Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدرضا عبدالهی، معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: یک میلیون اصله نهال از نوع گونه‌های بومی تولید شده در استان تا پایان فرورودین۱۴۰۱ در ۵۵۰هکتار از فضا‌های خالی جنگل‌های آسیب دیده و مخروبه استان در قالب طرح‌های جنگل کاری کاشته می‌شود.

او با اشاره به فصل کاشت نهال در استان از اوایل دی تا اواخر فروردین سال بعد افزود: این طرح در قالب (سند پویش مردمی و نهال کاری) با مشارکت وزارت کشور، دستگاه‌های اجرایی گیلان، شورای امنیت ملی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، برای حفظ و توسعه منابع طبیعی و مقابله با ریزگرد‌ها در استان اجرای می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همچنین از اجرای طرح (هر ایرانی؛ یک نهال) و (هزار اصله نهال به ازای هر شهید)، به مناسبت روز درختکاری امسال خبر داد و افزود: شهرداری‌ها نهال‌های مورد نیاز در برنامه درختکاری امسال را تامین کرده و در محوطه ادارات، سازمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و راه‌های استان کاشته می‌شود که در این طرح دستگاه‌های اجرایی می‌توانند درخت میوه هم بکارند.

محمدرضا عبدالهی با بیان اینکه قرار است جنگل‌های گیلان به میزان ۸۰۰هکتار توسعه یابد، گفت: در این طرح، گونه‌های بومی مطابق با جغرافیای هر منطقه، در حدفاصل جنگل و مرتع کاشته می‌شود.

او تصریح کرد: طرح صیانت از جنگل‌های گیلان از سال۸۱ آغاز شده و تا کنون به مساحت ۸هزار و ۵۰۰هکتار در استان رسیده است.

 

انتهای پیام/م.‌ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی وزارت کشور جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۷۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • کاشت بیش از ۶۵۰ اصله نهال در ورودی شهر بوشهر
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • پرداخت تسهیلات و تجهیزات حمایتی به خانوارهای آسیب دیده شفتی
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی