Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شکرچی‌زاده که برای شرکت در همایش ملی پیامدهای اجتماعی زلزله (۵-۶ دیماه) در سالروز هجدهمین زلزله فاجعه بار بم به این شهرستان سفر کرده بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: الحاق اراضی واقع در جنوب جاده بم که مورد توجه مسئولان این شهر بود به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهر نیاز به گسترش و ساخت و ساز جدید دارد الحاق اراضی جدید(۷۳ هکتار در جنوب جاده بم)می‌تواند کمک بزرگی برای توسعه شهر باشد تا دیگر نیازی به قطع درختان وجود نداشته باشد و شرافت بم نیز در جایگاه خودش باقی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکرچی زاده افزود: قنات های ثبت جهانی و نخل‌های بم ناموس این شهرستان به حساب می آیند زیرا قطع این نخل ها ارزش تاریخی بم را زیر سوال می‌برد در همین راستا تمامی مردم بم باید خود را پاسبان و پاسدار حفاظت از این نخل ها بدانند.

ضوابط ساخت و ساز با درجه اهمیتشان

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین به موضوع دیگر اهمیت رعایت ضوابط ساخت و ساز در گسل بم- بروات اشاره و تاکید کرد: دغدغه‌ مهم ما گسل بم- بروات است که براساس قرارداد سال ها قبل بین شهرداری و مرکز تحقیقات بررسی‌هایی در این زمینه انجام خواهد پذیرفت.

وی افزود: قاعدتا در بخشی از این اراضی چنانچه در محدوده‌ پهنه گسل‌های اصلی قرار گیرد ضوابط ساخت و ساز به طور حتم باید رعایت شود.

شکرچی زاده تصریح کرد: براساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخت و ساز ساختمان های «بااهمیت بسیار زیاد» در پهنه گسل ها ممنوع است اما ساختمان های با اهمیت زیاد، متوسط و کم مجاز است ولی باید ضوابط مربوط به این ساخت و سازها که از آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان دربرابر زلزله) هم سختگیرانه تر است رعایت شود.

به گفته وی اگر بیمارستانی در پهنه گسل باشد درصورت امکان جابه جایی باید جابه جا شود و اگر امکان جابه جایی ندارد حتما باید مقاوم سازی شود و از گسترش آن نیز خودداری به عمل آید تا اینکه به پایان عمر مفید ساختمان برسد.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: باید ساخت و سازها به گونه‌ای باشد که به زلزله به عنوان یک رخدادطبیعی نگاه کنیم نه خطر؛ مانند کشور ژاپن باید یادبگیریم با زلزله زندگی کنیم و خسارت هایمان را به حداقل برسانیم.

منابع مالی برای پیشگیری

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: در کشور در مقوله سیل، فرونشست و زلزله اگر منابع مالی کافی برای پیشگیری اختصاص داده شود خسارت کمتری خواهیم داشت البته این نگاه کم کم ایجاد می شود ولی تا نقطه ایده آل هنوز فاصله داریم.

به گفته شکرچی زاده مردم نیز باید به کیفیت ساختمان اهمیت بدهند و ساختمانی خریداری کنند که مقررات آیین نامه ۲۸۰۰ در آن رعایت شده باشد.

آمادگی مستندسازی ارگ بم

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر بم بسیار اهمیت دارد و از آنجا که ارگ بم در حال بازسازی است اعلام کردیم در صورت نیاز به کمک فنی مرکز تحقیقات آمادگی لازم وجود دارد تا مستندسازی های لازم را انجام دهد.

شکرچی زاده تاکیدکرد: بازسازی و مرمت سازه‌های آسیب دیده‌ فرهنگی و تاریخی با اهمیت هستند و ارزش جهانی دارند چون برگ‌هایی از تاریخ جهان در ارگ بم هنوز ناگشوده وجود دارد که باید از این میراث جهانی همگی محافظت کنیم.

وی اضافه کرد: شهر جهانی بم به عنوان یک میراث جهانی فقط به مردم بم و ایران تعلق ندارد بلکه متعلق به تمامی مردم جهان است که باید از آن حفاظت و حراست کرد.

۳ هزار کوچه خاکی بم و ضرورت پیگیری ملی

این مسئول وزارت راه و شهرسازی درباره سه هزار کوچه خاکی بازمانده از زلزله بم نیز گفت: یکی از درخواست های مسئولان شهرستان بم دریافت قیر برای آسفالت این کوچه های خاکی بود که قبلا هم مقادیری قیر برای بافت فرسوده اختصاص یافته بود اما کفایت نمی کند؛ به همین دلیل در سطح وزارت پیگیری های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد تا منابع جدیدی در اختیار شهر بم قرار گیرد و وضعیت بهتر شود.

شکرچی زاده اظهارامیدواری کرد فعالیت‌های همه‌جانبه‌ای که در سطح ملی انجام شده بتواند این غم خیلی عمیق زلزله سال ۸۲ را آرام آرام از این شهر دور کند و هرچه زمان می گذرد بتوان شادی و نشاط را جایگزین آن بخصوص در نسل های جدید مشاهده کرد.

شرکت کنندگان در همایش پیامدهای زلزله در آیین اختتامیه

به گزارش ایرنا این مصاحبه با شکرچی زاده شامگاه دوشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه همایش ملی پیامدهای اجتماعی زلزله انجام شد.

زلزله پنجم دیماه سال ۸۲ در شهر بم واقع در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان، این شهر را به تلی از آوار تبدیل کرد و طبق آمارهای رسمی افزون بر ۳۰ هزار کشته برجا گذاشت؛ گرچه برخی منابع تلفات را تا افزون بر ۵۰ هزار نفر تخمین می زنند.

ارگ بم و منظر این شهر تاریخی به همراه ۲ قنات اکبرآباد و قاسم آباد در این شهرستان ثبت جهانی هستند؛ همچنین بخشی از کویر ثبت جهانی لوت که از شهداد کرمان امتداد دارد نیز در محدوده این شهرستان قرار گرفته است. استان کرمان همچنین چند اثر ثبت جهانی دیگر دارد و در مجموع با هشت اثر جهانی، بیشترین آثار جهانی را بین استان های کشور از آن خود کرده و از حیث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جایگاه منحصربه فردی برخودار است. باغ شاهزاده ماهان، قنات جوپار، روستای دستکند و صخره ای میمند و نیز گلیم ثبت جهانی شیرکی پیچ و روستای دارستان شهرستان سیرجان به عنوان دهکده جهانی و خاستگاه بافت این گلیم از دیگر آثار جهانی کرمان به شمار می روند.

برچسب‌ها مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرمان وزارت راه و شهرسازی بم ارگ بم زلزله سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پروندهٔ خبری هجدهمین سالگرد زلزله بم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کرمان وزارت راه و شهرسازی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کرمان وزارت راه و شهرسازی بم ارگ بم زلزله سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی شکرچی زاده ساخت و ساز ثبت جهانی ارگ بم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۸۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

استاندار اصفهان در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان گفت:بیش از ۲۴ مصوبه حاصل بازدید از مناطق شرق و مابقی مصوبات در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان به نفع مردم شرق اصفهان به تصویب رسید.

 سید رضا مرتضوی با بیان اینکه در این سفر یک روزه نقد یک طرفه‌ای از خدمات دستگاه‌های اجرایی نبود، اما پاره‌ای کمبود‌ها متذکر و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ارائه شد افزود:  این همدلی مردم در منطقه شرق اصفهان بسیار ارزشمند است، زیرا نگاه امیدوارانه ما را به اهداف بیشتر نزدیک می‌کند.


او ادامه داد: انتظار داریم دستگاه‌های اجرای به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی در ادامه مسئولیت کوتاهی نکنند و به رضایتمندی مردم اهتمام ویژه داشته باشند.

مرتضوی با اشاره به اینکه ناامیدی سم مُهلک برای افرایش بهره‌وری و کار است، بیان داشت: خواستار اجرای مصوبات و مطالبات مردمی از سوی دستگاه‌های اجرایی هستیم.

او با اشاره به نیاز احداث چندین جایگاه پمپ بنزین در مناطق شرق اصفهان  افزود: با توجه به نیاز مردم منطقه هر چه زودتر سازوکار احداث پمپ بنزین محلی اندیشیده شود.

استاندار اصفهان ملاقات مردمی، بررسی مسائل و مشکلات ۸۰ نفر از مردم شرق اصفهان را از دیگر اقدامات سفر یک روزه بر شمرد و یادآور شد: مصوبات با زمانبندی و در همه ابعاد به تصویب رسید و تمامی دستگاه‌ها در زمان مقرر باید به اتمام برساند.


او خاطر نشان کرد: مصوبات با نگاه متوازن و شامل نقاط حادثه خیز، گره ترافیکی، نصب علائم، اصلاح هندسی، نصب چراغ، روکش آسفالت و نیز کاربری کشاورزی و نیز مطالبات ورزشی، احداث استخر و آموزشی و درمانی به تصویب رسید.
مرتصوی تاکید کرد:مصوبات این سفر مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرد و در آینده سفری به مناطق غرب، شمال و مناطق۱۵گانه صورت می‌گیرد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این جلسه  با بیان اینکه بازگرداندن اتباع خارجی غیرمجاز  از دغدغه‌های مردم منطقه شرق است گفت:در خصوص اتباع خارجی نه باید افراط و نه تفریط داشته باشیم، مهاجرپذیری یکی از مسائلی است که در همه کشور‌های دنیا وجود دارد و کشور ما و اصفهان نیز از آن مستثنی نیست.

محمدرضا جان‌نثاری افزود: در مورد بازگرداندن اتباع خارجی غیرمجاز آنچه که موجب نگرانی شده تحلیل بافت جمعیت در برخی مناطق اصفهان به دلیل حضور اتباع خارجی است.


 او  با اشاره به اینکه ساماندهی اتباع خارجی نخستین رویکردی است که در این خصوص دنبال می‌کنیم گفت: هرچند که در ۱۲ شهرستان استان ممنوعیت حضور اتباع را داریم، اما این قانون در دوره‌هایی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان بیان کرد: سال گذشته بیش از ۶۰ درصد از اتباع خارجی غیرمجاز را دستگیر و به صورت روزانه چند هزار نفر را به کشورشان بازگرداندیم.


جان‌نثاری خاطرنشان کرد: معتقد هستیم حتی یک تبعه خارجی غیرقانونی نیز نباید در کشور و استان اصفهان حضور داشته باشد از این رو بازگرداندن اتباع غیرمجاز را با جدیت ادامه خواهیم داد هرچند که نیاز است مردم نیز در این خصوص همکاری و همراهی داشته باشند.


او ادامه داد: در مورد حضور اتباع خارجی غیرمجاز در بخش مرکزی اصفهان نیز با همکاری فرماندار اصفهان تلاش می‌کنیم تا این موضوع را ساماندهی کنیم.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بخش مرکزی شهرستان اصفهان قلب منطقه شرق استان است،  گفت: بخش مرکزی اصفهان یک بخش مهم پر تردد است، اما در بدترین شرایط جاده‌ای به سر می‌برد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هنوز مطالبه مردم در موضوع روکش آسفالت در شرق اصفهان محقق نشده ادامه داد  : زیر گذر زردنجان نیاز به عزم جدی در زمینه عمرانی و رفع نقاط حادثه‌خیز دارد.


او تصریح کرد:مهمترین مسئله شرق اصفهان آب و وابستگی معیشت مردم به کشاورزی است، اما در این زمینه هنوز تلاش‌های ما برای تحقق مطالبه کشاورزان به ثمر نرسیده است.

 فرماندار اصفهان نیز با اشاره به اینکه اصفهان شهرستان برخورداری نیست، گفت:این نابرخورداری موجب شده است که در اعتبارات و بودجه‌های کشور موانعی بر سر راه ادارات کل قرار گیرد.


محمدعلی احمدی افزود: در منطقه شرق اصفهان و نیز حلقه چهارم ترافیکی شرق اصفهان در منطقه ۱۵ بازدید میدانی، مردمی و امیدآفرینی بین مردم منطقه صورت گرفت.


فرماندار اصفهان ادامه داد؛ پیش‌بینی شده در روز‌های آینده از نقاط مختلف شهری اصفهان، مناطق حاشیه‌ای و منطقه‌ای بازدید و ظرفیت‌ها احصاء شود.


وی ادامه داد:مشکلات و چالش‌ها و ظرفیت اقتصادی بررسی شده است، اما به نظر می‌رسد، باید نگاه برخوردار به اصفهان داشت.
احمدی گفت: در برخی از امور نیز غفلت‌هایی هم در شهرستان‌ها صورت گرفته، اما این مسئله به شهرستان‌های هایی که نماینده‌ای ندارد برمی‌گرد که این مستلزم تدابیر ویژه است.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه در این محدوده ۱۸۰ روستا وجود دارد گفت:در ماه‌های پیش رو باید وقت بیشتری برای اقدامات مشترک بگذاریم، زیرا همکاری بین بخشی یک ضرورت است.


عباس مقتدایی افزود:استاندار اصفهان باید در عملکرد مدیران بازنگری و ارزیابی انجام دهد، زیرا بخشی از انجام کار به مدیران و نحوه فعالیت آنها برمی‌گردد.


نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس دوازدهم در آستانه شکل گیری است و از این پس سرمایه اجتماعی برای ما بسیار اهمیت دارد و همکاری مجلس و دولت می‌تواند به بالاترین سطح سرمایه اجتماعی برسد.


او  ادامه داد: جلسه مشترکی برای وفاق و همدلی بین نمایندگان مجلس اصفهان برگزار شده و انتظار همکاری متقابل نمایندگان مجلس و استانداری را داریم.


به گزارش ایرنا، احداث کلانتری درحصه، زیار، بهارستان، شهید کشوری، رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در شهرستان‌های بخش مرکزی، تکمیل طرحهای نیمه تمام ورزشی، پیشبینی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستای محمدآباد، احداث کتابخانه، رفع معضلات زیست محیطی واحد‌های دامداری بزرگ، شبکه فاضلاب قهجاورستان، رفع مشکل آب و مخرن ذخیره آب، احداث جاده دسترسی پل راه آهن زردنجان بخشی از مصوبات جلسه ۶ ساعته شورای اداری بود.


بخش مرکزی اصفهان شامل ۶ دهستان به نام‌های براآن شمالی، براآن جنوبی، جی، کرارج، قهاب شمالی و قهاب جنوبی و ۳ شهر به نام‌های بهارستان، قهجاورستان و خوراسگان است که تعداد ۷۸ روستا و تعدادی مزرعه است.

 حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، بازدید از محور ورودی اشکاوند و محور دشتی، حضور در کبوترآباد، کاروانسرای شهر زیار و محل احداث کلانتری، کوره‌های گچ، مزرعه گورت، رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان، مسکن مهر و اقدام ملی قهجاورستان، دیدار با منتخبین و مؤثرین فرهنگی و اجتماعی شرق شهرستان اصفهان، دیدار مردمی و برگزاری شورای اداری استان و شهرستان (ویژه شرق شهرستان اصفهان) از جمله برنامه‌های استاندار اصفهان در این سفر شهرستانی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • ۵۰ مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • اتخاذ بیش از ۵۰ مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
  • رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا
  • رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند