Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بغداد الیوم، مرکز هماهنگی گروه‌های شیعه عراق با انتشار بیانیه‌ای، ابتکارعمل جدیدی را با هدف خروج از بن‌بست سیاسی پس از انتخابات پارلمانی در این کشور مطرح کرد.

در بیانیه این مرکز آمده است. در راستای تحقق منافع مردم عراق و با هدف برآورده ساختن خواسته‌های مردم درمورد اصلاحات، خدمات، مبارزه با فساد و پیشرفت عراق در تمامی سطوح و عرصه‌ها و تامین زندگی عزتمندانه برای تمامی شهروندان و تحقق ثبات سیاسی، امنیتی و اجتماعی در کشور و گذر از بن‌بست سیاسی کنونی و برون‌رفت از بحران و حرکت به سمت تفاهم ملی میان تمام گروه‌های سیاسی، بند‌های اصلی ابتکار عمل ما به عنوان پایه و اساس گفتگو و توافق بدین شرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. باید به تمامی شکایت‌ها و اعتراضات با توجه به قوانین جاری و قانون اساسی به ویژه درباره نتایج انتخابات توسط نهاد‌های مربوطه قضایی توجه شود و از روند‌های قانونی حمایت گردد.

۲. به جای تمرکز بر ظاهر دولت و حضور در آن، باید بر برنامه‌های دولت در تحقق حاکمیت کامل، مبارزه با فساد، رفع مشکل بیکاری، خدمات‌دهی، ارتقای سطح اقتصادی شهروندان و یافتن راهکار‌هایی برای بحران افزایش قیمت دلار، فعال‌سازی کشاورزی، صنعت، تشویق به سرمایه‌گذاری، حمایت از بخش خصوصی، رفع بحران آب و دیگر پرونده‌های فوری مرتبط با زندگی روزانه شهروندان تمرکز شود.

۳. توافق بر سر حمایت از قانون‌گذاری‌هایی که مشکلات اساسی شهروندان را حل می‌کند و ضمن ارتقای سطح اقتصادی، هویت فرهنگی مردم عراق را حفظ می‌کند.

۴. سطح رزمی نیرو‌های مسلح عراق از جمله ارتش، پلیس فدرال، دستگاه مبارزه با تروریسم، حشد شعبی، پیشمرگ‌ها ارتقا یابد.

۵. حشد شعبی محفوظ بماند و توان و نهادمندی آن تقویت شود و ساختار آن بر اساس قانون تکمیل شود.

۶. اختلال در توازن پارلمان که ناشی از اختلال در نتایج انتخابات است، رفع شود که این امر از طریق راهکار‌های دقیق برای تضمین عدم تکروی در تصویب قوانین و تغییر قوانین تصویب شده یا ابطال آن صورت می‌گیرد.

۷. به منظور تحقق مقوله شراکت واقعی در مدیریت دولت، لازم می‌دانیم که شورای سیاست‌ها به عنوان یک شورای مشورتی در هنگام تصویب قانون پارلمان فدرال تشکیل شود.

۸. گروه‌های مایل به پیوستن به اپوزیسیون، حقی تضمین شده برای پیوستن به اپوزیسیون دارند و گروه‌هایی که بر سر تشکیل دولت تفاهم می‌کنند، باید آن را اعلام کنند و مسئولیت کامل عملکرد نمایندگان خود در دولت را در برابر ملت بر عهده بگیرند.

۹. تعیین روسای سه‌گانه نیاز به توافق گروه‌های سیاسی و رعایت عرف رایج در قانون اساسی دارد.

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) برگزار شد. در این انتخابات جریان صدر به ریاست «مقتدی الصدر» بیشترین کرسی‌ها را کسب کرد و سایر ائتلاف‌هایی که در دوره‌های قبل کرسی‌های بیشتری کسب کرده بودند، نتیجه عکس داشتند. گروه‌های مقاومت معتقدند در جریان انتخابات تقلب شده است.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق، کمیسیون عالی انتخابات این کشور را به نقض قانون اساسی و محرومیت بیش از ۵ میلیون رأی‌دهنده از شرکت در انتخابات متهم و اعلام کرد کمیسیون عالی انتخابات با انعقاد یک قرارداد با یک شرکت فنی برای نظارت و ارزیابی سریع نتایج، قانون را زیر پا گذاشت و در حالی که این کمیسیون وعده انتخاباتی عادلانه را داده بود، به وعده خود عمل نکرد.

دبیرکل عصائب اهل الحق در پایان نیز اعلام کرد نتایج انتخابات پارلمانی سالم نبوده است و مقاومت نتایجی را که فردا تحت فشار‌های خارجی قرار است تأیید شود باطل می‌داند.

دادگاه عالی عراق نیز در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام پایان رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را اعلام کرد و در روز‌های آتی نتیجه رسیدگی به اعتراضات گروه‌های سیاسی را منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات مجلس تحولات عراق تقلب در انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۸۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند

تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به انتقاد آمریکا و غرب از تصویب قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی، خواستار طرد سفیر آمریکا در بغداد شدند.

به گزارش مشرق، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به دخالت‌های آمریکا و غرب در مساله تصویب قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی در عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از این کشور شدند.

پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را با یک اصلاحیه که در آن مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به ۱۵ سال حبس تغییر می‌دهد، به تصویب رساند.

طبق گزارش العهد، نمایندگان عراقی که تعداد آن‌ها بیش از ۶۱ نفر است در یادداشتی به وزارت خارجه کشورشان خواستار تغییر سفیر آمریکا در بغداد به دلیل دخالت های آشکارش در امور داخلی این کشور شدند.

آن‌ها تاکید کردند: دخالت‌های آمریکا و برخی نهاد ها و سفارت‌های غربی در امور داخلی عراق را نمی‌پذیریم. از دستگاه قضایی عراق می‌خواهیم که قانون جرم‌انگاری همجنسگرایی که به تازگی تصویب شد را اجرایی کند و تسلیم فشارها نشود.

این نمایندگان عراقی افزودند: تصویب قانون مبارزه با فحشا و همجنسگرایی موضعی شجاعانه از سوی پارلمان است. به محض اینکه این قانون تصویب شد صدای غربی ها در مخالفت با آن بلند شد.برخی سازمان‌های جامعه مدنی در عراق وابسته به آمریکا و غرب هستند و همجنسگرایی را تایید می کنند.

پیش از این «محمد جعفر الصدر» سفیر عراق در لندن در واکنش به اظهارات «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس که از تصویب قانون جرم‌انگاری هم‌جنسگرایی در عراق انتقاد کرده است، در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: جناب وزیر شما بهتر است که نگران نسل‌کشی و نقض قوانین انسانی در غزه و خطر واقعی در شیوع چیزی باشید که با ماهیت انسانی و تمام ادیان در تضاد است.

وی نوشت: لطفا نصیحت‌هایتان را برای خودتان نگه دارید؛ ما مردمانی هستیم با هزاران سال تمدن و انسانیت.

دیگر خبرها

  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • اسپانیا قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • اسپانیا قصد دارد ۴ کشور دیگر را به رسمیت بشناسد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است