Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی ایران تلکام با نام مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه از دو روز قبل کار خودش را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران شروع کرد. در این دوره نمایشگاه که همچون سال قبل در سایه کرونا برگزار شده، شرکت‌های مختلف حوزه ICT، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی حضور دارند و محصولات جدیدی که خودشان تولید کرده اند و در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد را به نمایش گذاشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال گذشته این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا و لزوم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با تاخیر برگزار شد. شعار نمایشگاه امسال، مخابرات، تحول دیجیتال و توسعه پایدار است که رویکرد توسعه زیر ساخت‌ها برای هوشمند سازی شهر‌ها را دنبال می‌کند.

در روز‌های شروع به کار نمایشگاه مسئولان حوزه ارتباطی کشور با حضور در نمایشگاه از غرفه‌های مختلف شرکت‌های حاضر در تلکام بازدید کردند. روز گذشته عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلکام بازدید کرد و در جریان آخرین پیشرفت‌های حوزه ارتباطی قرار گرفت. وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: "ما در این نمایشگاه از تجهیزات انتهایی مانند مودم تا تجهیزات فرستنده مانند لینک‌های رادیویی، آنتن و تا تجهیزاتی مانند سوییچ و روتر دیدیم و کار‌های خیلی خوبی در کشور شده و حتی مجموعه‌ای در این نمایشگاه دیدیم که سرور‌های پرقدرت تولید کرده است."

بیشتر بخوانید

افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تلکام با حضور فعالان حوزه ICT کشور معرفی محصولات بومی در تلکام امسال

در نمایشگاه تلکام امسال، شرکت‌های حوزه ICT، محصولات متنوعی را به نمایش گذاشتند که تولید داخل و بومی بوده و برخی از آن‌ها نیز در نوع خودشان جالب توجه و جدید هستند. یکی از محصولاتی که در نمایشگاه امسال به چشم می‌خورد؛ گوشی‌های ایرانی است که قابل رقابت با مدل‌های خارجی هستند و قرار است از اسفندماه عرضه شوند. این گوشی‌ها از فناوری نسل چهارم و همینطور ان اف سی پشتیبانی می‌کنند و هم تراز گوشی‌های خارجی حدود ۱۰ میلیون تومانی هستند. سازنده این گوشی‌های ایرانی گفته بود که ما این تلفن‌های همراه را ۳۰ تا ۳۵ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی به بازار عرضه خواهیم کرد.

پای جاده هوشمند به تلکام باز شد

طرح ملی جاده هوشمند از دیگر دستاورد‌های نمایشگاه ایران تلکام است که با تلاش نخبگان کشور طراحی شده و به رانندگان جاده‌ای کمک می‌کند. در این طرح خطرات جاده‌ای مثل لغزندگی، آبگرفتگی، یخ زدگی جاده و مه گرفتگی شناسایی می‌شود و رانندگان در جریان قرار می‌گیرند. در حال حاضر تابلو‌های هشداردهنده طرح جاده هوشمند در محور هزار و امام زاده هاشم نصب شده است.

از دیگر طرح‌های ارائه شده در تلکام می‌توان به خودروی متصل اشاره کرد که قرار است با همکاری خودروسازان، در صورت وقوع حادثه در سریع‌ترین زمان ممکن امداد رسانی کند. طراح این طرح گفت که با خودروسازان داخلی تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که طرح‌های آزمایشی اجرایی شده و قرار است سال آینده با فراهم شدن امکانات تعدادی از این خودرو‌های متصل را در اختیار مشتریان قرار بدهیم.

آنتن های سلولی و ماهواره ای

از دیگر محصولاتی که در تلکام امسال به نمایش گذاشته شد توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. حوزه فعالیت اصلی این شرکت، ارتباطات زمینی، ارتباطات ماهواره‌ای و ارتباطات سلولی است. مشتری اصلی محصولات این شرکت دانش بنیان در ارتباطات زمین، سازمان تنظیم مقررات است. در بحث پایش طیف، سامانه‌های جهت یاب رادیویی و بحث تداخل گرد‌ها این شرکت محصولاتی را به بازار عرضه کرده است. این شرکت اولین تولید کننده تجهیزات پایش طیف نیز است. زمانی که سیستم یا دستگاه بی سیم مثل تلفن همراه استفاده کنیم، باید شبکه ارتباطی برای یک مکالمه موفق تمیز باشد، سیستم‌های این شرکت کمک می‌کنند تا تداخل کمتری در شبکه وجود داشته باشد و اگر تداخلی هم وجود داشت یا به وجود آمد بتوان آن را پیدا و رفع کرد.

محصولات ارتباطات سلولی مثل آنتن‌های سلولی، آنتن‌های TDLT و آنتن‌های ۲Gt ۳G و ۴G، از دیگر محصولات تلکام ۱۴۰۰ هستند. این آنتن‌ها اکنون در اختیار اپراتور‌های تلفن همراه قرار دارد و مورد استفاده آن‌ها قرار گرفته اند. سالانه کشور برای توسعه شبکه به بالغ بر ۵ هزار آنتن نیاز دارد که این آنتن‌ها اکنون بومی سازی شده و در کشور و به دست مهندسان داخلی ساخته می‌شوند. این آنتن‌ها وظیفه پوشش سلول‌ها را برعهده دارند و روی ساختمان‌ها نصب شده و برای ایجاد شبکه استفاده می‌شوند.

تفاوت آنتن‌های سلولی با دکل‌ها در این است که همه تجهیزاتی که در دکل‌ها استفاده می‌شدند، تجهیزات خارجی بودند. یک سال است که بومی سازی و داخلی سازی انجام شده و با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر و همینطور خدمات پس از فروش در حال طراحی و تولید هستند.

محصول دیگری که در این نمایشگاه عرضه شد، تقویت کننده سیگنال‌های سلولار است. در زیر زمین و ایستگاه‌های مترو قاعدتا نباید انتشار امواج صورت بگیرد. دکل‌های روی زمین نصب می‌شوند و تمام فضا‌های زیر سطحی مثل قطار‌های مترو شامل پوشش سیگنال نمی‌شوند. از طریق ریپیتر‌هایی که اکنون ساخته شده اند، در خطوط متروی چند استان کشور مثل یزد، تبریز، مشهد استفاده شده و پوشش سلولار و سیگنالی زیر زمین هم برقرار شده است.

محصول دیگر دستگاهی برای پوشش اینترنت روستایی است. در حال حاضر ۶۰ هزار روستا در کشور پوشش اینترنت پرسرعت ندارند و این محصول قابلیت پوشش اینترنت دهی به هزار کاربر را دارد و می‌توان با استفاده از آن ۶۰ هزار روستا را زیر چتر اینترنت پر سرعت برد. هزینه ساخت این محصولات برای هر سیستم متفاوت است، اما سازنده گفت که سعی کردند قیمت این محصولات از نمونه‌های خارجی، کمتر باشد و کیفیت بالاتری را در اختیار مشتریان قرار دهد.

آنتن های مخابراتی هم در تلکام معرفی شدند

محصول دیگری که توسط شرکتی داخلی در تلکام عرضه شد، آنتن‌های مخابراتی هستند. این آنتن‌های مخابراتی اکنون به بسیاری از کشور‌های دنیا صادر می‌شوند. این محصول از رادیو سیگنال را دریافت می‌کند، آن را متمرکز کرده و مثل موج لیزر به فاصله‌های دور ارسال می‌کند. براساس کاربری مشتری، آنتن‌ها بسته‌تر شده و برد بیشتری را ارائه می‌کنند. تا جایی که امکان دید مستقیم وجود داشته باشد می‌توان از این محصول استفاده کرد. این محصول بیشتر برای انتقال دیتا استفاده می‌شود.

سرعت این محصول بین ۲ تا ۴ گیگابیت و برد آن تا نزدیک ۲۰۰ کیلومتر است. بسته به محیط خطای محصول کم است. این محصول کاملا بومی و ساخته دست مهندسان ایرانی است. از این محصول در اینترنت ثابتی که به منازل می‌رسد نیز استفاده شده است. حتی برای انتقال داده‌های دوربین‌های مداربسته و کنترل ترافیک نیز این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از محصولات دیگر عرضه شده در این نمایشگاه می‌توان به تلفیق واقعیت افزوده (AR) و هوش مصنوعی برای تولید محصولی منحصر به فرد با قابلیت تفریح و بازی اشاره کرد که برای اولین بار در کشور تولید شده است.

نسل پنجم اینترنت اکنون در کشور‌های مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما نیز وجود دارد. یکی از کاربرد‌های این فناوری؛ جراحی از راه دور است که از طریق نسل پنجم اینترنت یعنی ۵G این جراحی انجام می‌گیرد که نمونه‌ای از آن در تلکام ۱۴۰۰ به نمایش گذاشته شد که این جراحی از نمایشگاه تا بیمارستان سینا انجام می‌شد.

گفتنی است که بیست و دومین نمایشگاه تلکام امروز به کار خود پایان خواهد داد.

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت مخابرات اپراتورهای تلفن همراه همراه اول اپراتور ایرانسل عیسی زارع پور مورد استفاده بیست و دومین آنتن ها گوشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

دریافت 58 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6088676

دیگر خبرها

  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • رونمایی از ۲۰ محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد