Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از تولید سالانه بیش از ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه‌ی مدیران بخش کشاورزی با استاندار آذربایجان‌شرقی از آمادگی مجموعه‌ی بزرگ بخش کشاورزی در جنگ اقتصادی‌ که کشور با آن روبرو است خبر داد و اظهار کرد: سالها است که مجموعه‌ی تشکل‌های بخش کشاورزی با این جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شرایط نامساعد تحریم و کرونا مانعی برای ادامه فعالیت‌های آنها نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در شرایط کرونایی که امکان تعطیلی فعالیت‌های واحدهای صنفی وجود داشت،  فعالیت‌های بخش کشاورزی که با موجود زنده سروکار داشته و باید امنیت غذایی جامعه را تامین کنند، بدون تعطیلی به کار خود ادامه دادند و  لذا این بخش‌ها در شرایط کرونایی نیز مانند شرایط عادی با رعایت پروتکل‍‌های بهداشتی به فعالیتهای تولیدی خود ادامه داده و اجازه ندادند خللی در تولیدات کشاورزی استان ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر بیان کرد: از سه حوضه آبریز موجود در استان، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بحران شدید کم آبی روبرو هستیم که نیاز به اصلاح الگوی کشت را ضروری می‌کند که این امر توسط تشکل‌های مربوطه راهبری و فرهنگسازی می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: در بخش عشایری نیز همکاران اداره کل عشایر و اتحادیه‌ی مربوطه در تامین نهاده به ویژه دام سبک و تقدینگی مورد نیاز، خرید دام مازاد و دام حذفی پس از جلسه شورای گفت‌وگو همواره پای کار بوده و عملکرد مثبتی از خود نشان دادند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در حوزه آب و خاک علی‌رغم اینکه دارای تشکل خاصی نیست، اقدامات خوبی در استان انجام شده است و حتی در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز علی‌رغم انقباضی بودن بودجه، تمهیدات خوب و نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی، حوزه‌ی آبیاری، زیرساخت‌های آبیاری تحت فشار، اقدامات نرم افزاری و اصلاح الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در بخش صندوق حمایت از توسعه‌ی بخش کشاورزی نیز اقدامات مهم و متمایزی در راستای واردات نهاده علی‌رغم انحصاری بودن واردات آن و تامین نهاده استان انجام شده است.

فتحی با اشاره به اینکه اکنون پیشبرد طرح کشاورزی قراردادی مدنظر است، گفت: در کشاورزی قراردادی از این جهت که قطعات کشاورزی در کشور کوچک بوده و هزینه‌ی استفاده و پیاده کردن اصول فنی و تغذیه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، لذا تعاون روستایی مکلف شده است به عنوان پشتیبان هزینه‌های در گردش مورد نیاز را تامین کرده و هنگام برداشت محصول هزینه‌های صرف شده را اخذ کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان، عدم وجود تهدیدی از سوی بیماری‌هایی مانند آنفولانزا ماحصل تلاش‌های بی‌وقفه‌ی همکاران بوده، تاکید کرد: در بخش تحقیقاتی معرفی ارقام سازگار با شرایط حوضه‌ی دریاچه‌ی ارومیه یا دیگر حوضه‌های آبریز، در بخش منابع طبیعی، اقدامات انجام شده در منطقه‌ی جنگل‌های ارسباران و حفظ مراتع و جنگل‌ها از جمله اقدامات قابل ذکر سازمان جهادکشاورزی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا کشاورزی جنگ بخش کشاورزی جامعه خشکسالی دریاچه ارومیه خاک بودجه واردات تغذیه کشاورزی تبریز آذربایجان شرقی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند

منصور دیان اردستانی،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم   در خصوص دامپروری در استان گفت:ت: هم اینک ۶ هزار و ۸۷۵ واحد دامداری صنعتی و سنتی در زمینه‌های پرورش و نگهداری گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند و بز داشتی و پرواری و شتر با ظرفیت کل دام سبک و سنگین ۵۸۸ هزار و ۲۸۸ راس در استان قم فعال است.

وی افزود: در اثر تلاش بهره‌برداران بخش دامپروری قم، این استان در تولید محصولات دامی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد که در همین خصوص طی سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار تُن گوشت قرمز و شیر خام در قم تولید و روانه بازار شد.

وی ادامه داد: با توجه به راهبرد اصلی سازمان جهاد کشاورزی قم در تامین امنیت غذایی مردم، وضعیت تولید محصولات دامی در استان به صورت مستمر رصد و برای افزایش میزان آن از سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

مجموع تولید سالانه محصولات کشاورزی قم در بخش‌های مختلف بیش‌از ۸۰۰ هزار تُن است و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی قم، افزایش سطح تولید محصولات به خصوص در حوزه دام و طیور در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود.

۲ درصد از تولیدات پروتینی کشور با تلاش فعالان حوزه دام و طیور استان قم تامین می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌های بخش کشاورزی در قم با وجود کم‌بودن مساحت استان، دارای بهره‌وری و اثربخشی بالایی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور