Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@01:54:09 GMT

ششمین‌کتاب «نامه‌هایی از پراگ» چاپ شد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۵۹۳

ششمین‌کتاب «نامه‌هایی از پراگ» چاپ شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ملکه آلبا» نوشته پرویز دوائی به‌تازگی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب بیست‌وسومین عنوان از مجموعه «جستارها»ست که این‌ناشر منتشر می‌کند.

این‌کتاب، ششمین‌کتاب از مجموعه «نامه‌هایی از پراگ» است که سال‌ها در قالب سرمقاله‌های مجله «جهان کتاب» چاپ می‌شوند و پیش از این، در پنج‌کتاب «درخت ارغوان»، «به خاطر باران»، «روزی تو خواهی آمد»، «خیابان شکرچیان» و «از وقتی که تو رفتی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» هم منتشر شده‌اند.

غربت، هنر، فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا، نوستالژی‌های شهر تهران، ادبیات، هنر به ویژه فیلم و سینما، طبیعت، معجزه فصل‌ها و رنگ‌ها، تهران دهه‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰، خیابان‌ها، گردشگاه‌ها و پاتوق‌های فرهنگی، یادهای کودکی و دبستان، معلم‌ها و همکلاسی‌ها، سرگرمی‌های کودکانه، دلبستگی‌ها و شادی‌های جوانی و ... از جمله موضوعاتی هستند که دوائی در کتاب‌های پیشین این‌مجموعه به آن‌ها پرداخته و در کتاب جدید هم درباره‌شان نوشته است.

ایرج پارسی‌نژاد درباره مجموعه «نامه‌های پراگ» دوائی نوشته است: «این‌نوشته‌ها یک «نوع» (نمی‌گویم ژانر) تازه‌ای است در ادبیات معاصر ما. برداشت‌های حسی از خاطره‌هایی با خیال آمیخته که خاص شخص نویسنده‌اش است. یعنی اصالت دارد. سرشار است از شور و شیدایی و ظرافت و زیبایی. و سخت خیال‌انگیزتر و دلنشین‌تر از آن‌چه در این سال‌ها به صورت «شعر منثور» از مدعیان شاعری می‌خوانیم. تعبیراتش جاندار و غریزی و گرم و پُر از حس و حیات است. نه مثل این ناله‌های سرد و تلخ و تاریک و سرشار از شِکوه و شکایت از تنهایی و جدایی و جفای روزگار که نمی‌توانند هیچ‌حسی را القا کنند.»

کتاب «ملکه آلبا» با مطلب کوتاهی به‌قلم مجید رهبانی مدیر انتشارات جهان کتاب آغاز می‌شود که با عنوان «برای خالی‌نبودن عریضه» چاپ شده و مقدمه‌ای کوتاه محسوب می‌شود. «باغ آلبالو»،‌ «عصر بی‌گناهی»، «ملکه آلبا»، «سلام، یاسمین»، «کوی بنفشه»، «دلارا»، «دنیای پر امید»، «ماریا»، «سفر سیزده» و «من، احمد» عناوین نامه‌هایی هستند که در این‌کتاب چاپ‌ شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

... مبهوت و از خودگسسته نگاهش می‌کردم با همه قوت قلب و چشم. ندیده بودم، نبود، نداشتیم، چندبار بگویم؟ در حدی خیره‌کننده زیبا بود. آدم باید نفسش را حبس می‌کرد که مبادا این‌تصویر آمالی، مثل خوابی از هم بگسلد. می‌آمد و بر نیمکت گوشه اتاق کنارم می‌نشست، قدری کج که بتوانیم به هم نگاه کنیم. هرگز در سابقه عمر عبثم، از فاصله‌ای چنین نزدیک، نزدیک‌تر از حد باور، در چهره و چشمانی این‌چنین زیبا که نگاه به آن ضربان قلب را بالا می‌بُرد، بدون شرم و پرهیز خیره نشده بودم. و این در حالی بود که زمانی اگر آدم از کشی خوشش می‌آمد حتی از نگاه کردن به سمتی که او ایستاده بود به شکل مسخره‌ای خودداری می‌کرد... حال همه آگاهی‌های قبلی و معیارهای زندگی گذشته تا این‌لحظه از ذهنم شسته شده بود، و این به نیروی با برکت وجود او بود که در برابرش یادها محو می‌شدند. تولد جدیدم جایی از این لحظه‌ها آغاز می‌شد و هر روز خدا، جشن اولین روز بقیه عمرم بود. به این‌ور و آن‌ورش کاری نداشتم و اصلا در برابر حضور او و نگاه او، گذشته به ذهنم، خدا را شکر، راه نداشت.

این‌کتاب با ۱۱۲ صفحه،‌ شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5385613 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: پرویز دوائی شهر پراگ انتشارات جهان کتاب تازه های نشر معرفی کتاب قاسم سلیمانی ادبیات داستانی انتشارات سوره مهر رونمایی کتاب انتشارات راه یار نهاد کتابخانه های عمومی کشور محمد مهدی اسماعیلی تجدید چاپ عملیات کربلای ۴ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۸ کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان سما

فخرالسادات هاشمی معاون امور مدارس سمای استان بوشهر در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام رونمایی ازهشت کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان دبستان دخترانه سمای عالیشهر اظهار کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی از یک سو و پژوهش و نوشتن از سوی دیگر، به آگاهی‌بخشی و توانمندسازی بیشتر نسل آینده که دانش‌آموزان امروز و آینده‌سازان کشور هستند، کمک بسیاری خواهد کرد؛ چراکه راه سازندگی، پیشرفت و بالندگی کشور در گروه دانش‌افزایی، اندیشه‌ورزی و نگه‌داشت آن است.

وی اضافه کرد: از دانش‌آموزان پژوهشگر پشتیبانی خواهیم کرد و در راستای چاپ و انتشار داستان‌های آنان با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی و والدین اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

به گزارش انا، در آیین گرامیداشت هفته معلم از کتاب‌های آرزوی نیلوفر، ماجراجویی در جنگل، پروانه کوچولوی تنها، دختر دریا، دریاچه نقره‌ای، سفر به فضا، در آرزوی دیدن دریا و کتاب در جستجوی مادر که توسط دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم دبستان دخترانه و به کمک آموزگاران این آموزشگاه نوشته و طراحی شده بود رونمایی و از دانش‌آموزان این آموزشگاه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه کتاب حاشیه‌نگاری‌ از دیدارهای رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • اعلام جزییات حضور کانون پرورش فکری در نمایشگاه کتاب تهران
  • رونمایی از ۸ کتاب کودک نوشته دانش‌آموزان سما
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • حضور انتشارات نگاه با ۲ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه