Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا صفارطبسی روز شنبه در نشست تخصصی کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های بخش معدن به شمار می‌آید و پرورش این نیرو، یک ضرورت مهم برای آینده این حوزه است لذا نباید اجازه داد کمبود نیروی انسانی در حوزه زمین‌شناسی و معدن، موجب جذب دانش‌آموختگان خارجی به کشور شود بلکه باید به تقویت نیروی داخلی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کمبود چشمگیر دانش‌ آموختگان مسلط به حوزه زمین‌شناسی و معدن گفت: باید به دنبال چاره‌ اندیشی در خصوص گسترش شمار دانش‌آموختگان حوزه صنعت‌ و معدن باشیم و به جذب نیروی متخصص در این زمینه بپردازیم.

صفار طبسی اظهار داشت: امروز برای فعالان معدنی این دغدغه جدی وجود دارد که افراد متخصص و تحصیل کرده در حوزه زمین شناسی اندک هستند، به طوری که ورودی های رشته زمین شناسی در دانشگاه ها به شدت کاهش یافته است و خروجی آن تقریبا مایل به صفر است و در صورتی که مطالعات حوزه زمین شناسی جدی گرفته نشود، بدون شک در آینده با بحرانهای بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد.

او بر ارائه آموزشهای حوزه معدن از سطوح پایین‌ تحصیلی تاکید و بیان کرد: آغاز آموزش‌های حوزه زمین‌شناسی و معدن باید از مقطع متوسطه آغاز شود تا دانش‌آموزان مشتاق درس زمین‌ شناسی، جذب بازار کار این رشته شوند و بعدا در مقطع دانشگاهی نیز آن را ادامه دهند.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تعریف نیاز دانشگاه‌های کشور مبتنی بر نیازهای بازار کار گفت: بخش معدن در زمره حوزه‌هایی است که کیفیت دانش تخصصی نیروی فعال در آن بر خروجی کار تاثیر بسیار جدی دارد، بخشی از آموزشها نیز باید به موازات رشد ظرفیت های جذب دانشجو ارتقا پیدا کند.

رییس خانه معدن خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان لزوم اتصال دانشگاه با بخش صنعت ‌و معدن گفت: متاسفانه تاکنون بنا به دلایل مختلفی اتصال بین دانشگاه و بخش صنعت و معدن رخ نداده است، باید با ایجاد همگرایی، زمینه تقویت تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت را فراهم آوریم، چرا که بازار کار نیازمند نیروی متخصص با مهارتهای کارآمد است.

غلامرضا نازپرور پیشنهاد کرد تا با همکاری اساتید دانشگاه‌ و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت ‌و معدن، برنامه آموزش های کوتاه مدت متناسب با نیازهای منطقه تدوین و اجرا شود که این امر می تواند در محیط های کاری و آموزشی به صورت تئوری و عملی در فعالیت‌های معدنی همچون اکتشافات، مدل سازی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و غیره به افراد آموزش داده شود.

وی در خصوص تقویت انگیزه دانشجویان رشته زمین‌شناسی گفت: همچنین با ایجاد ظرفیتی برای گردهم آمدن متخصصان این بخش، می توان یک همگرایی خوب برای معرفی رشته های مرتبط با این بخش رقم زد و توامان زمینه ارتقای تعاملات مبتنی بر دانش را فراهم نمود. در این فضا می توان از حضور کارآفرینان موفق در بخش معدن و دانشجویان این رشته بهره گرفت و به نوعی برای نسل جوان‌تر انگیزه سازی کرد.

نایب رییس انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: متاسفانه فاصله میان دانشگاه و فضای عملی معدن به قدری افزایش یافته است که دانشجویان از مقطع دبیرستان و دانشگاه هیچ رغبتی برای ورود به رشته زمین‌شناسی ندارند و افق روشنی را در خصوص این رشته برای خود ترسیم نمی‌کنند، این مساله زنگ‌ خطری است که طی سال‌های آینده عواقب ناگواری ایجاد خواهد کرد.

آریوبرزن مافی افزود: فعالیت‌های معدنی چرخ اول بنای اقتصاد ایران است. اگر دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان به ارزش و اهمیت این رشته پی برده و متوجه میزان تاثیرگذاری آن در جامعه شوند، قطع به یقین شاهد استقبال از رشته زمین‌شناسی خواهیم بود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ابزارهای پیوند دهنده صنعت و دانشگاه وجود دارد اما از این ابزارها به طور صحیح و عملیاتی بهره‌گیری صورت نگرفته است.

محمدرضا افشین افزود: متاسفانه میان دانشگاه و بخش صنعت ‌و معدن اعتماد وجود ندارد و به همین علت تاکنون موفق به برقراری ارتباط میان این دو حوزه نبوده‌ایم.

مدیر گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست اذعان کرد: در حال حاضر نگرانی نسبت به کمبود دانشجو در رشته زمین‌شناسی وجود دارد و این بحث می تواند برای آینده شاخه های شغلی که وابسته به این رشته هستند، نگران کننده باشد.

محمد وحیدی‌ نیا افزود: متاسفانه به درس زمین‌شناسی در مقطع دبیرستان به میزان کافی توجه نمی‌شود و روز به روز از اهمیت این درس کاسته می‌شود.

او تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی از تجهیزات مطلوبی برای این رشته برخوردار هستند و ظرفیت زیادی برای پرورش دانش‌آموختگان متخصص و حرفه‌ای در حوزه زمین‌شناسی دارند که متاسفانه بلااستفاده باقی مانده‌ است.

مدیر گروه رشته زمین‌شناسی دانشگاه پیام‌ نور مشهد هم در این نشست گفت: خراسان‌ رضوی دارای مناطق مس‌خیز متعددی است که برای افراد زیادی اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، با وجود ظرفیت‌های بسیار زیادی که در این استان وجود دارد، همچنان رشته دانشگاهی با عنوان معدن‌شناسی وجود ندارد و جذب نیرو و فناوری به میزان کافی در خراسان‌ رضوی تقویت نمی‌شود.

علیرضا مظلومی افزود: می توان از دانشجویان ماهر و متخصص برای انجام پروژه‌هایی که بخش خصوصی و معدنی پیشنهاد می کند، استفاده کرد، این مهم کمک می کند تا مهارت تخصصی دانشجویان نیز ارتقا پیدا کند.

وی اظهار داشت: در مناطقی از استان که فعالیت‌های معدنی انجام می گیرد، نیاز شدیدی به نیروی کار وجود دارد، در شهرستانی مانند بردسکن امکان تاسیس آموزشگاه‌های فنی معدن وجود دارد و اگر اتاق بازرگانی و خانه معدن با ما همکاری کنند، قادر به تاسیس آموزشگاه فنی معدن و تربیت نیروی کار تخصصی برای این شهرستان و دیگر نقاط استان خراسان رضوی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی ۴۶ نوع ماده معدنی شناخته شده دارد، تاکنون ۹۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن در این استان صادر شده که از این تعداد ۴۷۲ معدن با استخراج سالانه بیش از ۲۲۰ میلیون تن فعال هستند. ظرفیت اشتغال مستقیم معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی ۱۶۳ هزار نفر است.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت زمین شناسی مواد معدنی دانشگاه فردوسی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت زمین شناسی مواد معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت زمین شناسی مواد معدنی دانشگاه فردوسی مشهد حوزه زمین شناسی رشته زمین شناسی نیز در این نشست صنایع معدنی زمین شناسی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان متروی کرج به ۳۵۰ نیروی متخصص نیاز دارد

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج نیروی مورد نیاز به منظور تکمیل ناوگان مترو (قطار شهری) کرج را حداقل ۳۵۰ نفر عنوان کرد. - اخبار استانها -

خلیل کوزه‌کنانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج گفت:  طبق استانداردها به ازای هر کیلومتر مترو تعداد 50 نفر نیرو مورد نیاز است. با توجه به وجود حدود 150 نفر در مجموعه، برای تکمیل و راه اندازی ناوگان به حدود 350 نیروی جدید و متخصص نیاز داریم.

وی اضافه کرد: البته این نیروها یک باره به سیستم اضافه نخواهند شد، بلکه به مرور و بر حسب نیاز مجموعه و پیشرفت پروژه، نیروها آموزش داده شده و به‌کارگیری می شوند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج  با تأکید بر ضرورت به‌کارگیری نیروها بر اساس شرایط احراز تعیین شده، اذعان کرد: این افراد علاوه بر احراز شرایط مورد نیاز باید از لحاظ سلامت جسمی و روانی در شرایط آماده و مناسبی قرار داشته باشند.

به گفته کوزه‌کنانی، نیروهایی که در قطار شهری به کار گرفته شوند دوره های لازم را آموزش می‌بینند و سپس با تعهد خدمت در مجموعه به‌کار گرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: تمام تلاشمان را برای تربیت تیمی چابک، چالاک و متخصص به کار خواهیم گرفت، اما پیش از این مرحله، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج باید با موافقت شورای اسلامی شهر، با استفاده از روندهای برنامه‌ریزی شده و مرحله به مرحله نسبت به تأمین نیروی لازم قطار شهری کرج اقدام کند.

70 درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج شکسته شد

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با تأکید بر اینکه مترو به واسطه تأمین قطار و نیروی انسانی مورد نیاز معنا پیدا می‌کند، بیان کرد: مترو آدم‌هایی را می‌خواهد که عاشق این صنعت باشند و از زندگی خود برای کار و خدمت به مردم بگذرند. از این رو در تلاش هستیم نیروهایی را جذب کرده و آموزش دهیم که به بهترین نحو در محل تخصصی خود به کار گرفته شده و عاشق این حرفه باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • ناوگان متروی کرج به ۳۵۰ نیروی متخصص نیاز دارد
  • تمام شهرستان‌های خراسان رضوی در آماده‌باش هستند
  • کار دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص متناسب با ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان است