Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه همشهری گفت‌وگویی با ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

آمریکا جز مردم‌کشی ماموریت دیگری نداشت

- در ۲۰سال حضور آمریکا در افغانستان، هیچ اقدامی جز جنایت از سوی آنها صورت نگرفت. آمریکا جز مردم‌کشی ماموریت دیگری نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- مأموران آمریکایی مرتکب جنایات زیادی شدند. مردم غیرنظامی در مناطق مختلف افغانستان در تیررس اهدافشان قرار داشتند و تا آخرین روز به اقدامات اینچنینی خود ادامه دادند. جنایت جزو ماموریت اشغالگران است که همواره در تاریخ به ثبت رسیده است.

- در همان روزهای نخست، از این جنایت گزارشی تهیه کرده و صدای خود را به گوش سازمان‌های حقوق بشری رساندیم. در واقع اگر بخواهیم به آمریکا اعتراض کنیم، باید جنایات ۲۰سال آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم.

خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا خواهیم بود

- مذاکرات ما با آمریکا به پایان رسیده و ما در این مرحله به‌دنبال این بودیم که این کشور نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

- اگر بحث جداگانه‌ای صورت گیرد، طبعا ما خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا خواهیم بود چراکه آنها جنایات زیادی علیه مردم افغانستان داشته‌اند و باید پاسخگوی آن باشند. حل این مسئله به زمان نیاز دارد.

به‌دنبال تعامل مشروع مبتنی بر اصول با دنیا هستیم

- باید تصریح کنم که بحث مهم ما با آمریکایی‌ها به پایان رسیده و ما بحث دیگری با آنها‌ نداریم. نیروهای آمریکایی باید خارج می‌شدند و ما باید زمینه‌سازی می‌کردیم. مذاکرات دوحه به همین منظور صورت گرفت که اشغال افغانستان به پایان برسد و مردم افغانستان با هم متحد شوند.

- ما به‌دنبال تعامل مشروع مبتنی بر اصول با دنیا هستیم؛ با آمریکا نیز همینطور. ما می‌خواهیم با آمریکا دیگر تنشی نداشته باشیم، کوشش کنیم که مسائل سیاسی و دیپلماتیک حل شود و این نیازمند این است که آنها نیز این را بخواهند. در واقع ما به‌دنبال صلح با آنها هستیم.

دلیلی نمی‌بینیم که به رسمیت شناخته نشویم

- علت عمده به رسمیت شناخته نشدن امارت اسلامی افغانستان، فشار آمریکا بر کشورهای دیگر است. ما دلیلی نمی‌بینیم که به رسمیت شناخته نشویم و همه شرایطی که سازمان ملل متحد برای رسمیت شناختن یک نظام درنظر دارد، در امارت اسلامی افغانستان وجود دارد.

- ما تسلط کامل بر خاک خود داریم، مانند یک نظام در صحنه هستیم و امنیت کشور را می‌توانیم برقرار کنیم. بهانه‌های دیگری که کشورها مطرح می‌کنند، چیزی جز مداخله در امور افغانستان نیست.

در قبال اقدامات‌مان مسئول و پاسخگو هستیم

- ایران، روسیه، چین و پاکستان نگرانی‌هایی نسبت به افغانستان داشتند و امنیت منطقه مهم‌ترین آنها بود. منافع این کشورها در منطقه با هم و حتی با افغانستان گره خورده است، بنابراین نگرانی‌هایی از این بابت وجود داشت. به آنها اطمینان دادیم که با آنها هم جهتیم و در قبال اقدامات‌مان مسئول و پاسخگو هستیم.

- درباره تجارت و سرمایه‌گذاری مشروع در منطقه به‌ویژه در افغانستان سعی کردیم اعتمادشان را جلب کنیم و تاحدی هم موفق عمل کردیم. ما از این تعامل و برقراری ارتباط با کشورهای دیگر بسیار خوشحالیم.

طالبان معقول‌تر و پخته‌تر شده است

- در ۲۰ سال گذشته موقعیت یا زمینه مناسب برای شناختن طالبان وجود نداشت. بسیاری از کشورها ما را نمی‌شناختند. ما نمی‌توانستیم با آنها در تماس باشیم و این خود خلأ بزرگی محسوب می‌شد.

- اکنون نیز ما خطری برای هیچ‌کس نداریم اما در مقابل ما مشکلات زیادی وجود دارد. طالبان نیز در ۲۰سال اخیر تجربه‌های زیادی کسب کرده و‌ معقول‌تر و پخته‌تر شده‌اند. ما با نگرش مثبتی که داریم اطمینان داریم که پیشرفت خواهیم کرد.

می‌خواهیم فضایی مناسب برای تحصیل دختران ایجاد کنیم

- ما می‌خواهیم فضایی مناسب برای تحصیل دختران ایجاد کنیم. البته در برخی از مناطق تحصیل دختران در جریان است و زمینه مساعدی برای تحصیل تا کلاس دوازدهم وجود دارد.

- مؤسسات خصوصی به روی بچه‌ها باز است. برای مدارس دولتی ما نیاز به تحقیق و ایجاد ساختار و چارچوب مناسب داریم تا دختران در امنیت کامل بدون مزاحمت به تحصیل مشغول شوند. هدف ما از تعلیق مدارس ایجاد مصونیت است، آموزش متوقف نخواهد شد. مردم باید منتظر باشند تا به آن چارچوب برسیم.

انتظار سقوط زودهنگام کابل را نداشتیم

- ما مطمئن بودیم این نظام سقوط خواهد کرد اما در انتظار سقوط زودهنگام کابل نبودیم، شرایط خودش به‌وجودآمد. این را می‌دانستیم که کابل با ۲۰سال گذشته خیلی تفاوت دارد. ۶تا ۷میلیون جمعیت در کابل، وجود مراکز دیپلماتیک، سفارتخانه‌ها و بانک‌ها و حتی حضور مردم و سرمایه آنها باعث ‌می‌شد ما مسئولانه‌تر و بدون سلاح و بدون جنگ وارد کابل شویم.

- ما قصد داشتیم در حومه شهر در انتظار بمانیم تا وضعیت برای ورود مساعد شود. یعنی با یک تفاهم سیاسی وارد کابل شویم؛ زدو‌خورد صورت نگیرد و کسی صدمه نبیند. اما وقتی ما به دروازه‌های شهر و کابل نزدیک شدیم و اعلامیه پخش کردیم، نصف روز نگذشته بود که در کابل، مسئولان کار خود را رها کردند، مسئولان ارگان‌های امنیتی فرار کردند، هرج و مرج در شهر به‌وجود آمد و کابل تخلیه شد.

- بنابراین از روی اجبار برای حفظ منافع مردم، حفظ مراکز دیپلماتیک، مراکز تجاری و بانک‌ها، دستور ورود کابل آمد. این حالت بسیار غیر‌منتظره بود و ما انتظارش را نداشتیم. همکاری نیروهای مردمی باعث شد به‌راحتی وارد کابل شویم.

داعش یک پدیده وارداتی است و در بین مردم جایی ندارد

- داعش یک پدیده تکفیری است که مردم افغانستان از آن حمایت نمی‌کنند. آنها در بین مردم جایی ندارند. این یک پدیده وارداتی بود و در زمانی که کابل در تصرف ما نبود، از آن حمایت شد.

- دولت قبلی و بیرونی‌ها از داعش به‌عنوان ابزاری علیه ما استفاده می‌کردند. داعش در کابل همچنان هستند و ما به‌دنبال مخفیگاه‌شان هستیم. قصد داریم در زمان کوتاهی این پدیده شوم را در افغانستان از بین ببریم.

در بین مردم افغانستان میل به آباد ساختن کشور به‌وجود آمده است

- جنگ در افغانستان مشکلات زیادی ایجاد کرده است. اما اکنون جنگ به پایان رسیده و در بین مردم افغانستان میل به آباد ساختن کشور به‌وجود آمده است.

- مردم افغانستان برای رسیدن به این هدف باید تلاش کنند. درآینده نزدیک با اتحاد مردم افغان، کشوری آباد و ملتی باثبات و قوی خواهیم داشت.

از همه افغان‌ها می‌خواهیم به افغانستان بازگردند

- از همه افغان‌هایی که از کشور خارج شده‌اند، می‌خواهیم به افغانستان بازگردند. چراکه این افراد در افغانستان، به‌عنوان یک متخصص و کاردان شناخته می‌شوند، اما در بیرون از کشور یک مهاجر هستند. ما سعی می‌کنیم در داخل با مهیا کردن ظرفیت‌های اقتصادی زندگی آرامی برایشان فراهم کنیم. هیچ خطری از جانب ما برای آنها وجود ندارد.

- از طریق همین تریبون رسانه‌ای اعلام می‌کنیم که هیچ‌کسی وطن خود را ترک نکند. افغانستان وطن همه است و ما باید در آن خدمت کنیم. باید از استعدادهایی که داریم استفاده کنیم تا کشور خود را آباد بسازیم. این پیام ما برای آنهاست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان کابل آمریکا ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روزنامه همشهری مردم افغانستان بین مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۳۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم چشم انتظار عملیات وعده صادق در عرصه اقتصاد هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بندرعباس با اشاره به تحولات اخیر در جامعه بین‌الملل و ورود دانشجویان آمریکایی به صحنه دفاع از مردم مظلوم غزه، اظهار داشت: نهضت دانشجویان غربی که توسط جامعه نخبگانی حقیقی در آمریکا آغاز شده است پرده‌های بزک کرده دیگری را از چهره آمریکا برون کرد و آن هم برخورد دوگانه‌ی آمریکا با آزادی بیان است.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا که عمری شعار حقوق بشر و آزادی بیان داده است امروز برای دفاع از رژیمی جعلی و پوشالی به تمام آبروی خود چوب حراج زده است و داشته‌هایش را تماماً برای دفاع از رژیم صهیونیستی خرج می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان برخورد کشورهای غربی با مسئله فلسطین را خودزنی دانست و گفت: غربی‌ها سال‌های متمادی ملت‌های جهان را با شعارهایی چون حقوق بشر تحت فشار قرار می‌دادند اما امروز همه شاهدند که آن‌ها همه شعارهایشان را بی هیچ ابایی زیر پا گذاشته‌اند.

عبادی‌زاده عنوان کرد: امروز جامعه جهانی و بین‌الملل به ویژه در کشورهای حامی صهیونیسم دچار یک بیداری انسانی شده است و این بیداری رفته رفته به تمام مناطق جهان تسری پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به فضل الهی همگان به نظاره خواهد نشست تا در ایالات متحده آمریکا میخ آخر نیز بر تابوت رژیم منحوس صهیونیستی کوبیده شود تا تشییع جنازه این مرده متحرک که تاکنون با تنفس مصنوعی آمریکایی‌ها و غربی‌ها سر پا بوده است نیز برگزار شود؛ تشییع جنازه‌ای که بسیار نزدیک است و باید منتظر آن باشیم.

خطیب جمعه بندرعباس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق تاکید کرد: وعده صادق ابعاد دیگری نیز دارد که نوع نظامی آن عزت و افتخار برای ملت ایران به ارمغان آورد اما ساحت بعدی آن تحقق وعده صادق در امر اقتصاد است که مردم چشم انتظار آن هستند و باید در سفره‌های مردم دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با تاکید بر لزوم تلاش همه ارکان کشور جهت تحقق شعار سال گفت: برکات وعده صادق اقتصادی باید در سفره‌های مردم نمایان شود و دولت برای این امر بایستی تمام تلاش خود را انجام دهد.

امام جمعه بندرعباس در پایان اشاره‌ای به سفر رئیس قوه قضائیه به استان نیز داشت و گفت: حضور بی تکلف مقامات عالی قضائی در استان برکات فراوانی به همراه داشت و در این سفر معضل کهنه ۵۰ ساله جزیره قشم موسوم به اسناد رفسنجان حل و فصل شد.

کد خبر 6095750

دیگر خبرها

  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مردم چشم انتظار عملیات وعده صادق در عرصه اقتصاد هستند
  • سخنگوی طالبان گزارش یوناما را تکراری و تبلیغاتی خواند
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان