Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@10:32:23 GMT

بی‌هویتی؛ ارمغان سیطره فضای مجازی بر نوجوانان

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۶۷۱۲

بی‌هویتی؛ ارمغان سیطره فضای مجازی بر نوجوانان

ایسنا/کردستان الگوهای رفتاری، اجتماعی، پوششی و فرهنگی در فضای مجازی سبب ناهمگونی‌های هویتی در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی در نوجوان می‌شود.

در ایران بیشترین کاربران فضای مجازی را نوجوانان تشکیل می‌دهند، و بیش از هر نسل دیگری در معرض تاثیرات مثبت و منفی آن قرار دارند.

یکی از تاثیرات مخربی که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال دارد؛ بحران هویت در نوجوانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الگوهای رفتاری، اجتماعی، پوششی و فرهنگی در فضای مجازی سبب ناهمگونی‌های هویتی در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی در نوجوان می‌شود.

اینترنت مانند تمام وسایل ارتباط جمعی جنبه‌های مثبت و منفی دارد و استفاده‌ی نادرست از آن می‌تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند.

به گفته یک روانشناس، امروزه با توجه به شرایط کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها برای دانش‌آموزان و دانشجویان؛ دسترسی به تلفن همراه و فضای مجازی افزایش پیدا کرده است.

فاطمه جاوید در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از فضای مجازی، اظهار کرد: کرونا و مجازی بودن آموزش‌ها سبب استفاده طولانی مدت کودکان و نوجوانان از وسایل ارتباطی و اینترنت شده است.

وی عنوان کرد: عدم نظارت والدین بر استفاده از تلفن‌های همراه، اینترنت و فضای مجازی سبب اختلال در نحوه تغذیه و خواب کودک می‌شود؛ بنابراین نظارت والدین بر تایم آموزش و استفاده از فضای مجازی کودک بسیار مهم است.

جاوید با تاکید بر استفاده درست کودک از تلفن همراه و اینترنت، ادامه داد: از آنجایی که در ایران محدودیت سنی برای استفاده از اینترنت و فضای مجازی وجود ندارد، دسترسی کودک به شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت و آسان است؛ بنابراین باید قانونی برای نحوه استفاده کودک از فضای مجازی توسط والدین در خانه ایجاد شود.

وی افزود: والدین می‌توانند با توجه به شناختی که از فرزند خود دارند سنی را برای استفاده از برنامه‌های مجازی مشخص و مسئله آموزش را از برنامه‌های اجتماعی جدا کنند.

به خطر سلامت روانی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

جاوید در خصوص خطراتی که فضای مجازی برای کودکان به همراه دارد گفت: استفاده نادرست از فضای مجازی سبب به خطر افتادن سلامت روانی و اختلال در خواب و تغذیه کودک می‌شود و از نظر روانی برروی میزان خشونت و میزان ابراز هیجانی کودک تاثیرگذار است.

به گفته این روانشناس، استفاده بیش از حد کودک از تلفن همراه و اینترنت، سبب آسیب روانی و در نتیجه گوشه‌گیری کودک می‌شود.

فاطمه جاوید در ادامه در خصوص بررسی آسیب‌های روانی بر اثر استفاده طولانی مدت از فضای مجازی عنوان کرد: استفاده طولانی مدت از فضای مجازی بر معاشرتی بودن و کاهش ارتباطات در دنیای واقعی تاثیرگذار است و باید میزان استفاده کودک از اینترنت به نحوی ساماندهی شود که کودک از دنیای واقعی منع نشود.

وی در خصوص مسئله بحران هویت در سنین نوجوانی افزود: فضای مجازی سبب برجسته کردن برخی از الگوهای اخلاقی، اجتماعی، پوششی و فرهنگی برای کودک و نوجوان می‌شود که آن‌ها را دچار هویت از پیش تعیین شده می‌کند.

جاوید یادآور شد: نظارت والدین بر استفاده نوجوانان از فضای مجازی و این که چه کسانی را دنبال می‌کنند؛ در شکل‌گیری هویت سالم نوجوان موثر است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: والدین باید بر این امر واقف باشند که آیا افرادی که نوجوان در فضای مجازی دنبال می‌کند، الگوی مناسبی است یا خیر؟ و با نظارت درست جریان هویت‌یابی در نوجوان را کنترل کنند.

جاوید در خصوص سایت‌های مستهجن اظهار کرد: والدین باید بر فعالیت نوجوانان و کودکان در فضای مجازی نظارت کافی داشته و دسترسی آن‌ها را به سایت‌های مستهجن و مبتذل محدود کنند.

وی بر تداوم تعاملات اجتماعی کودکان و نوجوانان تاکید و عنوان کرد: باید ساعاتی را در طول روز برای برقراری ارتباط و معاشرت با اعضای خانواده در نظر گرفت و استفاده از تلفن همراه را محدود کرد؛ زیرا آنچه که حائز اهمیت است، ارتباط زوجین و ارتباط والدین با فرزندان و سایر اعضای خانواده است که استفاده بیش از حد از فضای مجازی سبب عدم معاشرت و ارتباط اعضای خانواده می‌شود.

جاوید، بازی‌های اینترنتی را دلیلی برای استفاده طولانی مدت کودکان از تلفن همراه دانست و گفت: تلفن همراه ابزاری برای آموزش فرزندان است و باید از نصب بازی‌های اینترنتی بر روی گوشی‌های هوشمند جلوگیری کرد؛ زیرا بازی‌ها به نحوی ساخته شده است که کودک را برای ادامه بازی جلب می‌کند و عدم استفاده از آن مدت زمان استفاده کودک از تلفن همراه را کاهش می‌دهد.

این روانشناس به افزایش میزان خشونت در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از افزایش خشونت در کودکان باید نحوه احترام گذاشتن، فرهنگ‌سازی و نحوه استفاده درست از فضای مجازی را به کودکان آموزش داد.

وی به فواید استفاده از اینترنت و فضای مجازی اشاره و یادآور شد: آموزش‌های مجازی ساعات باهم بودن فرزندان و والدین را افزایش داده و همچنین دسترسی به اطلاعات مفید را برای افراد آسان و سبب سواد رسانه‌ای در کودکان و نوجوانان و کاهش اتلاف وقت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آسیب های فضای مجازی استانی اجتماعی استفاده طولانی مدت کودکان و نوجوانان فضای مجازی سبب فضای مجازی تلفن همراه فضای مجازی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به‌عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین‌نیا، فرزانه کلاهدوزان، علی صالحی، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی و احمد مقیمی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان منصوب و معرفی شدند.

محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است.

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 749809

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • بازداشت فرد متخلف در تبلیغ یک آرایشگاه زنانه
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام