Web Analytics Made Easy - Statcounter

"تلسکوپ فضایی هابل" تصویر جدیدی از یک ابرنواختر حماسی در کهکشان NGC۳۵۶۸ را رصد کرده است که در فاصله ۵۷ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. یک اَبَرنواَختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن کرده و به‌طور ناگهانی منفجر می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "تلسکوپ فضایی هابل" یک اَبَرنُواَختَر حماسی را که توسط اخترشناسان آماتور نیز مشاهده شده است را به تصویر کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از خبر خوشحال‌کننده پرتاب موفقیت‌آمیز تلسکوپ فضایی "جیمز وب" شاید شنیدن اینکه هابل همچنان به رصدها و فعالیت خود ادامه می‌دهد، عجیب باشد.

نکته جالب برای علاقه‌مندان نجوم این است که پرتاب جیمز وب به معنای از بین رفتن هابل نخواهد بود و هابل همچنان برای گرفتن تصاویر زیبا از فضا در طیف نور مرئی استفاده می‌شود در حالی که تلسکوپ جیمز وب اساساً روی گرفتن داده‌ها در طول موج فروسرخ تمرکز خواهد کرد.

اما این تصویر جدید هابل، کهکشان NGC3568 را نشان می‌دهد که یک کهکشان مارپیچی و میله‌ای شبیه کهکشان راه شیری است که در فاصله 57 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی  قنطورس قرار دارد. در سال 2014 نور یک انفجار ابرنواختری در کهکشان NGC3568 به زمین رسید و یک شعله ناگهانی نور ناشی از انفجار همراه با مرگ یک ستاره عظیم در زمین دیده شد.

پرجرم‌ترین ستاره‌های گیتی، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام اَبَرنُواَختَر (به انگلیسی: Supernova) (یا زبَرنواختر) به پایان می‌برند. یک اَبَرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ، شروع به خاموش شدن می‌کند. آن گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند.

طی این انفجار، ستاره، ماده خود را به سوی فضا پرتاب می‌کند و ممکن است درخشندگی آن، به مدت چند روز، از کل یک کهکشان هم بیشتر باشد. هنوز هم می‌توان بقایای درخشان ستاره‌های منفجر شده را (که صدها یا هزاران سال پیش از هم پاشیده‌اند) مشاهده کرد.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به فضا پرتاب شد + فیلم لحظه پرتابپرتاب تلسکوپ "جیمز وب"، عصر جدید بشریت در عرصه نجوم/کشف‌های بزرگی در راه است+فیلمتصویر "تلسکوپ هابل" از یک کهکشان زیبا در فاصله 57 میلیون سال نوری از کهکشان راه شیریتلسکوپ "جیمز وب" چه تفاوتی با "هابل دارد؟/ "جیمز وب" به "بیگ‌بنگ" می‌رسد؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیون سال نوری تلسکوپ فضایی جیمز وب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۹۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت بوئینگ نخستین ماموریت استارلاینر خود را در تاریخ ششم ماه می‌سال جاری و کمتر از ده روز دیگر در یک پرواز آزمایشی حیاتی برای ناسا به فضا پرتاب می‌کند تا نشان دهد کپسول فضایی تجاری خود برای انتقال خدمه این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده است.

آزمایش پرواز خدمه استارلاینر در یک ماموریت یک هفته‌ای از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا راه اندازی می‌شود. 

مقامات آژانس ناسا ساعاتی پس از پایان تمرین گفتند، بوچ ویلمور و سونی ویلیامز فضانوردان ناسا در این ماموریت تاریخی آزمایش حیاتی لباس را قبل از پرتاب به پایان رسانده‌اند.

آنها در یک پست وبلاگی در روز جمعه نوشتند: ویلمور و ویلیامز یک سری از نقاط عطف روز پرتاب را از جمله هماهنگ‌سازی، کار در شبیه‌ساز عرشه پرواز و کار کردن با همان نرم‌افزاری که در حین پرتاب استفاده می‌شود را عملیاتی کرده و اکنون همه چیز آماده شروع این پرتاب تاریخی است.

این تمرین در مرکز فضایی کندی ناسا در اورلاندو، فلوریدا انجام شد و شامل یک روند شمارش معکوس با فضاپیمای استارلاینر بود که بالای موشک اطلس‌وی قرار دارد و آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

نخستین مأموریت استارلاینر با فضانوردان، با هدف صدور گواهینامه این فضاپیما برای ماموریت‌های شش ماهه به ایستگاه فضایی بین المللی که ممکن است از سال ۲۰۲۵ آغاز شود، صورت می‌گیرد.

بوچ ویلمور، فرمانده آزمایش پرواز خدمه بوئینگ استارلاینر و خلبان سونیتا ویلیامز، جت مافوق صوت T-۳۸ ناسا را پس از یک پرواز کوتاه از میدان الینگتون در هیوستون در نزدیکی مرکز فضایی جانسون، در تأسیسات پرتاب و فرود مرکز فضایی فرود آوردند.

مأموریت یک هفته‌ای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، آخرین سفر آزمایشی برای استارلاینر بوئینگ است تا ثابت کند برای پرواز‌های عملیاتی خدمه ناسا آماده است. در پایان ماموریت، استارلاینر با چتر به زمین و در جنوب غربی ایالات متحده فرود می‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری