Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:03:45 GMT

گزارشی از مرگ به نرخ روز در کرمان

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۲۹۱۷

گزارشی از مرگ به نرخ روز در کرمان

ایسنا/کرمان مرگ در کرمان هم مثل همه استانها هزینه های خودش را دارد؛ از هزینه های برگزاری مراسم تدفین گرفته تا خرید سنگ قبر و دسته گل و پذیرایی از میهمانان اما با وجود شیوع کرونا و برداشته شدن برخی آداب و رسوم گذشته در مراسم تدفین، هنوز هم چشم و هم چشمی در برخی هزینه ها برای مراسم متوفیان در کرمان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه سنگ قبر متوفی 50 میلیون تومانی باشد، کجای قبرستان به خاک سپرده شود و پذیرایی از میهمانان مراسم در کدام رستوران با چه تشکیلاتی و چند نوع غذا و میوه صورت گیرد خود حدیث مفصلی است که گاه هزینه مرگ را از زندگی افزون تر می کند.

از جمله نخستین کارهایی که بازماندگان فرد فوت شده انجام می دهند مربوط به تدفین و خرید قبر است؛ روح الله خواجویی، مدیر عامل آرامستانهای شهرداری کرمان با بیان اینکه در حال حاضر دفن در آرامستان صاحب الزمان(عج) و بهشت کریمان انجام می شود، گفت: هزینه قبر در آرامستان صاحب الزمان(عج) کسانی که از قبل آرامگاه دارند براساس مصوبه شورا ۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: درآرامستان بهشت کریمان قیمت قبر دو طبقه براساس مصوبه شورا ۳ میلیون تومان اعلام شده است. در قبرهای دو طبقه قیمت طبقه تحتانی ۲ میلیون تومان و طبقه فوقانی ۳ میلیون تومان است. البته شهرداری دیگر قبر برای فروش در این آرامستان ندارد.

وی همچنین هزینه خدمات را تقریبا از ۱میلیون و۴۰۰ تومان تا ۱ میلیون و ۷۰۰ تومان، بسته به کرونایی بودن فوتی ذکر کرد و تصریح کرد: بعضی از فوتی ها مثل افراد مددجوی کمیته امداد، بهزیستی، بیماران خاص، اهدای عضو، خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و... تعرفه تخفیف دارند. خرید و فروش قبر خلاف مقررات است و از لحاظ شرعی هم اشکال دارد.

مهدی جهانشاهی از گلفروشان کرمان اضافه کرد: در هنگام فوت فردی، غالبا بستگان برای خرید انواع گل مراجعه می کنند که برای انتخاب گل، آلبوم در اختیار مشتریان قرار می گیرد که براساس آن با توجه به میزان گل بکار رفته، نرخ آن تعیین می شود و همچنین گل برای سنگ قبر بستگی به  سایز آن دارد و می توان گفت، حداقل قیمت سبد و تاج گل ازصد هزار تومان و حداقل قیمت پایه گل نیز ۳۰۰ هزار تومان است که البته بستگی به سایز قبر هم دارد که تا ۴ میلیون تومان هم می شود که در کرمان کمتر دیده می شود ولی در شهرهای بزرگ مثل تهران و ... بیشتر است. قیمت پایه گل نیز بسته به نوع گل بکار رفته در آن و اینکه دو یا سه طبقه باشد، تا ۴ میلیون تومان هم می رسد.

محمدرضابهرامی، رییس اتحادیه صنف هتل، تالار و رستوران داران در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: افراد برای مراسم مربوط به "پرسه" به تالارهایی که در مسیر مسجد صاحب الزمان هستند بیشتر مراجعه می کنند و البته می توان گفت میزان مراجعات بخاطر کرونا کم شده است.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجام می شود این است که بعد از خاکسپاری با ناهار از میهمانان پذیرایی می شود و کسانی که در مراسم تدفین شرکت داشته اند برای صرف ناهار به تالار و سالن های پذیزایی دعوت می شوند.

وی ورودی برای سالن پذیرایی را  از ۲ تا ۵ میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: مبلغ ورودی بسته به خدماتی که ارایه می شود، فرق می کند. البته می توان گفت، تقریبا بخاطر کرونا این نوع رسم و رسوم ها منسوخ شده است؛ در مراسم  پرسه معمولا یک تا سه نوع غذا تدارک دیده می شود که مبلغ آن برای هر نفر از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان می باشد.

 بهرامی همچنین به یکی از مشکلات این صنف اشاره و تصریح کرد: با توجه به دستمزد پرسنل، آب، برق، گاز و ...حاشیه سود تالارها به نحو چشمگیری کاهش یافته است که علاوه بر گرانی می توان کرونا را مسبب آن دانست که پذیرایی از میهمانان با ناهار بعد از تدفین الان کاهش پیدا کرده و تعداد آمارها هم کم شده است. هم تعداد مراسم کم شده و هم آمار افردای که در این مراسم شرکت می کنند به شدت کاهش یافته است البته با توجه به کرونا خود مردم هم برای شرکت در مراسم مراعات می کنند.

یکی از کارهایی که در این مراسم انجام می شود، سفارش و توزیع کارت ترحیم است که در این زمینه محمدعلی قادری نژاد رییس اتحادیه صنف چاپخانه داران به ایسنا در رابطه با شرایط قیمت گذاری و عوامل تاثیر گذار بر قیمت رقعه های ترحیم به ایسنا گفت: رقعه ترحیم در دو حالت قالب آماده و قالب اختصاصی چاپ می شود که قالب های آماده در فرم های کاغذی و مقوایی وجود دارد که قالب های آماده معمولا شامل یک طرف چاپ شده و یک طرف قابل چاپ می باشد که می تواند رنگی و یا تک رنگ انجام شود.

وی در ادامه افزود: قالب های اختصاصی در ابعاد اختصاصی شامل یک یا دو طرف چاپ که با انواع کاغذ چاپ می شود و در کلیه موارد، ذکر تیراژ، رنگی، تک رنگ بودن و نوع چاپ در قیمت نهایی کار تاثیر گذار است. بنابراین نحوه قیمت گذاری بر مقوله رقعه ترحیم متاثر از عوامل فوق الذکر می باشد. همچنین هزینه طراحی و پاکت چنانچه لازم باشد، مجزا محاسبه می شود. با توجه به شرایط، تقریباً دوسال گذشته که مراسم ترحیم به دلیل مسائل کرونایی برگزار نمی شد خود این مسئله باعث حذف تقریبی رقعه ترحیم از روند کاری شده است و همچنین با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی اکثر اطلاع رسانی ها به صورت مجازی از طریق  پیام رسان ها انجام می شود که این موضوع نیز باعث حذف و یا به حداقل رسیدن تیراژ چاپ رقعه شده است. با این وجود حداقل قیمت رقعه های کاغذی به صورت خام از ۶۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ریال است. و رقعه های مقوایی خام از ۱۲۰۰۰ ریال تا ۴۰۰۰۰ ریال است و هزینه طراحی به صورت ساعتی از حداقل ۳۵۰۰۰۰ ریال به ازای هر ساعت و هزینه چاپ بستگی به تیراژ دارد.

 یکی از کارهایی که تقریبا می توان گفت در اکثر جاها انجام می شود بستن قبر با استفاده از سنگ است که در این راستا عزت الله طالبی نژاد یکی از سنگ تراشان سنگ قبر در گفت و گو با ایسنا در خصوص قیمت سنگ قبر گفت: قیمت سنگ قبر بستگی به جنس، اندازه و میزان کاری که روی آن انجام شده است، دارد.

وی ضمن معرفی انواع سنگ ها، می گوید: سنگ چینی، مرمریت، گرانیت، مرمر، تراورتن، تراونیکس، از جلمه سنگهایی هستند که برای سنگ قبر مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در ادامه سنگ مرمر و شفق را جزو گرانترین سنگها برشمرد و افزود: سنگهای چینی و مرمریت جزو سنگهای ارزان قیمت محسوب می شوند و سنگ مرمریت سریع ترک می خورد و خراب می شود. البته بسته به جنس و کیفیت سنگ، قیمت آن فرق می کند. مثلا سنگ مرمر نیز با توجه به رگه های موجود در آن، دارای قیمت های متفاوتی است.

این سنگ تراش افزود: در گذشته با توجه به اینکه مشکلات برای تراش سنگ وجود داشت بیشتر از سیمان استفاده می شد ولی الان از سنگ، برای بستن قبر استفاده می شود. بعضا عده ای در رابطه با سنگی که سفارش داده اند برای کلاس غلو می کنند و قیمتهای عجیب و خیلی زیادی را اعلام می کنند که دور از ذهن است.

طالبی نژاد تصریح می کند: قیمت سنگ خام زیاد شده است که دستمزد کارگر و غیره که یک مبلغ مشخص است به قیمت سنگ خام اضافه می شود. با توجه به افزایش نرخ سنگ قبر بنابراین کاسب کاران این حرفه با مشکل مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه قیمت سنگ قبر می تواند از ۳۰۰ هزار تومان باشد، گفت: به نوع ۳۰۰ هزار تومانی دیگر نمی توان گفت، سنگ قبر و در واقع فقط یک پلاک است. سنگ مصنوعی هم در بازار وجود دارد که به آن نوع نانو گفته می شود که نمونه های خارجی و ایرانی دارد؛ نمونه ی ایرانی آن سفید است و قیمت آن نسبت به سنگهای دیگر بهتر است. با این سنگ های قبری که روی قبرها گذاشته می شود چند نفر نان می خورند و این خود نوعی خیرات و برکات برای فرد متوفی است.

رامین مخترع، نایب رییس اتحادیه بتن و سنگ کمترین و بیشترین قیمت برای سنگ قبر را از یک میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان ذکر و تصریح کرد: تا الان بیشترین رقم سنگ فروخته شده در کرمان ۵۰ میلیون تومان بوده است که این مبلغ با سنگ فرش اطراف آن بوده است.

وی، قیمت معمول سنگ قبر را از ۳.۵ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان، ذکر و خاطرنشان کرد: هزینه نصب هم براساس اینکه از زمین بلندتر باشد و سایر موارد دیگر متفاوت است.

وی به برخی از چشم و هم چشمی ها در این زمینه اشاره و تصریح می کند: متاسفانه شاهد نوعی رقابت در این راستا هستیم و درست است که سنگتراش، گل فروش، هتلدار و ... از طریق این نوع مراسم نان می خورند، اما نباید به نوعی چشم و هم چشمی تبدیل شود و هزینه های گزافی را به خانواده ها تحمیل کند.

بخشی از هزینه هایی که بعد از فوت یک فرد انجام می شود را در اینجا با هم مرور کردیم هزینه های گزافی است که به خانواده فرد متوفی تحمیل می شود. البته برخی از خانواده ها هزینه های فوق را صرف امور خیریه می کنند. کرونا هم برخی از این رسم و رسوم را نشانه رفته و رنگ و بوی آنها کمتر شده است. امید است بتوانیم با جایگزین کردن خیرات و برکات و انجام کارهای ماندگار و ارزشمند روح فرد فوت شده را شاد کنیم و از صرف هزینه های گزاف که به نوعی عادت در جامعه و چشم و هم چشمی تبدیل شده است بپرهیزیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرگ اخبار اجتماعی کرمان چشم و هم چشمی میلیون تومان انجام می شود توان گفت هزار تومان قیمت سنگ هزینه ها سنگ قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲ دستگاه موتورسنگین غیرمجاز در کرمان 

سرهنگ مهدی پورامینایی گفت: ماموران یگان امداد و کلانتری ۲۲ شهرستان کرمان، هنگام گشت زنی دو دستگاه موتورسنگین غیرمجاز را مشاهده و آن‌ها را توقیف کردند.

وی افزود: در بررسی به عمل آمده مشخص شد هر دو موتورسیکلت فاقد هرگونه اسناد و مدارک بوده و تردد آن‌ها غیرمجاز است.

 فرمانده انتظامی شهرستان کرمان تصریح کرد: در این رابطه هر دو موتورسیکلت توقیف و مالک آن‌ها برای تعین تکلیف به مرجع قضایی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • فینال جام حذفی در کرمان برگزار می شود
  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • بازداشت قاچاقچی با ۳۲ کارت سوخت در بم
  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • جهاد آسفالت معابر شهر کرمان شروع شد
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای استان کرمان
  • فینال جام حذفی در کدام استان برگزار می شود؟
  • کشف ۲ دستگاه موتورسنگین غیرمجاز در کرمان 
  • گزارشی از سریال‌های در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر + جزئیات | جسدهایی که به دلیل تکه تکه شدن یا تجزیه آنها قابل شناسایی نیستند...