Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت الله صافی گلپایگانی شامگاه یکشنبه ۲۱ جمادی الأولی ۱۴۴۳ (۵ دی ۱۴۰۰) در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه بعد از ارائه گزارش آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تقدیر و تشکّر از حاضران در جلسه بیان کرد: نکاتي که اشاره شد، حاکی از این است که آقایان، همّت بلندی در جهت انجام مقاصد حسنه دارند و ان‌ شاء الله تحت توجهات حضرت وليّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف، بتوانند رضای آن بزرگوار را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایشان در ادامه، با اشاره به اهمیت سیره و روش علمای سلف در کسب توفیقات بزرگ، توصیه‌های مهمّی ارائه کرد.

این مرجع تقلید در بخشی از این توصیه‌ها، بیان داشت: حوزه های علمیه، امانت حضرت امام صادق علیه السلام و حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشريف است و حفظ آن بر همگان واجب و لازم است. علمای بزرگ ما از این امانت با تمام توان و تلاش مراقبت نمودند و امروز وظیفه همه ماست که این امانت را به بهترین وجه حفظ کنیم.

ایشان در ادامه، با اشاره به اهمیت تکیه بر معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه‌های علمیه گفت: حوزه ما باید حوزه احادیث و معارف اهل بیت و فقه و کلام اهل بیت علیهم السلام باشد. آن چیزی که علمای ما به واسطه آن حافظ سنت های حوزه‌های موفق علمیه بودند همین محوریت است.

* وجوب حفظ استقلال حوزه‌های علمیه

توصیه بعدی آیت الله صافی گلپایگانی درباره استقلال حوزه‌ها بود که ایشان با توجه به سیره سلف حوزه‌های موفّق علمیه افزود: آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه است. امتیاز بزرگ حوزه‌های شیعی همین استقلال در همه جهات است که مایه عزّت شیعه و علمای آن شده است. هر چه استقلال حوزه‌های علمیه برقرارتر باشد، توفیقات بیشتری نصیب حوزه‌های بزرگ علمی می شود.

* ضرورت رسیدگی به معیشت طلاب

وی در قسمت دیگری از بیانات خود عنوان کرد: در دوران گذشته، مشکلات و گرفتاری های بسیار زیادی برای آقایان علما و طلاب بود که آن بزرگواران همه آن سختی ها را با خلوص نیَت و تلاش زیاد متحمل می شدند.
اکنون هم گرچه شرایط زندگی تا حدی بهتر شده است لیکن باید تلاش جدّی کرد تا مشکلات معیشتی موجود برای عزیزان طلاب تا حدَی رفع شود که بتوانند بدون دغدغه و نگرانی، در ادای وظایف خود اهتمام داشته باشند.

* لزوم احیای موقوفات حوزه‌های علمیه

مرجع تقلید شیعیان در ادامه توصیه‌های خود، مسئولان شورای عالی حوزه های علمیه را به احیای موقوفات سفارش کرد و گفت: از زمان‌های گذشته، خیَرین و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، موقوفات بسیاری را به نام حوزه های علمیه در جهت ترویج معارف دین و تعالیم نورانی اهل بیت علیهم السلام وقف می کردند که همیشه هزینه ها و مخارج حوزه های علمیه از همین موقوفات تأمین می شد. اکنون هم باید این موقوفات را احیا کرد و درآمد آن را صرف اهداف والای حوزه های علمیه کرد.

* ضرورت ارتباط ‌گیری با جهان اسلام

ایشان در ادامه با بیان اهمیت ارتباط حوزه های علمیه با جهان اسلام بیان کرد: یکی از توصیه های همیشگی حقیر این است که حوزه های علمیه باید با جهان اسلام ارتباط دائمی علمی و دینی داشته باشند، مخصوصاً با کشوری همچون مصر و مرکز علمی جامع الأزهر که بسیار مهم است. حقیر از ابتدا و در زمان استاد اعظم آیت الله العظمی بروجردی ره با برخی از اساتید آنجا مرتبط بودم و ارتباط با مصر و آن مرکز را ضروری و مهمّ می دانم.

* لزوم حفظ احترام اساتید

آیت الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از بیانات خود افزود: همه اساتید و بزرگوارانی که در حوزه های علمیه تلاش و اهتمام دارند تا فقه، حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام را ترویج و نشر دهند محترم و بزرگوار هستند و باید شئون آن عزیزان کامل رعایت شود و استقلال و احترام آنها همیشه محفوظ باشد.

* لزوم توجه جدّی به امر تبلیغ و تعظیم شعائر

ایشان، یکی از شاخصه های بارز حوزه های علمیه را تبلیغ و رساندن معارف قرآن و اهل البیت علیهم السلام به تشنگان حقیقت دانسته و گفت: جهانِ امروز نیاز به معارف ناب و نجات بخش قرآن و اهل بیت علیهم السلام دارد؛ حوزه های علمیه از ابتدا تاکنون، به این نکته توجه داشتند و اکنون هم باید با جدیت بیشتر، این امر دنبال شود. در همه سال و بخصوص ایام تبلیغی و مثل ایام جانسوز فاطمیه، وظیفه داریم معارف بسیار غنی و ارزشمندی که در اختیار داریم را به گوش همه جهانیان برسانیم و در این مسیر، از تمام امکانات بخصوص رسانه ها بهره مند شویم.

این مرجع تقلید در پایان این دیدار، با تقدیر و تشکر مجدّد از اعضای این شورا، ضمن مسئلت توفیقات بیشتر برای حاضران در خدمت به طلاب عزیز، بیان داشت: حقیر افتخار می کنم که خدمتگزار کوچکی برای آقایان طلاب باشم و بتوانم در حد توان به این عزیزان خدمت کنم. بدانید اول کسی که از اقدام و تلاش جهت حفظ و تقویت حوزه‌ علمیه و خدمت به طلاب عزیز خوشحال می ‌شوند، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله صافی حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام استقلال حوزه ها حوزه های علمیه جهان اسلام آیت الله توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۴۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی شامگاه شنبه با حضور علما و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

این مراسم از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار و حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی به سخنرانی پرداخت.

در این مراسم پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پی ارتحال آیت الله ضیاء الدین نجفی تهرانی قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال استاد گرانقدر حوزه علمیه تهران مرحوم آیت الله حاج آقا ضیاءالدین نجفی تهرانی (رحمت الله علیه) موجب تالم و تاثر گردید.

خدمات فرهنگی و اجتماعی آن عالم بزرگوار و اهتمام ویژه آن مرحوم به ارتباط با نسل جوان و تربیت طلاب علوم اسلامی توشه‌ای گران‌‎بها و از برکات زندگی این روحانی پرهیزکار است.

اینجانب ارتحال این استاد ارجمند را به بازماندگان، وابستگان و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

سیدهاشم حسینی بوشهری
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

در ادامه نیز پیام تسلیت آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قرائت شد که بدین شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم متخلق و پارسا حضرت آیت الله آقای ضیاءالدین نجفی تهرانی (رحمت الله علیه) موجب تاسف گردید.

آن روحانی جلیل القدر پس از بهره‌مندی از فیوضات علمی عالمان بزرگی همچون آیات عظام گلپایگانی، حاج میرزاهاشم آملی و حاج مرتضی حائری یزدی(رضوان الله تعالی علیهم) در تهران رحل اقامت افکنده و منشا خدمات فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی شایان ذکری مانند حضور اثرگذار در دوران جنگ تحمیلی، تاسیس حوزه علمیه، مسجد، حسینیه، بنیاد حفظ و نشر آثار اهل بیت(ع) و کتابخانه در شرق تهران گردید.

اینجانب فقدان ایشان را به بیت مکرم، شاگردان و ارادتمندان و مردم شریف منطقه شرق تهران تسلیت عرض نموده و از محضر خداوند متعال برای ایشان رفعت مقام و باریابی در جنب رضوان و برای بازماندگان صبر جمیل توام با اجر فراوان و پایدار خواستارم.

علیرضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش و تأثیر زنان فرهیخته مسلمان در ارتقا اندیشه دینی بررسی می شود
  • ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه