Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی در سالن کرامت استانداری قم، گفت: طی روز‌های گذشته تمام نمونه‌های احتمالی سویه امیکرون منفی بوده، اما با توجه به چرخش ویروس و مسافرت‌های اخیر، شیوع بیشتر این ویروس طی ۴ هفته آینده کاملا محتمل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: در یک ماه آینده درصد پایین واکسیناسیون، تجمعات و عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اثر خود را در درگیری بیشتر مردم استان با امیکرون نشان خواهد داد.

محبی بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید اذعان کرد که ۴۰ درصد مردم استان قم از ماسک استفاده نمی‌کنند و از طرفی میزان اطلاعات جامعه بشری از کرونا و امیکرون بسیار اندک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: هم اکنون کمبود واکسن خاصی در کشور وجود ندارد و طی روز‌های آینده باید تلاش شود تا نسبت به تزریق واکسن در بین افرادی که هنوز واکسن نزده اند و یا فقط یک یا دو دُز واکسن دریافت کرده اند، اقدام شود.

محبی تصریح کرد: اگر از همان ابتدا مسئولان استانی نسبت به دغدغه کارشناسان نسبت به فعالیت گروه‌های ضدواکسن اقدام به موقعی می‌کردند امروز وضعیت پوشش واکسیناسیون در قم پایین‌تر از میانگین کشوری نبود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اهمیت واکسیناسیون را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق آمار‌های جهانی درصد فوت افرادی که هر دو یا سه دُز واکسن را دریافت کرده اند نزدیک به صفر است.

محبی با بیان اینکه آستانه حساسیت و آموزش مردم در خصوص سویه امیکرون باید افزایش یابد، گفت: افزایش درصد واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک و شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند هرم و اوج قله موج ششم بیماری را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: هم اکنون در سطح مدارس استان قم تعداد افراد واکسن نزده زیاد است و در مجموع وضعیت رضایت بخشی وجود ندارد،واکسیناسیون ۵۰ درصد دانش آموزان قم تکمیل نشده است

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور بیان کرد: هم اکنون هیچ شهر با وضعیت قرمز و زرد در کشور وجود ندارد و روند بستری و فوتی‌های کرونایی نیز نزولی است.

محمدتقی سلطانی بیان کرد: با شناسایی موارد بیشتر امیکرون باید منتظر شیوع و جهش موج ششم این بیماری در سطح کشور باشیم.

سلطانی با تاکید بر ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون عنوان کرد: میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در استان قم همچنان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم یادآور شد: واکسیناسیون ۵۰ درصد از جمعیت دانش آموزی استان قم هنوز تکمیل نشده و ۶۹ درصد دانش آموزان فقط یک دُز واکسن تزریق کرده اند.

سلطانی بیان کرد: با ادامه وضعیت فعلی و عدم استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم، بزودی ممکن است کشور وارد موج ششم کرونا و امیکرون شود، استفاده از ماسک و تزریق دُز سوم می‌تواند تبعات موج ششم را تا حدودی کاهش دهد.

او تصریح کرد: وجود جمعیت قابل توجه واکسینه نشده، احتمال ورود سویه امیکرون از چند هفته قبل و عدم اطلاع کافی از میزان کارایی واکسن‌های تزریق شده در برابر سویه جدید از چالش‌های مهم کشور در برابر سویه امیکرون است.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای برای آموزش عمومی درباره سویه جدید، اطلاع رسانی درمورد سویه جدید، تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات و آموزش و اطلاع رسانی نسبت به تاثیر واکسن در جلوگیری از ابتلا به سویه جدید برای مدیریت موج جدید کرونا توسط مردم و مسوولان جدی گرفته شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: سکوی مدیریت هوشمند در سامانه امید به عنوان مهمترین طرح مدیریت کرونا در سطح کشور در حال اجرا است.

محسن اوروجی افزود: در صورتی که اطلاعات و داده‌های سامانه امید در اختیار استان‌ها قرار داده شود، تعداد و اطلاعات دقیق کارمندانی که واکسن نزده اند مشخص خواهد شد.

اوروجی با اشاره به اقدامات شهرداری قم در واکسیناسیون ناوگان عمومی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل درون شهری در مجموع ۸۰ درصد از افراد شاغل واکسینه شده اند.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم نیز در این جلسه بیان کرد: در جلسه شورای اطلاع رسانی باید از خرد جمعی تمام اعضای این شورا برای اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی کرونا استفاده شود.

مرتضی بابایی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت بحران استان هر هفته محتوای مورد نیاز در خصوص کرونا و امیکرون را در اختیار اصحاب رسانه قرار بدهد.

بابایی عنوان کرد: بعد از گذشت ۶۱ جلسه از شورای اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی کرونا لازم است تا آسیب شناسی از نقاط ضعف و قوت برای برنامه‌های آینده استان انجام بگیرد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکز‌های عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک»، «فاصله‌گذاری اجتماعی» و «پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری» توصیه شده است.

شهروندان برای طرح هر گونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبر‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکز‌های جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امیکرون کرونا دانشگاه علوم پزشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم استفاده از ماسک سویه امیکرون اطلاع رسانی سویه جدید استان قم موج ششم ز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

سازمان «افغانستان بدون پولیو» در افغانستان اعلام کرد از امروز 10 اردیبهشت در تمام ولایت‌ها، واکسیناسیون فلج اطفال آغاز شده است، همچنین هم‌زمان برای تقویت ایمنی کودکان در برابر بیماری به آنان ‌ویتامین E نیز داده می‌شود.

پیش‌تر وزارت بهداشت طالبان تأکید کرده بود: از آغاز سال 2024 تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به فلج اطفال در افغانستان مشاهده نشده است.

گفتنی است افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری فلج اطفال هنوز کودکان آنها را تهدید می‌کند، این بیماری ویروسی درمان ندارد، دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و فقط با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رسانه‌های افغانستان نیز پیش‌تر به نقل از گزارش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند دلیل اصلی گسترش این ویروس رفت‌ و آمدهای نامنظم مردم و بیماران از پاکستان به افغانستان در گسترش این ویروس تاثیرگذار بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور