Web Analytics Made Easy - Statcounter

در خلال اجرای بخش رزم زمینی هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) شاهد بکارگیری تعدادی از سامانه‌های جدید رزمی در نیروی زمینی سپاه بودیم که شامل تانک‌های مدرن، پهپادهای انتحاری جدید و مهمات Air Burst است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، همانطور که در گزارش های قبلی پیرامون دستاوردها و اهمیت هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره شد، این تمرین مهم از لحاظ حضور پرتعداد و قدرتمند سامانه های موشکی و پهپادی، جزو شاخص ترین رزمایش های سالهای اخیر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این همه ماجرا نبود و رزمایش اخیر در حوزه ای مثل زرهی و تسلیحات انفرادی نیز دارای نکات جالب و قابل توجهی است. شاید بتوان گفت بخش زرهی این رزمایش و پایان انتظارها درباره یکی از مهم ترین پروژه های کشور در این حوزه به قدری حائز اهمیت بود که باید به صورت جداگانه به آن پرداخت.

در این گزارش به برخی موضوعات مهم در حوزه دستاوردهای به نمایش درآمده توسط نیروی زمینی سپاه در رزمایش مذکور خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ مهندسان ایرانی برای ارتقاء تانک‌های نیروهای مسلح/ قلب T-۹۰ آماده نصب روی «کرّار» شد +عکس

تمرین دفاع مستحکم یگان‌های نیروی زمینی سپاه از سواحل و جزایر/ "کرار" ایرانی به میدان رزم وارد شد+عکس

تانک‌های سپاه آماده «مقابله نرم» با موشک‌های ضد زره دشمن شدند/ تست موفق نسل جدید سامانه‌های حفاظت فعال در ایران +فیلم

کرار ایرانی بالاخره وارد میدان شد

پروژه کرار که در حقیقت یک بسته ارتقاء مهم و مدرن برای تانک های سری تی ۷۲ به حساب می آید که در سال ۱۳۹۵ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایش درآمد. این ارتقاء سنگین در حوزه های مختلفی مثل سیستم های حفاظتی و نظارتی در کنار سیستم های هدف گیری و کنترل آتش جدید رخ داده که حقیقتا می توان گفت یک گام مهم و جهشی رو به جلو در صنایع دفاعی کشور در حوزه زرهی به حساب می آید. مصادیقی مثل نصب سیستم دفاع فعال با قابلیت مقابله نرم یا Soft Kill، سیستم های هشدار دهنده لیزری، پوشش های نصب شده روی تانک به مانند یک لباس برای کاهش تشعشعات فروسرخ، سامانه کنترل از راه دور سلاح برای تیربار سنگین، نسل جدیدی از زره های واکنشی انفجاری و ... همه از جمله دستاوردهای مهم این پروژه کلان ملی بوده اند.

تانک کرار در رزمایش اخیر سپاه - پوشش نصب شده روی این تانک برای کاهش تشعشع فروسرخ کاربرد دارد

نکته قابل توجه دیگر مربوط به حوزه پیشران است. اصولا موتور یا سیستم پیشران برای هر تانک یا به صورت کلی تر یک وسیله نقلیه قلب تپنده و شاید مهم ترین جزء به حساب آید. در خانواده تی ۷۲ های تحویلی به کشور ما عمدتا و به صورت استاندارد از موتورهای سری وی ۸۴ با قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده می کنند. اخیرا بر اساس تصاویر منتشر شده توسعه یک دستگاه موتور با توان هزار اسب بخار در کشور انجام شده و برای ارتقاء تانک های تی ۷۲ مورد استقاده قرار گرفته که به نظر می رسد در استاندارد کرار نیز می تواند مورد استفاده قرار گرفته باشد. این ۱۶۰ اسب بخار اضافه شده به توان پیشران یک مسئله بسیار مهم برای حفظ توان تحرک تانک با وجود افزایش زره و بهره گیری از سیستم های الکترونیکی و اپتیکی جدید است.

در حقیقت بسیاری از نیازمندی های کشور برای توسعه توان زرهی در طرح هایی بعد از کرار نیز به وسیله این پروژه انجام و یک پایه قوی علمی و صنعتی برای کشور ایجاد کرده است.

خبر مهم درباره تی ۷۲ های سپاه

اما حضور کرار شاید اگر مهم ترین خبر این رزمایش بود، در عین حال یک نکته بسیار مهم دیگر نیز توسط فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص ناوگان تانک های تی ۷۲ سپاه اعلام شد که جای توجه خاصی دارد. سردار پاکپور اعلام کرد که سیستم کنترل آتش تانک های سری تی ۹۰ روسی  روی تانک های تی ۷۲ نیروی زمینی سپاه نصب شده است. با توجه به عدم اعلام مدل خاص، نمی توان به مصداقی به صورت ویژه اشاره کرد چرا که در تانک های تی ۹۰ بسته به نوع مدل چندین سیستم کنترل آتش طراحی و تولید شده اما آنچه می توان با اطمینان اعلام کرد این است که با نصب سیستم کنترل آتش جدید، اولا توانایی رزم شبانه تانک های تی ۷۲ سپاه ارتقاء پیدا کرده و در عین حال برد کشف و دیگری آنها نیز اضافه شده است.

توضیحات سردار پاکپور در خصوص ارتقاء تانک های T-۷۲

برای فهم بهتر باید به این مسئله اشاره کرد که تانک تی ۹۰ در حقیقت یک طرح بر اساس ارتقاء عمیق و ریشه ای تانک تی ۷۲ به حساب آمده و نصب سیستم های توسعه یافته برای سری تی ۹۰ روی خانواده تی ۷۲ امری است که با سهولت امکانپذیر است. همچنین در صحبت های سردار پاکپور به این مسئله اشاره شده که این اقدام توسط کارشناسان داخلی انجام شده و با این حساب می توان گفت که سیستم کنترل آتش تانک تی ۹۰ نیز به نوعی بومی سازی و در داخل کشور تولید شده است.

پهپاد مرموز سپاه دوباره رخ نشان داد

در جریان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ بود که یک فروند پهپاد انتحاری با طراحی بال مثلثی به نمایش درآمد که یک نمونه ابعاد اصلی از سیستم دفاع هوایی سام ۶ را هدف قرار داد. بر اساس اطلاعات موجود یگان های پهپادی حاضر در این تمرین صرفا از نیروی دریایی و زمینی سپاه بودند و می‌توان این گونه نتیجه گرفت که احتمالا یگان های پهپاد نیروی زمینی سپاه نیز به این پرنده بدون سرنشین مجهز شده اند.

پهپاد انتحاری در حال شیرجه نهایی روی هدف در تمرین نظامی اخیر

اصولا بحث پرنده های بدون سرنشین انتحاری در سالهای اخیر بدل به یک نیاز مهم برای نیروهای نظامی هوایی، دریایی و زمینی در اکثر نقاط جهان شدند. تحویل این سلاح راهبردی به نیروی زمینی سپاه را می توان یک گام مهم برای افزایش توانایی رزمی این نیرو به حساب آورد.

یک راکت انداز جدید برای یگان صابرین سپاه

تصاویر مربوط به حضور یگان عملیات ویژه نیروی زمینی سپاه موسوم به "صابرین" در این رزمایش حاوی یک نکته جالب بود و آن هم این که به نظر می رسد راکت انداز قارعه از محصولات مجموعه جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، به تولید انبوه رسیده و در اختیار این یگان قرار گرفته است.

راکت انداز جدید در اختیار نیروی های پیاده نظام سپاه

طبق اعلام، راکت انداز قارعه یک سلاح یک بار مصرف با کالیبر ۸۰ میلی متر و برد نهایی ۳۰۰  متر است که از جنس کامپوزیت ساخته شده و وزن کل سامانه ۸ کیلوگرم است. دو نکته بسیار مهم و تاکتیکی در خصوص سامانه قارعه وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از دستاوردهای بسیار خوب سپاه در سالهای اخیر -در حوزه رزم زمینی- می کند.

راکت‌انداز قارعه

اول، بحث توانایی این سلاح برای شلیک از فضای بسته و داشتن قابلیت پرتاب آرام یا سافت لانچ است. تصاویر آزمایش نیروی زمینی سپاه نیز نشان دهنده وجود این قابلیت در این راکت است. قابلیت شلیک راکت از فضای بسته از جمله توانایی های بسیار مهم در حوزه رزم پیاده نظام است که کشورهای بسیار محدودی در دنیا به دانش آن دسترسی دارند و برای نمونه حتی آمریکا نیز امروز راکت‌های سری ای تی ۴ را به صورت تحت لیسانس کشور سوئد تولید می کند.

آزمایش راکت انداز قارعه و شلیک از فضای بسته

دایره مشکی نفوذ مرحله اول و دایره قرمز انفجار ثانویه توسط راکت شلیک شده از سامانه قارعه

دیگر قابلیت بسیار مهم این راکت انداز، سر جنگی دو زمانه آن است. در این حالت سرجنگی بعد از نفوذ اولیه به درون یک هدف - مثل یک فضای بسته - منفجر شده و تخریب حداکثری را در فضای مورد نظر ایجاد می کند. این مسئله برای نیروهای پیاده نظام امروزی یک امتیاز فوق العاده محسوب می شود.

در گونه های مجهز به سرجنگی تک مرحله ای یا باید راکت آنقدر قدرتمند باشد که بتواند موج انفجاری زیادی را ایجاد و هدف را در پشت سازه نابود کند که معمولا این گزینه ها سنگین وزن و گران قیمت هستند اما راکت دو زمانه مورد استفاده در سامانه قارعه به کاربر این امکان را می دهد که از زوایای مختلف و بدون لزوما رویارویی مستقیم با هدف آن را هدف قرار داده و سر جنگی دوم هدف را نابود خواهد کرد.

مهمات با قابلیت Air Burst برای سپاه

مورد جالب دیگری که در این رزمایش شاهد بودیم استفاده از قابلیت Air Burst برای مهمات توپخانه ای سپاه بود. مهمات با این قابلیت که در کالیبرهای مختلفی در دسترسی هستند برای انفجار در ارتفاع مشخصی از سطح آب یا زمین تنظیم می شوند و با منفجر شدن در آن ارتفاع مشخص، حجم مشخصی از ترکش را در فضای پایین خود ایجاد می کنند. این کلاس از مهمات برای استفاده علیه قایق های تندرو، نیروهای پیاده دشمن در فضای باز یا نیروهای پنهان شده در سنگرها بسیار موثر هستند. در رزمایش اخیر البته سپاه از این مهمات برای شبیه سازی مقابله با اهداف دریایی استفاده کرد که باید گفت اثر این مهمات علیه اهداف دریایی سبک بسیار مخرب و مرگبار است.

انفجار گلوله های Air Burst بر بالای سطح آب در رزمایش اخیر سپاه

رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه نشان داد سامانه های جدید که در سالهای گذشته، به صورت آزمایشی و محدود تولید شده و حاصل سالها تحقیق و توسعه کارشناسان دفاعی کشورمان بوده، با سرعتی قابل توجه به صورت علنی و عملیاتی وارد سازمان رزم و میدان عمل شده اند تا نیروی زمینی نیز در مدرن سازی و دستیابی به سلاح ها و سامانه های جدید، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت رزمایش رزمایش پیامبراعظم گزارش دفاعی تانک کرار پهپاد انتحاری اخبار داغ نیروی زمینی سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یگان صابرین خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نیروی زمینی سپاه راکت انداز قارعه سیستم کنترل آتش رزمایش اخیر بسیار مهم فضای بسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد

روز جمعه وزارت دفاع اسپانیا تایید کرد که موشک‌های پاتریوت را به کی یف ارسال کرده و همچنین از تحویل خودرو‌های زرهی و تانک‌های لئوپارد خبر داد.

بنابر گزارش آر تی، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع اسپانیا، مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع این کشور در یک جلسه ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت را تایید و اعلام کرد قرار است آن‌ها تا چهار روز آینده وارد اوکراین شوند.

در این بیانیه آمده است که اسپانیا قصد دارد طی دو ماه آینده مسلسل‌های سبک و سنگین، خودرو‌های لجستیکی، نفربر‌های زرهی، سلاح‌های ضد تانک و توپ‌های خودکششی ارسال کند.

وزیر دفاع در ادامه گفت که مقدمات ارسال تعدادی تانک جنگی جدید لئوپارد برای انتقال به اوکراین بر اساس برنامه پیش می‌رود و اولین واحد‌ها تا پایان ژوئن آماده خواهند شد.

روبلز همچنین اعلام کرد که در چند ماه آینده مهمات ۱۵۵ و ۱۲۰ میلی متری به اوکراین تحویل خواهد شد.

پیش از این روزنامه «پیس» به نقل از منابع دولتی گزارش داده بود که اسپانیا تحت فشار ناتو و اتحادیه اروپا با تامین موشک‌های پاتریوت اوکراین موافقت کرده است.

اسپانیا دارای چهار پاتریوت است که یکی از آنها در ترکیه به عنوان بخشی از ماموریت ناتو برای محافظت از حریم هوایی ترکیه در برابر موشک‌هایی که احتمالا از تروریست‌های سوری پرتاب می‌شوند، مستقر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه و شباهت آن با لنست روسی
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • اسپانیا ارسال مهمات به اوکراین را تائید کرد
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان