Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@03:10:11 GMT

عید در جلفا

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۸۱۴۰

عید در جلفا

از خیابان حکیم نظامی اصفهان که بگذریم، متوجه تابلوی کوچکی می‌شویم که روی آن نوشته شده است: جلفا. اینجا تفاوت را با تمام شهر می‌شود حس کرد. کوچه و خیابان‌های سنگفرش شده، ساعت‌های بلند قامت، کلیساها و یکشنبه‌های خلوت و تعطیل محله.

روزنامه ایران/ جشن کریسمس معروف‌‌ترین جشن در جهان است که در آیین مسیحیت به‌ منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) و سال نو میلادی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر به تاریخ شمسی چهارم دی ماه جشن می‌گیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه جشن شب کریسمس را در ششم ژانویه یا ۱۶ دی برگزار می‌کنند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان روز ولادت حضرت مسیح پاس می‌دارند.

ارمنی‌‌ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشور ایران هستند که بیشتر در شهر‌های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهر‌ها سکونت دارند و جمعیت حدودی آنها در ایران، یکصد هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این جمعیت حدود 8 هزار ارمنی در استان اصفهان و محله جلفا زندگی می‌کنند.

از همین رو محله جلفا اصفهان دارای کلیسا‌های زیادی است که یکی از معروف‌‌ترین‌‌ آنها، کلیسای وانک است. کلیسای وانک یکی از قدیمی‌‌ترین و زیباترین کلیساهای ایران است. این کلیسا به یکی از بناهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان و کشور تبدیل شده است. امسال این کلیسای معروف جهانی میزبان ارامنه و حتی بخشی از مسلمانان است.

شهردار اصفهان به جشن مسیحیان می‌رود

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: منطقه جلفا یک منطقه قدیمی و با بافت تاریخی است که نزدیک به 8 هزار نفر از همشهریان ارامنه ساکن آن هستند. این منطقه که به نوعی منطقه توریستی به حساب می‌آید، تا پیش از شیوع بیماری کرونا گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. امیدواریم در سال جاری و با روند کاهشی این بیماری دوباره شاهد افزایش گردشگران به این منطقه از شهر باشیم.

احمد رضایی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال نو میلاد حضرت مسیح(ع) افزود: در این منطقه هر سال مراسم کریسمس و سال نو میلادی برگزار می‌شود اما مدت دو سال است به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم به صورت بسیار محدود برپا شده است. اما امسال با روند کاهشی این بیماری سعی شده است تا برای گرامیداشت کریسمس و سال نو میلادی جشن میلاد حضرت مسیح (ع) باشکوه‌تر از دو سال قبل گرفته شود.وی با بیان اینکه نورپردازی و تزئین خیابان‌های جلفا از جمله اقدامات شهرداری برای برگزاری این مراسم است، اظهار داشت: این نورپردازی و آذین‌بندی در سه بخش جلوی کوچه کلیسای وانک، داخل کلیسا و میدان جلفا انجام شده است. همچنین از جمله برنامه‌های شب سال نو میلادی، برگزاری برنامه‌ای با مبحث مفهومی در قالب غیبت حضرت مسیح(ع) و حضرت قائم (عج) با توجه به ایده‌ها و اندیشه‌ها و با شکلی متفاوت برگزار خواهد شد.

این مسئول از حضور شهردار و اعضای شورای شهر اسلامی در شب میلاد مسیح در میان ارامنه خبر داد و عنوان کرد: به منظور گرامیداشت سال نو میلادی و تبریک به هموطنان ارامنه، قرار است شهردار استان اصفهان با جمعی از اعضای شورای شهر برای تبریک گفتن به کلیسای وانک بیایند و خود را در شادی این هموطنان اقلیت سهیم کنند.
رضایی با تأکید بر اینکه منطقه پنج به دلیل مجاورت با پل‌های تاریخی سی ‌و سه ‌پل، مارنان، کوه صفه و محله جلفا ویژگی‌های توریستی منحصر به فردی را در خود جای داده، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این منطقه و به منظور جذب هر چه بیشتر توریست، نیاز است سیاستگذاری‌ها در سطح ملی، استانی و بخشی لحاظ شود. در همین زمینه امسال بخش‌های مختلفی از منطقه جلفا که منطقه تاریخی و قدیمی است مورد اصلاح و قسمتی از خیابان این منطقه سنگفرش شده و این کار همچنان ادامه دارد و خوشبختانه مورد توجه و استقبال اهالی منطقه نیز قرار گرفته است.

وی به حضور پیروان ادیان مختلف از جمله مسلمان، مسیحی، زرتشتی، کلیمی و همزیستی مسالمت‌آمیز آنها در کنار یکدیگر که از ویژگی‌های خاص این منطقه است پرداخت و ادامه داد: همین امر سبب شده به جهت ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان منطقه، پروژه‌های محله محور در دستور کار قرار گیرد. پس از تکمیل ساماندهی گذر چهارسوق، خواجه عابد، سنگتراش‌ها، فرانسوی‌ها در محدوده جلفا در دو سال گذشته در ادامه ارتقای کیفی محلات با برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، به طوری که تمام پروژه‌های عمرانی با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می‌گیرد و با اجرای این پروژه روان‌سازی ترافیک و پیرایش منظر شهری در این خیابان احیا خواهد شد.

آریس داوودی، رئیس دفتر خلیفه‌گری اصفهان و جنوب ایران نیز در گفت‌وگو با «ایران» درخصوص برگزاری مراسم سال نومیلادی گفت: با آغاز کریسمس مصادف با یک دی‌ماه به طور روزانه از ساعت 8 صبح تا 20 ما میزبان افراد هستیم و تاکنون روزانه بیش از 3 هزار نفر از کلیسای وانک دیدن کرده‌اند.

وی با بیان اینکه 6 ژانویه جشن میلاد مسیح (ع) گرفته می‌شود، افزود: جمعه شب مصادف با 10 دی ماه مراسم سال نو میلادی آغاز می‌شود که ضمن برگزاری آتش بازی، مراسم سال نو انجام خواهد شد. همچنین در پنجشنبه 16 دی‌ماه روز میلاد مسیح با برگزاری مراسم مذهبی در کلیسای وانک و دیگر کلیساها برپا خواهد شد.

وی تعداد کلیساهای منطقه جلفا را 13 مورد عنوان کرد و بیان داشت: در تمامی این کلیساها خلفا میزبان هموطنان است و از اول دی‌ماه ما شاهد حضور هزاران نفر در منطقه جلفا برای برپایی جشن هستیم و این مراسم هر روز تا پاسی از شب ادامه دارد. همچنین با توجه به اینکه در ایام فاطمه قرار داریم به احترام مسلمانان و مودت با آنان سعی شده است در این مراسم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان شور و حال همیشگی را نداشته باشد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سال نو میلادی سال نو میلاد کلیسای وانک منطقه جلفا حضرت مسیح خواهد شد دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۸۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه ۷ اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان از افزایش لوکس نوری در بوستان‌های سطح این منطقه خبر داد و گفت: افزایش لوکس نوری باغ فدک نیز شامل تعویض ۲۰۰ عدد سر چراغ با هزینه بالغ بر یک میلیارد و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال انجام شده است.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای سال جاری افزایش حجم کمی و کیفیت نور و روشنایی بوستان‌های سطح منطقه ۷ در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: نورپردازی‌های شهری از جمله عناصر تأثیرگذار در فضاهای قابل استفاده شهروندان است و تأثیر بسزایی در زیبایی و آرامش‌بخشی محیط شهری دارد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: نورپردازی اصولی المان‌های شهری و فضای سبز علاوه بر زیبایی‌های بصری به آن مکان هویت می‌بخشد و تصویر منحصر به فردی برای مردم محلی و مسافران ایجاد می‌کند.

سلطان‌آقایی ادامه داد: در همین راستا منطقه ۷ شهرداری اصفهان اقدام به افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان بوستان بنفشه، بوستان صفا، مادی فرسخ، باغ فدک و سایر بوستان‌های خطی منطقه را نام برد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش لوکس نوری بوستان بنفشه واقع در خیابان فلاطوری شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ‌های جدید به تعداد ۸۰ عدد با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: افزایش لوکس نوری بوستان صفا، واقع در ابتدای خیابان فلاطوری نیز شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ جدید به تعداد ۴۵ عدد با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال صورت گرفته است.

سلطان‌آقایی افزود: با توجه به درخواست‌های مردمی، افزایش لوکس نوری مادی فرسخ در خیابان کاوه نیز شامل تعویض سری چراغ و نصب چراغ‌های جدید به تعداد ۲۹ عدد با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نقش محوری باغ فدک در توسعه گردشگری شهر اصفهان گفت: افزایش لوکس نوری باغ فدک نیز شامل تعویض ۲۰۰ عدد سر چراغ با هزینه بالغ بر یک میلیارد و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در باغ فدک ۴۰ عدد پروژکتور ۲۰۰ وات ال‌ای‌دی با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد ریال و ۹۰ پروژکتور ۱۰۰ وات نیز با هزینه بالغ بر چهار میلیارد ریال خریداری و نصب شده است.

کد خبر 750500

دیگر خبرها

  • نصب ۳۵ هزار پلاک‌ آبی هوشمند در منطقه ۵ اصفهان
  • آغاز عملیات روکش و لکه‌گیری آسفالت معابر منطقه ۸ اصفهان
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • هدر رفت آب در اردستان ۳ درصد کاهش یافت
  • افزایش لوکس نوری در بوستان‌های منطقه ۷ اصفهان
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • مراسم تشییع پیکر مطهر ۴ شهیدتازه تفحص شده - اصفهان
  • مراسم تشییع پیکر ۴ شهید در اصفهان آغاز شد
  • آغاز مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان/ هیئتی به وسعت خیابان‌های شهر به راه افتاد
  • مراسم تشییع شهدای تازه تفحص شده در اصفهان آغاز شد