Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با گروه پژوهش ایرنا در مورد چرایی مهاجرت ورزشکاران می‌گوید: «فضای اجتماعی امروز جواب‌گوی خواسته‌ها، نیازها و انتظارات جوانان نیست. ضمن اینکه شکاف زیادی ایجاد شده است. علاوه بر آن، کمبود امکانات برای ورزشکاران نیز یک واقعیت است.‌ قهرمانان ورزشی به واسطه سفرهای خارجی توان مقایسه و نتیجه‌گیری جایگاه خود نسبت به قهرمانان دیگر کشورها را دارند و این موضوع پس از بازگشت به کشور در ذهن آنان پرسش ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این مسائل،‌ سخت‌گیری‌های بی‌مورد در کنار محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، نقش پررنگی ایفا می‌کند. ضمن اینکه جوان امروز مانند جوان دیروز نیست، چراکه در فضایی بازتر زندگی می‌کند که خوراک لازم را از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های متعدد دریافت کرده است».

او چنین ادامه می‌دهد:‌ «تمامی این موارد منجر به این واقعیت تلخ می‌شود که نخبگان ایران از کشور فرار کنند. این افراد به صورت طبیعی هر کدام به یک موضوع یا مسأله به عنوان دلیل خروج خود اشاره می‌کنند. برای جامعه نمی‌توان یک نسخه داد و بایدها و نبایدهای مشخصی ترسیم کرد، چرا که در نهایت جامعه راه خود را می‌رود.‌ هیچ یک از آقازاده‌ها و خانم‌زاده‌هایی که در خارج زندگی می‌کنند، حاضر نیستند به ایران بازگردند و در کشور زندگی کنند. این مسأله نشانگر یک واقعیت تلخ است که ما از شرایط روز عقب مانده‌ایم. «ژوزف شومپیتر» اقتصاددان و سیاست‌دان اتریشی،‌ آلمانی، آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد در این رابطه گفته در یک جامعه برای رشد و توسعه­ همه ابعاد، باید آب و هوای اجتماعی مساعد باشد. اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید فضای اجتماعی را اصلاح کنیم.»

در نیم قرن اخیر ایرانی‌ها موج­‌های مهاجرت متعددی را تجربه کرده‌اند و می‌توان گفت که کشورمان اکنون در آستانه موج تازه‌ای قرار دارد. در دهه ۶۰ ایران با موج جدیدی از مهاجرت روبه­‌رو شد که در مقطع انقلاب و آغاز جنگ بود. در این دوره ایران با مهاجرت دو قشر مواجه بود، تعدادی به دلیل فرار از جنگ از ایران رفتند و تعدادی با انگیزه‌های سیاسی. موج بعدی مهاجرت هم در دهه هشتاد با فرار مغزها از دانشگاه‌های برتر کشور همراه بود که در این مقطع با خروج موجی از المپیادی‌ها و نخبگان به غرب و مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهان مواجه شدیم. همچنین در همین مقطع شاهد یک موج خروج سرمایه از ایران به کشورهای سرمایه‌پذیر مانند کانادا، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی که شرایط را برای جذب سرمایه مهیا کرده بودند، شدیم.

در دهه ۹۰ با موج دیگری از مهاجرت مواجه می‌شویم که از دی‌ماه ۹۶ آغاز شده است. افزایش قیمت ارز، گرانی، تورم، بی‌ثباتی و چالش‌های اقتصادی وضعیت روانی جامعه را دچار بحران کرد تا یک موج مهاجرت به کانادا، گرجستان، ترکیه و سایر کشورها به راه بیفتد.

در دوره حاضر هم موج دیگری در جریان است؛ مهاجرت اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان و بخش‌­های مختلف جامعه ورزشی (اعم از قهرمانان، مربیان، داوران، مجریان و کارشناسان تلویزیونی) این موج را تشکیل می‌دهند. 

آمار سازمان جهانی مهاجرت نشان می‌دهد ایران دارای رتبه ۶۹ از میان ۱۸۸ کشور و در مهاجرت دارای نرخ ۳.۴ درصد است.

براساس بررسی‌های ایرنا، تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، ۶۳ ورزشکار مطرح از ایران مهاجرت کرده‌اند، البته در طول چهار دهه گذشته همواره روند مهاجرت ورزشکاران ایرانی یکسان نبوده و در مقاطعی اوج و فرود داشته است.

بسیاری از ورزشکاران کمبود امکانات، بی‌توجه‌ای‌ مسئولان ورزش به جایگاه آنان، دعوت نشدن به تیم ملی، نامشخص بودن آینده روشن و نابسامانی وضعیت اقتصادی ایران را دلایل مهاجرت خود عنوان کرده‌اند. البته هستند ورزشکارانی که بدلیل نارضایتی یا بی‌مهری مسئولان وقت فدراسیون‌های ورزشی مهاجرت کرده‌اند. برخی دیگر نیز معتقدند که مقامات ایران نتوانستند شرایط مطلوب را برای بسیاری از استعدادها فراهم کنند تا در ایران به ادامه ورزش به صورت حرفه‌ای بپردازند.

برچسب‌ها مهاجرت پناهندگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاجرت پناهندگی ایران مهاجرت پناهندگی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۲۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: چین بزرگترین مهاجرفرست علمی و فناوری است ولی نگاه چین به این قصه این است کسی که از کشور چین به کشور دیگر می رود سفیر علم و فناوری است طرف که از دین و وطن پرستی خارج نشده است. کسی که از ایران خارج می شود با من نوعی مشکل دارد با وطن و ایران که مشکل ندارد. وطن پرستی یک شاخصه عمومی است. قسمت بزرگی از دستاوردهای امروز چینی ها و هندی‌‎ها به لطف محققانی از این کشورهاست که به کشورهای دیگر رفته اند. باید نگاه به کلمه فرار مغزها یا فرار از کشور را باید برداشت. هر کسی که از کشور خارج می شود و یا کسی که وارد کشور می شود یک سرمایه است. باید آمار واقعی از مهاجرت داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم. بنیاد نخبگان و فراجا توافق کردند تا اطلاعات خروج افراد خاص را دریافت کنند نه اینکه جلوی خروج افراد را بگیریم. منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • پشیمانم!
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است