Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، از حدود یک هفته قبل که طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی در کیش اجرا شد، زمزمه احتمال گرانی بنزین بسیاری از مردم را هراسان کرد. سابقه احیای سهیمه‌بندی بنزین بدون اطلاع‌رسانی درست در دولت قبل باعث شده تا گوش مردم به اخبار مربوط به بنزین بیشتر از قبل حساس شود.

اجرای این طرح در کیش نشان می‌دهد که دولت قصد دارد برای هر کد ملی سهیمه مشخصی – احتمالا در حدود ۱۵ تا ۲۰ لیتر – در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که منطقه آزاد کیش به دلیل سبک زندگی و شکاف طبقاتی عجیبی که دارد از اساس با تهران قابل مقایسه نیست چرا که بسیاری از طبقه متوسطی که در کیش زندگی می‌کنند، اصلا از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند.

 با این حال، صحبتی که به تازگی از سوی وزیر نفت مطرح شده نشان می‌دهد که عزم دولت برای اجرای این طرح جدی است. وزیر نفت به تازگی صحبت از اختصاص ۱۵ لیتر بنزین در ماه به هر کد ملی خبر داده است. هرچند که درست روز بعد صحبت‌های دیگری در این رابطه مطرح شد تا خاطره تلخ ناآگاهی مسئولان و بی‌خبر بودن آنها – حتی در ظاهر- را برای مردم زنده کند. صحبت‌هایی که نشان می‌دهد دولت هنوز برنامه مشخص و دقیقی برای اصلاح سهمیه‌بندی بنزین ندارد.

اطلاع‌رسانی ناقص است

اما جدای از همه حاشیه‌های مطرح شده در خصوص این طرح، آیا می‌توان به نتایج مثبت آن خوشبین بود و اصلا زمان مناسبی برای اجرای آن است؟ عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران در این رابطه معتقد است که این طرح، تعدیل یارانه است و می‌تواند طرح خوبی باشد.

رضا پدیدار در این رابطه به ایسکانیوز گفت: گفته می‌شود سهمیه ۶۰ لیتری به ارقام کمتر مثل ۲۰ لیتر می‌رسد. از طرف دیگر، یارانه در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که خودرو ندارند و می‌تواند تعدیل یارانه‌های توزیعی در حوزه بنزین باشد. یعنی فردی که خودرو ندارد، از سهمیه ملی یارانه بنزین استفاده خواهد کرد. البته به نظرم هنوز سیاست‌های آن به درستی اعلام نشده و من هم ارقام اعلام شده را تایید نمی‌کنم.

پدیدار در خصوص الزامات موفقیت این طرح گفت: موفقیت این طرح منوط به این است که دولت چه سیاستگذاری‌هایی را برای اعطای یارانه در نظر می‌گیرد. دولت هنوز به صورت رسمی و آشکارا چیزی اعلام نکرده است. سه مدل ۱۵، ۲۰ و ۳۰ لیتر را اعلام کردند و هنوز تایید نشده است. این طرح تعدیل یارانه است و می‌تواند مفید باشد.

انفجاردرمانی نکنیم

به گزارش ایسکانیوز، نکته دیگری که باید در خصوص این طرح در نظر داشت، مساله اطلاع‌رسانی ناقص است. درست مانند همان زمانی که رئیس دولت گفته بود خودش هم روز جمعه فهمیده که بنزین گران شده است.  

اینکه چه باید کرد تا این طرح به یک بحران اجتماعی تازه بدل نشود، مساله‌ای است که باید توجه جدی به آن شود. رئیس سابق موسسه مطالعات بین المللی انرژی در این خصوص تاکید کرد که سهمیه‌بندی قبلی، انفجاردرمانی بود و اتفاق افتادن یکباره آن، بحران‌های جدی ایجاد کرد. سید حسین ایرانمنش در این رابطه به ایسکانیوز گفت: سهمیه‌بندی قبلی، انفجاردرمانی بود و به یکباره اتفاق افتاد. باید قدری این مساله را مدیریت کرد. اینکه اول اطلاع رسانی شود و پول واریز شود تا افراد احساس کنند اقدامی برای حمایت از آنها صورت گرفته، بسیار مفید خواهد بود. نکات کوچکی در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال رانندگان تاکسی یا برخی اقشار ممکن است نیاز به حمایت داشته باشند. هر طرحی مزایا و معایب را در کنار هم دارد. همه افراد هم نباید از این یارانه استفاده کنند.

بنزین یارانه‌ای پورشه‌سواران را قطع کنیم

وی ادامه داد: بهتر است در مرحله بعد به همه افراد به صورت یکسان یارانه بنزین اختصاص نیابد. البته در کنار آن باید فرهنگ‌سازی هم صورت گیرد. در مجموع باید یارانه‌های بی‌ثمری که در حوزه انرژی ناعادلانه توزیع می‌شود، را به مرور به افرادی اختصاص داد که نیاز دارند.

این کارشناس انرژی عنوان کرد: ذات این طرح پسندیده است. دلیلی ندارد فردی که پورشه دارد از بنزین یارانه‌ای استفاده کند. بسیاری از افراد هم خودرو ندارند و ذات این طرح کار درستی است. این طرح هم عدالت محور است و هم باید این را در نظر داشت که به طور کلی یارانه‌ها باید به فرد تعلق بگیرد نه کالا. چنین کاری می‌تواند رانت‌های ایجاد شده را به مرور حذف کند. اما اینکه مقدار آن چقدر است، باید گفت افرادی که خودرو ندارند اغلب کم درآمد هستند و با توجه به یارانه ۴۵ هزار تومانی، این رقم چشمگیر است. باید به این سمت حرکت کرد که یارانه را به جای کالا به فرد اختصاص داد. البته برخی اقشار در کشور هستند که به دلیل ثروت زیاد نباید یارانه بگیرند. اما به عنوان حرکت اول کار خوب و عاقلانه‌ای است.

وی در خصوص آسیب‌های احتمالی این طرح، عنوان کرد: ممکن است نقدینگی را بالا برده و تورم‌زا باشد. اما کل ماجرای تغییر اختصاص یارانه از کالا به فرد، اقدام مناسبی است. در واقع منافع این طرح بیشتر از زیان‌های آن است.

ایرانمنش در خصوص احتمال بالا رفتن قیمت بنزین در این طرح، گفت: طبیعتا قیمت بالا می‌رود. وقتی یارانه را به جای کالا به فرد می‌دهیم، طبیعی است که اثرات خود را می‌گذارد. اما مدل جدید تخصیص یارانه بنزین از مدل فعلی خیلی بهتر است. مدل فعلی سهمیه بندی بنزین اصلا قابل ادامه دادن نیست.

به گزارش ایسکانیوز، نکته‌ای که باید در کنار همه این مسائل مطرح شده در نظر داشت، همزمانی اجرای طرح جدید بنزین با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که می‌تواند فشار وارد شده به اقشار کم‌درآمد را دوچندان کند.

دولت در لایحه بودجه‌ای که به مجلس داده، به صورت تلویحی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده است. اگر قرار باشد حتی یک قلم از کالاهای اساسی مشمول این حذف شود، گرانی و تورم اولین اتفاقی است که پیش روی اقشار کم‌درآمد خواهد بود. حال تصور کنید طرح جدید بنزین هم اجرایی شود و برخی آن را بهانه‌ای برای بالا بردن کرایه‌ها کنند.

 اگر در میان این گرانی احتمالی کرایه‌ها، احتمال کم و زیاد شدن سهمیه وانت‌بارها را هم لحاظ کنیم خواهیم دید که کالاهای حمل شده با آنها از میوه گرفته تا دیگر کالاهای اساسی هم با گرانی روبرو می‌شوند. دولت اگر قصد دارد این نتیجه نهایی را اصلاح کند، باید خشت اول را با دقت بگذارد و در اجرای طرح جدید بنزین دقت دوچندان کند. بهتر است دولت یک بار هم که شده صریح و شفاف درباره این طرح صحبت کند تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را هم بگیرد.

سپیده اشرفی کد خبر: 1123583 برچسب‌ها بنزین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: بنزین طرح جدید بنزین اطلاع رسانی سهمیه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بافق


 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سروان سالاری گفت: در راستای پیشگیری از حوادث ترافیکی و کنترل تخلفات، طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف از روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سطح شهر بافق آغاز شده است. 


وی افزود: در این طرح به استناد ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، با تخلفات موتورسیکلت سواران از قبیل حرکت در پیاده رو یا در جهت خلاف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بارغیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و فاقد گواهینامه و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی، برخورد و ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت ۱۵ روز و در صورت تکرار یک ماه اقدام می‌شود. 


رئیس پلیس راهور شهرستان بافق به والدین و خانواده‌ها توصیه کرد از دراختیارگذاشتن موتورسیکلت به فرزندان خود که فاقد گواهینامه رانندگی موتورسیکلت می‌باشند خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • قلک پورشه خالی شد
  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بافق
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه