Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر با وجود تاکیدات و گزارشات متعدد رسانه ای مبنی بر لزوم همدلی و هم افزایی برای حرکت استان گیلان در مسیر توسعه و پرهیز از سهم‌خواهی و سفارشات، اما همچنان از دور و نزدیک و در فضاهای متعدد رسانه ای و اجتماعی شاهد اصرار برخی نیروهای سیاسی و اجتماعی بر پیگیری امیال خود هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

البته بارها در این زمینه نیروهای سیاسی و اجتماعی و همچنین مدیریت ارشد استان گیلان بر فقدان سفارش و فشارپذیری تاکید داشته و خواهانه نگاه جمعی به شرایط استان شدند. حتی بارها استاندار گیلان در مراسمات رسمی، جلسات استانی و همچنین گفت و گو با مردم تاکید کردند که دولت سیزدهم و مدیریت استان گیلان به جناح وجریان خاصی بدهکار نیز و انتخاب مدیران را قربانی فشار و جَوسازی ها نخواهد کرد. 

" سرعت " رمز جدید عملیات فشار بر استاندار گیلان 

استاندار گیلان اخیراً نیز در نشست با مجمع ایثارگران استان بار دیگر از عملیات فشار نیروهای پشت پرده رمزگشایی کرد و اظهار داشت که انتخاب مدیران را فدای «سرعت» نخواهد کرد. 

کلمه سرعت که طی هفته ای اخیر بارها از سوی مسئولان استان برای تغییر مدیران یا تغییر وضعیت سرپرستی برخی نهادهای اجرایی استانی و شهرستان در فضای های نجازی و رسانه ای تکرار شده و اکنون نیز در حال بازنشر است تا بار دیگر شاهد دخالت نیروهای فشار بر مدیریت ارشد استان برای تحمیل مدیران محلی و منطقه ای باشیم.

این دخالت‌های نابجا که به اعتقاد فعالان و کارشناسان سیاسی فقط منافع شخصی را به دنبال دارد، مدتی است که در گیلان افزایش یافته و هم اینک تعدادی از افراد واحزاب سیاسی با فشار آوردن به استاندار، خواهان حضور نیروهای وابسته به خود در پست های مختلف مدیریتی به خصوص فرمانداری‌ها هستند.

البته استاندار گیلان طی هفته های اخیر با تاکید بر اینکه دور زدن استانداری را نمی پذیرد و اقتدار مدیریت باید حفظ شود، عنوان کرده بود در انتخاب مدیران و فرمانداران از نیروهای متعدد مشورت خواهد گرفت اما انتخاب مدیران به طور مستقیم بر عهده وی خواهد بود و در این زمینه از کسی فشار یا دستور نخواهد پذیرفت.

استاندار گیلان دولت آیت الله رئیسی را دولتی مردمی و جهادی عنوان کرد و بارها تاکید کرد: این دولت از دل مردم است و به گروه و حذب خواصی تعلق ندارد که به سهم خواهی آنان پاسخ دهد. 

نگاه فعالان سیاسی گیلان برای برون رفت از سهم خواهی‌ها

در سوی دیگر اما فعالان سیاسی نیز اعتقاد دارند که دخالت نیروهای موازی و سایر مسئولان در کار استاندار عملی نه تنها غیرقانونی، بلکه حتی ناپسند است. زیرا فقط منافع شخصی یا گروهی خاص در اینگونه رفتارها لحاظ می‌شود و به هیچ وجه منافع ملی درنظر گرفته نمی‌شود.

حتی فعالان سیاسی گیلان نیز به دخالت های بی مورد و نابجا گروهای حزبی و جناحی و حتی شخصی در انتصاب مدیران انتقاد کردند و برزمین ماندن برنامه های ملی و استانی، محرومیت مردم از خدمات و رفاه و همچنین سوختن فرصتهای استان را عواقب اینگونه رفتارها دانسته که پیشتر در چندین گزارش و مصاحبه قبلی خبرگزاری ایرنا گیلان منتشر شد. 

حال برای بررسی دقیق‌تر معادلات و آسیب های اینگونه سهم‌خواهی‌های شخصی و جناحی از سوی نیروهای مختلف درون استانی گفت و گویی کردیم با رئیس دوره ای خانه احزاب گیلان به عنوان نماینده این جامعه تا نگاه بهتری به مسئله داشته باشیم. 

رئیس دوره‌ای خانه احزاب گیلان درباره دخالت های افراد در وظایف مختلف مسئولان استانی به خصوص انتصاب مدیران از سوی نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: همه ما باید رعایت مسایل قانونی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی را سرلوحه خود قرار دهیم و به کارهایی که مربوط به خود ما است ورود کرده و از ورود به کارهایی که به ما مربوط نیست پرهیز کنیم.

داراب مجد افزود: هیچ شخصی از نیروها و گروهای حزبی گرفته تا حتی نمایندگان مردم در مجلس نیز حق سهم خواهی و حق دخالت در امور دستگاه‌های اداری را ندارند، زیرا انتخاب مدیران فقط در شرح وظایف استانداران است و خانه احزاب استان نیز این سیاست را طی چند سال اخیر و حتی زمان استاندارهای سابق رعایت کرده است.

وی ادامه داد: نیروهای سیاسی و اجتماعی داخل نباید برای انتخاب مدیری به مدیران ارشد استان فشار بیاورند، زیرا اینگونه دخالت‌ها فقط منافع شخصی را به همراه دارد اما باید آن چیزی را انجام دهیم که مصلحت مردم و نظام باشد.

این فعال سیاسی بیان کرد: افرادی که به چنین عرصه ای ورود می کنند و به دنبال شبکه سازی هستند فقط منافع شخصی را ملاک خود قرار خواهند داد، در حالیکه استان گیلان مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله کوه‌خواری، زمین‌خواری، مرداب خواری، رکود کارخانه‌ها و مشکلات زیست محیطی و عقب ماندگی اقتصادی و صنعتی دارد و بهتر است افراد بهتر است در اینگونه موارد که معضلات جامعه محسوب می‌شود، ورود کرده و برای حل آنان قدم بردارند.

مجد اضافه کرد: متاسفانه مشکلات و معضلات زیادی در گیلان وجود دارد و باید تمامی نیروهای استان حول یک مدیریت مرکزی پیگیر این موارد باشند، نه اینکه با دخالت‌های بی‌مورد، بر مشکلات بیافزایند. 

احزاب بازوان دولت و مجریان آن هستند

رئیس دوره‌ای خانه احزاب گیلان در ادامه به جایگاه احزاب اشاره و خاطرنشان کرد: احزاب بازوان دولت و مجریان آن هستند و اگر با هم در یک جناح و حزب نباشند، تاثیری در این امر نخواهد داشت و باید از دولت و مجریان دولت حمایت کنیم و با هم تعامل داشته باشیم تا چرخ توسعه با شتاب بیشتری به کار خود ادامه دهد و از طرف دیگر اینگونه دخالت‌های بی‌مورد، زیبنده نظام و استان گیلان نیست.

مجد هم‌جناح بودن با دولت را به معنای استفاده مسئولان فقط از یک جریان فکری ندانست و افزود: منظور این است که باید تمامی نیروهای سیاسی با هدف حل مشکل مردم با دولت حاضر همراه باشند و آن را یاری کنند. البته در این زمینه لازم است مسئولان نیز از توصیه ها و استعدادهای نیروهای سیاسی بهره ببرند. 

وی به ملتهب شدن فضای رسانه‌ای و مجازی در خصوص فشار بر استاندار گیلان برای تعیین بعضی از مدیران نیز اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم کدام تشکلها هستند که تمایلات سهم‌خواهانه دارند اما آنان باید نظر خود را با خانه احزاب در میان می‌گذاشتند نه اینکه در فضای مجازی و یا فضای رسانه‌ای به این موضوع بپردازند.

شایسته سالاری ملاک انتخاب مدیران نه سفارش و فشار

رئیس دوره‌ای خانه احزاب گیلان لازمه انتخاب مدیران اصلح را با اولویت شایسته سالاری عنوان کرد و گفت: استاندار باید در برابر هر فشار و سفارشی مقاومت کند و تمامی روزنه های فشار را بی‌اعتبار سازد. 

مجد اظهار داشت: استاندار باید مدیران را براساس سیاست‌ها، نیازمندی، برنامه‌ریزی و الگوی رفتاری دولت سیزدهم انتخاب کند که همواره بر خدمت به مردم تاکید داشته و خود را فراجناحی دانسته است.

وی با اشاره به تاکید آیت الله رئیسی بر عدم بدهکاری دولت به جریان خاصی گفت: استاندار نیز باید همین رویه را در گیلان پیش گیرد و تیم اجرایی خود را براساس خدمت به مردم و توان مدیریتی افراد تنظیم و منصوب کند.

 رئیس دوره‌ای خانه احزاب گیلان همچنین یادآور شد: البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد که نیروهای با استعداد، انقلابی ، متعهد و خدومی در تمامی جریان های سیاسی و اجتماعی استان وجود دارند که نماینده عالی دولت طبق صلاحدید خود می‌تواند از آنها بهره‌مند شود. 

مجد در خاتمه بیان کرد: به هرحال خانه احزاب و جریانهای سیاسی دلسوز گیلان و مردم، طبق قانون وظایف و مطالبات خود را دنبال می کنند و اگر هر شخص و یا جناحی، عقیده و نظری دارد می‌تواند آنها را صادقانه عنوان کند. اما نباید این درخواست‌ها شخصی باشد زیرا به طور حتم منافع شخصی موردپسند هیچ فرد و یا جناحی قرار نخواهد گرفت.

با توجه به موضع‌گیری سریع استاندار گیلان نسبت عدم سفارش پذیری و زیربار رفته به خواسته های نامعقول برای انتخاب مدیران و همچنین واکنش تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی به عدم دخالت نیروهای موازی و احزاب مختلف در انتخاب فرماندران و مدیران، انتظار می‌رود که این نیروها با درک شرایط و همچنین اولویت قرار دادن منافع استان از تمایلات شخصی خود پرهیز کنند.

از سوی دیگر بنا به گفته و نظر کارشناسان و فعالان سیاسی، با همدلی و اتحاد می توان به توسعه گیلان شتاب بیشتری بخشید و فقط در این خصوص مشکلات به حداقل کاهش یافته و مسیر توسعه این استان در جاده هموار قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها احزاب و انتخابات رشت مشارکت سیاسی گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: احزاب و انتخابات رشت مشارکت سیاسی احزاب و انتخابات رشت مشارکت سیاسی گیلان سیاسی و اجتماعی استاندار گیلان فقط منافع شخصی نیروهای سیاسی انتخاب مدیران فعالان سیاسی استان گیلان سهم خواهی رسانه ای دخالت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم

ایسنا/گیلان معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداختیم و توجه نکردیم، گفت: در جنگ روایت‌ها آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم و رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

محمد جلائی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» و جشنواره «فصلی رسانه‌های گیلان» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه اصحاب رسانه در یک کلام به عنوان رساننده پیام رسالت مهمی را بر عهده دارند، اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» فرصتی است تا از تلاش رسانه‌های استان در ایام برگزاری انتخابات و دعوت سرمایه‌های اجتماعی به مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای، تجلیل و قدردانی کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان افزود: نقش رسانه در بمباران اخبار و تحلیل‌ها و هجمه‌ رسانه‌های معاند که می‌توانست مانع مشارکت و حضور مردم در انتخابات شود، بسیار اثرگذار و مشهود بود.

جلائی گفت: به سبب تولیدات مختلف رسانه‌ای بالاترین مشارکت در آستارا با حضور ۷۲ درصدی مردم پای صندوق‌های رای رقم خورد و شهرستان تالش هم بیشترین انگیزه رقابتی را با ۶ داوطلب فعال در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت.

معاون سیاسی استانداری گیلان بیان کرد: در شهرستان مرزی آستارا پویشی توسط یک فرد با نگاه ویژه راه افتاد که ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات خیلی در دعوت و مشارکت مردم اثرگذار بود، در این پویش که به صورت کلیپ ۳ دقیقه‌ای تهیه شده بود اقشار مختلف با جملات «من رای می‌دهم برای وطنم، من رای می‌دهم برای آستارا، من رای می‌دهم برای حاج قاسم و غیره» علت حضور خود را عنوان می‌کردند و به همین دلیل آستارا شهر اول در مشارکت شد.

وی ادامه داد: اگر اینجا هستیم باید بدانیم آنچه که امروز اتفاق می‌افتد ثابت می‌کند رسانه در دو مسیر حکمت و موعظه حسنه در حرکت است؛ چرا کشورهای غربی حامی و دارنده رسانه با ابزار تمام عیار نتوانستند افکار عمومی را در حمایت از رژیم اشغالگر جذب کنند یا افکار عمومی را در خصوص فلسطین اقناع کنند زیرا در کنار حکمت، خرد و اندیشه، در نظر گرفتن عاطفه و احساس هم مهم است.

جلائی با اشاره به آیات ۵۴ و ۵۶ سوره زخرف بیان کرد: جلوه‌های دنیایی که امروز در محضر مدیا جلوه می‌کند در جهت تحقیر است، دشمنِ رسانه‌های با جهان بینی، رسانه‌هایی هستند که جامعه هدف‌شان را بدون در نظر گرفتن احساس تحقیر می‌کنند و زمینه پذیرش محتوای‌شان را باورمند می‌کنند. امروز در جهان فسادهای گوناگون را می‌بینید و رسانه‌هایی که در نکوهش ارزش‌ها، بی ارزشی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و با این کار الگو و سرمشق جدید را معرفی می‌کنند مثلا اگر انسان پول زیاد نداشته باشد، اگر نتواند به زیباترین‌ها دست یابد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه در ملاک ارزش‌گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران تقوا باید سرلوحه باشد، تصریح کرد: توجه به خوبی‌ها و ارزش‌ها در رسانه یک فن است و باید در تولید محتواها هوشیارانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه آنطور که در شأن رسانه بوده به رسانه نپرداخته‌ایم و توجه نکردیم، ادامه داد: در جنگ روایت‌ها و آنگونه که شایسته است به رسانه‌های‌مان توجه نکردیم و کاری انجام ندادیم لذا باید جبران کنیم.

جلائی یادآور شد: امروز رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، انگلیس و فرانسه شکست خورده در حوزه مدیا هستند زیرا انسان‌ها امروز در دنیا یک رسانه شدند و موج آزادی‌خواهی فلسطین و حمایت از مردم مظلوم فلسطین در دنیا راه افتاده است.

معاون سیاسی استانداری گیلان با تاکید بر اینکه باید جلسات با جراید و اصحاب رسانه مستمر برگزار شود، گفت: آسیب‌هایی وجود دارد که رسانه باید شناسایی، تحلیل و بررسی کند و راهکار تخصصی ارائه دهد. رسانه باید به نواقص و کاستی‌ها ورود کند و حتی به صورت تخصصی به حوزه‌های مختلف عمران، انتخابات، راه، کشاورزی، تصادف، جمعیت، فرزندآوری و غیره بپردازد، پس باید رسانه‌ها را جدی‌تر ببینیم.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • فشار بن گویر بر نتانیاهو: نخست وزیر قول حمله به رفح و عدم پایان جنگ را داده است
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • کار تن‌هاخ در یونایتد با اخراج رونالدو تمام شد!
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • قطعی ۲ ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر
  • میزگرد تخصصی مهر گیلان برگزیده جشنواره در مسیر انتخاب شد