Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا مساله ارتباط صنعت و دانشگاه در دهه های اخیر به عنوان مهم‌ترین عامل پیشرفت کشورها به شمار می‌رود لذا پل ارتباطی دانشگاه و صنعت با هدف کاربست درس‌های آموخته و تجربه‌های اندوخته قابل اعتماد است.

 دست‌اندرکاران صنعت و متولیان دانشگاه‌ها باید این واقعیت را قبول کنند که دانشگاه و صنعت باید مکمل هم باشند که این بخشی از بیانات مقام معظم‌ رهبری در دیدار جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها  با عنوان «علم نافع» یعنی دانشی که مسائل کشور را حل می‌کند نیز گویای اهمیت این مساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است دانشگاه ها درک درستی از ماهیت صنعتی نداشته باشند که این ارتباط با صنعت می‌تواند آنان را توانمند و دانش آنان را به فعلیت برساند.

با ارتباط صنعت و دانشگاه جامعه از پژوهش‌های دانشگاهی صنعتی با تولید محصولات وتکنولوژی های نوآورانه بهره می‌برد تحقیقات دانشگاهی حمایت شده توسط صنعت، اغلب به برنامه‌های عملی تبدیل می‌شوند که برای جامعه سودمند هستند.

سیستان وبلوچستان علاوه بر داشتن مراکز دانشگاهی معتبر متعدد از ظرفیت‌های معدنی فراوانی نیز برخوردار است که این دانشگاهها می‌توانند با تربیت و تولید دانش آموختگان در رشته‌های پراهمیت مرتبط با بخش های موردنیاز صنعت و معدن نیاز استان به برخی تخصص‌ها را تامین کنند.

این در حالیست که سیستان وبلوچستان دارای جمعیت جوان با تحصیلات دانشگاهی عالیه است اما فاقد شغل بوده و از بیکاری رنج می‌برند که آسیب‌های اجتماعی بسیاری آنان را تهدید می‌کند، اگر ارتباط دانشگاه با صنعت پررنگ تر شود می‌تواند با توانمند سازی دانشجویان زمینه اشتغال آنان را فراهم کند.

با توجه به سیاست مسولان سیستان وبلوچستان در رابطه با جذب سرمایه‌گذار در استان دانشگاه می‌تواند با همکاری سازمان‌ها، موسسات و صنعت در جهت نوآوری و خلق فن‌آوری‌های جدید و در نهایت تولید علمی کاربردی اقدام کند که این امر می‌تواند رتبه دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان را در رنکیگ‌های بین‌المللی بالا ببرد.

همکاری و ارتباط صنعت و دانشگاه در سیستان و بلوچستان یکی از عوامل شتاب دهنده فعالیت‌های پژوهشی شرکت‌های صنعتی و زمینه ساز توسعه این شرکت‌ها می‌شود در واقع محققان دانشگاهی به دانشمندان صنعتی کمک کرده تا تحقیقات فعلی که ممکن است برای طراحی و توسعه فرایندهای نوآورانه و محصولات بالقوه بسیار مفید باشند را توسعه داده و تکمیل کنند.

تربیت نیروی انسانی با محوریت دانشگاه‌ها

در همین ارتباط استاندار سیسستان و بلوچستان با تاکید بر تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص با محوریت دانشگاه‌ها گفت: اطلس و نقشه رشته‌های مهارتی و تخصصی مورد نیاز دانشگاه‌های استان تهیه شود.

حسین مدرس‌خیابانی اظهار داشت: مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد چابهار برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع، حتما به ظرفیت دانشگاه ها توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید کار بر روی نیازمندی‌ها و عرضه دانش را به جد مورد توجه قرار دهیم تاکید کرد: باید در سیستان و بلوچستان یک شبکه مهارتی براساس نوع دانشگاه‌ها، تخصص‌ها، نیازمندی‌ها، طرح‌ها و دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: برای سرمایه‌گذاران، جذب نیروهای ماهر و متخصص یک شاخص به شمار می‌رود و ما باید چنین نیروهایی را در استان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: دغدغه ما تربیت و تامین نیروی متخصص با محوریت دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه فعالیت شورای راهبردی مهارت‌آموزی یکی از ضرورت های استان است گفت: باید دقیقا مشخص شود در سطح استان چه تعداد کارخانه، طرح اقتصادی و نیروی انسانی متخصص داریم و در واقع دانشگاه‌ها اعلام کنند که چه تعداد از دانشجویان‌شان در کدام کارخانه‌ها مشغول به کار شده‌اند.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌ها و مراکز مهارت‌آموزی به پشتیبانی سرمایه‌گذاری و شکوفایی اقتصادی استان کمک کنند، مثلا دانشگاه آزاد اسلامی باید نقش خود را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز استان به خوبی ایفا کند.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بین دانشگاه‌های استان باید یک تقسیم کار رقم بخورد و تامین نیروی مورد نیاز هر بخش در استان را یک دانشگاه و مجموعه آموزشی بر عهده گیرد.

وی افزود: دانش، باید در خانه‌های روستایی راه پیدا کند تا بتوانیم شغل بیشتری ایجاد کنیم و مهارت‌آموزی در حرفه‌های کارگاهی و اصناف شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مدرس‌خیابانی با بیان اینکه مسوولان باید به دنبال کارهای بزرگ باشند گفت: ایجاد شهر فرودگاهی، پارک شیلاتی، مزرعه خورشیدی و از این قبیل طرح‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تمامی صنایع استان باید پیوست تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها را داشته باشند و از این طریق نیروی انسانی مورد نیاز خود را تامین کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ماموریت دیگری که به دانشگاه‌ها داده خواهد شد این است که جدای از مناطق ساحلی استان به پیشرفت مناطق خشک هم توجه داشته باشند و باید در کوتاه‌ترین زمان، موانع سرمایه‌گذاری را برطرف کنیم.

وی گفت: انتظار داریم که دانشگاه‌ها و صنایع استان حداقل هرماه باهم ارتباط داشته باشند و درواقع دانشگاه باید مسائل صنعت و گرفتاری‌های مختلف استان را برطرف کند.

۴۶ رساله تقاضامحور در دانشگاه سیستان وبلوچستان ارائه شده است

رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۴۶ پارسا (پایان نامه و رساله)ی تقاضامحور از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای حل معضلات و مشکلات ارائه شده است.

غلام‌رضا رضایی اظهارداشت: دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی، بستر تحقق مرجعیت علمی است. مرجعیت علمی به نوعی پیشگامی در عرصه علم بوده بر این اساس شاخصه مرجعیت علمی، پاسخ به سووالات و راه حل مسائل و مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد.

دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه جامع و قطب علمی منطقه جنوب شرق کشور فعالیت خود را با تاسیس رشته راه و ساختمان در سال ۱۳۵۳ در شهر زاهدان آغاز  و به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۶۸ دانشکده‌های دریانوردی چابهار، علوم پایه و کشاورزی زابل در این دانشگاه تاسیس شد.
این دانشگاه درسال ۱۳۸۴ به عنوان دانشگاه مادر در استان توانست با احراز شاخص‌های لازم به جرگه دانشگاه‌های توسعه یافته کشور بپیوندد و از نظر تشکیلاتی در ردیف دانشگاه‌های رده الف کشور قرار گیرد.

وی افزود: به عبارت دیگر باید دانشگاه بتواند بی‌واسطه در حل مسائل جامعه و ایفای مسوولیت اجتماعی نقش داشته باشد زیرا دانشگاه‌ها علاوه بر آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار میبایست در زمینه شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش جامعه و صنعت و تلاش برای حل معضلات جامعه نیز فعالیت کنند.

رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان ادامه داد: انجام تحقیقات پژوهشی کاربردی، پارسا (پایان نامه و رساله) تقاضا محور و حضور اعضاء هیات علمی در بخش‌های مختلف جامعه در قالب فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت به منظور گسترش همکاری‌های پایدار علمی و پژوهشی از جمله روشهای ارتباط جامعه و دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد افزایش تعداد پارساهای تقاضا محور در دانشگاه سیستان وبلوچستان بودیم که امیدواریم با انجام این پارساها دانشگاه نقش پررنگ‌تری در ایفای مسوولیت اجتماعی خود و حل مشکلات جامعه داشته باشد.

رضایی بیان کرد: همچنین در راستای نقش‌آفرینی دانشگاه‌های نسل چهارم و به منظور رسالت جامعه‌محوری دانشگاه جهت ساماندهی رشته‌های تحصیلی و کارگاه‌های فنی در راستای توسعه منطقه‌ای سواحل مکران در محل منطقه آزاد دانشگاه سیستان و بلوچستان به همراه کارگروهی تمامی نیازهای مربوط به رشته‌های تحصیلی، کارگاه‌های فنی، دوره‌های‌کوتاه مدت مختص منطقه را شناسایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: به علاوه با استفاده ار ظرفیت دانشگاه سیستان و بلوچستان، پارک علم و فناوری و دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان،دوره‌های آموزشی مورد نیاز پرسنل کارخانه فولاد و پتروشیمی تهیه و برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری این دوره‌ها انجام خواهد پذیرفت.

به طور کل می توان گفت مزایای ارتباط بین دانشگاه و صنعت برای سیستان وبلوچستان به وجود خواهد آمد و این مزایا نهایتا باعث ارتقای سطح زندگی مردم استان واستفاده از ظرفیت‌های فراوان منطقه خواهد شد که باید مسولان و متولیان امر نگاه ویژه‌تری به این مساله داشته باشند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان توسعه صادرات توسعه ایران استانداری سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان توسعه صادرات توسعه ایران سیستان و بلوچستان توسعه صادرات توسعه ایران استانداری سیستان و بلوچستان دانشگاه سیستان وبلوچستان ارتباط صنعت و دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشگاه سیستان نیروی انسانی تامین نیروی داشته باشند دانشگاه ها مورد نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند

سیدمحمدعلی حسینی با بیان اینکه اردو‌های شوق زیارت ویژه مددجویان زیارت اولی است گفت: این طرح، یکی از طرح‌های خداپسندانه و فرهنگی کمیته امداد است که طی آن، نیازمندانی که تاکنون به زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج مشرف نشده‌اند، در طول سال شناسایی و ساماندهی می‌شوند تا با کمک خیران امکان سفر آنان فراهم شود.

وی بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ هزار و ۷۰ دانش‌آموز سیستان و بلوچستان، به ویژه دانش‌آموزان کنکوری، در اردو‌های آموزشی از جمله پانسیون‌های مطالعاتی، دوره‌های مشاوره درسی و شغلی حضور پیدا کردند.

معاون فرهنگی و مشاوره کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت‌های فرهنگی، کتابخوانی، اردو‌های زیارتی و آموزشی، برگزاری جشنواره‌های تابستانی، رقابت و دوره‌های مهارت آموزی از جمله اقداماتی است که کمیته امداد در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان زیرپوشش این نهاد انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • ساخت۱۸۰ کیلومتر راه روستایی در سیستان وبلوچستان
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان