Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@07:09:45 GMT

ماهی را کباب کنید سالم‌تر است

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۷۷۴۶

ماهی را کباب کنید سالم‌تر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، جعفر میلانی، خالق کلکار، پریسا فلاح پژوهشگران گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هستند که در جریان یک کار پژوهشی روی سه گونه ماهی دریای خزر به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد کباب کردن ماهی میزان آلایندگی گوشت آنان به فلزات سنگین را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پژوهشگران ۹ عدد ماهی از سه گونه پرمصرف دریای خزر شامل ماهی سفید ،کپور و کفال را از بازار ماهی فروشان ساری تهیه و به آزمایشگاه منتقل کردند تا با انواع روش‌های پخت مشخص کنند کدام یک از چهار روش ماکروویو، گریل کردن، کباب کردن و سرخ کردن می‌تواند باقی مانده فلزات سنگین در گوشت این ماهیان را بیشتر کاهش دهد.

پژوهشگران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هر سه گونه ماهی را پخت و سپس میزان هشت فلز سنگین سرب، کادمیوم، آرسنیک، روی، مس، نیکل، کروم و منگنز را در بافت آن‌ها اندازه‌گیری کردند.

یافته‌های این پژوهشگران که به شکل مقاله علمی در فصل‌نامه پژوهش‌های صنایع غذایی منتشر شده است نشان داد فرآیند پخت باعث کاهش کادمیم در ماهی سفید شده است و کمترین میزان کادمیوم نیز در ماهی سفید کباب شده مشاهده می‌شود

این پژوهش نشان داد گریل کردن و مایکروویو ماهی سفید با روش پخت گریل و مایکروویو باعث کاهش کروم شده است و بیشترین میزان نیکل در ماهی سفید کباب شدهآن مشاهده شد و نمونه گریل شده آن کمترین میزان نیکل را داشت.

نتیجه نهایی در خصوص ماهی سفید نشان می‌دهد در ماهی سفید فقط روش کباب کردن باعث کاهش معنی‌دار فلز مس شده است و دیگر روش‌ها تاثیری در کاهش این آلاینده نداشت

یافته‌های این پژوهشگران در خصوص ماهی کفال نیز نشان داد همه روش‌های پخت باعث کاهش معنی‌دار عنصر مس شدند، اما در سرخ کردن کمترین میزان این عنصر مشاهده شد.

مقدار روی نیز در دو ماهی کفال و کپور اندازه گیری و مشخص شد نسبت به سایر عناصر به صورت چشم‌گیری بیشتر است، اما شیوه کباب کردن سبب کاهش این عنصر در گوشت ماهی کپور و کفال می‌شود

بررسی‌های این محققان نشان داد در ماهی کفال و کپور بیشترین کاهش فلزات سنگین مربوط به نمونه‌های سرخ‌شده است و کباب کردن و گریل کردن باعث کاهش معنی‌دار منگنز می‌شود.

مجموع بررسی‌های این محققان نشان داد که ماهی سفید سالم‌ترین گونه از نظر وجود فلزات سنگین و ماهی کپور ناسالم‌ترین ماهی از بین این سه گونه ماهی بودند وبین روش‌های مختلف پخت، کباب کردن و پس از آن گریل کردن باعث بیشترین کاهش در مجموع فلزات سنگین سه ماهی و مایکروویو در اکثر موارد باعث حفظ این آلاینده‌ها در ماهی می‌شود.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کباب ماهی ماهی مازندران خوشمزه ترین ماهی ماهی سفید فلزات سنگین گریل کردن باعث کاهش کباب کردن سه گونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۷۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوع شدن صید ماهی مرکب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ بیژن ساسانی پور گفت: با توجه به بررسی‌های میدانی صورت گرفته از سوی کارشناسان بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر پژوهشکده میگوی کشور، و به منظور حفظ ذخایر مولدین ماهی مرکب و همینطور بازسازی ذخایر آنها برای سال‌های آینده، صید ماهی مرکب در آب‌های استان بوشهر ممنوع است.

وی در ادامه از صیادان و تشکل‌های صیادی استان خواست در راستای اجرای هر چه بهتر ممنوعیت صید ماهی مرکب، از صید این نوع ماهی خودداری کنند.

ساسانی پور افزود: در این راستا نظارت کامل بر روند اجرا صدور مجوز صید انجام و یگان حفاظت منابع آبزیان با متخلفین برخورد خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • (ویدیو) طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • طرز تهیه سیب زمینی توپی سوخاری با مغز پنیری (فیلم)
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ پخت دیدنی چاپلی کباب به سبک آدم خان (فیلم)
  • ماهی که روی دو پا راه می‌رود!
  • ماهی وقتی ایده ای برای « نما » باشد! (عکس)
  • ممنوع شدن صید ماهی مرکب