Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: مرحله دوم فحلی(پذیرش) به منظور جفت‌گیری یوزپلنگ ایرانی, در اواسط ماه جاری انجام می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ یوزپلنگ ایرانی که از جایگاه خاصی در حیات وحش کشور برخوردار است سال‌هاست که در اثر دخالت‌های انسانی و تخریب زیستگاه خود در خطر انقراض قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر تلاش‌ها برای محافظت از حدود 40 قلاده یوزپلنگ باقی مانده در کشور افزایش یافته است و سعی شده است تا با نگهداری یوزها در مناطق تحت حفاظت و ایجاد شرایط برای لقاح طبیعی آن‌ها, گامی در جهت افزایش جمعیت این گونه در حال انقراض برداشته شود. تحقیقات بر روی روش‌های لقاح مصنوعی نیز چند سالی است که در کشور در حال انجام است و موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.

پارک ملی توران که در استان سمنان واقع شده است یکی از محل‌هایی است که با میزبانی از 2 قلاده یوزپلنگ جوان نر و ماده, نوید زادآوری یوزپلنگ ایرانی را می‌دهد. "ایران"(یوزپلنگ ماده 3 ساله) و "فیروز"(یوزپلنگ نر 11.5 ساله) دو قلاده یوزپلنگی هستند که تلاش برای زادآوری طبیعی بر روی آن‌ها انجام شده است.

دکتر شهاب‌الدین منتظمی, مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست, در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا در رابطه با روند زادآوری یوزپلنگ‌های مذکور بیان کرد: معرفی یوزپلنگ‌های "فیروز" و "ایران" به هم برای زادآوری در مرحله فحلی(پذیرش) اول که چند وقت پیش صورت گرفت موفقیت آمیز نبود و با وجود اینکه شرایط برای معرفی فیروز کاملا مهیا بود اما پذیرش این یوز نر توسط ایران صورت نگرفت و به بیانی دیگر فیروز نتوانست ایران را جذب خود کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل جفت‌گیری یوزپلنگ در زمستان است, مرحله دوم دوره فحلی (پذیرش) در اواسط دی ماه انجام می‌شود و امیدواریم که در این مرحله پذیرش یوز نر توسط یوز ماده انجام بگیرد.

منتظمی با تاکید بر اینکه اولویت زادآوری با لقاح طبیعی است, افزود: در کنار تلاش‌ها برای جفت‌گیری طبیعی یوزپلنگ‌ها, روش‌های لقاح مصنوعی نیز در اولویت دوم در دستور کار است و محققان موفق به ذخیره‌سازی اسپرم فیروز شده‌اند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در رابطه با 2 قلاده دیگر یوز ایرانی مرکز تحقیقات منطقه حفاظت‌‌شده توران گفت: 2 قلاده یوز دیگر به نام‌های دلبر(ماده) و کوشکی(نر) نیز در این منطقه حضور دارند اما به دلیل اینکه از سن مناسب برای جفت‌گیری و زادآوری عبور کرده‌اند, امیدواری برای زادآوری این 2 قلاده وجود ندارد.

گزارش| امیدها برای نجات یوز ایرانی زنده شد؛ ذخیره‌سازی اسپرم «فیروز» در زیست کره «توران» امیدواری به زادآوری یوزپلنگ ایرانی با استفاده از دانش بومی دامپزشکان ایرانی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست یوزپلنگ ایرانی محیط زیست قلاده یوز حیات وحش جفت گیری 2 قلاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۴۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری هوای گلستان تا اواسط هفته آینده

مهدیه اصحابی گفت: از امروز جمعه هفتم اردیبهشت تا سه شنبه هفته آینده آسمان استان صاف تا قسمتی ابری خواهد بود و دمای هوا نیز با شیب ملایم افزایشی می‌شود.

او افزود: از روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت، اما با ورود جریانات شمالی آسمان ابری می‌شود و شاهد کاهش دما و بارش‌های پراکنده در استان خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید + فیلم
  • (ویدئو) گزارش دیدنی فیروز مشعوف از صعود افغانستان به جام جهانی
  • طبیعتِ تماشاییِ دشت لاله‌های واژگون در روستای دره بید
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • جوی پایدار برای آسمان استان قزوین
  • پیش بینی هواشناسی
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • پایداری هوای گلستان تا اواسط هفته آینده
  • ابراز امیدواری مدیرکل ورزش استان برای افزایش سهمیه‌های المپیکی