Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، محمد عبدالله فوماکو، رئیس جمهور سومالی با انتشار دستوری، محمد حسین روبلی، نخست‌وزیر این کشور را از سمت خود معلق کرد.

در اطلاعیه‌ای که از سوی ریاست جمهوری سومالی منتشر شده، آمده است: اختیارات و سمت نخست‌وزیر تا پایان تحقیقات مربوط به سوء‌استفاده از اموال عمومی به حالت تعلیق درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این دستور، فرمانده نیروی دریایی سومالی نیز از مقام خود برکنار شده است.

دفتر نخست وزیری سومالی اعلام کرد: روبلی به فعالیت‌های خود به صورت طبیعی ادامه می‌دهد و این اقدام رئیس جمهور که به مثابه تلاش برای سیطره نظامی بر نخست وزیری است را محکوم می‌کنیم.

در این خصوص، معاون وزیر اطلاع رسانی سومالی این دستور رئیس جمهور را کودتایی غیرمستقیم عنوان کرد.

سفیر انگلیس و سفارت آمریکا در سومالی در پیام‌هایی سران سومالی را به آرامش و کاهش تنش‌های موجود فراخواندند و تاکید کردند که خشونت پذیرفتنی نیست.

گفتنی است اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر سومالی طی روز‌های اخیر افزایش یافته است. فوماکو، نخست وزیر این کشور را به مدیریت نکردن صحیح کشور متهم کرده و روبلی نیز مدعی تاخیر عمدی رئیس جمهور سومالی در برگزاری انتخابات شده است. پیشتر رقبای محمد عبدالله فوماکو در اعتراض به نحوه انتخابات مجلس این کشور، خواستار تحریم انتخابات شده اند.

انتخابات پارلمانی سومالی که از اول نوامبر آغاز شده، قرار بود تا ۲۴ دسامبر، جمعه گذشته، به پایان برسد، ولی به گفته یکی از نمایندگان تاکنون تنها ۲۴ نماینده از ۲۷۵ عضو پارلمان انتخابات شده اند. روند پیچیده انتخاباتی در سومالی به گونه‌ای است که نمایندگان پارلمان به وسیله بزرگان قبایل و طوایف از طریق شورا‌های محلی انتخاب می‌شوند.

هم زمان، آمریکا خواهان تسریع در مشخص شدن نتیجه انتخابات شد و وزارت امور خارجه آمریکا دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا به شدت نگران ادامه تاخیر‌ها و بی نظمی‌هایی است که اعتبار روند انتخابات را زیر سوال برده است.

 تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات و اختلاف میان رئیس جمهور و نخست‌وزیر نگرانی از قدرت گرفتن مجدد گروه تروریستی الشباب را افزایش داده است.

سومالی یکی از فقیرترین کشور‌های آفریقایی، نزدیک ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد، در حالی که با تروریست‌های الشباب درگیر است، با بحران غذایی و خشکسالی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. سازمان ملل آخر آذر هشدار داد تقریبا یک نفر از هر چهار نفر در سومالی به دلیل خشکسالی و قحطی در این کشور جنگ زده با گرسنگی شدید دست به گریبان است.

سازمان ملل پیش بینی کرد که این بحران وخامت یابد و ۴.۶ میلیون نفر تا ماه می ۲۰۲۲ به کمک غذایی نیاز پیدا کنند، زیرا این کشور در مدت بیش از ۳۰ سال اخیر، با کاهش شدید میزان بارندگی مواجه بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سومالی رئیس جمهور کشورهای آفریقایی رئیس جمهور نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به تسریع در این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229235 برچسب‌ها لبنان

دیگر خبرها

  • خطر شورش‌های درون حزبی بیخ گوش نخست وزیر انگلیس
  • سردار رادان در باره گشت حجاب: ما به خواست رئیس جمهور ، رئیس دستگاه قضا و وزیر کشور وارد شدیم
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر صرفا با امضای رئیس جمهور؟ توصیه می‌کنم دوباره قانون را بخوانید
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • مصوبات دور نخست سفر رئیس جمهور به مازندران سریعتر تکمیل شود