Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-26@04:00:19 GMT

آغاز مطالعات جامع در حوضه زاینده رود

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۹۰۸۹

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود از آغاز مطالعات جامع یک‌ساله منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده رود خبر داد و گفت: در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.

به گزارش بازارنیوز، هوشنگ ملایی، رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث منابع و مصارف حوضه‌آبریز زاینده‌رود در دستور کار ما قرار دارد؛ مطالعات جامعی با محوریت تأمین آب شرب در حال انجام داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این مطالعات که تکمیل شود، می‌توانیم برنامه جامع‌تری برای منابع و مصارف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشیم.

ملایی در خصوص زمان تکمیل مطالعات جامع منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: این مطالعات تازه آغاز شده و برآورد ما این است که یک‌سال به‌طول خواهد انجامید.

وی ادامه داد: تخصیص آبی که در حوضه‌ آبریز زاینده‌رود تعریف شده، بر اساس شرایط نرمال آبی بوده و در شرایطی که خشکسالی داریم و ممکن است در زمان‌هایی بارش کمتر از نرمال باشد، نمی‌توان تخصیص‌هایی که بر اساس شرایط نرمال تعریف شده را به طور کامل صورت داد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: منابع آبی حوضه‌آبریز زاینده‌رود صرفا سد زاینده‌رود نیست، بلکه حوضه زاینده‌رود حدود 40 هزار کیلومتر مربع است که درواقع حوضه آبریز گاوخونی است؛ بخش کوچکی از آن سد زاینده‌رود است و بقیه حوضه آبریز در پایین‌دست آن قرار دارد؛ وقتی در خصوص منابع و مصارف حوضه صحبت می‌کنیم، در زمینه تمام منابع و مصارف این حوضه‌آبریز 40 هزار کیلومتر مربعی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: در مجموع 244 میلیمتر متوسط بارش در حوضه‌آبریز زاینده‌رود است، میزان بارش‌های این حوضه آبریز در سال‌های اخیر به کمتر از 100 میلیمتر کاهش پیدا کرده است و این کاهش باعث می‌شود در بخش منابع آب سطحی و همچنین منابع آب تجدیدپذیر که منابع زیرزمینی هستند، دچار مشکل شویم.

ملایی با بیان اینکه "باید قبول کنیم دوره خشکی را در حوضه‌آبریز زاینده‌رود داشته‌ایم"، گفت: یکی از رویکردهایی که در بازتخصیص آب داریم این است که بتوانیم از آبهای نامتعارف که پساب هست استفاده کنیم و یا در بخش صنعت بتوانیم بازچرخانی آب را داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت‌هایی در انتقال آب از دریا ایجاد شده که می تواند با تخصیص‌هایی که در گذشته داده شده، جایگزین شود که این تخصیص‌ها می‌تواند برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و یا اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی استفاده شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه "آغاز مطالعات جامع در حوضه منابع و مصارف زاینده‌رود به معنای این نیست که قبلا کاری در این حوضه صورت نگرفته"، گفت: ما قبلا کارهای مطالعاتی در سطح استان‌ها، مثل استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری انجام داده‌ایم و قدم آخر این است که این مطالعات استانی، تبدیل به مطالعات جامع شوند و در نتیجه این مطالعات جامع، سند تخصیص منابع آبی حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود.



/تسنیم

برچسب ها: زاینده رود ، اصفهان ، بحران آب ، آب لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QAW

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: زاینده رود اصفهان بحران آب آب حوضه آبریز زاینده رود منابع و مصارف مطالعات جامع منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان

به گزارش خبرنگار مهر، اکرم فرهادی صبح پنج شنبه در حاشیه مراسم کلنگ زنی پایگاه سلامت شهید فرهی گفت: هدف از ساخت پایگاه‌های سلامت، ارائه خدمات بهینه به مردم در یک فضای فیزیکی با استاندارهای مطلوب وزارت بهداشت است.

فرهادی افزود: با اجرایی شدن برنامه سلامت خانواده (نظام ارجاع با پزشکی خانواده) در شهر برازجان، خوشبختانه تاکنون ۳۷ پایگاه سلامت راه‌اندازی شده است که تعدادی از این پایگاه‌ها در فضای مراکز خدمات جامع سلامت مستقر هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان دشتستان ۱۴ پروژه در حوزه بهداشت و درمان با اعتبار ۸۳۱ میلیارد ریال در حال احداث است و سه پروژه بهداشتی، پانسیون پزشکان دالکی، پایگاه سلامت شهید فرهی و پانسیون پزشکان رود فاریاب با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی آن‌ها آغازشده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: سه پروژه مرکز خدمات جامع سلامت کلمه، رود فاریاب و امیرالمؤمنین شهر برازجان با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد به‌زودی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند.

کد خبر 6088254

دیگر خبرها

  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • آغاز به کار رسمی مرکز جامع سلامت معلم کلایه + فیلم
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی