Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، اکبر کرامتی در جلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی سلماس با دعوت از کشاورزان برای مشارکت در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار افزود: با برگزاری جلسه‌ها و برنامه‌های توجیهی بین کشاورزان استان به دنبال تبدیل شبکه آبیاری سنتی به مدرن هستیم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۲۵ هزار و ۱۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده، افزود: این میزان معادل ۳۶ درصد از اراضی کشاورزی است که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش ۴۰ درصدی راندمان آبیاری در بخش کشاورزی بوده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی صرفه جویی ۳۰۸ میلیون متر مکعبی در مصرف آب، متوسط پتانسیل افزایش عملکرد محصول با رقم بیش از ۳۰ درصد و متوسط پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی به میزان ۲۵ درصد، بهره مندی هشت هزار و ۳۰۰ نفر بهره بردار و اشتغال ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۸ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را از مهمترین مزایای اجرای این طرح اعلام کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های نوین آبیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، افزود: در حال حاضر در سطح ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار در مراحل نقشه برداری، طراحی و اجراست.

کرامتی با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در سلماس نیز گفت: طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۹۲۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان اجرا شده و اجرای این طرح در ۹۰۰ هکتار دیگر در حال مطالعه و نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی اظهار کرد: این شهرستان با داشتن ۶۵ هزار هکتار اراضی زراعی شامل ۳۲ هزار هکتار آبی و ۳۳ هزار هکتار دیم، یکی از شهرستان‌های پیشرو و مستعد در امر کشاورزی از جمله در تولید لبنیات و عسل و گوشت قرمز و سیب درختی در استان و حتی در کشور بوده و ازجایگاه بالایی برخودار است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه افزایش راندمان آبیاری وبهره بردن از آبیاری نوین وهمکاری دراین زمینه جزو برنامه‌های جهاد کشاورزی است، بیان کرد: ۹ هزار هکتار از مزارع آبی این شهرستان را باغات تشکیل می‌دهند و سالانه محصول سیب این شهرستان درکشور عرضه و حتی به خارج ازکشور صادرمی شود.

یعقوب رضازاده با تاکید بر لزوم حمایت از تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی اظهار کرد: اصلاح روش‌های توزیع نهاده‌ها و محصولات، تعامل و آماده کردن بستر‌های مناسب برای توسعه و پیشرفت درجهت افزایش تولیدات کشاورزی باید مورد توجه جهادکشاورزی و کشاورزان سلماسی باشد.

رضازاده بیان کرد: بزرگترین هدف مجلس یازدهم مبارزه نمودن با فساد ورانت خواری بوده و با این کار خواهیم توانست اعتماد مردم را به خدمتگزاران نظام افزایش دهیم.

فرماندار سلماس نیز گفت: اجرای طرح‌های گلخانه‌ای به علت بالا بودن میزان اشتغالزایی و پایین بودن مصرف انرژی و آب باید در اولویت بخش کشاورزی این شهرستان قرار بگیرد.

غنی زاده اظهار کرد: سایت گلخانه‌ای ' درشک ' این شهرستان با بیش از ۵۲ هکتار مساحت، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با جذب ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از سوی سرمایه گذار به بهره برداری می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به استعداد‌های بالای کشاورزی این شهرستان، واحد خدمات کشاورزی سلماس ارتقا سطح یابد تا هم در زمینه ترویج و هم بخش پاسخگویی به نیاز کشاورزان، اقدام‌های مناسب تری انجام شود.

انتهای پیام/ ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی ناگزیر آبیاری تحت فشار آبیاری نوین دریاچه ارومیه آذربایجان غربی آبیاری تحت فشار اجرای طرح هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در اولویت دولت بوده و در این راستا در این استان می‌توان از ظرفیت بنیاد مسکن نهایت بهره‌برداری را کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رسول عطایی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود و روستاها نیز ظرفیت بزرگی هستند که می‌توان از این بخش نیز استفاده لازم را کرد.

وی افزود: اجرای طرح‌های مسکن در روستا به‌صورت ویلایی ساخت بوده و این امر اشتیاق متقاضیان ساکن روستا را نیز بیش از پیش افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: این اداره کل آمادگی لازم را دارد تا در اجرای هر چه بهتر طرح نهضت ملی مسکن روستایی شرایط لازم را فراهم کند.

عطایی تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری بیش از پیش بنیاد مسکن بوده تا شاهد اجرای متناسب طرح نهضت ملی مسکن روستایی در آذربایجان غربی باشیم.

کد خبر 748891

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است