Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:48:18 GMT

نمی‌توان در خانه نشست و یک رسانه موثر بود

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۷۶۶۴

نمی‌توان در خانه نشست و یک رسانه موثر بود

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد تاکید کرد: اگر ما بپذیریم که کار مطبوعات هم یک صنعت است، باید الزاماتش هم رعایت شود. نمی‌شود شما از مزایای داشتن رسانه استفاده کنید ولی حداقل‌های لازم را برای فعالیت در آن حوزه فراهم نکنید.

علیرضا بختیاری ـ مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد ـ درباره بحث ساماندهی رسانه‌ها از طریق الزام بر ثبت کد کارگاهی و بیمه کردن نیروهای مشغول به کار، به ایسنا گفت: بحث ساماندهی رسانه‌ها از چندین سال قبل شروع شده بود اما ناقص اجرا شد و خیلی موفق نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه‌ جای دنیا برای هر صنعتی، شرایطی وجود دارد. اگر ما بپذیریم که کار مطبوعات هم یک صنعت است، باید الزاماتش هم رعایت شود. به نظرم کاری که اخیرا معاونت مطبوعاتی شروع کرده و از ثبت کد کارگاهی آغاز شده، حداقل‌ شرایطی است که کسانی که می خواهند در این حوزه کار کنند، باید این شرایط را داشته باشند.

بختیاری تصریح کرد: امروزه شما نمی‌توانید روزنامه داشته باشید ولی این روزنامه حداقل ۱۰ نفر را مشغول نکرده باشد، کد کارگاهی نداشته باشد و مکانی که چند نفر در آن فعالیت داشته باشند، نداشته باشد. معاونت مطبوعاتی این حداقل‌ها را مطرح کرده است. بنابراین این کار، کار درست و حرفه‌ای است. طبیعی است که اگر همه فعالان این حوزه به صورت بلند مدت  به این کار نگاه کنند، این اقدام به نفع همه خواهد بود.

این مدیر رسانه‌ای با بیان اینکه، نمی‌شود بگویید من رسانه هستم، مطبوعه هستم ولی تولید محتوا نمی‌کنم، ادامه داد: تولید محتوا هم به نیرو نیاز دارد و باید ساز و کارهای تامین مالی فعالان رسانه‌ای را در نظر بگیرید. نمی‌شود ۱۰ نفر برای تولید محتوا نداشته باشی و بعد مطبوعه هم باشی. این‌ها با هم قابل جمع نیست؛ بنابراین، حرکتی که معاونت مطبوعاتی در این حوزه آغاز کرده قابل تقدیر و تشکر است. این کار می‌تواند مجموع فعالان رسانه‌ای را در این حوزه ساماندهی کند.

بختیاری به این پرسش که «آیا الزام اخیر معاونت مطبوعاتی می‌تواند جلودار برخی از افراد سودجو باشد که به بهانه راه اندازی رسانه، اقدام به دریافت مجوز چندین سایت، به دور از فعالیت حرفه‌ای خبری و فقط جهت بهره‌مندی از یارانه و امتیازاتی می کنند که به رسانه‌ها اعطا می‌شود؟»، پاسخ مثبت داد و گفت: فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد. اگر این شرط را بگذارند که هر رسانه‌ای باید یک کد گارگاهی داشته باشد، این اتفاق می‌افتد. نمی‌شود شما از مزایای داشتن رسانه استفاده کنید ولی حداقل‌های لازم را برای فعالان آن حوزه فراهم نکنید. نمی‌توان گفت این رسانه است و اثرگذار است اما چهار نفر با آن همکاری نمی‌کنند. اگر معاونت مطبوعاتی این شرط را بگذارد، این امکان  وجود ندارد که یک نفر ۱۰ تا رسانه داشته باشد و هیچ نیروی بیمه شده‌ای هم نداشته باشد. با اقدام جدید معاونت مطبوعاتی، جلوی این کار تا حد زیادی گرفته می‌شود.

او افزود: وقتی رسانه‌ای فعالیت می کند و چند نفر هم برایش کار می کنند، برای همان چند نفر باید حداقل‌ها را فراهم کند. شما مجوز هر کسب و کاری را که می‌گیرید، برایتان شرط می‌گذارند که باید جایی داشته باشید و حداقل‌هایی برای این کار فراهم کنید.

مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به اینکه «آیا می‌توان به رسانه به عنوان شغلی خانگی نگاه کرد که قابلیت اداره از خانه، بدون نیاز به داشتن دفتر و مکانی مشخص و رسمی را دارد؟» گفت: کار حرفه‌ای خبری و تولید محتوا کردن، فی نفسه یک حرکت ارزشمند و خوب است ولی اداره یک بنگاه و سازمان رسانه‌ای خودش یک بحث جدا است. هر کسی که می‌خواهد در این  حوزه فعالیت داشته باشد باید بتواند حداقل امکانات را فراهم کند. نمی‌توان گفت من می‌روم در خانه می‌نشینم و یک رسانه موثر دارم. مگر در خانه این امکان را دارید که ۱۰ نفر را بیاورید سر کار برایتان تولید محتوا کنند؟! نمی توانیم بگوییم نیروها دورکاری می‌کنند. مگر می شود یک رسانه را فقط با دورکاری اداره کرد؟ به هر حال رسانه صنعت است و اگر بخواهیم قبول کنیم که رسانه یک صنعت است باید الزاماتش هم فراهم شود. نمی شود شما مزایای صنعت را داشته باشید ولی هزینه‌هایش را پرداخت نکنید. رسانه‌ها، چه مطبوعه و چه سایت، همه باید به این سمت حرکت کنند که یک ساماندهی در این وضعیت شکل بگیرد.

بختیاری درباره تعداد زیاد رسانه‌های مجوزدار در کشور نیز گفت: هیچ جای دنیا اینطور نیست که به نسبت جمعیت آنقدر مجوز رسانه داده شده باشد. حدود ۱۳ هزار مجوز داده شده است. خیلی‌جاها هم اصلا مجوز نیاز ندارد، می‌توانید بروید فعالیتتان را شروع کنید. هر فردی می‌خواهد شروع کند باید حداقل‌هایی که در هر کشوری رعایت می شود را داشته باشد؛ مثل بیمه، داشتن آدرس مشخص و ثبت کد گارگاهی که جزو حداقل‌های وظایف فردی است که می خواهد رسانه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بهره‌مندی رسانه‌ها از امتیازات این حوزه باید شرطی شود، عنوان کرد: مشکل کار در امتیازاتی است که به اصل مجوز داده می‌شود. نباید به نفس مجوز امتیازی تعلق بگیرد. اگر یک سایت یا یک پایگاه خبری، فعالیت درستی انجام داد و موثر هم واقع شد آن وقت باید بتواند از امتیازات و امکانات موجود برای این صنعت استفاده کند. در کشورهای دیگر مجوز مفهوم ندارد و یا تعداد مجوز را آنقدر زیاد می‌کنند که خود مجوز داشتن امتیاز محسوب نمی‌شود. اما اینجا هم تعداد مجوزها زیاد شده و هم خیلی‌ها ممکن است با این نیتی که از امتیازاتی بهره‌مند شوند، به دنبال این کار بیایند. بنابراین آن جایی که باید غربالگری صورت بگیرد، این است که رسانه‌ای که موثر و شناسنامه دار است و حداقل‌ها را برای این کار فراهم کرده، باید از امتیازات بهره‌مند شود.

بختیاری در پایان گفت: ما در این شرایط کشور نمی‌توانیم بگوییم مجوز بدهید یا ندهید اما وزارت ارشاد می تواند امتیازات را ساماندهی کند که اگر قرار است امتیازی هم داده شود، به رسانه‌هایی داده شود که حداقل‌ها را در این حوزه فراهم می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ساماندهی پایگاه های خبری علیرضا بختیاری معاونت مطبوعاتي معاونت مطبوعاتی تولید محتوا حداقل ها رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند

هیات نظارت بر مطبوعات از گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها که تاکنون اقدام به اخذ مجوز فعالیت نکرده‌اند، خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

به گزارش دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها، دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند «پ» ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست می‌توانند به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب