت ها  تا کیلویی 60 هزار تومان هم عرضه می شود، در حقیقت فروش قطعه‌ای به راهی برای سود بیشتر تبدیل شده است و بعضا فروشندگان در برابر تقاضای مشتریان تنها قطعه مرغ ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بازار گوشت، قیمت ها میل به بالا دارد قیمت گوشت ران گوساله تا کیلویی 158 هزار تومان هم رسیده است، گوشت مخلوط هم کیلویی 122 هزار تومان است، در این بخش هم فروشندگان، قیمت قطعات گاو و گوساله نظیر دنبه، سرسینه، قلم و پاچه را نسبت به هفته‌های اخیر افزایش داده اند مثلا دنبه کیلویی 90 هزار تومان است که نسبت به ابتدای سال در هر کیلو 30 هزار تومان رشد داشته است.

در حقیقت فروش قطعات مرغ و گوسفند و گاو به قیمت های بالاتر، ترفندی برای فروشندگان برای بیشتر کردن حاشیه سودشان شده است. از آنجایی که ستاد تنظیم بازار برای این قطعات نرخ مصوبی ندارد نظارتی هم برای آنها نیست و فروشندگان تا جایی که بتوانند گران می فروشند.

 

*بی توجهی به ممنوعیت فروش مرغ قطعه

البته فروش مرغ قطعه چندین بار ممنوع شده اما هر بار دولت در برابر این قطعه فروشان انعطاف به خرج داده و نظارت‌های سفت و سخت را رها کرده است.

18 اسفند 99،‌ معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد که قطعه بندی مرغ توسط واحدهای خرده فروشی تخلف است.

فروردین 1400 معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران گفت: قطعه بندی مرغ توسط واحدهای خرده فروشی تخلف است.

یعنی مسئولان فروش مرغ قطعه را عاملی برای بالا بردن قیمت در بازار می‌دانند و هر زمانی که بازار تحت فشار است فروش مرغ قطعه‌بندی  را ممنوع می‌کنند حال با زیادشدن فروش قطعات در بازار این هشدار را باید جدی  گرفت.

 

 

*چراغ سبز برای افزایش قیمت تخم مرغ

بررسی میدانی خبرنگار فارس‌ حاکی از آن است که قیمت تخم مرغ در مغازه های منطقه 19 تهران دو قیمت دارد، تخم‌مرغ وارداتی‌‌ از ترکیه شانه‌ای 43 هزار تومان به فروش می‌رسد که به گفته فروشندگان ریزتر است و تخم‌مرغ تولید داخل هم شانه ای 47 هزار تومان قیمت دارد البته مشاهدات فارس نشان می‌د‌هد تولید داخل از وارداتی‌ها ریز تر است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس، برخی مغازه ها تخم مرغ نداشتند که علت را گرانی در بازار عنوان کردند.

مدیر یک فروشگاه بزرگ فروش محصولات پروتئینی در منطقه 19 تهران به خبرنگار فارس گفت: امروز قیمت هر کارتن تخم مرغ به 350 هزار تومان یعنی شانه ای 54 هزار تومان رسید و چون به علت گرانی ممکن بود مشتری نداشته باشد، به این دلیل خریداری نکردم.


* تاثیر توزیع هوشمند در بازار دوام خواهد داشت؟

توزیع هوشمند کالای اساسی که در آذر 1400 آغاز شد راهکاری برای کاهش دلالی و واسطه‌گری و کنترل قیمت بازار است که با 5 قلم کالا آغاز شد و به 9 قلم کالا رسیده و قرار است به 25 قلم برسد؛ اساس این توزیع اینترنتی است که با حداقل واسطه از تولید کننده به مصرف کننده می‌رسد.

 پس از توزیع موفق ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر و روغن در یک ماه گذشته، توزیع چهار قلم کالای لبنی شامل شیر، پنیر، ماست و کره نیز در دستور کار فروش اینترنتی و توزیع هوشمند با قیمت مصوب قرار  گرفته است.

انصافا قیمت مرغ و تخم مرغ که در چند ماه اخیر به قیمت‌های کیلویی 40 هزار تومان و شانه ای 65 هزا‌ر تومان رسیده بود امروز به خوبی کنترل شده است.

سازمان مرکزی تعاون روستایی که اکنون متولی این توزیع هوشمند است ‌‌باید آسیب شناسی کند تا مبادا این قیمت‌ها موقت‌ و زودگذر باشد و دلالان ترفند‌های جدیدی ابداع کرده باشند، البته ضرورت دارد احتمال افزایش قیمت تخم مرغ را بیشتر‌ بررسی کرد.

* ماهی قزل آلا 78 هزار تومان

پیگیری خبرنگار فارس حاکی است که ماهی قزل‌آلا هم از افزایش‌های اخیر خود عقب نشینی نکرده است هر کیلو از این ماهی 78 هزار تومان به فروش می رود.

یکی از کارشناسان حوزه شیلات معتقد است افزایش قیمت ماهی دو دلیل دارد؛ افزایش قیمت نهاده‌ها و ضعف در شبکه توزیع. 

 

نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات معتقد است به غیر از افزایش هزینه‌ها که موجب کاهش تولید شده است، شبکه معیوب توزیع یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ماهی است.

به گفته رئیس سازمان شیلات، برای اینکه محصولات شیلات از جمله ماهی به دست مصرف‌کننده برسد، چند دست جابه‌جا می‌شود و در واقع قیمتی که تولیدکننده برای محصولش دریافت می‌کند بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که محصول در بازار به فروش می‌رسد.

‌خون‌میرزایی این را هم گفته است که شبکه توزیع شیلات توانایی بازاررسانی محصولات را ندارد‌ که تنها دلیل نیست: ‌البته هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها و کارگر نیز افزایش پیدا کرده و فروش با قیمت‌های قبل برای تولیدکننده به صرفه نیست.‌

*مردم چه می گویند؟

خبرنگار فارس پرس و جویی از مردم در‌باره نظرشان در موضوع قیمت‌های فعلی لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت داشت، آنها می‌گویند: دولت توانایی کاهش دادن قیمت ها را دارد همچنانکه در مورد مرغ و تخم مرغ این کار را کرد، آنها انتظار داشتند که این کاهش قیمت ها با ثبات باشد و در سایر کالاها هم ایجاد شود.

برخی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس از احتمال بالا رفتن قیمت ها پس از اصلاح ارز 4200 تومانی می‌گفتند و از پرداخت یارانه در این موضوع هم بی‌اطلاع بودند و انتظار داشتند دولت قبل از اجرا همه این موارد را شفاف کند.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است که موضوع اصلاح ارز 4200 تومانی در بازار و بین مردم مطرح شده است و برخی سودجویان از الان به پیشواز گرانی رفته اند و برخی گرانفروشی ها را با آن توجیه می کنند.

 

 

*قیمت انواع کالاها در بازار 

در بررسی خبرنگار فارس، قیمت هر کیلو انواع محصولات پروتئینی در بازار از مرغ و گوشت گرفته تا ماهی و قارچ به شرح زیر است:

قیمت انواع محصولات پروتئینی کالا قیمت(تومان) مرغ  29800 سینه مرغ با استخوان 34000 ران مرغ بدون کمر 29800 سینه مرغ بدون استخوان 49000 فیله مرغ 60000 بال مرغ 31000 کتف مرغ 31000 کمر مرغ 39000 گردن مرغ 12000 بوقلمون 36500 گوشت ران گوساله 158000 گوشت چرخ کرده  129000 گوشت ران گوسفند  148000 ماهی قزل آلا 78000 قارچ  46000 جگرگوساله 155000 دل مرغ  14000 جگر مرغ 7500 سنگدان 14000 پای مرغ 6000 پاچه گوساله 25500 قلم گوساله 12000 سرسینه گوساله 30000 سرسینه گوسفندی 40000 دنبه 90000

 

بنابراین گزارش ایام عید و پس از آن ماه مبارک رمضان در پیش است، از سوی دیگر دولت برنامه اصلاح ارز 4200 تومانی را در برنامه دارد اگرچه زمانی برای آن اعلام نکرده اما اجرای آن تقریبا قطعی است، بنابراین باید به فکر نظارت و مدیریت قیمت‌ها و ‌حمایت از مردم باشد.

کارشناسان می گویند دولت قبل از اجرای نظام اصلاح یارانه، باید ذخایر کافی اقلام اساسی داشته باشد و حداقل دو ماه قبل یارانه نقدی مردم را واریز کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قیمت محصولات پروتئینی توزیع هوشمند کنترل قیمت محصولات پروتئینی فروش مرغ قطعه خبرنگار فارس توزیع هوشمند افزایش قیمت هزار تومان قیمت ها شانه ای تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!

یکی از گران‌ترین خودروهایی که حواله‌های آن در بازار خرید و فروش می‌شود بنز است.

حواله بنز سی کلاس جانبازان هم اکنون تا قیمت ۱۲ میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد.

نکته جالب اینجاست که قیمت خودرو بعد از تحویل حداقل ۲۵ میلیارد تومان اعلام می‌شود.

همچنین حواله خودرو برای معاوضه با آپارتمان ۱۰۰ متری در مناطق ۱ تا ۵ تهران هم گذاشته شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد