Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@12:41:18 GMT

همین امروز بازنشسته‌ام کنید!

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۰۹۹۰۸

همین امروز بازنشسته‌ام کنید!

آفتاب‌‌نیوز :

«راهروهای بیمه تأمین‌ اجتماعی را بالا و پایین می‌کنند تا شاید جوابی برای سؤال‌های خود پیدا کنند و بدانند چه تصمیمی برای روزگار بازنشستگی بهتر است. عده‌ای ۲۹ سال سابقه کاری را به نام خود ثبت کرده‌اند و بعضی نیز ۳۰ یا ۳۱ سال به‌ عنوان نیروی کار فعالیت کرده‌اند اما یک پیشنهاد از جانب دولت، وضعیت آینده بازنشستگی آنها را با اما و اگر همراه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر احتمال افزایش دو سال به سن بازنشستگی، ولوله‌ای در جان آنهایی انداخته است که در لب مرز بازنشستگی ایستاده‌اند و هراس از افزایش سن بازنشستگی آنها را نگران کرده است. آشوب در میان افراد نزدیک به بازنشستگی با ارسال لایحه پیشنهادی دولت به مجلس کلید خورد. بر اساس متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت پیشنهاد داده است که «افزایش دو ساله حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق تأمین اجتماعی» رقم بخورد. این خبر موجب شد تا بازنشستگی به هراس شب و روز بسیاری از افراد تبدیل شود و در این میان افرادی که تنها چند ماه یا چند سال برای بستن پرونده کاری خود زمان داشتند، بیش از دیگران دست به پیگیری موضوع می‌زنند.

افزایش مراجعه‌کنندگان به تأمین‌ اجتماعی

اغلب افراد به طریقی تلاش کردند تا آشوب ذهنی خود را آرام کنند. برخی با شعب مختلف تأمین اجتماعی تماس می‌گیرند و برخی نیز مراجعه حضوری را بهترین راه‌ حل می‌دانند. منیر که در یکی از شعب بیمه تأمین اجتماعی در تهران مشغول‌به‌کار است، در رابطه با روزهای شلوغ محل کارش پس از اعلام خبر احتمال افزایش سن بازنشستگی به روزنامه همشهری توضیح می‌دهد: «هم‌اکنون بسیاری از افراد که در شُرف بازنشستگی هستند، به ما مراجعه می‌کنند و سؤالات متعددی را می‌پرسند تا با توجه به شرایط جدید تصمیم بگیرند. بسیاری از افراد از ما می‌پرسند که آیا چنین قانونی تصویب شده است یا خیر؟ ما هم پاسخ می‌دهیم تا زمانی که قانون در مجلس تصویب و دستور اجرای بخشنامه صادر نشود، ما نمی‌توانیم جواب قطعی بدهیم. اگر این قانون در مجلس تصویب شود، باز هم باید منتظر بمانیم و ببینیم که تأمین اجتماعی چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.»

بر اساس گفته این کارمند یکی از شعب بیمه تأمین اجتماعی، از زمان اعلام جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ و انتشار خبرهایی در مورد افزایش سن بازنشستگی، هر روز به‌ طور متوسط ۶۰ نفر برای پیگیری موضوع و یافتن پاسخ سؤال‌هایشان به این شعبه مراجعه می‌کنند. در این میان بسیاری از افراد نیز با تماس‌های تلفنی مکرر به‌ دنبال پاسخ مناسب برای تصمیم‌گیری هستند: «مردم فعلا در مرحله پرس‌وجو هستند و به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده‌اند.»

یک کارمند دیگر در شعبه شرق بیمه تأمین اجتماعی نیز موضوع اضطراب افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند را تأیید می‌کند اما او موضوع را فراتر از پرس‌وجوی این افراد می‌داند و بر اساس گفته او، مراجعه برای بازنشستگی با سابقه کار ۲۹ تا ۳۰ سال در این شعبه افزایش پیدا کرده است: «از روزی که این قانون مطرح شد، تعداد مراجعه برای درخواست بازنشستگی بین ۲۹ تا ۳۰ سال زیاد شده است. آدم‌ها می‌ترسند که مشمول ۳۲ سال شوند و مجبور باشند دو سال بیشتر کار کنند.»

دوراهی ماندن یا رفتن؟

هراس از افزایش سن بازنشستگی موجب شد تا برخی برای گذاشتن نقطه پایان بر سال‌های فعالیت کاری‌شان دست‌به‌کار شوند. مصطفی احمدی یکی از افرادی است که پس از شنیدن خبر افزایش احتمالی سن بازنشستگی تصمیم گرفت تا هر چه زودتر در دسته بازنشستگان قرار بگیرد.

او سال‌ها در آموزش و پرورش به‌ عنوان یک مدیر میانی مشغول فعالیت بود و پس از کامل‌شدن ۳۰ سال سابقه کاری‌اش تصمیم گرفت تا بازنشسته شود اما بنا بر درخواست مدیر بالادستی‌اش قرار شد تا چند سال بیشتر کار کند؛ تصمیمی که با خبرهای جدید در مورد بازنشستگی با تغییر جدی همراه شده است: «از وقتی که خبر پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی را شنیدم، از تصمیم خودم برای ادامه کار بعد از ۳۰ سال سابقه کار پشیمان شدم و الان هم تمام تلاشم را می‌کنم تا هر چه سریع‌تر درخواست بازنشستگی‌ام را ثبت کنم. می‌ترسم که سال بعد هم بگویند سن بازنشستگی چهار سال افزایش پیدا کرده است.»

در کنار افرادی که با بیش از ۳۰ سال سابقه کاری، پیشنهاد دولت در لایحه بودجه را عاملی برای ثبت هر چه سریع‌تر بازنشستگی خود می‌دانند، برخی نیز در شرایطی که هنوز چند سالی برای کامل‌شدن سابقه کاری ۳۰ساله‌شان زمان دارند، در چند هفته گذشته پیگیر بازنشستگی شده‌اند. مریم که ۲۸ سال سابقه کاری در یک شرکت نیمه‌دولتی را دارد، بعد از شنیدن خبرهایی در رابطه با سن بازنشستگی در حال رایزنی و مشورت با مدیران خود است تا در پایان سال پرونده بازنشستگی خود را به جریان بیندازد: «امیدوار هستم که مدیر و مجموعه کاری با من همراهی کنند تا من بتوانم با ۲۸ سال سابقه کار بازنشسته بشوم؛ هر چند این کار باعث می‌شود تا من حقوق کمتری در دوره بازنشستگی دریافت کنم اما هر چه باشد بهتر از افزایش سن بازنشستگی است. من این همه سال کار کردم تا بعد از ۳۰سال بازنشسته بشوم و برای دوران بازنشستگی‌ام برنامه دارم. نمی‌توانم تحمل کنم که با یک بند و تبصره یک‌دفعه‌ای، تمام برنامه‌ریزی‌هایم به‌ هم بریزد.»

هجوم افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند برای به جریان انداختن پرونده بازنشستگی، بدون شک موجب فشار بیشتر به صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد و نیم‌نگاهی به نگرانی‌های این افراد و نظرات کارشناسان نشان از این واقعیت دارد که این پیشنهاد نیاز به چکش‌کاری بیشتری دارد.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران:

افزایش سن بازنشستگی، اعتماد مردم را از بین می‌برد

قانون بودجه، یک‌ساله است اما سازمان تأمین اجتماعی، ‌خدمات کشوری و لشگری قوانینی دارند که این قوانین برای بازه زمانی طولانی نوشته شده‌اند. بنابراین طرح موضوع افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ غلط بود و با توجه به این که دولت به شکل مستقیم برای پیگیری این موضوع اقدام کرده است، از جزئیات تصمیم‌گیری مطلع نیستیم. دولت‌ها، عامل اصلی از تعادل خارج‌شدن منابع و مصارف در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی هستند. مانند زمانی که بر اساس قوانین تصویب‌شده از سوی مجالس قبلی، سه میلیون و ۲۰۰ هزار فرد به تأمین اجتماعی اضافه شدند، این افراد هفت درصد سهم بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند اما ۲۳ درصدی که بر اساس قانون بر عهده دولت است و دولت باید سهم کارفرما را پرداخت کند، به‌دست فراموشی سپرده شده است. با تکیه بر این روند باید گفت که دولت در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری دارد. این سیاست موجب‌ شده است تا منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی به هم بریزد.

دولت‌ها اگر به‌موقع پول را در اختیار صندوق قرار دهند، شاید بتوان منابع و مصارف را راحت‌تر مدیریت کرد. دخالت‌های دولت‌ها در صندوق‌های سازمان تأمین اجتماعی و همچنین صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری موجب شده است تا صندوق‌ها به سمت ورشکستگی سوق داده شوند. اگر سیاست دولت‌ها درست بود، حداقل یکی از صندوق‌های بازنشستگی باید نجات پیدا می‌کرد، چنین سیاست‌هایی موجب می‌شود تا سازمان تأمین‌ اجتماعی نیز به خاک سیاه بنشیند. مانند اتفاقی که برای صندوق‌های کشوری و لشکری افتاد.

باید قبول کنیم که پیگیری این موضوع به چنین شیوه‌ای موجب می‌شود تا فشار بیشتر بر سازمان تأمین اجتماعی وارد شود. قانون‌نویسی به این شکل درست نیست و اتفاق خاصی نیز رقم نخواهد زد. چنین برنامه‌نویسی‌هایی به‌ دنبال این است که مشکلات را با برداشت از جیب بیمه‌شدگان حل کند و به مردم می‌گویند که باید چند سال بیشتر خدمت کنند. این روش قانونی نیست و اگر هم این موضوع مورد تأیید قرار بگیرد، ما پس از دو سال شاهد هجوم درخواست‌ها برای بازنشستگی خواهیم بود و تعداد زیادی مشمول بازنشستگی خواهند شد. برای بررسی تبعات چنین تصمیم‌گیری‌ای لازم نیست نگاه به آینده داشته باشیم؛ چرا که در روزهای اخیر نیز شاهد هستیم بسیاری از بازنشستگان خواهان پیگیری سریع‌تر پرونده‌های خود هستند. افرادی هستند که با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه کار می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را ارائه کنند اما برخی از افراد خواهان کار تا ۳۵ سال هستند و درخواست بازنشستگی نمی‌دهند ولی با ایده‌ای که در لایحه بودجه مطرح شده است، افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، حاضر به ریسک نخواهند بود. به‌ عبارت دیگر افراد با سن ۵۰ سال و سابقه کاری ۳۰ سال تمایلی به ماندن و مواجه‌شدن با قانون افزایش دو سال سن بازنشستگی را ندارند.‌ این افراد نگران هستند که مبادا چند سال بعد، سن بازنشستگی باز هم افزایش پیدا کند. چنین اتفاقی اعتماد مردم را از بین خواهد برد و بدون شک ما شاهد هجوم افرادی خواهیم بود که هنوز توان کار دارند اما به‌ دلیل هراس از قانون‌نویسی‌های جدید، پیگیر بازنشستگی خواهند بود. چنین اتفاقاتی فشار مضاعفی را بر صندوق‌های بازنشستگی به‌خصوص سازمان تأمین اجتماعی وارد خواهد کرد. این تصمیم‌ها در جهت نجات صندوق نیست و منجر به نابودی صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد. به همین دلیل ما مخالف این لایحه هستیم و با توجه به مذاکراتی که در شهرستان‌ها با نمایندگان مجلس برای بررسی این موضوع داشتیم، به‌ نظر می‌رسد که نمایندگان نیز به این نتیجه رسیده باشند که این کار درست نیست اما نمی‌توانیم به جرأت بگوییم که این لایحه با مخالفت نمایندگان همراه خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازنشستگان سن بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی صندوق های بازنشستگی افزایش سن بازنشستگی درخواست بازنشستگی بسیاری از افراد سال سابقه کاری لایحه بودجه بیمه تأمین تصمیم گیری صندوق ها دولت ها چند سال بر اساس دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۹۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در شرایطی که هنوز وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی مشخص نیست، یک مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان از مذاکرات این کانون با مسئولان تأمین اجتماعی درخصوص ضرورت افزایش منطقی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران خبر داده است.نصرالله دریابیگی در این باره می‌گوید: در جلساتی که با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاونین داشته‌ایم سه پیشنهاد مهم را درباره افزایش حقوق کارگران بازنشسته تحت پوشش کانون عالی بازنشستگان طرح کرده‌ایم؛ اول این که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تورم ۴۳. ۶ درصدی موجود را پوشش دهد دوم آن که دراجرای ماده ۴۱ قانون کار۳۵ درصد افزایش سطوح مزدی را لحاظ نمایند و افزایش مزایا هماهنگ با دریافتی کارگران و کارکنان دولت باشد.

بیشتر بخوانید: جزییات جدید میزان حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۳ + جدول

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به این موضوع که مذاکرات مزدی این کانون همچنان ادامه دارد، مبنای افزایش حقوق سالانه بازنشستگان را مصوبه شورای عالی کارعنوان کرده و می‌گوید: ماده ۴۱ قانون کارجمهوری اسلامی ایران و ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تکلیف این مهم را روشن کرده است.نصرالله دریابیگی گفت: مطالبات کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی مطالبات برحق حداقل ۵ میلیون نفربازنشسته تأمین اجتماعی وخانواده‌های آنان افزایش حداقل ۳۵ درصدی حقوق این قشرشریف ونجیب است و اگرهیأت مدیره تأمین اجتماعی؛ هیأت امناء ومدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصمیم دیگری درخصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان بگیرند؛ بازنشستگان را درشرایط بسیار وخیمی قرار خواهند داد.

این مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با تبیین نقش وجایگاه بازنشستگان امروز دراعتلای صنعت کشور طی سال‌های گذشته گفت: آنانی که درطول ۴۵ سال گذشته برای پیروزی انقلاب وسربلندی کشورمان در۸ سال دفاع مقدس وسال‌های حساس سازندگی از جان ومال خود گذشتند امروز شایسته نیست که شاهد بی‌تفاوتی برخی مسئولان ومدیران باشند و با مشکلات معیشتی دست وپنجه نرم کنند.دریابیگی با اشاره به این که ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی دریافتی ماهانه‌اشان کمتراز۱۰ میلیون تومان است؛ گفت: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵ روز را می‌دهد و این درحالی است که اختلاف فاحشی با پرداختی سایربازنشستگان دارند.وی با تأکید براین مطلب که ذخایر صندوق تأمین اجتماعی حاصل تلاش میلیون‌ها کارگرزحمتکش ایرانی است، گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در برابر صاحبان صندوق تأمین اجتماعی یعنی کارگران وبازنشستگان مسئول هستند و نباید بابت تعهدات مالی خویش دربرابرکارگران بازنشسته آدرس غلط بدهند و به انحاء مختلف ازانجام رسالت خویش طفره بروند.

وی بار دیگر افزایش منطقی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق تورم اعلامی مراجع مسئول را خواستارشد وگفت: مفهوم عدالت اجتماعی تقسیم عادلانه ثروت درجامعه است وازمسئولان تامین اجتماعی توقع داریم دراین شرایط سخت همراه جامعه شریف بازنشستگان باشند.پیشتر، چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ و پرداخت معوقه فروردین نیز در خرداد انجام می‌شود.میرهاشم موسوی افزود: حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان مطابق روال هر ماه از ۲۰ فروردین آغاز شده و پیش‌بینی این است که با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت‌ اعمال شود همچنین تلاش می‌کنیم معوقه فروردین را نیز در خرداد به حساب بازنشستگان واریز کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228418 برچسب‌ها بازنشستگان

دیگر خبرها

  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند
  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!