Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عدم پرداخت مالیات صنایع مستقر در هرمزگان در داخل استان همواره یکی از اعتراضات مهم رسانه‌ها و مردم این استان بود که با ورود دستگاه قضایی و پیگیری مسئولان تا حد زیادی این مسئله برطرف شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دستگاه قضایی در استان هرمزگان همواره یکی از دادگستری‌های موفق در سطح کشور بوده و روسای این دستگاه سعی کرده‌اند با تقویت نقش مدعی‌العموم و همچنین افزایش سرعت رسیدگی به موضوعات و مطالبات و همچنین تلاش در جهت مصالحات شرایط خوبی را برای استان ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی صالحی رئیس کل سابق دادگستری هرمزگان با پیگیری‌های مجدانه و تلاش شبانه روزی در حوزه قضایی هرمزگان سنگ بنای خوبی را در دادگستری استان هرمزگان برجای گذاشت و این دستگاه حاکمیتی را به جایی رسانده که بیشتر از اینکه یک قوه قهریه باشد تبدیل به یک نهاد مطالبه‌گر شده است و مردم هرمزگان همواره از آن در برابر کم کاری‌های مسئولان مطالبه ورود دارند. 

یکی از مطالبات همگانی مردم، مسئولان، محافل سیاسی، نخبگان و دلسوزان هرمزگان بحث پرداخت مالیات بنگاه‌های اقتصادی استان در داخل استان بود؛ چرا که بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در برابر پرداخت مالیات در استان مقاومت و مالیات خودشان را در شهرهای دیگر و عمدتا پایتخت پرداخت می‌کردند؛ در حالی که صراحت قانون در این مسئله چیز دیگری می‌گوید. 

بر همین مبنا دستگاه قضایی استان هرمزگان به موضوع ورود کرده و امروز رئیس کل جوان دادگستری استان از انتقال پرونده مالیاتی 40 شرکت و بنگاه مالیاتی به داخل استان خبر داده است. 

مجتبی قهرمانی صبح امروز در جمع خبرنگاران این باره گفت: یکی از مسائلی که دستگاه قضایی هرمزگان در دستورکار خود قرار داده است تشویق شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است و بر این مبنا تاکید داریم شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان به  وظایف و تعهداتی که قانون برای آنها مشخص کرده است عمل ‌کنند.

وی افزود: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بایستی جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آنجا فعالیت می‌کنند و از آن کسب سود دارند وظایفی را نیز انجام دهند و به همین منظور با تلاش دستگاه قضایی مقرر شده است با همکاری صنایع و شرکت‌های فعال در استان هرمزگان اعتبارات مسئولیت اجتماعی آنها به اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در نقاط مختلف استان تخصیص پیدا کند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان بیان کرد:  ماده 110 قانون مالیات‌های مستقیم به صراحت بیان کرده است که شرکت‌ها و بنگاهشهای اقتصادی بایستی مالیات خود را در محل فعالیت‌شان پرداخت کنند به همین منظور تلاش خود را به کار گرفتیم تا از پرداخت مالیات بنگاه‌ها در خارج استان که مبلغ هنگفت و قابل توجهی هم بود جلوگیری کنیم چرا که پرداخت این مبالغ مالیات در داخل استان هرمزگان می‌تواند زمینه ساز به دست آوردن دستاورد‌های بزرگی در جهت عمران و آبادانی و توسعه زیرساخت‌ها باشد و مردم هرمزگان از برکات آن بهره مند شوند.

مالک جدید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص شد/ حل مشکل مالیاتی و ارسال مدارک به AFCناکارآمدی سامانه مالیاتی، ایران را در قعر فهرست مالیات‌ستانی قرار داده/ نوری: تجمیع 1200 ردیف بودجه‌ای، نقطه قوت بودجه 1401 استمالیات‌ها در بودجه 1401 چقدر زیاد شد؟ افزایش 41 درصدی مالیات‌دهی کارمندان دولت +جدول

قهرمانی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان هرمزگان برای جلوگیری از پرداخت مالیاتشهای مربوط به استان در خارج از هرمزگان به موضوع ورود کرد و با صدور دستور ویژه قضایی خطاب به ادارات کل امور مالیاتی در اقصی نقاط کشور، هشدار داد در صورت عدم ارسال پرونده‌های مالیاتی این بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به استان محل فعالیت‌شان یعنی هرمزگان، موضوع به عنوان تصرف غیرقانونی محسوب شده و در این خصوص اعلام جرم خواهد شد 

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدام قاطع دستگاه قضایی، پرونده 40 شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی به هرمزگان منتقل شد که گامی رو به جلو برای توسعه و آبادانی استان هرمزگان محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: یکی دیگر از اولویت‌هایی در دستور کار خود قرار داده‌ایم بحث ایجاد مصالحه در پرونده‌های قضایی است و در یک مورد آن که پنجمین مورد محسوب می‌شود در نتیجه اعزام هیئت صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس به استان سیستان و بلوچستان و برگزاری جلسات متعدد با اولیای دم یک پرونده قتل عمد، خوشبختانه به مصالحه ختم شد و محکوم این پرونده، پس از تحمل 17 سال حبس از قصاص رهایی یافت.

وی خاطرنشان کرد: این پنجمین اعزام هیئت صلح و سازش شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان به استان‌های دیگر است و پیش از این نیز اعضای این هیئت با سفر به چهار استان کشور موفق به جلب رضایت اولیای دم در پرونده‌های قصاص شده‌اند. 

انتهای پیام/864/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت ها و بنگاه استان هرمزگان پرداخت مالیات دستگاه قضایی داخل استان بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟

به گزارش خبرنگار مهر، شورای نگهبان تیرماه سال گذشته با بررسی طرح، مالیات بر عایدی سرمایه ۱۹ مورد ایراد گرفت و آن را به مجلس بازگرداند. در نهایت بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجلس نهم اردیبهشت ماه ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه را برطرف و مجدد به شورای نگهبان ارسال کردند.در این طرح املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرات و انواع ارز (ارز، رمز پول، رمز دارایی) مشمول پرداخت مالیات هستند.

نکته مهم آن است که مالیات بر عایدی سرمایه فقط در زمان فروش دارایی‌ها دریافت می‌شود؛ به عبارت بهتر، تمام دارایی‌هایی که پتانسیل واسطه‌گری و کسب سود در آن‌ها وجود دارد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود؛ چراکه اتخاذ رفتار سوداگرانه توسط افراد، نقش اساسی در افزایش جهشی قیمت اقلام در بازه‌های زمانی مختلف دارد. بنابراین به‌طورکلی افرادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند که در فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد و سفته بازی مانند خرید و فروش مسکن، خودرو، طلا و ارز، مشغول هستند.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از صفر تا ۴۰ درصد است. همچنین در تعیین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه عواملی مثل مدت‌زمان نگهداری در موضوع مالیات موثر است. مالیات بر عایدی سرمایه فقط زمانی قابل اخذ است که دارنده ملک، خودرو، زمین، طلا و… بخواهد آن را بفروشد. این مالیات دو بخش دارد. مالیات بر معاملات مکرر و مالیات عایدی معاملات مکرر.

مالیات خودرو

مطابق با قانون مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، نگهداری خودرو کمتر از یک سال ۳۰ درصد مالیات بر عایدی را در برخواهد داشت؛ یعنی اگر بعد از یک سال خودرویی که خریده‌اید را بفروشید باید ۳۰ درصد مبلغ مابه‌التفاوت آن را مالیات بپردازید؛ اما اگر خودرو بیشتر از سه‌سال تحت مالکیت شما باشد، دیگر مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت. چون هیچ دلالی برای رسیدن به سود، سه سال صبر نمی‌کند؛.

به صورت خلاصه یعنی اگر کسی یک خودرویی را بخرد و دو ماه بعد اقدام به فروش آن کند و دوباره یک خودرو دیگر بخرد و در چند ماه بعد آن را با قیمت بالاتری بفروشد، باید نسبت به مابه‌ازای مبلغ حاصل‌شده از خرید و فروش مالیات بپردازد.

بنابراین اگر مدت نگهداری خودرو کمتر از یک سال باشد، نرخ مالیات بر سود انتقال آن ۳۰ درصد، بین یک تا دو سال ۲۰ درصد و بیش از دو سال ۱۰ درصد است.

معافیت های مالیاتی خودرو

بر اساس طرح مذکور انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، متعلق به فرد غیرتجاری بالای هجده سال در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و شخص فوق، مالک تمام یا بخشی از خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخص دیگری نباشد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

همچنین عایدی سرمایه حاصل از انتقال خودروی سواری دارای شماره انتظامی شخصی متعلق به سرپرست خانوار، در صورتی‌که دوره تملک آن بیش از یک سال باشد و این شخص فقط یک خودروی شخصی دیگر داشته باشد، مشمول مالیات نمی‌شود. درباره سرپرست خانوار، شرط دوره تملک بیش از یک سال، می‌تواند در هر پنج سال یک‌بار رعایت نشود. همچنین خودرویی که به ارث می‌رسد، شامل پرداخت مالیات نمی‌شود.

به صورت خلاصه، فروش تنها خودرو سواری با مالکیت بیشتر از یک سال، یک خودروی مازاد برای سرپرست خانوار، تعویض تنها خودروی فرد در کمتر از ۶ ماه و خودروی ارثی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

کد خبر 6092860 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تکلیف بیرانوند برای دیدار با سپاهان مشخص شد
  • اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات
  • هفته آینده تکلیف رالف رانگنیک و بایرن مونیخ مشخص خواهد شد
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟
  • تکلیف شمسایی برای ادامه فعالیتش در تیم ملی مشخص شد
  • تکلیف شمسایی برای ادامه فعالیتش تیم ملی مشخص شد
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • نام جدید باشگاه استقلال رسماً مشخص شد
  • تکلیف دوئل حسن یزدانی و قاسمپور مشخص شد