Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@02:30:25 GMT

غرب و تکمیل تاریخ موزه ها با آثار به یغما رفته!

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۸۷۳۱

غرب و تکمیل تاریخ موزه ها با آثار به یغما رفته!

به گزارش خبرنگار مهر، کشورهای همسایه و البته ایران از قرن‌ها پیش تا کنون به دلیل داشتن تمدن باستانی و قدمت آثاری که در خاک این کشورها نهفته است، مورد توجه، تعرض و حتی حسادت کشورهایی است که تمدنی به قدمت سرزمین ایران نداشته اند. اما اکنون نگاهی به موزه‌های آنها نشان می‌دهد که این کشورها چقدر توانسته اند از آثار سرزمینی کشورهای خاورمیانه موزه‌های خود را پر کنند حتی برای خود تاریخ جعلی بسازند یا میراث و فرهنگ این کشورها را به غارت ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه لوور به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین موزه‌های جهان در فرانسه مملو از آثار کشورهای دیگر است آثاری که یا به یغما رفته یا در اثر قراردادهای ننگین به این کشور رفته اند. موزه‌های بریتانیا و روسیه نیز همین طور است.

عراق، افغانستان، ایران، مصر، پاکستان کشورهای دارای تمدنی بوده اند که آثارشان زینت بخش کشورهای دیگر شده است. اما غارت این آثار و رفتن به موزه‌های آمریکایی و اروپایی پایان ماجرا نیست. دست اندازی آنها به تاریخ و فرهنگ تمامی ندارد. اگر نتوانند اثری را از جای خود کنده و به یغما ببرند قطعاً آن را نابود می‌کنند.

تاریخ شناسان نام مارسل و ژان دیولافوا را به خاطر دارند. باستان شناسانی که به شوش رفتند و آثار کاخ‌های هخامنشی را پیدا کرده و طبق قراردادی به فرانسه منتقل کردند مادام ژان دیولافوآ در خاطراتش نوشته گاو بزرگ سنگی به وزن ۱۲ تن متعلق به سر ستون یکی از کاخ‌ها را نمی توانسته با خود به فرانسه ببرد از شدت عصبانیت با پتک آن را خورد کرده و سرستون مانند میوه رسیده از هم شکافته و به این ترتیب تکه‌های کوچک آن را با خود به فرانسه برده است!

تخریب تندیس‌های ۵۵ متری بودا در بامیان افغانستان به عنوان بزرگترین تندیس‌های بودا در جهان نیز نمونه دیگری بود که تخریب شدند.

پالمیرا نمونه‌ای دهها موردی است که در همین چند سال اخیر از بین رفته است. شهری باستانی در استان حمص روسیه که به مروارید صحرا معروف بود حالا به یکی از مهمترین ویرانه‌های تاریخی جهان تبدیل شده است.

داعش دست نشانده آمریکا در سالهای ۹۴ و ۹۵ آثار تاریخی پالمیرا را از جمله تئاتر روم باستان را یک به یک تخریب کردند.

داعش در طول حضور خود در بخش‌هایی از سوریه و عراق، آثار باستانی دیگری را نیز از دوره‌های تمدنی مختلف ویران کرده بود.

با ایجاد تنش میان کشورها و تسلط غربی‌ها روی آثار باستانی کشورهای همسایه و خاورمیانه و غارت آثار و انتقال آنها به موزه‌های جعلی مشخص نیست تا چند سال دیگر این کشورها از میراث تهی و موزه‌های آنها پر از آثار تاریخی خواهد شد.

این روند از آنجا قابل توجه می‌شود که در سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای به تصویب رسید که غارت آثاری که ۵۰ سال بیشتر توسط بریتانیا و آمریکا و کشورهای غربی به یغما رفته در آن جایگاهی ندارد و ایران نسبت به آن معترض شده است.

به همین بهانه خبرگزاری مهر در نظر دارد تا در سلسله مطالبی به بررسی وضعیت غارت میراث فرهنگی و تاریخی این کشورها توسط غارتگران بپردازد.

در این میان قطعاً اظهار نظر متخصصان این حوزه کمک زیادی به این مطالب خواهد کرد.

کد خبر 5381983 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی موزه لوور بریتانیا شهرداری تهران قوه قضاییه شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی وزارت آموزش و پرورش پلیس راهور تصادفات رانندگی کمیته امداد امام خمینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سانحه تصادف شهر تهران میدان میوه و تره بار مددجویان کمیته امداد ترافیک موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته

همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی ( ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خردادماه ) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به‌صورت رایگان امکان پذیر شد.

به گزارش ایسنا موزه‌های تاریخ طبیعی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها، نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت و محل نگهداری بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی هستند.

موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه از اجزای مختلف تنوع زیستی شامل جانوران، گیاهان، سنگ،کانی و فسیل در کنار نمایش تنوع زیستی پنج قاره به تفکیک، گنجینه بسیار با ارزشی برای تنوع زیستی ایران و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علاقه‌مندان و مراکز آموزشی می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد از ساعت ۹ تا ۱۹ به آدرس بزرگراه همت شرق، بین اتوبان یادگار امام و شیخ فضل الله، پارک طبیعت پردیسان مراجعه و به رایگان از موزه تنوع زیستی بازدید کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • با عشق به ایران در ارمنستان