Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بین‌الملل گفت: آمریکا منطقه را به گونه‌ای آرایش می‌دهد که منافع غرب و جهان سرمایه‌داری را تامین کند.

جلال خوش‌چهره کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباه منطق حضور آمریکا در خاورمیانه گفت: آمریکا در حال تغییر شکل حضور خود در خاورمیانه است، افرادی معتقدند آمریکا تمامی توجه خود را به آسیای جنوب شرقی به ویژه چین و روسیه می‌گذارد در حالی آسیای جنوب شرقی و غرب آسیا پیوندی تنگاتنگ و همپوشانی دارند؛ در وهله نخست انرژی حرف اول را همچنان در عرصه جهانی می‌زند و بزرگترین قدرت‌های اقتصادی وابستگی به نفت و انرژی دارند و نتوانسته‌اند جایگزینی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: آمریکا حتی اگر قرار باشد چین را در محاصره خود قرار بدهد باید شاهرگ‌های اساسی را تحت کنترل خودش داشته باشد، و پایلوت انرژی اکنون خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس است. 

خوش‌چهره با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند از حمایت‌های مستقیم، صریح و پرهزینه خود از اسرائیل بکاهد، خاطر نشان کرد:  توافق ابراهیم توانسته است تا حدود زیادی به پشتوانه تعارضاتی که جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه داشته است به یک وضعیت عادی سازی برسد اما حائز توجه است که این عادی‌سازی با دولت‌ها صورت گرفته است نه ملت‌ها. بنابراین اسرائیل هم به وضعیت منطقی نرسیده است که بخواهد یک موقعیت امنی را در خاورمیانه برای خودش دست و پا کرده باشد و از این رو به پشتیبانی آمریکا نیاز دارد. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آمریکا نقش متعادل‌کننده وضعیت روابط را نه تنها با دولت اسرائیل و دولت‌های عرب منطقه داشته است بلکه بین دولت‌های عرب هم این موضوع را حفظ کرده است، ما هنوز شاهد یک تغییر جدی و اطمینان بخش نه تنها برای آمریکا بلکه برای دولت‌های منطقه نیستیم. 

وی گفت: امنیت در خاورمیانه گوهریست کمیاب که به دلایل مختلف نتوانسته است وضعیت باثباتی را پیدا کند و این به دو عامل بستگی دارد؛ اول دولت- ملت‌هاست که ما در خاورمیانه به شکل مدرن شاهد آن نیستیم، و دوم رقابت‌هایی که میان دولت‌ها وجود دارد یک وضعیت بی‌ثبات کننده ای را برای خاورمیانه بوجود آورده است. 

خوش‌چهره در پایان افزود: ما در دو دهه گذشته شاهد رویارویی درون تمدنی در جهان اسلام هستیم؛ داعش، طالبان، القاعده و در کنارش نیروهای اسلامی سنت‌گرا که با هم درگیرند و یک روند فرساینده را در جهان اسلام در حال رقم زدن هستند. حضور آمریکا و تغییراتی که دو دهه گذشته در منطقه ایجاد کرد ؛ جنگ خلیج‌فارس و بهار عربی سبب تشدید این رویارویی‌ تمدن‌ها شد و این فرصتی را برای دولت‌های غربی بویژه آمریکا است که توجیهات لازم را برای ادامه حضور خود در منطقه فراهم کند . آمریکا منطقه را به گونه‌ای آرایش می‌دهد که منافع غرب و جهان سرمایه‌داری را تامین کند. 

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا خاورمیانه چین روسیه جنوب شرقی آسیا انرژی نفت خلیج فارس جمهوری اسلامی کشورهای منطقه دولت جهان القاعده جهان اسلام جنگ تمدن جنوب شرقی چین خاورمیانه روسیه دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۶۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از ناتوانی واشنگتن در رقابت یک‌تنه با حضور فزاینده چین در جزایر اقیانوس آرام سخن گفت.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده حتی اگر به تنهایی توانایی رقابت با نفوذ فزاینده چین در این منطقه را نداشته باشد، می‌خواهد گزینه بهتری از چین را در اختیار جزایر اقیانوس آرام قرار بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: چین بر بسیاری از منطقه‌ها در جزایر اقیانوس آرام سیطره دارد و شاید مساحت این منطقه‌ها بیش‌تر از چیزی باشد که ما بتوانیم بر آن سیطره پیدا کنیم.

همچنین بلینکن به ابتکاری اشاره کرد که در دیدار سال گذشته میان «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا رسانه‌ای شد و بر اساس آن «گوگل» باید کابل‌های اینترنت را در اقیانوس آرام بکِشد تا کیفیت اینترنت در کشورهای دوردست بهتر شود.

سخنان بلینکن در حالی بیان می‌شود که پارلمان جزایر سلیمان پنجشنبه گذشته «جرمیا مانل» را به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. مانل از حامیان روابط نزدیک با چین است.

روابط نزدیک جزایر سلیمان و چین در خصوص مسایل امنیتی نگرانی ایالات متحده آمریکا و استرالیا را در پی داشته است.

کد خبر 6096423

دیگر خبرها

  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بیداری دانشگاهیان آمریکا حاصل رسوایی رژیم صهیونیستی است
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟
  • وضعیت سهمیه‌های اروپایی لیگ برتر؛ منچستریونایتد و چلسی چه سرنوشتی دارند؟
  • رسانه‌های عبری‌زبان: ارتش اسرائیل کاملا وابسته به آمریکاست
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • اینجا آمریکاست و آنهایی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان