Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیژن کیا نویسنده شیرازی در مراسم رونمایی از کتاب  با اشاره به اینکه آشنایی ما با سلمان کدیور به زمان دانشجویی سلمان برمی گردد گفت: عدالت کلید واژه شخصیت کاری سلمان کدیور است.

او انعکاس هنرمندانه مسائل اجتماعی را ویژگی بارز این کتاب دانست و بیان کرد: در این کتاب کلیدواژه مقاومت و جامعه پررنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده شیرازی چیزی که سلمان را متمایز می‌کند این است که قواعد بازی را می‌شناسد و مطالعه خوبی دارد.

او تفاوت ادبیات برپایه تخیل و ادبیات مستند گرا و ادبیات برپایه یک اتفاق واقعی را خوب می‌داند و آن ها را باهم خلط نمی‌کند.

باعث خوشحالی است که یک نویسنده جوان زمین بازی را خوب می‌شناسد.

جای خالی انجمن داستان آئینی زیبنده فارس نیست

 نویسنده شیرازی با اشاره به داستان آخر این مجموعه که اشک مخاطب را در می‌آورد، داستان سپاه وحشت را یک تعزیه ادبی خواند و تصریح کرد: نویسندگان استان فارس آمادگی خوبی در حوزه ادبیات آئینی دارند، جای تأسف است که ما هنوز درفارس انجمن داستان آئینی نداریم.

کیا ادامه داد: این کتاب دوکار فوق العاده و نمادین دارد.

داستان گرگ‌های اهلی موضوع استحاله درجامعه را بیان می‌کند.

 نویسنده شیرازی افزود: کدیور نویسنده نکته سنجی است که باید قدر دانست واین کتاب را دقیق‌تر خواند زیرا به عنوان مخاطب با داستان های عمیق وچند لایه ای در این اثر مواجه هستیم.

او  گفت: دربطن داستان گرگ‌های اهلی و همای سعادت یک دید جامعه شناسی وجود دارد و به اعتبار اجتماعی اشاره می‌کند.

کیا بیان کرد: شکنندگی اجتماعی و تعارض منافع در برخی داستان‌های این کتاب به خوبی به تصویر کشیده شده و رگه‌های طنز تلخ و تکان دهنده‌ای دارد اما لودگی ندارد.

 نویسنده شیرازی تصریح کرد: سلمان کدیور را از نویسندگان تجربه گرا برشمرد که رمان می‌نویسد، شعر می گوید و یک حریتی دارد که زیر بار این سم‌ها نمی‌رود.

او ادامه داد: اکسیر ادبیات داستانی را خودش پیدا کرده است و ژانرهای مختلفی را تجربه می‌کند.

کیا افزود: نثر این کتاب هنوز شاخصه فردی ندارد که بدون اسمش داستانش قابل تشخیص باشد زیرا ابتدای مسیر است و اما آینده درخشانی دارد.

اکبر صحرایی نویسنده فارسی نیز دراین نشست به تشریح جزئیات اثر پرداخت و گفت: این کتاب شامل ۱۳ داستان کوتاه تاریخی سیاسی و اجتماعی است و اولین کار نویسنده در قالب داستان کوتاه بود که مثل اولین رمان او اثر موفقی از آب درآمده است.

او با اشاره به کمبود نویسنده قوی درحوزه داستان کوتاه  بیان کرد: نویسنده در این اثر نشان داده که ظرفیت طنزنویسی خوبی هم دارد. 

آثار کدیور هم به درد اشاره می‌کند هم به درمان

صحرایی تصریح کرد: کتاب راننده رئیس جمهور به صورت کلی از چهار بخش تاریخ معاصر ایران و تاریخ اسلام، دواثر افسانه‌ای و شش اثر درخصوص نقد جامعه امروز ایران تشکیل شده است و یک داستان هم غیرمستقیم به جنگ می‌پردازد.

نویسنده فارسی ادامه داد: نویسنده‌ها به سیاه نویسی عادت کردند که جذابیت دارد اما درمان در آثار نویسندگان ماکمتر بوده، سلمان در کتاب راننده رئیس جمهور راهکار هم می‌دهد و از این جهت کار او منحصر به فرد است.

او افزود: ویژگی داستان نویس متعهد این است که هم از درد بگوید هم از درمان. ما داور یکی از جشنواره‌ها بودیم یک هزار کتاب خواندیم که بیشتر نبود درمان بودند.

صحرایی در خصوص نقاط ضعف کتاب گفت: طرح جلد من را راضی نکرد و مسئولیتش با نویسنده نیست زیرا ویراستاری کار قابل قبول بود اما ناشر باید به صفحه آرایی و طراحی جلد بیشتر توجه کند.

این نویسنده فارسی بیان کرد: اسامی داستان‌ها هم اگر خاص و جذاب باشد بیشتر در ذهن می‌ماند و اسامی داستان‌ها مقداری عام وکلی است و داستان را لو می‌دهد.

او  تصریح کرد:کسی جرات نمی‌کند به داستان نویسی در حوزه تاریخ اسلام وارد شود چون هم تسلط کافی ندارند و دنبال دردسر نیستند اما سلمان دنبال دردسرهای خوب است و شجاعانه در این حوزه ورود می‌کند و در داستان رجعت عبیدالله حتی شخصیت تاریخی را به دنیای معاصر می‌آورد. این نوع نگاه خیلی تحسین برانگیز است.

صحرایی ادامه داد: داستان اینجا ایران دیگر هم قصه‌ای است که روانشناسی جامعه ایران را به تصویر می‌کشد و قصه به روز  در حوزه داستان کوتاه که بسیار زیبا و عمیق و چند لایه درد ایران را می‌گوید و این ویژگی‌ها این کتاب را بسیار خواندنی کرده است.

سلمان کدیور نویسنده کتاب راننده رئیس جمهور و چند داستان دیگر نیز ضمن تشکر از تحسین نویسندگان و استقبال مخاطبین از مراسم درباره کتاب جدیدش افزود: نویسنده‌ها  معترض جهان امروز هستند و جهان خود را در دنیای داستان خلق می‌کنند که امیدوارم با این جهان‌هایی که خلق کردم لذت ببرید.

او گفت: من بسیار کند می‌نویسم. بی اغراق شاید بگویم یک صفحه گاهی یک ماه طول می‌کشد و بعضی داستان کوتاه‌ها در طی چندماه نوشتم.

کدیور بیان کرد: وقتی خلق یک داستان زیاد طول بکشد نویسنده اذیت می‌شود و ذهنش درگیر است و پیشینه برخی داستان‌های این مجموعه به یک دهه پیش برمی‌گردد و کندنویسی نقطه قوت نیست اما اعتقاد دارم باید کارباکیفیت به مخاطب عرضه شود.

نویسنده کتاب راننده رئیس جمهور و چند داستان دیگر تصریح کرد: ازسال ۹۰ فرشته‌های قلعه گلاب که از اولین داستان‌های این مجموعه بود را نوشتم.

او با اشاره به اهمیت رضایتمندی مخاطب ادامه داد: وقتی داستان می‌نویسم روی آن تأمل می‌کنم آیا کسی که می‌خواهد این را بخواند وقتش تلف نمی‌شود؟ با این رویکرد بین بیش از ۶۰ داستان این ۱۳ داستان را انتخاب کردم که دراین مجموعه چاپ شد و امیدوارم مخاطبان بهره ببرند.

حضور رئیس حوزه هنری و مدیر کل ارشاد بدون تشریفات اداری

از حاشیه‌های ویژه این مراسم حضور وحید نمازی رئیس جدید حوزه هنری فارس و حمیدرضا قانعی مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بدون تشریفات اداری دراین برنامه مردمی بود که فصل جدیدی از مدیریت فرهنگی در فارس را نوید می‌دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونمایی از کتاب حوزه هنری کتاب راننده رئیس جمهور نویسنده شیرازی داستان کوتاه سلمان کدیور داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد

کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی امروز به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی و چاپ انتشارات آمیار، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با حضور شهردار سنندج، اعضای شورای شهر و اهالی فرهنگ و هنر این شهر به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید، ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال طول کشید.

وی افزود: نامدارانی که در این کتاب اسامی آنها آمده شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج ادامه داد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی اضافه کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلدهای آتی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود و سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان این شهر باشد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات آمیار واقع در پاساژ عزتی شهر سنندج مراجعه کنند.

کد خبر 748888

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر